Joachim G Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Rammen på Geologen (1962 IIA 88) er rimelig ok, men da jeg ønsker å helrestaurere bilen er det jo kjekt med en galvanisert ramme i bunn. Jeg har et annet innlegg her inne om import av ramme fra Richards gående, men så var det noen som spurte meg hvorfor jeg ikke bare tok en bilferie til England med familien og fikk den byttet der... Godt spørsmål, tenkte jeg. I England må det da finnes flust med rimelige verksted med både erfaring og utstyr til et kjapt rammebytte på en seriebil? Ikke bare vil jeg slippe styret og risikoen med Norske myndigheter, men jeg vil spare tusener på transport og import til Norge, samt godkjenning, osv, som kunne tilmå få noen til å gjøre jobben for meg (jeg har ikke allverdens utstyr, erfaring eller hjelpemannskap). Har noen sjekket ut dette før og innhentet priser? Jeg tenker at det samtidig vil være smart å bytte ett og annet som må flyttes over på ny ramme i samme slengen, slik som fjærer, bremserør, osv. Bortsett fra deleprisen vil vel neppe dette medføre noen ekstra arbeidskontrakt sammenliknet med å flytte over gammelt, heller tvert imot? Alle tanker og innspill vil bli godt mottatt. Og mens tråden allerede er igang... hva ville du ha byttet i samme slengen og hvorfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Er rammen grei, og du likevel skal plukke bilen i fillebiter koster en galvanisering i Norge under 2000 kr. Plasser i England har jeg ingen tips på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robertsoevik Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Lafterolf: Vet du hvor en slik galvanisering kan skje i Norge? (basseng stort nok) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joachim G Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 Noe rust er det jo... Bakre travers er full av hull... Men den kan repareres. Er skeptisk til varmgalvinsering av gammel ramme. Den må være helt ren innvendig og utvendig, og det koster jo det og... Og så vil den vel kunne slå seg? Ellers så er det jo endel styr med henting, levering, dødtid, osv. Rammene til Richards er ikke avskrekkende dyre... før transport, fortolling, vising, godkjenning, osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Vil den ikke slå seg når de galvaniserer i england? Henting, levering dødtid, blir ikke det enda mer av om du drar til england? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Alle snakker om rammer,torpedoer,osv. som slår seg ved galving. 3 egne rammer og 4 egne torpedoer og gudene vet hvor mange jeg har hørt om har ikke hatt problemer med skjevheter. Og da snakker vi om at torpedoen passer rett på ramma igjen etter galving og rammer som fortsatt passer med resten av karosseriet. Å tro at målene er innenfor toleransene til LR lenger etter x antall år med (mis)bruk er optimistisk. Når en ramme bøyes litt følger jo karosseriet med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joachim G Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 Høres fornuftig ut... Men ramma må vel likevel syredyppes, lappes og rengjøres grundig før galvanisering? Vinningen går vel fort opp i spinningen sammenliknet med ny ramme? Videre så må vel besparelsene med frakt, import, osv, langt på vei betale for å få jobben gjort i England (om man ser bort ifra reisekost for bil og sjåfør da man tar dette som en bilferie). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLT Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Om ramma skal byttes her eller i England, er det vel samme søkeprosess om en skal gjøre dette korrekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joachim G Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 Fikk nå svar fra Richards Chassis. De tilbyr nå montering til £1500,- Jeg synes ikke det er så gærnt tatt i betraktning alt man sparer i frakt, fortolling, vise til biltilsynet, m.m.... for ikke å snakke om alt arbeidet. Det kommer helt sikkert tillegg som å få lakket ramme, slåninn rammenummer, og en dings her og der... men absolutt noe jeg vil vurdere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joachim G Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 Ferge t/rt Oslo-Kiel og Amsterdam-Newcastle kommer på under 10.000,- for bil, mor, far og to unger (5 og 7 år)... Hmmmmm tenke, tenke... Bilferie i England via Amsterdam i en iia swb fra 1962. Hva tror dere? Kos eller helvete? Vente et par år til ungene er større eller ta turen alene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Husk at alt arbeidet skal fortolles. Og delene brukt under arbeidet. Og rammebyttet skal godkjennes uansett hvor det er gjort. På åpent forum er det lurt å poengtere det, -spesielt etter et par fadeser med Land Rovere som har gått snarveier hos bilverksteder for noen år siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kameranerd Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Det er mye rare verksteder i england som gjør jobben, men du vil garantert få noe overraskelser med tanke på avtalt pris og kvalitet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Det gjør vi dessverre alltid.Ikke bare på verksted men også hjemme i garasjen. Men tas dette med i beregningen så man har litt slingringsmonn,bør det gå greit. Kompis bestilte rammeskift i England for mange år siden. Når de skjønte han ikke bare tørrpratet om bytte,kom de med forslag på endel ting. Da han ankom stod det en ramme klar med nye fjærer,bremserør og overhalte aksler med ARBer på plass også. Ble noen nye dekk og felger også.Kjørte over på noen svært gamle hjul. Fikk lånebil og anbefalt rimelig B&B i nærheten.2 dager senere var bilen klar for resten av Englandsferien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blatherskite Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Ferge t/rt Oslo-Kiel og Amsterdam-Newcastle kommer på under 10.000,- for bil, mor, far og to unger (5 og 7 år)... Hmmmmm tenke, tenke... Bilferie i England via Amsterdam i en iia swb fra 1962. Hva tror dere? Kos eller helvete? Vente et par år til ungene er større eller ta turen alene? Det er mulig å ta med bilen på DFDS fra Brevik til Immingham på truckferge. Mye billigere, men uten bar, casino, kino, osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.