Gå til innhold

Hvorfor skal jeg fornye medlemskapet i NLRK?


Belgarath

Anbefalte innlegg

Jeg personlig ser veldig nytte i den hjelpen man kan få fra forumet. Nå må man ikke være medlem for å benytte dette, men føler for å være med å bidra. Jeg har vel heller ikke utnyttet meg av rabatter ol, men så langt synes jeg kontingenten er av den sum som er ok for meg. Håpet er jo å få vært med på flere treff i fremtiden, og kanskje få meg en eldre klassiker etterhvert. Føler at jeg har kommet inn i en klubb hvor jeg trives.

Hva 4wd angår, så kunne det nok vært mer stoff om nyere biler, men som nevnt så er det opp til oss medlemmer å komme med dette. Synes den/de som jobber med bladet gjør en god jobb.

Har flere ganger tenkt på å lage en write-up på ting jeg gjør med bilen, alt ifra hverdagsvask til full shinings og til andre mekaniske ting/oppgraderinger. Problemet her er at jeg ikke er flink til å ta bilder underveis, og en slik write-up blir fort kjedelig og lite informativ uten bilder.

Konklusjon pr nå: jeg har betalt, og kommer til å fortsette å betale så lenge jeg føler jeg får noe igjen for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At medl.skap. i NLRK er dyrt,kan jeg ikke forstå. Men "brukes" det ikke til annet enn å få 4WD i postkassa og å kjøre rundt med det ovale merke på bakruta , tja,då er det vel dyrt!

 

Personlig ,så har jeg flere "klubb og foreningsmedlemskap" og NLRK er nest nederrst på stigen. Om hva som er dyrest.

 

Det dyreste er Norges Jeger og Fiskeforbund ( NJFF ) og koster meg : 725,- med medl.blad og masse tilbud .Har hatt fuglebikkjer i 25 år ,koster 8-13000,- pr. hund,Medl.skap hundeklubb er 550,-, Veterinær koster skjorta og forsikring en slump ,den òg.Bikkjefòr er medl.tilbud fra NJFF,så det ble billig mat.

Så har man Jegeravgift på 400,- ,Statskog og priivate grunneiere skal ha også noen ( mange ) kroner for småviltjakta .Skytterlaget skal ha 300,- + 500,- for skytetrening og oppskyting til storviltprøve.Så liker man å fiske i ferskvann,da må man ut med kroner til fiskekort etc.etc.

 

Og med 3 Land Rover´e på gården,så skal jo de ha litt ekstra,som dekk,felger,snorkler,beskyttelse og forsterkninger i "haue og ræva". Og service og reperasjoner.

Og man deltar på turer og treff,man kjøper å monterer utstyr ,man jakter og koser seg ,men det koster.

 

Men hadde det ikke fenga meg,eller jeg ikke dreiv aktivt med disse aktivitetene,så er jo disse medl.skapene og pengebruken dyrt og bortkastet !

 

Det jeg mener, det vi driver med er hobby,noen synger i kor,samler frimerker,går på helsestudio og gud vet ikke hva. Men det er entusiasmen i det vi gjør,som er "limet " i enhver klubb eller forening.

Og er man kommet til et punkt,hvor prisen er avgjørende,så kan man vel ta en allvorsprat med seg selv.Får jeg noe igjen ,er jeg aktiv nok til å forsvare beløpet på kontigenten? Ikke ? La være å betale. Bedre det , enn å sitte å irritere seg ,òg andre,med surmuling. Vil du ikke,så skal du slippe.

 

En klubb (alle klubber og foreninger) er ikke tjent med medlemmer som sitter "på gjerdet" , den trenger entusiastiske mennesker,som liker å være sosial,og bidra til fellesskapet.

Vi ,NLRK, er i en situasjon,hvor ca. og mindre enn ca., 10 % av medlemmene er aktive.Og 90% sitter på gjerdet ,eller hjemme! !! Dette sliter på en klubb og dens avdelinger,og er ikke bra på lang sikt.

 

Og reportasjer / bilder til 4WD er det vi som medlemmer som må bidra med.Redaktøren skal bare "sy det hele isammens". Savner du stoff,skriv og ta bilder,og lever til redaktøren.Det setter vi andre pris på !

 

Bli med aktivt i din lokalforening. Bare i avd. Øst hadde vi 47 aktiviteter fra mars til mars.Innenlands og utenlands ! Det er da noe!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Achhh! Jeg har og har kjørt og kjører Landrover, og liker Landrover veldig mye, men nå ble det mye prat om dette! Mye tyt faktisk. Medlemsprisen er klart blitt såpass høy at noen/en del ikke synes om det, og andre lovpriser medlemsskap og liker alt. Fint med en medlemsundersøkelse som varslet, opplyser forhåpentligvis spørsmålet om hvordan NLRK bør være og så får klubborganene avgjøre hva som er til klubbens beste. Men kontingentens størrelse er slik at hverken medlemsblad eller annet åpenbart er godt nok for mange nok til uten videre å ville være medlem videre, enten det gjelder inneværende år eller kommende år. Det må man ta til seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontingenten dekker utgifter til drift av klubben.

