Gå til innhold

Kjøre med tilhenger på glatten?


Trond C

Anbefalte innlegg

Det er litt rart, men jeg har på 40 år knapt kjørt med tilhenger på snø- og isføre, selv om jeg har kjørt en god del med tilhenger på asfalt. Skal på fjellet i en forlenget påskeferie om noen uker. Unger kommer fra sine mer eller mindre fjerne bosteder, og vi må ha mye med oppover. Det blir ikke Defenderen, den er ikke blitt voksen nok til bakseter ennå, så det blir å kjøre Peugeot med takboks. Det hadde vært praktisk med tilhenger, den aktuelle er i så fall en lett ubremset enakslet liten Tyssesak med 13" hjul. Kommer ikke til å ha tung last. Må over Hardangervidden, Hemsedalsfjellet e.l.

 

Går dette normalt greit eller vil den lett slenge ut, påvirker den oppretting etter sladd mye? Har ikke så moderne elektronisk stabilitetsprogram i bilen at det oppdager og justerer for tilhenger, men det vil vel virke noenlunde uansett?

 

I utgangspunktet er det unødvendig å spørre fordi hun jeg er gift med sier jeg ikke får lov, men jeg har gjort ting jeg ikke får lov til tidligere, så vi får se B)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spørsmål er vel om tilhenger er skodd for vinterføre? :) skal vel ha vinterdekk på henger og eller? Litt spørrende fordi jeg tror det, men ikke er helt sikker. :)

Spørs jo hvor tungt lastet hengeren er i forhold til sladd. Tom henger er ihvertfall ikke morro. Slipper fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være skodd for føret. Min Tyssehenger kom med helårsdekk. Har dårlig erfaring med lett henger. På vei over Dovrefjell på glatta blåste det så ille at hengeren dukket opp i sidespeilet. Ikke moro når det var på den siden hvor motgående trafikk kunne få den i fleisen.

 

Gode dekk og litt tyngde vil nok hjelpe. Spør der du handler dekk om anbefalt vekt, dekktrykk for å få feste på hengeren.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilhengeren dekk som er gode på vintern, ser jeg ikke helt problemet. Men som Geir sier, en tom 750kg henger kan fort bli litt for spennende å kjøre med om ikke dekka er bra. Jeg har en 750kg henger jeg bruker rundt i byen, og den hadde flere ganger lyst på å bruke feltet på utsiden av meg i rundkjøringer før jeg satt bedre dekk på den. På 2.7t hengeren tar jeg ingen sjangser og kjører nå med Nokian Hakka C3 piggdekk om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med lett henger. På vei over Dovrefjell på glatta blåste det så ille at hengeren dukket opp i sidespeilet. Ikke moro når det var på den siden hvor motgående trafikk kunne få den i fleisen.

 

 

 

Jepp, man føler seg bra teit når hengeren er på tur til å kjøre forbi deg, og motgående trafikk er ikke særlig blid. Jeg har hatt en gammel combi-camp etter meg på vinterføre, og den hadde dårlige dekk.

Det gikk jo bra, men det var et par situasjoner jeg gjerne skulle vært foruten. blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhengere blir vel stort sett levert med helårsdekk, sjekk hva som står på dekkene. Evt kan du kjøpe deg et sett brukte piggdekk fra f.eks en bilopphugger. De fleste hengere har vel 4 x 100 boltsirkel så f.eks dekk fra en eldre golf, og mange andre mindre biler, vil passe. Har selv vurdert dette på min henger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om hva som står på dekkene, sjekk heller hvordan dekkene ser ut. Er de steinharde og ser ut som sommerdekk, så er de sommerdekk. Uansett hvor mange snøkrystaller, M-er og S-er det har på siden.

Men jo, snøkrystall/M+S/MS eller tilsvarende bør det stå når du kjører på vinterføre.

 

Siden du ikke har brems eller motor på hengeren, er det sideveis grep du bør tenke på. Har du piggdekk på bilen kan det være lurt å vurdere piggdekk på hengeren også.

Tyngre henger vil ha mer grep, men samtidig får du mer masse, som ved oppbremsing gjerne vil kjøre forbi bilen. Men med gode dekk og kjørestil som passer forholdene, går det sikkert fint.

 

Hilsen en som heller aldri har kjørt personbil med tilhenger på vinterføre. :)

 

Tilhengere blir vel stort sett levert med helårsdekk, sjekk hva som står på dekkene. Evt kan du kjøpe deg et sett brukte piggdekk fra f.eks en bilopphugger. De fleste hengere har vel 4 x 100 boltsirkel så f.eks dekk fra en eldre golf, og mange andre mindre biler, vil passe. Har selv vurdert dette på min henger..

Rover, MG, Vauxhall, Mini... Ikke bland tyskerne inn i dette :D
Ok da, sikkert lettere å finne felger fra Opel, VW, Honda, Renault, Peugeot osv..

