Gå til innhold

Røket registerreim, er det håp? FL1 bensin


torem

Anbefalte innlegg

Hei der ute.

Noen som har erfaring med røket registerreim og hva som hender med ventiler. Går det alltid galt, eller hender det at man er heldig?

Det gikk fint med en gammel eskort, men her er det jo flere ventiler. Gruer meg for å åpne, eller finns det håp????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, takker for oppmuntrende svar fra alle tre. :) Alltid en lettelse med avklaring. Kommer tilbake når jeg vet noe mer. Har nettop kommet hjem fra et lengre klimaflyktningeopphold på GC. Starter med FL-prosjektet pø om pø etter påske. Kan nok få bruk for en del av det som tilbys her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for oppmuntrende svar fra alle tre. :) Alltid en lettelse med avklaring.

 

 

Og for å komme med enda mer "oppmuntring," når ventiler kræsjer med stempler, blir det ofte stor belastning videre nedover i motoren. Altså på rådene og på veiva slik at lagrene der også blir skadet. Så du kan godt være mentalt forberedt på at du kanskje trenger mer enn bare ventiler og topp. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye god informasjon å få her. greit å få bekreftet mine mistanker, men hyggelig er det ikke.

 

undersøker for tiden overhalte byttemotorer og brukte huggemotorer.

 

har vært litt på nettet og sett karakteristikker av oss som har denne legningen , å gi oss i kast med prosjekter som vanlige mennesker forkaster.

Føler et nært slektskap med mange der ute.

 

de vanlige menneskene/de fornuftige, sparer nok en del penger og har tid til å gå gå på kino osv, men de mangeler opplevelsen av gleden ved å lykkes når alt virker.

Har hatt 2 serie 3 LR, og den ene byttet jeg ramme på, kan derfor ikke si at jeg ikke visste hva jeg gikk til da jeg kjøpte FL.

Prosjektet går videre.

Kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

da ble det huggemotor fra grønvold, 70000km 3mnd garanti, men:

Starter ikke. To ting observert: ladelampa lyser ikke når jeg vrir om tenningen, hører ingen lyd fra bensinpumpa (byttet ny for et år siden) finner ikke spenning på ledningene til pumpa, men det er spenning mellom de to tynne ledningene inn til dynamoen.

 

Hvis dette skyldes en og samme feil, hva har bensinpumpa og ladelampa tilfelles?

 

er det noen forslag der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SISTE NYTT:

 

starter og går fint etter pussing av relekontakter, men ladelampa lyser ikke før start og dynamoen lader ikke.

12 volt på begge de tynne ledningene på dynamoen.

kan ladelampa være kaputt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

følg MEMS , , trolig dårlig kontakt , hvis dynamo gir 12 v ,, og virker. , ikke noe signal til dash, så er det kontakt feil, bruk wd40, muligens jeg tolker feil, men følg mems, kanskje pære, tviler, men du finner ut av det., er dynamo tension riktig, slurer drevet, det er mange muligheter.

 

Mvh

HO2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du borti fra alle som skal selge deg noe, så tror jeg dette går godt. Nye ventiler, tror ikke råde etc tar skade av det som skjedde i ett øyeblikk.,sterke motorer vet du.

Må du ha lykke til, så får vi la pumpa gå. Det er noen på forumet som virkelig kan k motoren., spør dem.

Lykke til, alt godt.

MVH

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin link dette.

Det ble jo huggingsmotor på meg og funker ok.

Men takk i alle fall.


Har dynamoen stått lenge kan det oppstå feil.

 

 

Ja, dynamoen er defekt. Skal på høggern i morgen å kjøpe ny dynamo.

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

siste som skjedde: vann ut av eksosen, returnerer motor og lovet pengene tilbake, men tilbake til start.

Stemplene er hele, men bøyde ventiler, salrygget topp.

vurderer overhale topp på verksted og hone syl/bytte ringer og lagerskåler.

......eller andre forslag???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt lyst til å kommentere hvit eksos etc. hvit eksos er jo kjøl i forbrenning. Har du sjekket at manifoil sitter mot topp, er pakning ok, sett den gjerne inn med silikon fett (molykote). (den grønne pakningen vet du). Lar du for mye kjøl komme inn, så kan det hende at du belaster veiv/råde i overkant ved start av motoren. Særlig hvis lekasjen er i sylinder 1, da drar du det hele over. For meg høres dette ikke dyrt ut, men mer enkelt. Normalt så skal det jo bare være å bytte seter reim, og ventiler for din del (på den orginale motoren), så er motoren shippady shape, selv om noen spår det totale takras.

Håper dette virkelig løser seg for deg., begynn i den billige enden.

Normalt er jo hvit eksos synonymt med topp pakning, men det bør ikke være slik.(selv om det i seg selv ikke er jordens undergang). Konstruksjonene er jo litt slik at hvis "inlet manifoil" pakningen ikke sitter så lekker kjøl inn i forbrenning og gir hvit eksos. Slik fikk vi vår siste freelander til freebe pris, fordi man ikke skjønner hva som virkelig er problemet. Riktig nok tok jeg jobben med ny topp pakning, mm. men problemet var det samme. Har du hvit forbrenning så er kanskje ikke ting så galt alike vel. Kan kanskje bare være en bagatell. Hold oss oppdatert.

Trenger du hjelp så ikke vær flau for å spørre, mye bra kunnskap her ute., en PM og en god samtale løser ofte mye. :)

 

Mvh

H

Endret av henningo2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overhalt topp er nok det som hadde vært tryggest.

Mye tid går med til å overhale en topp som dette.

Koster ca 4 lapper fra UK.

2-3 lapper for en brukt men planslipt topp her hjemme.

Er i hvert fall det jeg pleier å selge for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg går for overhalt fra england, komplett med kammer og det hele. 4200 + mva

lokalt verksted skulle ha 7500 for nye ventiler og sliping av topp! for dyrt.

er det lurt å ta ut foringene bare for å lime de på nytt? det kan jo være en liten skjult lekkasje, synes oljen var litt brun.

 

torem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du ut foringene, har du et lite H** med å få på plass stempler osv igjen. Hvis de ligger over blokka (kjenn med neglen), er det stor sannsynlighet for at de ligger greit.

Det som imidlertid kan skje, er at de kan ligge dypere på den ene siden enn den andre.

Da strides de lærde. Kaste blokka, eller chimse opp de aktuelle sylindrene slik at de kommer over blokka på alle sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, da er motoroverhalingen gjennomført!

Kjøpte overhalt topp m/kammer og ventiler fra England, honet sylindere og byttett ringer etc.

Startet på første forsøk og gå fint med litt ventilbank, men det var det jo på den gamle også.

Ny vannpumpe, regreim og strammer.

Kjørte den i flere timer, men likte ikke at det var en del vit vanndamp i eksosen. Den avtok etter hvert, slik at jeg antar at det var kondens og kanskje gammel vann etter den forrige motoren, som spydde vann ut av eksosen.

Etter noen timer på tomgang stoppet den plutselig, men starter såvidt etter noen minutter, men stoppper med det samme. Har funnet dårlig trykk ut fra bensinpumpa, så jeg skal på høggern i morgen for å finne noe begagnad. Bypasset strømmen til pumpa etter råd på dette forumet, uten at det ble noe bedre trykk av det.

Fortsettelse om noen dager.

Kom gjerne med innspill dere som har litt erfaring der ute!

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...