Gå til innhold

Rammebytte i England?


Joachim G

Anbefalte innlegg

Rammen på Geologen (1962 IIA 88) er rimelig ok, men da jeg ønsker å helrestaurere bilen er det jo kjekt med en galvanisert ramme i bunn. Jeg har et annet innlegg her inne om import av ramme fra Richards gående, men så var det noen som spurte meg hvorfor jeg ikke bare tok en bilferie til England med familien og fikk den byttet der... Godt spørsmål, tenkte jeg.

 

I England må det da finnes flust med rimelige verksted med både erfaring og utstyr til et kjapt rammebytte på en seriebil? Ikke bare vil jeg slippe styret og risikoen med Norske myndigheter, men jeg vil spare tusener på transport og import til Norge, samt godkjenning, osv, som kunne tilmå få noen til å gjøre jobben for meg (jeg har ikke allverdens utstyr, erfaring eller hjelpemannskap).

 

Har noen sjekket ut dette før og innhentet priser?

 

Jeg tenker at det samtidig vil være smart å bytte ett og annet som må flyttes over på ny ramme i samme slengen, slik som fjærer, bremserør, osv. Bortsett fra deleprisen vil vel neppe dette medføre noen ekstra arbeidskontrakt sammenliknet med å flytte over gammelt, heller tvert imot?

 

Alle tanker og innspill vil bli godt mottatt.

 

Og mens tråden allerede er igang... hva ville du ha byttet i samme slengen og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe rust er det jo... Bakre travers er full av hull... Men den kan repareres. Er skeptisk til varmgalvinsering av gammel ramme. Den må være helt ren innvendig og utvendig, og det koster jo det og... Og så vil den vel kunne slå seg? Ellers så er det jo endel styr med henting, levering, dødtid, osv. Rammene til Richards er ikke avskrekkende dyre... før transport, fortolling, vising, godkjenning, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snakker om rammer,torpedoer,osv. som slår seg ved galving.

3 egne rammer og 4 egne torpedoer og gudene vet hvor mange jeg har hørt om har ikke hatt problemer med skjevheter.

Og da snakker vi om at torpedoen passer rett på ramma igjen etter galving og rammer som fortsatt passer med resten av karosseriet.

Å tro at målene er innenfor toleransene til LR lenger etter x antall år med (mis)bruk er optimistisk.

Når en ramme bøyes litt følger jo karosseriet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut... Men ramma må vel likevel syredyppes, lappes og rengjøres grundig før galvanisering? Vinningen går vel fort opp i spinningen sammenliknet med ny ramme? Videre så må vel besparelsene med frakt, import, osv, langt på vei betale for å få jobben gjort i England (om man ser bort ifra reisekost for bil og sjåfør da man tar dette som en bilferie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nå svar fra Richards Chassis. De tilbyr nå montering til £1500,-

 

Jeg synes ikke det er så gærnt tatt i betraktning alt man sparer i frakt, fortolling, vise til biltilsynet, m.m.... for ikke å snakke om alt arbeidet. Det kommer helt sikkert tillegg som å få lakket ramme, slåninn rammenummer, og en dings her og der... men absolutt noe jeg vil vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferge t/rt Oslo-Kiel og Amsterdam-Newcastle kommer på under 10.000,- for bil, mor, far og to unger (5 og 7 år)... Hmmmmm tenke, tenke...

 

Bilferie i England via Amsterdam i en iia swb fra 1962. Hva tror dere? Kos eller helvete? Vente et par år til ungene er større eller ta turen alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alt arbeidet skal fortolles. Og delene brukt under arbeidet. Og rammebyttet skal godkjennes uansett hvor det er gjort. På åpent forum er det lurt å poengtere det, -spesielt etter et par fadeser med Land Rovere som har gått snarveier hos bilverksteder for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vi dessverre alltid.Ikke bare på verksted men også hjemme i garasjen.

Men tas dette med i beregningen så man har litt slingringsmonn,bør det gå greit.

 

Kompis bestilte rammeskift i England for mange år siden.

Når de skjønte han ikke bare tørrpratet om bytte,kom de med forslag på endel ting.

Da han ankom stod det en ramme klar med nye fjærer,bremserør og overhalte aksler med ARBer på plass også.

Ble noen nye dekk og felger også.Kjørte over på noen svært gamle hjul.

Fikk lånebil og anbefalt rimelig B&B i nærheten.2 dager senere var bilen klar for resten av Englandsferien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferge t/rt Oslo-Kiel og Amsterdam-Newcastle kommer på under 10.000,- for bil, mor, far og to unger (5 og 7 år)... Hmmmmm tenke, tenke...

 

Bilferie i England via Amsterdam i en iia swb fra 1962. Hva tror dere? Kos eller helvete? Vente et par år til ungene er større eller ta turen alene?

Det er mulig å ta med bilen på DFDS fra Brevik til Immingham på truckferge. Mye billigere, men uten bar, casino, kino, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...