 

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å ha vinterdekk på henger, men det er ikke et krav for biler under 3500kg. (Ref. Statens vegvesen)

Alle biler over 3500kg skal tilhenger ha samme type vinterdekk som bilen.

 

Under 3500kg:

Pigg på bilen = sommer på henger (Anbefaler helårsdekk)

Piggfritt på bilen = sommer på henger (Anbefaler helårsdekk)

 

Over 3500kg:

Pigg på bilen = pigg på henger

Piggfritt på bilen = piggfritt på henger

Veldig irriterende regel fordi man kan risikere å måtte ha flere dekk sorter liggende for henger, hvis man har 2 biler over 3500 kg. En med pigg og en med piggfritt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tilhengeren har noen gamle opelhjul med godt slitte piggdekk. Piggene stikker vel egentlig ikke utenfor gummien. Ikke godt. Jeg får vel såpass last at den ikke vil hoppe rundt helt som når den er tom, men jeg kan levende se for meg at den likevel kan slå ut med dårlige dekk og is under. Har ikke lyst på situasjoner jeg kan være foruten ^_^ Hater sånne. Det får bli å laste 407´en til plimsollermerket og være en god stuer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fornuftig løsning. Jeg har boggihenger, men velger å la den stå når det er glatt på veien. Ser ikke for meg at det er noe gøy å få sleng på hengeren. Skulle uhellet skje kan den gjøre stor skade på "folk og fe" :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebiler kjører jo med henger hele året (kalles trailer på folkemunne) så det er ikke noe problem, men da blir det ofte en oppvekker for personbilfolket over hvor dårlig fremkommelighet det faktisk er på Vogntog på glatta.

Gode dekk er alfa og omega. Kjører du med lett/tom henger, tøm ut luft til du ser en lett deformasjon i gummien, tilsvarende som du ser på bilen. Ta med lettkjettinger, du kan risikere å bli stående i de samme kneikene som polakkene og da er det flaut å kjefte på dårlig skodde utlendinger.

Kjør defensivt og planlegg kjøringen langt fram. Legg opp til god tid.

Så lenge en bruker innsiden går det veldig bra. Det er en erfaring mange burde ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville vurdert å lenge ut draget om det er høve til det. Har køyrt ein del på snø og is med hengar og kort og lett er alltid verre enn lang og tung.

 

Hjula synest eg har hatt mindre å seie, men gode, rettskuldra piggdekk er sjølvsagt betre enn rundskuldra sommardekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge den er lastet under 300 kg, tror jeg? Er noen spesielle regler der.

 

EDIT: aktuell totalvekt under 300kg og uten bremser, da kan man fortsatt kjøre i 80. Dvs det bør gå bra.

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt endel med store og små hengere på vinteren,300-3500 kg ++.

Det jeg har blitt "lurt" på er økt bremsestrekk og sleng i sving.

Begge deler kureres med defensiv sjåfør.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt endel med 1000kg hengere min på vinter. Ikke spes kult synes jeg. Særlig nedover og litt sving skal du passe på....kommer lett ut på siden for å si det sånn, også med gode dekk og vekt. Brems på henger er ofte dessverre litt av-på på glatt føre er min erfaring.

 

Men som Gaute skriver, defensiv kjøring er nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defensiv køyring er eit absolutt krav når ein køyrer med hengar på glatta. Må ha hengaren i tankane heile tida. Gløymer ein det og køyrer litt for fort blir det fort ubehagelig, og lett for at det oppstår farlege situasjonar som ein vil vere utan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører MYE med henger vinterstid. Veldig mye. Maskintralla på 2,50nn er verst, for den har små lowriderdekk som har tendenser til å bli akebrett når det blir mye snø. Campingvogna er enklest, den veier bare 1600kg, og ligger veldig godt på vegen. På farmen kjører vi også mye med hestehenger, og den kan være ugrei, siden havre-gomlerene ikke nødvendigvis står HELT stille under ferden. Denne kjøres utelukkende med bil forsynt med piggdekk, og har også piggdekk på hengeren. Å få hengeren på sida av meg, har jeg opplevd en eneste gang, og det var ikke særlig kult, da hengeren veide sine 2,3tonn med last...

 

Dette som alt annet, øvelse gjør mester. Jeg har ikke valgt å la hengeren stå noen gang, men jeg har brukt 3timer på en 2timers tur mer enn en gang. Defensiv kjøring, tidlig nedbremsing, lav hastighet og javn flyt er viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte en henger en gang. Uheldigvis kom den første snøen, og det ble glatt. Bilen var godt skodd, og satt fint på veien med avpasset hastighet. Men i et kryss hvor jeg skulle 90 grader til venstre ville ikke tungt lastet henger være med, og dro ut rett i fortauskanten. Slo felg og aksel skeivt på lånehengeren. Det var ikke moro. Ikke henger på føre med fare for nysnø etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...