Gå til innhold

Nesten full pott!


Rune Kleven

Anbefalte innlegg

Presset på sjåførene er sterkt, særlig i områder med ferjer med påfølgende stengetider for veien, og alle ledd presses for leveringstider og leverings-sikkerhet og priser osv. Og siden alle er interessert i en hvilken som helst jobb til en hvilken som helst pris, så blir det på denne måten. Og firma tar på seg jobber de veit betyr stor overlast og uten moms og andre såkalt kreative løsninger.

 

Men for meg som bare er sjåfør i fritida framstår det som ganske utrolig at folk er villig til å ofre sertifikatet, ære, liv, helse, andres liv osv. for det som bare er en jobb huh.gif

 

Jeg lar meg stadig imponere av trailersjåførers lasersyn som kan se tvers gjennom grautskodda i 90km/t...eller som ligger to-tre meter bak støtfangeren min i 90km/t i 80-sone fordi de verken har reaksjonstid eller leveringstid på bremsene siden de er så himla dyktige sjåfører. 40 tonn i farta - tjooohoooo!!!! Styrt av en hjerne som er like stor som en blåhvals hjerne: størrelse som en ert!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huh.gif som yrkessjåfør på vestlandet så bør jeg vel holde kjeft..kom opp til vestlandet og kjør de samme strekningene dag ut og dag inn som sjåførene til for eks waagan.. de tilbringer sikkert ikke mer enn 9 timer pr dag bak rattet.. og kjenner hver krok av de strekningene de kjører på.... resten av det jeg hadde tenkt å skrive skal jeg gi faen i...... ohmy.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Om du er lommekjent yrkessjårør langt inne i en fjordarm betyr ikke noe om det står en familie på ferie i veikanten og familiens 4 åring bestemmer seg for å leke med Pus midt i veien akkurat rundt DEN uoversiktelige svingen..

 

Yrkessjåførene er de i Norge som burde IKKE råkjørt, da de burde ha sett det meste...

-Dessverre er det ikke slikt i virkeligheten...

 

huh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved visse anledninger ringt opp transportfirmaet som vogntoget bak meg tilhørte og bedt de kalle opp sjåføren for å be om litt albuerom. Hittil har det virket veldig bra på dagtid. Blir vel verre om natten så da er det etter min mening legitimt å drive litt folkeopplysning. Gi beskjed til Waagan Transport. Det kan faktisk også redde den aktuelle sjåførens liv, som en liten bonus tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pal,

 

har jobbet endel med trekkvogner og innser at det er mer power i mange Scaniaer, Volvoer osv. enn det jeg kan drømme om der jeg sitter og sliter i rattet mens jeg venter på å komme opp i marsjfart wink.gif . Jeg ser også at bremsene kan konkurrere med mine 40 år gamle, men jeg må jo si at jeg ikke har særlig lyst til å bli overkjørt av 35 tonn og minst 18 hjul.

 

Dermed vil det jo være smart av meg å slippe monsteret som jeg har i speilet forbi når sjansen byr seg. Samtidig har vi noe til felles og det er manglende aksellerasjonsevne. Det kan derfor være smart å vente til sjansen byr seg før man slipper noen forbi. Dere får gi oss en sjanse til det, da. smile.gif

 

Så får man håpe at det ikke stemmer det som en og annen sjåfør klager over, at de får så stramme tidsskjemaer fra sine oppdragsgivere at de må skippe pauser, trikse med ferdskrivere og fartssperrer og ta mer enn en sjanse der de fyker fram. Veistandarden som du nevner Pal, er under enhver kritikk og vi ser idag hvor utsatt man er her på Vestlandet når man får litt tøffere vær enn normalt.

 

Trafikken ute på veiene er blitt mer og mer nådeløs og egoistisk, trailersjåførene står ikke for noe flertalli så måte. Verre er dessverre de som kjører de største, dyreste og tryggeste bilene. BMW, Mercedes og Audi-eierne er de verste i følge UP. Hvor de store SUV-ene er i det bildet vet jeg ikke, vi som kjører LR bør vise at vi tar vår del av ansvaret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra forslag for å "vekke" bilen bak, er å klemme ned bremsepedalen med venste fot akkurat så bremselysene tennes. Da blir det ofte litt lengere avstand

Utøves med forsiktighet og forutgående tørrtrening. Eller koble begge tåkebaklysa over en egen bryter. Gir samme effekt.

 

Og ellers syns jeg vi skal tone ned utagerende beskrivelser av andre sjåførers kjørevaner.... dry.gif Jeg er ikke perfekt bak rattet. Etter noen års innehavelse av rettigheten til å fremføre motorisert kjøretøy må jeg bare innse det. Litt uoppmerksomhet fra meg og Donald, og bagasjelokket på foranliggende BMW kan være historie.... unsure.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål! Generelt sett har jeg ikke så særlig mot vogntogene. De er på veien for å gjøre en jobb. Jeg irriterer meg heller oftere over at de hele tiden skal ha meg til å kjøre forbi selv om jeg synes det er like greit å ligge bak. Det er krefter nok i Range Roveren til å blåse forbi det meste, men jeg gidder ikke.

