Gå til innhold

Lufte bremser RRC med ABS. Jeg gir opp... Hjelp?


KennethA

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg har byttet alle seks bremseslanger på RRC'n min, og nå sliter jeg.

 

Jeg har fulgt prosedyrene i både Haynes og Workshop Manualen til punkt og prikke to ganger. Jeg har altså prøvd lufteprosedyren fire ganger, men til ingen nytte. Har vel blåst igjennom i overkant av 6 liter bremsevæske.

 

Alt funker som det skal på hvert punkt av prosedyren, men jeg får ikke pedal. Masse væske kommer gjennom på alle punkter, og ingen lekkasjer.

Nå har jeg ørlite grann bremsekraft helt i bunn av pedalen, men ingenting mer.

 

Jeg har søkt og lest meg grønn på emnet, men det virker som det er helt lotto om man får det til eller ikke.

Hva har jeg glemt? Hva gjør jeg galt?

Er det noen som kan dette jeg kan kaste penger etter?

 

Hilsen en som har levert noen saftige gloser til hekken i dag...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til prosedyrene beskrevet i Haynes boka og Range Rover Workshop Manualen.

 

Raskt utifra det jeg husker:

 

1: Depressurize

2: Fyll opp

3: Pumpe pedal 5 ganger med pause. Repeteres

4: Lufte vanlig de fire nedre nipplene i front.

5: Lufte pumpa

6: Lufte accumulator

7: Lufte booster

8: Lufte power kretsen på alle fire calippere.

9: Lufter master cylinder. (kjøre pumpa til den stopper)

10: nr 4 på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp har sett den. Problemet er at den ikke tar for seg lufting av pumpe, akkumulator eller booster. Dette må luftes før man lufter det assisterte systemet.

 

Det jeg syns er rart er at jeg burde ha 100% flotte bremser på forhjula etter at jeg har luftet de fire nedre nipplene på front. Dette er jo "nød" systemet som funker uansett om det er trykk eller strøm på resten av systemet. Dette går jo og direkte på pedalen og er ikke avhengig av noe annet enn vanlig lufteprosedyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du luftet bakhjulene også?

 

Arild,Ryen Auto,slet med en RRC en gang.

Løsningen ble å jekke opp alle 4 og kjøre bilen med roterende hjul mens vi luftet.

Forsiktighet med hjul bør utvises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Men bakhjulene er kun koblet til "power" assist systemet, så de luftes ved hjelp av pumpa.

Tenning på, pedal ned, åpne nippel og blø ut til all luft er borte, lukke nippel, pedal opp, og til slutt tenning av. Men fortsatt ingenting.

 

Sandmo er nok nærmeste til meg. Eventuelt Lier Traktor.

 

 

Her er prosedyren jeg har fulgt til punkt og prikke:

 

