Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Geir V K

 

2004 eller 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 344
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Der tikket det inn sms fra SVV om at skiltene mine var kommet... Snakk om ironi. :)

 

Finner ut mer i morgen eller no, nå er det lekser med kidsa. Trenger å lande litt. Hehe.

I morgen treffer jeg Telindor i Porsgrunn, kanskje, og han lyser jo opp tilværelsen han og :) får sette i Puma seter og være sikker på festet bak om de ikke klarer å finne annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir på Øya, nummeret hans kommer på SMSSSSS

 

Jeg er selvfølgelig på din side Espen, og mener at rett skal være rett. Men hvis man tar på seg Vesen-brillene og tenker sikkerhet så forstår jeg hvorfor de konkluderer som de gjør. Sidevendte seter med magebelter? Midstete med kun magebelte? Oser ikke akkurat trafikksikkerhet og 2015 løsninger ;)

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ser kanskje den Thomas. Geir hadde allerede vært der, og han trengte kun papirer, beltene sa de ikke noe på.... Men måtte vise til ni seter papirer.

Setter jeg inn Puma setene som ER 2015 standard, så må jeg få et godkjent LABRATORIUM til å godkjenne innfestningen!!.., så sånn går nå dagene.

Alt han i grunn trengte var skiltnummer på en 06 mod som var godkjent slik som ni seter, så kunne han godkjenne på bakgrunn av det. Noen som har?

 

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa de det om pumasetene altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa de det om pumasetene altså?

 

Nei, han sier: IHHT kjøretøy foreskriften § 16-2 pkt 1 skal det etter 1 oktober 2004 være tre punktsbelte på alle sitteplasser i bil klasse M1. Hoftebelte i midten bak godtaes ikke. Belte må fjernes, og kjøretøyet kan godkjennes med fire sitteplasser, eller det må monteres godkjent tre punkts belte, med innfestninger dokumentert fra fabrikant eller godkjent labratorium. For sidevendte sittesitteplasser er det likevel tilstrekkelig med hoftebelte dersom disse sitteplassene er i samsvar med typegodkjent utgave.

 

Så da så......Da er det en del Defendere rundt om som ikke er i henhold kan man si :)

Men han kan jo ikke få rett i dette, når dem leveres og selges slik.

 

Glemte helt Puma setene, de sa han at jeg kom til å slite med å få ettermontert, fordi de ikke var orginale i min modell og for at det måtte modifiseres for å få dem inn. - Hva vet han om det... de orginale godkjenner de jo tydelig ikke....

Jeg sa jeg hadde brakett og feste anordning til orginal Puma, som kun trenger modifisering i "hjulbuer".

 

- Tror rett og slett jeg traff helt feil fyr. Ikke fikk jeg være tilstede i hall, eller snakke med dem før de var helt ferdig og avslaget var et faktum.

 

Espen, som bare må vente litt lenger med å lage turbil til familien.

 

Endret av Willhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at bevisbyrden i sånne saker ligger på kunden. De kan jo ingenting. Sånt burde de visst, mener jeg. Alt burde ligget på biltype og chassisnr. fra og til hos dem, gjerne med digitale tegninger. Tenk så mye enklere det hadde vært!

 

Løser seg nok, Espen, du må bare finne en å sammenligne med. Og det har du nok i løpet av kvelden. Hvis ikke får du begynne med car spotting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at bevisbyrden i sånne saker ligger på kunden. De kan jo ingenting. Sånt burde de visst, mener jeg. Alt burde ligget på biltype og chassisnr. fra og til hos dem, gjerne med digitale tegninger. Tenk så mye enklere det hadde vært!

 

Løser seg nok, Espen, du må bare finne en å sammenligne med. Og det har du nok i løpet av kvelden. Hvis ikke får du begynne med car spotting. :)

Det ordner seg Andreas, må bare gå noen runder til. Men jeg gir meg ikke så lett.

Sikkert ikke mange som vil melde meg bil nummer i frykt for reverserbare tiltak, selv om det ikke går :) Det er i grunen bare så de kan se at det er feil, det de har gjort. Men men

 

Jeg liker signaturen din!! Dagens lille høydepunkt :"Fan av skippertaksklubben" Det fikk meg til å smile godt!!

 

Ha en god kveld !!

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått "Puma kasser" av Terje, og et par kg med dempematter av Dråget/Frode. Så da er det bare å vente på mandag, når resten drar på jobb og skole. I helgen er det ikke tid til noe bil, så tålmodigheten min er på prøve her og der ;)

 

Måtte helgen bli god for dere alle.

 

Hilste på ni D3/D4 i dag to Evouqe, en FL og to Defendere, en god dag. Å jo, prøvde på en Range Rover og, men nei...