Bidrar mange med litt her og der av tid og utstyr ,osv. blir det rimelig kontingent.

Sitter alle på gjerdet,blir det dyrt.

 

Vi kan arrangere treff på gamlemåten og låne/leie et jorde,spa et høl i bakken til dassen,droppe strøm,internett.fellestelt osv..

Aberet er at da kommer klagene om manglende "luksus" på løpende bånd og fremmøtet blir deretter.

 

 

Kopiert fra nettet,dessverre på engelsk.

(bruk en eller annen oversettelsesdings,Rolf:)

spacer.gifThe following list was obtained from a leading national community service organization. We can all learn from it.

  1. Don’t attend meetings, but if you do, arrive late.
  2. Be sure to leave before the meeting is over and make sure everyone hears you leave.
  3. Sit in the back so you can talk with other members during the meeting.
  4. Never have anything to say at meetings; wait until you get outside, then always be negative.
  5. After meetings, find fault with club officers and fellow members.
  6. Hold back your annual dues as long as possible, or better yet, don’t pay at all.
  7. Never accept an office or serve on a committee. It is much easier to criticize than to do.
  8. When everything else fails, abuse the club’s officers.
  9. Don’t bother enlisting new members; let the others do it all.
  10. At meetings, agree to everything, then go home and do nothing.
  11. Don’t tell the club how its policy can help you, but if it doesn’t help you, tell everyone else it’s useless.
  12. Do nothing more than what’s necessary, but when other members roll up their sleeves and willingly use their ability to help matters along, complain that the club is being run by a clique or dictator.
  13. Talk cooperation but never cooperate.
  14. Get all that the club has to give but give nothing in return.
  15. Threaten to leave the club if something isn’t the way you want it.
  16. If you’re asked to help, always say you don’t have time.
  17. Never read any mailings or seek information. You might find out what’s going on.
  18. If appointed to a position, never devote any time to it. Let someone else do it all.
  19. Overlook your own shortcomings and concentrate on what they are not doing.
  20. Repeat all the unpleasant things about your club to anyone who will listen.
  21. Always criticize club officers whenever the opportunity arises.spacer.gif

 

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å se meninger om medlemskapet i NLRK. Vokter meg derfor vel for å komme med negativ kritikk da jeg er mer eller mindre inaktivt medlem. Meldte meg inn i klubben i fjor, etter å ha vært delvis aktiv på forumet her over flere år. Forumet og dets medlemmer skal ha skryt for å opprettholde et "voksent og profesjonelt" miljø, noe som har gjort at mange av oss fortsatt er med! ?

(De fleste) Andre forum mangler "voksne", og er preget av useriøse medlemmer og mange "forumtroll".

 

Synes derfor at det er hyggeligere å komme med forslag til f.eks. innhold i 4WD. Som sagt av andre, Land Rover består av langt mer enn seriebil og Defender - tidligere innhold i medlemsbladet har dreid seg mye om disse. Noe som for min del har gjort at bladet er raskt unnagjort, desverre. Det som derimot har vært interessant er innhold som har fokusert på verktøybruk, prosjekter og lignende. Skulle gjerne sett mer av det! Vi som eiere av "de andre" Land Roverne bør sørge for innsending av stoff til redaktøren, slik at vi kanskje kan få til en gradvis økning av bredden i bilmodeller og annen type stoff som favner på tvers - uansett modell! ?

 

Kan LR Norge være en kilde til stoff i bladet, de kjører jo aktiviteter hist og her i landet? - Forstår at 4WD ikke er LRO.. Men, det hadde jo vært moro å lese nyheter og andre spennende LR relaterte ting i 4WD - samtidig eller før f.eks. i kommersielle blader ?.

 

Til slutt, burde ikke lrforum og NLRK være slått sammen til en felles profil og utseende? Tidligere hadde NLRK eget forum i tillegg til dette forumet som tilsynelatende levde sitt eget liv... Det kan sikkert virke litt forvirrende på utenforstående.

- Lavterskel innmelding i klubb/forum, god takhøyde for aksept for forskjellige aktivitetsnivåer innen miljøet (møter, treff, forumaktivitet etc.) sammen med et bra fungerende forum burde sørge for et unikt LR miljø på denne bergknatten av et land.

