Trond C Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Det er litt rart, men jeg har på 40 år knapt kjørt med tilhenger på snø- og isføre, selv om jeg har kjørt en god del med tilhenger på asfalt. Skal på fjellet i en forlenget påskeferie om noen uker. Unger kommer fra sine mer eller mindre fjerne bosteder, og vi må ha mye med oppover. Det blir ikke Defenderen, den er ikke blitt voksen nok til bakseter ennå, så det blir å kjøre Peugeot med takboks. Det hadde vært praktisk med tilhenger, den aktuelle er i så fall en lett ubremset enakslet liten Tyssesak med 13" hjul. Kommer ikke til å ha tung last. Må over Hardangervidden, Hemsedalsfjellet e.l. Går dette normalt greit eller vil den lett slenge ut, påvirker den oppretting etter sladd mye? Har ikke så moderne elektronisk stabilitetsprogram i bilen at det oppdager og justerer for tilhenger, men det vil vel virke noenlunde uansett? I utgangspunktet er det unødvendig å spørre fordi hun jeg er gift med sier jeg ikke får lov, men jeg har gjort ting jeg ikke får lov til tidligere, så vi får se Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Første spørsmål er vel om tilhenger er skodd for vinterføre? skal vel ha vinterdekk på henger og eller? Litt spørrende fordi jeg tror det, men ikke er helt sikker. Spørs jo hvor tungt lastet hengeren er i forhold til sladd. Tom henger er ihvertfall ikke morro. Slipper fort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Skal være skodd for føret. Min Tyssehenger kom med helårsdekk. Har dårlig erfaring med lett henger. På vei over Dovrefjell på glatta blåste det så ille at hengeren dukket opp i sidespeilet. Ikke moro når det var på den siden hvor motgående trafikk kunne få den i fleisen. Gode dekk og litt tyngde vil nok hjelpe. Spør der du handler dekk om anbefalt vekt, dekktrykk for å få feste på hengeren. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Har tilhengeren dekk som er gode på vintern, ser jeg ikke helt problemet. Men som Geir sier, en tom 750kg henger kan fort bli litt for spennende å kjøre med om ikke dekka er bra. Jeg har en 750kg henger jeg bruker rundt i byen, og den hadde flere ganger lyst på å bruke feltet på utsiden av meg i rundkjøringer før jeg satt bedre dekk på den. På 2.7t hengeren tar jeg ingen sjangser og kjører nå med Nokian Hakka C3 piggdekk om vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Har dårlig erfaring med lett henger. På vei over Dovrefjell på glatta blåste det så ille at hengeren dukket opp i sidespeilet. Ikke moro når det var på den siden hvor motgående trafikk kunne få den i fleisen. Jepp, man føler seg bra teit når hengeren er på tur til å kjøre forbi deg, og motgående trafikk er ikke særlig blid. Jeg har hatt en gammel combi-camp etter meg på vinterføre, og den hadde dårlige dekk. Det gikk jo bra, men det var et par situasjoner jeg gjerne skulle vært foruten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darcy Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Tilhengere blir vel stort sett levert med helårsdekk, sjekk hva som står på dekkene. Evt kan du kjøpe deg et sett brukte piggdekk fra f.eks en bilopphugger. De fleste hengere har vel 4 x 100 boltsirkel så f.eks dekk fra en eldre golf, og mange andre mindre biler, vil passe. Har selv vurdert dette på min henger.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Ikke bry deg om hva som står på dekkene, sjekk heller hvordan dekkene ser ut. Er de steinharde og ser ut som sommerdekk, så er de sommerdekk. Uansett hvor mange snøkrystaller, M-er og S-er det har på siden. Men jo, snøkrystall/M+S/MS eller tilsvarende bør det stå når du kjører på vinterføre. Siden du ikke har brems eller motor på hengeren, er det sideveis grep du bør tenke på. Har du piggdekk på bilen kan det være lurt å vurdere piggdekk på hengeren også. Tyngre henger vil ha mer grep, men samtidig får du mer masse, som ved oppbremsing gjerne vil kjøre forbi bilen. Men med gode dekk og kjørestil som passer forholdene, går det sikkert fint. Hilsen en som heller aldri har kjørt personbil med tilhenger på vinterføre. Tilhengere blir vel stort sett levert med helårsdekk, sjekk hva som står på dekkene. Evt kan du kjøpe deg et sett brukte piggdekk fra f.eks en bilopphugger. De fleste hengere har vel 4 x 100 boltsirkel så f.eks dekk fra en eldre golf, og mange andre mindre biler, vil passe. Har selv vurdert dette på min henger.. Rover, MG, Vauxhall, Mini... Ikke bland tyskerne inn i dette Ok da, sikkert lettere å finne felger fra Opel, VW, Honda, Renault, Peugeot osv.. Endret 22. februar 2015 av WildRover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Det lønner seg å ha vinterdekk på henger, men det er ikke et krav for biler under 3500kg. (Ref. Statens vegvesen) Alle biler over 3500kg skal tilhenger ha samme type vinterdekk som bilen. Under 3500kg: Pigg på bilen = sommer på henger (Anbefaler helårsdekk) Piggfritt på bilen = sommer på henger (Anbefaler helårsdekk) Over 3500kg: Pigg på bilen = pigg på henger Piggfritt på bilen = piggfritt på henger Veldig irriterende regel fordi man kan risikere å måtte ha flere dekk sorter liggende for henger, hvis man har 2 biler over 3500 kg. En med pigg og en med piggfritt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond C Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 Takk for svar! Tilhengeren har noen gamle opelhjul med godt slitte piggdekk. Piggene stikker vel egentlig ikke utenfor gummien. Ikke godt. Jeg får vel såpass last at den ikke vil hoppe rundt helt som når den er tom, men jeg kan levende se for meg at den likevel kan slå ut med dårlige dekk og is under. Har ikke lyst på situasjoner jeg kan være foruten Hater sånne. Det får bli å laste 407´en til plimsollermerket og være en god stuer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Høres ut som en fornuftig løsning. Jeg har boggihenger, men velger å la den stå når det er glatt på veien. Ser ikke for meg at det er noe gøy å få sleng på hengeren. Skulle uhellet skje kan den gjøre stor skade på "folk og fe" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milo Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Biltemas hurtigkjetting til 149,- må være kjekke å ha til isete vinterdager. Regner med de holder lenge på en tilhenger? Noen som har prøvd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Biltemas hurtigkjetting til 149,- må være kjekke å ha til isete vinterdager. Regner med de holder lenge på en tilhenger? Noen som har prøvd? har ikke veeeldig lyst til å prøve heller.