 

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker veldig rart. Jeg registrerte min med samme oppsett rett før jul. Trengte ingen ting. Kontolløren sjekket bare typegodkjenningen via en tag i motorrommet. Inn på dataen og da fikk han alt opp på skjermen. Bing bang boksen, hvite skilter og ni seter. Hjelper det med mitt reg.nr kan du få det. 2004 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å følge med på Dere Skippertakere.. er flere sider om dagen på trådene.. ;)

 

Dette er vel noe av det dummeste og rareste jeg har sett. :blink:

Den bilen din var vel levert med de setene til Norge, og deretter bygget om til varebil? Ring eller send mail til Land Rover Norge med chassisnummer. Spør om de kan sende typegodkjenning eller bekrefte at bilen var levert med seter.

Lykkke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å lage for mye å følge med på Ragnar. Sånn er det med dagdrivere som oss/meg, med skrivekløe og ønske om å by på seg selv ;)

 

Har dialog med LR Norge nå, vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende at jeg tar helt feil her men kanskje det er slik.

 

Har prøvd å se litt på de Defenderne som er godkjent med 9 seter og det jeg har funnet er at det er 2004 MY og eldre som er godkjent.

Wilhelm har jo en 2006 MY og jeg har ikke funnet noen nyere enn 2004 MY som er godkjent med 9 seter.

Det finnes jo sikkert noen nyere enn 2004 MY som er godkjent med 9 seter men de har sikkert 3 punktsbelter på alle beltene i baksetet som regelverket krever.

 

Slike lover har jo ikke tilbakevirkende kraft så biler registrert før Okt 2004 blir godkjent med bare magebelte i midtsete.

 

Ellers så kjenner jeg ikke så mye til Defendere og hva som er typegodkjent her.

Det jeg er rimelig sikker på er at det kan bli vanskelig å få en bil nyere enn 2004 MY godkjent med bare magebelte i midtsete.

Hvis noen har fått det så er det fordi en biltilsynsmann har oversett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett fleire 06 modellar som er godkjend med 9 setar. Den er typegodkjent slik, så dette skal i utgangspunktet gå greit. Så finnes det desverre nokre vrange tilsynsmenn der ute. Føler med deg Wilhelm, og er rimeleg sikker på at dette ordnar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 seter er ikke så viktig i grunn. Fem derimot. Men problematikken med magebeltet er det jeg må finne ut av. Har tre uker på meg, men i grunn bare en. For jeg reiser bort på jobb igjen. Får søke utsettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykte meg kanskje litt klønete.

Det jeg mente er at de bilene som er godkjente med 5 eller 9 seter etter 2004 har 3 punktsbelter i baksetet.

De kan ikke være typegodkjente med magebelte når reglene i Norge sier at etter Okt 2004 så skal det være 3 punktsbelter.

Det er jo den 5 sitteplassen i baksetet som er viktig etter hva jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se hva jeg får på mandag, så tar jeg en avgjørelse da, om jeg setter i Puma seter før neste visning, eller hva jeg gjør. Jobb blir det uansett.

Skal nok få tur bil ut av det til slutt.

 

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du! Det løser seg alltid til slutt!

 

Vi har jo klaget på de der borte i brevs form tidligere og vunnet frem, så dette løser seg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke drop-in på dette på vegvesenet? Om det fortsatt er burde det kunne løses på neste vegstasjon.

Må vel vise på samme stasjon igjen, og data med vedtak er vel lagret Lafte? Om ikke stikker jeg til Arendal på torsdag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen Espen: Har du ringt Teknisk Svartjeneste?

 

Skjønte at du har dialog med Land Rover, og de har antagelig det som skal til. Men teknisk svartjeneste skal løfte deg et hakk i forhold til hva hver enkelt kontrollør finner for godt å si den aktuelle dagen. Som nevnt har jeg jo litt forskjellig utfall av to av mine besøk der oppe, og mellom disse to besøkene hadde to personer byttet plass. 1. Holdt på å stikke hjem igjen etter å ha pratet med en svært avvisende kontrollør i skranken og møtte en veldig forståelsesfull og problemløsende mann i hallen. 2. ja du vet - motsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel vise på samme stasjon igjen, og data med vedtak er vel lagret Lafte? Om ikke stikker jeg til Arendal på torsdag???

Mener det er drop inn på fredager i Arendal.

Er det fortsatt trafikkstasjon på Evje? Det er vel folkene i Arendal som bemanner den, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de tar kontroller det lenger. Dessuten er det forskjellig hva slags type kontroller de kan ta på de forskjellige stasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Flotte biler, god innsats.

Eg har 2005 modell, som alltid har vert ni seter, med mage belte i midten bak, og heilt bak.

Treng du reg nr så finn du det nok i galleriet mitt.

 

Fine felger og dekk, hva str er det?

Endret av Torstein.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...