Gå til innhold

Bytte av rør til ACE bak pga rust


Anbefalte innlegg

Hei

 

Drev med grave entreprenør virksomhet på tomta i helgen.... og oppdaget oljeflekker under bilen som utvidet seg ganske fort... :unsure: samtidig som ACE lampa lyste gult. Viste seg å være rustne rør til ACE sylinder bak hvor det til tidvis lakk mye. Må altså bytte disse. :angry: se pos 17 & 18 på bilde.

Er det noen som har erfaringer med dette? er det en "enkel" match?

 

hilsen en som er lei ACE

ACE layout.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å fikse. Gjorde det selv i sommer.

Lekker nok der rørene går gjennom et gummifestet oppå uteriggeren.

 

Jeg gjorde følgende:

- kjøpte 10 mm plastkledde kobberrør og 10 mm skjøte koblinger hos Rørlegger. Du får ikke inn støttehylser.

- kappet rørene passe nært der de går inn i "tingen" midt under bilen, og rett rundt svingen hvor jeg kom til med verktøy. Det var nok for meg men kommer litt an på hvor rørene lekker.

- brukte ny og den minste rør kapperen da den er grei å komme til med.

- brukte kniv og smergel papir til å gjøre gamle rørene rene før jeg koblet sammen.

- luftet ikke. Fylte bare opp, tok en real svingetur og toppet opp. Alt helt topp etter det.

 

Sikkert andre løsninger, men mener å bytte fremme med tingen til orginale rør kan være trøblete.

 

Hvis du holder til på Hvaler, kan vi treffes og du kan titte på det jeg gjorde. Jeg holder hus i Fredrikstad. Kanskje har jeg rør liggende slik at du slipper å kjøpe en hel rull. Trenger ikke så mye.

 

 

Mvh

Leif Ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif Ove

 

takker for godt tips. Jeg får ta en tur under bilen å se hvor det lakk, nøyaktig, jeg var ute på kvelden for å bare konstatere hva som lakk. kommer tilbake til deg når jeg vet dette. Å ja jeg bor på Hvaler, så vi kan fint møtes. Fin bil du har:)

 

Hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lakk der rørene går inn i "fordelingsboksen" midt på ramma. Rustfelle der også - rett ved innfestingen.

Som nevnt over - originale rør er et helvete å få på plass. Skikkelig lapping virker sånn sett enklere, forutsatt at det tåler trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif Ove

 

takker for godt tips. Jeg får ta en tur under bilen å se hvor det lakk, nøyaktig, jeg var ute på kvelden for å bare konstatere hva som lakk. kommer tilbake til deg når jeg vet dette. Å ja jeg bor på Hvaler, så vi kan fint møtes. Fin bil du har:)

 

Hilsen Øystein

Jeg fant rør, så jeg har. Da slipper du å kjøpe 5 meter rull. Jeg har konto på Ahsell på lisleby om du vil kjøpe kvalitets koblinger.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 17.3.2015 den 11.37, leiohel skrev:

Lett å fikse. Gjorde det selv i sommer.

Lekker nok der rørene går gjennom et gummifestet oppå uteriggeren.

 

Jeg gjorde følgende:

- kjøpte 10 mm plastkledde kobberrør og 10 mm skjøte koblinger hos Rørlegger. Du får ikke inn støttehylser.

- kappet rørene passe nært der de går inn i "tingen" midt under bilen, og rett rundt svingen hvor jeg kom til med verktøy. Det var nok for meg men kommer litt an på hvor rørene lekker.

- brukte ny og den minste rør kapperen da den er grei å komme til med.

- brukte kniv og smergel papir til å gjøre gamle rørene rene før jeg koblet sammen.

- luftet ikke. Fylte bare opp, tok en real svingetur og toppet opp. Alt helt topp etter det.

 

Sikkert andre løsninger, men mener å bytte fremme med tingen til orginale rør kan være trøblete.