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belgarath Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Lastebiler kjører jo med henger hele året (kalles trailer på folkemunne) så det er ikke noe problem, men da blir det ofte en oppvekker for personbilfolket over hvor dårlig fremkommelighet det faktisk er på Vogntog på glatta. Gode dekk er alfa og omega. Kjører du med lett/tom henger, tøm ut luft til du ser en lett deformasjon i gummien, tilsvarende som du ser på bilen. Ta med lettkjettinger, du kan risikere å bli stående i de samme kneikene som polakkene og da er det flaut å kjefte på dårlig skodde utlendinger. Kjør defensivt og planlegg kjøringen langt fram. Legg opp til god tid. Så lenge en bruker innsiden går det veldig bra. Det er en erfaring mange burde ha med seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Eg ville vurdert å lenge ut draget om det er høve til det. Har køyrt ein del på snø og is med hengar og kort og lett er alltid verre enn lang og tung. Hjula synest eg har hatt mindre å seie, men gode, rettskuldra piggdekk er sjølvsagt betre enn rundskuldra sommardekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjetil97dse Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Gjelder ennå regelen for maks 60 km/t for tilhengere uten brems hvor totalvekt er under 750 kg? Hvis det er tilfelle, så tror jeg nok at smart pakking og eventuell takboks heller er å foretrekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Ikke så lenge den er lastet under 300 kg, tror jeg? Er noen spesielle regler der. EDIT: aktuell totalvekt under 300kg og uten bremser, da kan man fortsatt kjøre i 80. Dvs det bør gå bra. Endret 22. februar 2015 av anthen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Har kjørt endel med store og små hengere på vinteren,300-3500 kg ++. Det jeg har blitt "lurt" på er økt bremsestrekk og sleng i sving. Begge deler kureres med defensiv sjåfør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvenW Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Kjørt endel med 1000kg hengere min på vinter. Ikke spes kult synes jeg. Særlig nedover og litt sving skal du passe på....kommer lett ut på siden for å si det sånn, også med gode dekk og vekt. Brems på henger er ofte dessverre litt av-på på glatt føre er min erfaring. Men som Gaute skriver, defensiv kjøring er nøkkelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Arne Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Defensiv køyring er eit absolutt krav når ein køyrer med hengar på glatta. Må ha hengaren i tankane heile tida. Gløymer ein det og køyrer litt for fort blir det fort ubehagelig, og lett for at det oppstår farlege situasjonar som ein vil vere utan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Jeg kjører MYE med henger vinterstid. Veldig mye. Maskintralla på 2,50nn er verst, for den har små lowriderdekk som har tendenser til å bli akebrett når det blir mye snø. Campingvogna er enklest, den veier bare 1600kg, og ligger veldig godt på vegen. På farmen kjører vi også mye med hestehenger, og den kan være ugrei, siden havre-gomlerene ikke nødvendigvis står HELT stille under ferden. Denne kjøres utelukkende med bil forsynt med piggdekk, og har også piggdekk på hengeren. Å få hengeren på sida av meg, har jeg opplevd en eneste gang, og det var ikke særlig kult, da hengeren veide sine 2,3tonn med last... Dette som alt annet, øvelse gjør mester. Jeg har ikke valgt å la hengeren stå noen gang, men jeg har brukt 3timer på en 2timers tur mer enn en gang. Defensiv kjøring, tidlig nedbremsing, lav hastighet og javn flyt er viktig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Containercruiser Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Har kjørt både varehengere og biltraller på glatta. Det går heilt fint MEN ta det med ro. Hengeren kjem fort oppetter sida når den først tar laus. Husk at påløbsbremsen kan være mangelfull på glatta! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Ofte er det greit med svak hengerbrems på vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Langskrens på alle åtte hjul en gang med to snøscootere på platten, lite trivelig, men gikk godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Som gutta sier over, så er god planlegging lurt. Brems mest mulig før og minst mulig i sving. Unngå "rykk", og ha jevn flyt. Går så fint, så! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Lånte en henger en gang. Uheldigvis kom den første snøen, og det ble glatt. Bilen var godt skodd, og satt fint på veien med avpasset hastighet. Men i et kryss hvor jeg skulle 90 grader til venstre ville ikke tungt lastet henger være med, og dro ut rett i fortauskanten. Slo felg og aksel skeivt på lånehengeren. Det var ikke moro. Ikke henger på føre med fare for nysnø etter det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.