 

At innlegget kan virke litt urettferdig kan jeg godt forstå. Det finnes masse idioter i små biler også - som gjerne blir reddet av at andre har "vært ute i trafikken før". Det var bare det at denne hendelsen virkelig tok kaka i forhold til hva jeg har opplevd tidligere - kanskje med unntak av han sjåføren fra gartnerhallen som vraket Peugoten min, og en Mercedes som stod foran, i ei 50-sone...

 

user posted image

 

Hadde det vært en personbil som hadde kjørt forbi ville det ikke vært noe problem å få plass i luka heller.

 

Vi gjør alle feil i trafikken. Noen driter i reglene og "er i krigen" hver gang de er ute å kjører. Andre prøver å følge reglene og kjøre hensynsfullt. Om alle kunne innse at trafikk er samarbeid ville nok null-visjonen være noen skritt nærmere...

 

Jeg kunne har lagt til mer i det opprinnelige innlegget mitt. På vei fra Ålesund ble jeg forbikjørt at et par ungdomsbiler i er ganske vanvittig fart. Dette opprørte meg dog ikke like mye da selve forbikjøringene var helt greie. Jeg ble ikke presset av veien og det foregikk på steder hvor forbikjøring var lovlig. jeg vet at det ikke er noen forskjell på bli påkjørt og drept av et vogntog kontra en personbil, men jo tyngre et kjøretøy er jo mer skade kan det utrette.

 

At yrkessjåfører har mye større kjøreerfaring enn oss andre er opplagt. Denne erfaringen burde føre til at man faktisk innså at å følge regler er smart (hvilket vel de fleste faktisk gjør) Det bør også lede til at de går foran med et godt eksempel. God oppførsel i trafikken fra en sjåfør fører gjerne til at en annen blir minnet på hvordan det skal gjøres (oppdragende effekt) Motsatt vil råkjøring gjerne føre til at andre tar etter. Om en ungdom prøver å sno seg fram i Oslotrafikken som en drosjesjfør kan det gjerne gå galt. Likeledes ute på landeveien. Vi har et ansvar alle sammen, Vi er ikke der ute alene og vi skal være klar over at vi har en oppdragende effekt på andre. Enten det være seg dårlig eller god oppførsel i trafikken - eller ulovlig kjøring i utmark. Ingen er perfekt men det er lov, og smart, å prøve...

 

Vet ikke om jeg fikk sagt alt jeg ville/burde si nå men tror jeg gir meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rolleyes.gif Det er menneskelig å feile, og selv politiet gjør det.

 

smile.gif For mange år siden da jeg var ute å kjørte jobbens varebil, oppdaget jeg plutselig at det lå en politibil rett bak meg. Jeg hadde kjørt en tanke for fort og ble så fiksert på forfølgeren at jeg nesten kjørte forbi porten til jobben. Da jeg oppdaget det ble det rett og slett bare slik at politibilen kjørte i ræva på meg. De var like flaue som meg selv, men de hadde heldigvis en Volvo av den gamle sorten med diger støtfanger. Siden skaden ikke var så veldig stor, sa jeg at de kunne kjøre videre, noe de takket ja til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at når jeg blir forbikjørt av et vogntog i mørket, begynner det å blinke så forb...tidlig til høyre...ser ikke idioten meg, skal han presse seg inn nå.....nei, men beste og eneste mulighet til å se fra vogntoget når du passerer den forbikjørte er å se dine egne blink bli reflektert fra bilen du kjører forbi - når det så blir mørkt (ingen reflekser - så er du iallefall forbi)....

I Norge blinker folk med lysa når de mener "motstanderen" er en idiot...i England blinker bilen bak for å fortelle "du er forbi, du kan legge deg inn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"du er forbi, du kan legge deg inn".

Bruker dette ofte når jeg har blitt forbikjørt av vogntog

her i Norge og blir ofte belønnet med et"kvitteringsblink"

tilbake.

 

Bremselengden(og vurderingen av den)

til et ??tonns vogntog blir ofte glemt synes jeg.

Den glemmes ikke bare av "små"bilister men

av og til av de store også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens quiz:

 

I en 2 felts rundkjøring, hvordan forventer dere at et vogntog vil opptre, og gjerne hvorfor?

Størst har forkjørsrett! biggrin.gifbiggrin.gif

 

De som ikke skjønner hvorfor, kan leie seg den største hengeren statoil har og kjøre en dag rundt i oslo/trondheim eller annen stor by i rusjtrafikken.

 

Se hvor lett det er huh.gif , og da drasser du bare på under halve lengden, og 3/4 av bredden......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget en måte å "bli kvitt" han som ligger kloss oppi bakenden i går - og det var faktisk ikke tilsiktet engang.

 

Scenen er som følger: Menneskebil kloss oppi Defenderen oppover Grefsenveien ved Disen. Glatt!! Hastighet rundt 40 - 45 km/t. Litt foran meg hadde det stått en bil ved fortauskanten da brøytebilen kjørte, men jeg gadd ikke å kjøre utenom den smule brøytekant som stakk ut i veien. (Det er vel bra å få rettet ut slike "hindringer" i veien, er det ikke?) Menneskebiler takler imidlertid ikke slike situasjoner like uanfektet som Defenderen, og videre oppover var avstanden mellom oss plutselig 3-doblet!!! rolleyes.gifbiggrin.giflaugh.gif

 

Jeg var vel ikke slem, var jeg vel? ph34r.gif

Endret av Olav Haavardsholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...