 

En liten digresjon..; kjører Mini som dagligbil om dagen - må jaggu opp med hånda i den fremover og - andre Mini kjørere hilser! Var ikke klar over dette og ble derfor tatt helt på senga... ? må være noe med biler som er designet/konstruert "med noe mer.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan LR Norge være en kilde til stoff i bladet, de kjører jo aktiviteter hist og her i landet? - Forstår at 4WD ikke er LRO.. Men, det hadde jo vært moro å lese nyheter og andre spennende LR relaterte ting i 4WD - samtidig eller før f.eks. i kommersielle blader ?.

 

Alt er ikke gjort over natten. Men vi er på god vei, og har en positiv dialog med Jaguar Land Rover. Allerede neste uke får du forhåpentligvis bladet i postkassa, og nybilstoff er absolutt på plass. Sjekk forsiden:

 

gallery_177_825_587898.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? At alt ikke er gjort over natten tror jeg vi alle forstår (og har erfart..?) Kjempebra, blir spennende å se! Ha tålmodighet og mas på oss om stoff, så skal det nok gå fremover!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noen bilder og 15 ord? Det skal ikke så mye til for en ok artikkel.

 

Jeg hadde redaktørrollen et par år. Første pri var å få inn stoff om alle andre Land Rovere enn seriebil og Defender (ikke at det er noe galt med dem).

Det var ikke enkelt. 2014-kalenderen kunne jeg fylt to ganger med Serie og Defender, men jeg ville ha med de andre bilene også. Jeg løste det med å jage fram bilder via forumet. Det gikk, men en del mas.

 

Gjør jobben til Rune enklere ved å sende inn stoff. Legg lista lavt, og få gleden av å se ditt bidrag i bladet.

Bytter du skiver på en L322 eller polerer en Freelander, kjører en flott tur med en Sport eller mekker på D3, så ta bilder skriv litt å send til 4wd@nlrk.no. Bruk filemail.com hvis du har mange store filer (dritenkelt og trygt).

 

Redaktørrollen blir fryktelig tung hvis dere ikke bidrar (smalt det fra den ræva). Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sittet på gjerdet i mange år, uten å melde meg inn -har vært medlem før, dog.

 

I fjor anskaffet jeg meg seriebil, og innmeldingen har krøpet litt nærmere.

Men, jeg må si at jeg stusset litt over kontingenten, ja! 600,- var heftig prisøkning fra sist jeg var medlem.

Har forstått at standarden på 4WD har økt proposjonalt med kontingenten, så det er på en måte rettferdiggjort.

 

Jeg har kommet dit at jeg skal melde meg inn, den dagen "sjøsetting" av prosjektseriebilen er nært forestående.

For jeg ønsker å montere emalje-klubbmerket som stod på bilen da jeg kjøpte den!

Og, må jeg være ærlig nok til å si, så var det litt smigrende å bli uformelt spurt om jeg ville stille til valg i et adelingsstyre. Det kunne fort vært aktuelt med et medlemsskap, for jeg føler at jeg har litt å bidra med på flere områder. Men sånn ble det ikke denne gangen. Kanskje ved neste korsvei?

 

Men, jeg tror klubben er tjent med en skikkelig gjennomgang av status, og velge en fornuftig vei videre.

En differensiert kontingent for medl.skap m/u klubbavis var et bra forslag synes jeg.

Et annet forslag kan være å tilby 4WD.pdf for en mellomstor kontingent.

 

Ellers så må jeg si at fellesskapet alene er grunn god nok til å være medlem. Det er ufattelig mange trivelige mennesker i denne gjengen.

Og jeg synes å ha sett at takhøyden er større enn noen gang. Grunnen til at jeg i sin tid ikke fornyet medlemsskapet, var en forgubbing i styre og stell, og gubbene evnet overhodet ikke å se fremover -hadde ei vogn flere enn 4 sikringer, var den ikke klubben verdig syntes å være mantraet den gang. Nå er det ut til at disse herrene har oppgradert til rullator med gatedekk, så medlemsskap er også aktuelt av den grunn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro 4WD fra A5 til A4. Det koster ikke mer. Jeg mener å huske det er en del billigere. Før gjorde trykkeriet både sats og trykk. Jeg satte selv, noe Rune også gjør. Setting koster mye hos et trykkeri.

Medlemsavgiften eg ganske lik de fleste andre klubber, og jeg mener det er et viktig bindeledd til medlemmene. Det er svært få av medlemmene som er på forumet og Fjasboka. En diffrensiering av blad ikke blad må bli klønete å adimistrere tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche -klubben koster 700 kr. året. De har også B -medlemsskap hvis flere i samme husstand ønsker å være med. Hos oss er det gratis. Juniormedlemsskapet koster 400 kr, og er likestilt med A medlemsskapet, men gjelder hvis du er under 18 år.

 

Sånn sett er vi helt på linje med merkeklubbene mener jeg, og faktisk billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å ikke blande meg men, når jeg til stadighet ser at medlemskapet er dyrt så vil jeg komme med en liten sammenligning. Jeg er lidenskapelig opptatt av bil, og er til tider medlem i flere klubber.