1: Switch off ignition and depressurise system. Ensure ignition remains OFF until instruction 7.
2: Fill fluid reservoir with specified fluid to 'MAX' level.
3: Depress brake pedal slowly and progressively five times, using full pedal stroke. Release pedal five to ten seconds, air bubbles will rise into reservoir.
4: Repeat instruction 3 until some resistance is felt. If no resistance is felt check clevis pin is connected to correct (UPPER) hole in brake pedal.
5: Bleed four front caliper lower (hydrostatic) bleed screws in the conventional manner. In the order: outer bleed screw driver’s side, opposite caliper outer bleed screw, inner bleed crew, inner bleed screw driver’s side. Depress brake pedal slowly and progressively, locking bleed screw at bottom of each stroke.
6: Bleed hydraulic pump - open bleed screw on pump and allow fluid to flow until clear of air bubbles. Do not use bleed bottle, use a clean absorbant cloth to prevent fluid spillage.
7: Bleed accumulator - open bleed screw. If vehicle has ETC, accumulator bleed screw is on top of ETC valve block. Switch on ignition, run pump
for 3-4 secs, switch off and repeat procedure until fluid is clear of air bubbles. Switch off ignition. Close bleed screw.
8: Bleed two hydraulic booster bleed screws. Open one bleed screw, depress brake pedal, switch on ignition, run pump until fluid is clear of air
bubbles. Close booster bleed screw, switch off ignition, release pedal. Repeat for other bleed screw.
9: Bleed power circuit at four calipers in turn. Depress pedal, open bleed screw, (upper bleed screw on front calipers). Switch on ignition, run
pump for 3-4 secs, switch off and repeat procedure until fluid is clear of air bubbles. Switch off ignition, close caliper bleed screw, release pedal.
10: Bleed master cylinder - switch ignition on. System pressure will increase until pump cuts out. If pump does not cut out after running for 45
secs, check system for leaks.
11: Bleed hydrostatic circuit calipers - open one front lower caliper bleed screw. Actuate brake pedal several times, using only lower two thirds of
pedal travel, until fluid is clear of air bubbles. Stop actuation if fluid warning light comes on and allow pressure to build up.
12: Close caliper bleed screw before releasing pedal, repeat for remaining three hydrostatic bleed screws.
13: Check/top up reservoir fluid level.
14: Dry all connections, fully pressurise system, check for leaks.

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du frigang på bremsepedal (en liten slakk)

 

Ta av tilførsel slangen mellom veskebeholder og hyd pumpe og forsikr deg at den er åpen. se etter om det er slam i bunn av beholder. Vesken skal renne godt gjennom slangen. Det kan også sitte en slampropp i inntaket på hyd pumpa.

 

Følgende har alltid fungert smertefritt: tenning på, aktiver pedal kun slik at bremselys lyser og hold den der (da går høytrykkpumpa), åpne nippel på pumpa og la det blø litt.

gjør det samme på ventilhuset (3 sk ) slipp deretter pedal.

 

Lut den øvre nippelen på h og v calipper foran, luft deretter h og v bakhjul, h forhjul og v forhull

 

Pump ikke på pedalen, åpne nippel og trykk pedal inn og hold til den er stengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er rart er at jeg burde ha 100% flotte bremser på forhjula etter at jeg har luftet de fire nedre nipplene på front. Dette er jo "nød" systemet som funker uansett om det er trykk eller strøm på resten av systemet. Dette går jo og direkte på pedalen og er ikke avhengig av noe annet enn vanlig lufteprosedyre.

Nå har ikke Bien ABS-bremser, men jeg sleit med å få luftet når jeg bare luftet niplene nede på kaliperne fremme. Jeg så rett og slett ikke de øvre.

 

Så leste jeg meg opp, og fikk luftet oppe. Da gikk det fort å få pedal.

 

Har du øvre og nedre nipler på kaliperne må du lufte de øvre om du skal få ut luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Har prøvd masse lufting både oppe og nede flere ganger.

 

Og ifølge prosedyren så lufter man nede, så oppe og så nede igjen, så all luft vil uansett komme seg ut.

 

Jeg tror ikke det er luft i systemet som er problemet. Alle 8 nipler er luftet ørten ganger, og det kommer kun væske ut. Det er absolutt ingen motstand i pedalen. Og til og med med litt luft i systemet burde det være noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid hatt godt resultat av å lufte motstrøms, dvs pumpe bremsevæska inn lufteskruen på kaliper. Bruk ei sprøyte e.l.

 

Når ein har fått brukbar pedal er det mykje lettare å lufte på konvensjonell måte etterpå om ein vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har du fortsatt luft i bremsepumpa, eller så er den gåen.

 

Prøv å åpne niplene på begge sider fremme, koble på en slange på hver side og la den gå oppi en passende beholder.

