Gå til innhold

Motortrøbbel (?) på TD4 2006 mod.


rtollef

Anbefalte innlegg

Helt plutselig har den godeste Freelanderen begynt å rist / hoste / rugge ved oppstart.

 

Litt vanskelig å forklare en lyd, men om jeg beskriver det som en blanding av en gammel kogg og et helikopter og "tsjugga-tsjugga" lyd pluss at det virker som om hele bilen rister de første minuttene etter oppstart. Det ar akkurat som om turtallet ikke kommer skikkelig opp.

Ved gasspådrag så er det ikke så ille, men tomgang eller i det jeg rygger ut av gårdsrommet så er det skikkelig "huskestue" i bilen. Virker som om motoren svinger veldig med og bidrar til voldsomme vibrasjoner.

 

Det gir seg når jeg får kjørt en halv kilometer eller noe sånt, og når bilen er varm så merkes det ikke.

 

Teorier? Gløding? Tett luftfilter? Drivstofftilførsel tett?

Ideer mottas med takk.

Endret av rtollef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg heller ikke kjenner denne motoren særlig, men hiver meg på Roy sitt forslag. Få sjekket glødeplugger og dyser. Ikke uvanlig at dysene på disse begynner å trøbble når bilen har gått 150-200k km.

 

Trur ikke dette er årsaken i ditt tilfelle da det gir seg når motoren blir varm, men det være en ide å ta en titt på reimskiva/demperen på veivakselen. Denne har en tendens til å ryke på disse motorene med alderen og resulterer i mye støy/bankelyder. Mye om temaet hvis du googler rundtom. Dette er samme motoren som sitter i dieselutgavene av Rover 75.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW 320 dieselmotor i den bilen, -også brukt i Rover 75 som nevnt over her. Kjent svakhet er blant annet tett oljeutluftingsfilter som sitter under toppdekselet. Normalt ikke noe problem med det hvis motoren har fått servicene sine. Bare nevner det. Ellers er det ikke mye feil på disse. Hør på Mr. Rover 75 og sjekk opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW 320 dieselmotor i den bilen, -også brukt i Rover 75 som nevnt over her. Kjent svakhet er blant annet tett oljeutluftingsfilter som sitter under toppdekselet. Normalt ikke noe problem med det hvis motoren har fått servicene sine. Bare nevner det. Ellers er det ikke mye feil på disse. Hør på Mr. Rover 75 og sjekk opp!

 

Helt sant!

Mener å huske at det finnes oppgraderinger til veivhusventilasjonen på disse motorene, men det kan ikke jeg bekrefte :)

 

For å ta med siste svakhet på denne motoren, så kan termostaten feile og stå i åpen posisjon som gjør at den ikke klarer å holde driftstemperatur. Løsningen er enten å skifte orginaltermostaten som er en tidskrevende og dyr prosess (verksted), eller montere inn en in-line termostat i en av slangene - billig og enkel.

 

Google er vennen din her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta med siste svakhet på denne motoren, så kan termostaten feile og stå i åpen posisjon som gjør at den ikke klarer å holde driftstemperatur. Løsningen er enten å skifte orginaltermostaten som er en tidskrevende og dyr prosess (verksted), eller montere inn en in-line termostat i en av slangene - billig og enkel.

 

Interessant tips!

Noen her som har gjort dette?

Googler forøvrig nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...