F.eks, så koster medlemskapet i Amcar klubben kr 890,- og for å være fullverdig medlem, må du i tillegg være medlem av ei lokal avd hvor prisene varierer fra kr 200,- og oppover. Dette betyr at for å være fullverdig Amcar medlem, så må man ut med over 1000 kr pr år.

I tillegg så er man som regel opptatt av f.eks Mustang, eller Jeep el.lign og da skal må jo selvfølgelig ha medlemskap der også, til noen hundrelapper og oppover, så da blir det litt penger etterhvert, ja faktisk så bruker en Amcar entusiast mellom 1400-2000 kr på sitt medlemskap.

Så å påstå at medlemskapet i NLRK er dyrt, vel, det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er faktisk medlemskontingenten 7,5% av bilens innkjøprpris...

 

Noen syns det er dyrt og noen ikke. Det nytter jo ikke å diskutere det egentlig. Alle har forskjellig økonomisk ståsted. At noen uttrykker at de ikke forstår det, vitner vel heller om manglende forståelse for andre folks situasjon.

 

Det som er synd er hvis noen føler de ikke har råd til å være med i klubben hvis de har lyst.

Disse vil jo heller ikke en medlemsundersøkelse fange opp, så i det henseende er en slik undersøkelse verdiløs.

 

 

Siden noen sammenlignet med amcarklubben, kan vi jo ta noen andre også...

Veteran VW-klubben: 250,- inkl. medlemsblad (4 utg. i året) og eget delelager!!!

VW-Audi-klubben: 550,- inkl. medlemsblad (4 utg. i året) samt abb. på bladene Autofil og gatebil, kalender!

Motorhistorisk klubb Drammen: 300,-, tilgang til motorhistorisk senter på Burud med MASSE falitileter som f.eks. lager, verksted, museum etc etc....

2CV-klubben: 400,- inkl. meget bra medlemsblad (5 utg. i året) og mulighet for medl.skap uten blad til 200,-

NLCK: 400,-

HMKF: 450,- inkl. medlemsblad (6 utg. i året) og delelager.

Jeep-klubben: 350,-

 

Forøvrig betaler jeg også andre kontigenter for f.eks. barna: kulturskolen 4000,-, skolekorps 1000,- trening 3500,- etc. etc........ Mine hobbier kommer faktisk i siste rekke...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mange gode argumenter både for og imot. Ser mange som klager over at det er dyrt, men ingen sier noe om hva de synes er en riktig pris. Om det hadde kostet 200 så hadde sikkert noen syntes det var dyrt det også. Om du har igjen noe for dine 600 får du selv vurdere. I år meldte jeg meg ut av en klubb som koster i underkant av 400 i året, fordi jeg ikke føler jeg har noe igjen for det. Skal man kynisk regne kroner og øre så har jeg sikkert ikke nok igjen fra NLRK heller, men det å vite at man er en del av et fellesskap betyr jo litt det også. Som medlem i NLRK er du også medlem i LMK, for den som bryr seg om sånt.

I yrkeslivet er mange organiserte, mens andre ikke ser vitsen. Men når lønnsforhandlingene kommer så er det veldig kjekt med disse organisasjonene, som forhandler fram høyere lønn også for de uorganiserte..

 

Selv tenkte jeg å si opp abonnementet på selvangivelsen. Klarer ikke å forstå at det skal koste så mye å sende ut den :unsure:B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er synd er hvis noen føler de ikke har råd til å være med i klubben hvis de har lyst.

 

 

 

 

Akkurat den kan jeg si meg veldig enig i.

 

Samtidig er det jo slik at ett sted må prisen settes. Hvis vi går ut ifra at klubben med 600 kr har akkurat nok til å dekke sine utgifter..: I følge NLRK.no har klubben ca 1200 medlemmer. Skal prisen ned må vi få inn flere medlemmer. Går medlemstallet ned må prisen opp.

 

600 x 1200 = 720000

720000 / 500 = 1440, altså må vi ha inn 240 medlemmer til.

720000 / 400 = 1800, da må vi ha inn 600 medlemmer.

720000 / 300 = 2400, da har vi doblet medlemstallet.

 

Kommer så mange ekstra til å betale hvis prisen settes ned? Eller er det andre tiltak som kan virke like bra eller bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet spørsmål er jo og hva det faktisk koster å drifte dette.

Medlemsbladet skal ha sitt, arrangementer osv leie av serverplass? etc.

Jeg personlig synes det er greit på det nivået det er nå.

Er man i tillegg på en del arrangementer igjennom året, så sparer man fort inn kontingenten.

Men som nevnt, hver og en må få lov til å ha sin mening, så får man ta valget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...