Men niplene er åpne, pumper du på pedalen noen ganger se om du ikke opplever at pedalen begynner å ta etter noen pump (maks 10)

 

Får du endring på pedalen. Stenger du niplene og lufter ihht prosedyra. Får du ikke er det godt mulig at pumpa de er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye sko skal gå seg til etter hvert. Men at et bremsesystem på en bil går seg til hadde jeg aldri trodd... :o:D

 

Fikk et tips om at workshop manualen er skrivd for en høyrerattet bil, så "driver side" er ikke venstre, men høyre. Jeg var veldig sikker på at jeg hadde prøvd begge deler, men en gang til kan ikke skade.

Kjørte igjennom prosedyren nøye en gang til i dag og fikk akkurat det samme resultatet. Masse væske gjennom, null luft og null pedal. Eller det vil si, ørlitt brems helt i bunn av pedal. Men det har jeg hatt de andre gangene og.

 

MEN...

 

Jeg satte i første lav og tok en tur ut av gårdsplassen. Tenkte at det kan jo ikke skade. 3km/t med fullt fungerende brekk går bra.

Bremse, gasse, bremse, gasse, bremse, gasse og så plutselig hadde jeg ørlitt mer brems. :o

Fortsatte med dette og resultatet lot ikke vente på seg. Pedalen ble mer og mer hard, og tok tidligere og tidligere. Plutselig kunne jeg låse hjulene forran på grus.

Ut av lavserie og mer gass... Etter et par hundre meter var alt i skjønneste orden. Pedalen var blitt akkurat som den var før jeg begynte....

Opp i 80km/t og masse brems. Skikkelig engelsk unnamanøver de første gangene, men det gikk seg til det og.... :D

 

Nå kan jeg slippe rattet og trampe inn bremsen, og bilen går (eller stopper) rett frem.

 

Hvorfor dette skjedde har jeg ingen anelse om. Syns det er helt hinsides at sånt skal "gå seg til", men her sitter jeg da. Med en RRC med ABS i perfekt stand. :D

Da veit jeg ihvertfall at lufteprosedyren var utført korrekt, og alt var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du luftet bakhjulene også?

 

Arild,Ryen Auto,slet med en RRC en gang.

Løsningen ble å jekke opp alle 4 og kjøre bilen med roterende hjul mens vi luftet.

Forsiktighet med hjul bør utvises.

 

Du tok den ut i friluft i stedet ser jeg.

Noe luft lå nok igjen et sted som måtte "kjøres" ut,tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Holder på med lufting av 1990 rrc med abs nå. Lurer på om jeg har klart å bytte om på slangene foran slik at det blir feil krets til feil stempel.

Jeg får trykk på øvre stempel begge sider foran, men ikke noe bak. Dette skal jo være samme krets.

Stempel foran returnerer ikke heller.

Bør jeg bytte over med en gang? ?

Endret av Ronny Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Fysisk trykking på bremsene skal kun gå på den ene kretsen forran. Den andre og bak går på pumpa. Har du tatt ut all bremsevæske? Isåfall må pumpe, akkumulator og booster luftes før du får noe ut på calipperen.

 

Jeg monterte også feil, så det kan være det og. Mener at den fremre røret på inneskjermen skal gå via slangen til den fremste/nederste porten på calipperen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det med koblingen. Mener jeg har koblet omvendt ift det du beskriver.

Jeg har rett og slett ikke trykk på den andre kretsen i det hele tatt.

I følge det jeg har funnet på nett skal caliperene luftes først.

Som den fremgangsmåten du har limt inn over her, så skal man ikke lufte hydr. pumpe og accumulator før punkt 5 og 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det er "reservesystemet" man lufter først som da kun gir trykk på en krets forran.

Resten gjøres med tenninga etter at trykksystemet er luftet.

 

Jeg mener å huske at jeg kom like langt som du har gjort nå, så måtte jeg bytte om slangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker enkelt utstyr, flaske med slange til calipere og eldstemann på 10 som bremseoperatør. Begynner alltid med det lengste bremserøret og jobber meg nedover. På D2 i sommer var systemet helt tomt etter bytte av samtlige rør, men fungerte perfekt etter lufting på calipere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...