 

Hvis du holder til på Hvaler, kan vi treffes og du kan titte på det jeg gjorde. Jeg holder hus i Fredrikstad. Kanskje har jeg rør liggende slik at du slipper å kjøpe en hel rull. Trenger ikke så mye.

 

 

Mvh

Leif Ove

Jeg tror jeg har akkurat samme feilen som Kongenavhvaler og vurderer å gjøre som du gjorde her, har det holdt siden dette ble gjort?

 

Hilsen relativt ny Discoeier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Dicofever76 skrev:

Jeg tror jeg har akkurat samme feilen som Kongenavhvaler og vurderer å gjøre som du gjorde her, har det holdt siden dette ble gjort?

 

Hilsen relativt ny Discoeier. :)

Potte tett i mange år. Først byttet jeg det ene røret da det lakk over uteriggeren. Så byttet jeg det andre da det lakk nesten ved aktuatoren bak. Vet mange fraråder denne fixen pga trykk, men for meg funker det og jeg gjør det samme fremme om den starter å lekke der.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, leiohel skrev:

Potte tett i mange år. Først byttet jeg det ene røret da det lakk over uteriggeren. Så byttet jeg det andre da det lakk nesten ved aktuatoren bak. Vet mange fraråder denne fixen pga trykk, men for meg funker det og jeg gjør det samme fremme om den starter å lekke der.

 

leif ove

 

Så flott!! :) 

 

Da tror jeg at jeg tar sjansen og prøver det samme selv, så får vi se om mine skills som rørlegger er noe tess. :) 

 

10mm kobberrør og 10mm skjøtekoblinger here I come!

 

Takk for svar!

 

 

Hilsen Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dicofever76 skrev:

Så flott!! :) 

 

Da tror jeg at jeg tar sjansen og prøver det samme selv, så får vi se om mine skills som rørlegger er noe tess. :) 

 

10mm kobberrør og 10mm skjøtekoblinger here I come!

 

Takk for svar!

 

 

Hilsen Kim

Gå for kvalitets koblinger og rengjør røra på bilen nøye. bruk gjerne litt gjengetetting på klemringen. Tror kanskje på en måte at jeg brukte litt locktigth flens tette masse jeg hadde liggende.

 

Dette fikser du.

 

Leif Ove 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, leiohel skrev:

Gå for kvalitets koblinger og rengjør røra på bilen nøye. bruk gjerne litt gjengetetting på klemringen. Tror kanskje på en måte at jeg brukte litt locktigth flens tette masse jeg hadde liggende.

 

Dette fikser du.

 

Leif Ove 

Med kvalitetskoblinger mener du fra et rørleggerfirma som Comfort eller liknende og ikke fra Biltema antar jeg? :)

 

Gjengetetting kjøpes inn!

 

Skal si ifra hvordan det gikk når jeg kommer så langt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dicofever76 skrev:

Med kvalitetskoblinger mener du fra et rørleggerfirma som Comfort eller liknende og ikke fra Biltema antar jeg? :)

 

Gjengetetting kjøpes inn!

 

Skal si ifra hvordan det gikk når jeg kommer så langt. :) 

Ja fra de som kan det. Krymperingen er litt kritisk at former seg pent siden du ikke får inn støttehylser i stålrøra på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker så denne tråd et taste trykk for sent . Fik bestilt nye rør fra Island4x4

men hvad det funker vel også.. koster bare lidt mere .. :mellow::mellow:

Men  bruker dere DX3 eller original olje ?

 

Mvh 

Bjarne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hefty skrev:

Pokker så denne tråd et taste trykk for sent . Fik bestilt nye rør fra Island4x4

men hvad det funker vel også.. koster bare lidt mere .. :mellow::mellow:

Men  bruker dere DX3 eller original olje ?

 

Mvh 

Bjarne 

Sikkert ikke i henhold til spec men mener at sist ble det servoolje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...