Gå til innhold

vedovn - hvilken type/merke


Bamse_bra

Anbefalte innlegg

valvolainen: Veit ikke du bruker samme oppfyringsmetode som meg, men du kan jo høre på/prøve følgende:

 

Dekk gølvet i ovnen med ett lag kubbeved.

Legg tre kvite poser oppfyringsgørr oppå (ikke de trefibergreiene, du skal ha oljebasert gørr). De gir høy temperatur og raskt fyr, og oppfyringen skjer fra toppen. Det er det som er trixet!

Legg noen tynnere pinner og oppfyringsflis på topp.

Fyr med begge ventilene åpne.

Når det er fin fyr (kanskje opptil 20-30 min om veden ikke er knusktørr), så stenger du oppfyringsventilen.

Nå vaskes glasset tilnærmet reint.

Når du skal fyre neste gang, er det fortsatt ørlite sot på glasset, men det løsner lett.

 

Da jeg hadde lært dette trixet, slutta jeg å klage over drittovn og søkte ikke lengre på finn.no etter aktuelle nye ovner! Moderne reintbrennende ovner krever en slik oppfyringsteknikk.

 

(jeg har luftrør i golv - det er gullgjevt, siden man slipper å slippe inn kald luft for å få varme, og fordi ventilasjonssystem/kjøkkenvifte opererer helt uavhengig av om man fyrer med ved).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskjellige opptenningstriks, sjekk ovnens håndbok. Så vidt jeg husker fra Scan 85 så skulle der 2-4 kubber i bunn, 4 tennposer, 12-14 fingertykke pinner i kryss, 4 tennposer til og et par kubber på toppen. Da går du garantert fyr fort som fy...

 

I Dovre 510CB pleier jeg å legge 2 mindre kubber (helst tynne og brede) i bunn og en tennpose mellom. Tenner på og legger 1 eller flere kubber oppå slik at de mer eller mindre dekker spalten mellom de 2 nederste. Full trekk oppe og nede og da blir der god fyr etter rundt 10 minutt og bunntrekken kan stenges. Vet ikke om dette er helt etter boka (i alle fall om en ser litt på eksplosjonsoppfyringen til Scan 85) men det virker i alle fall helt 99%. Den siste prosenten er når kubbene blir for tykke i kantene og ikke tar fyr raskt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at moderne ovner er fryktelig tette, og med prinsipp om etterbrenning puster de dårlig, brenner dårlig og soter om de ikke startes riktig.

 

Opptenningstrix er basert på forskning fra NTNU, og gjengis nok litt ulikt av de ulike produsentene. Det er ikke rakettvitenskap, men basert på nøyaktige tester, som håndboksforfatterne forsøker å forklare etter beste evne.

Prinsippet er referert ovenfor: Det skal fyres fra toppen og nedover.

 

For å få skikkelig fyr i- og varma opp pipa, må man raskt få høy temperatur (=oljebaserte tennposer, eller de der kvite, illeluktende blokkene man må knekke fra hverandre sjøl).

 

Dog kan det være lurt å lytte til produsenten om hvor høyt opp man skal laste ovnen. På en F373 er det max opp til luftspaltene der etterbrenningen skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfaring med at hvordan, og med hva, man fyrer opp har ekstremt mye å si i en moderne ovn. Jeg trodde jeg kunne brenne bål (etter mange år som speider:-) men jeg måtte legge om fyringsstilen noe før jeg ble helt fornøyd med konveksjonsovnen. Som Frode Haaland sier er poenget at man må få varmet opp lufta i ovn og pipe for å få skikkelig trekk. Varm luft stiger som kjent oppover. Kald luft kan bli sittende som en "propp" i pipa. Mange har sikkert opplevd det samme i gammeldags åpen peis. Hvis oppfyringen går litt tregt risikerer man at røyken ikke kommer seg ut av pipa men tar minste motstands vei... ut i stua...

 

Min erfaring er vel at det ikke er så veldig viktig akkurat hva man tenner med, så lenge det varmer lufta raskt opp og setter trekken igang. Jeg har også erfaring med at så lenge jeg fyrer "riktig" og med god og tørr ved, så holdes glasset rent. Hvis jeg har fyrt dårlig, gjerne med dårlig ved, og fått sot så har jeg ofte brent dette av igjen med "riktig fyring". Ikke noe hokus pokus i det hele tatt, bare litt annerledes om man er vant til andre typer ovner

 

Jeg kommer personlig aldri til å kjøpe noe annet enn konveksjonsovn hvis jeg skal kjøpe ovn igjen. Luftsirkulasjonen en god konveksjonsovn skaper er helt genial. Jeg byttet ut en gammel Jøtul 1 med en liten, dansk, Hvam ovn i mitt første hus for noen år siden. Jøtulen er jo kjent for å gi fantastisk mye varme, men det var fortsatt kaldt i motsatt hjørne av den lille stua etter flere timer med massiv fyring. Etter å ha puttet noen kubber med ved i konveksjonsovnen så var det jevn temperatur i HELE stua etter 20 minutt. Varmen holdt seg mye lengre, og vedforbruket ble nok mer enn halvert.

 

Jeg gleder meg virkelig til at den relativt nye jøtul støpejernsovnen på hytta blir gammel nok til at jeg med god samvittighet kan bytte den ut med en konveksjonsovn.

 

Det ble kanskje forklart lenger oppe i tråden, men slik jeg har forstått det oppnåes luftsirkulasjonen fra en konveksjonsovn ved at varm luft stiger gjennom kanaler mellom brennkammer og ytterplate. Kald luft suges da inn gjennom åpninger nede og varm luft spys ut i toppen av ovnen. Det at konveksjonsovnen er "dobbeltvegget" gjør også at behovet for varmeskjerming og avstand til brennbart materiale ofte ikke er så stort som på enkelte støpejernsovner. Det betyr at de i noen tilfeller vil være enklere å plassere og kan ta mindre plass.

 

Et rungende JA til konveksjonsovn fra meg:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvorfor det skal fyres ovenfra, det tar jo fryktelig mye lengre tid å få opp tempen i brennkammeret da...

 

"Forskning viser..." osv. : Poenget er å varme opp lufta/pipa, ikke å varme opp veden som evt ligger over et bål.

 

 

Hvordan folk har tid til å bruke 20min på få igang en vedovn, er meg en gåte.

 

Jeg kan stenge døra på min F373 direkte etter oppfyring, sjøl om pipa mi har for stort volum. Poenget er at man ikke må kvele flammene ved å lukke døra for tidlig - og hvor tidlig avhenger av hvordan trekken er (og hvordan trekken er avhenger av oppfyringsteknikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... da har jeg lært at det er en konveksjonsovn (Jøtul KF 2000) jeg har fått med huset, og at det er en grunn til at den ikke er grisevarm utenpå. Godt fornøyd med den, men asken må ut ganske hyppig, for ellers mister den fort effekt. Dessverre er det også en kombiovn (parafin) med de kompromisser det medfører mhp plassbruken innvendig i ovnen.

 

Vi må forresten stenge døra umiddelbart (og ha trekken på full spiker). Vedlikeholdsfyring går stort sett på 40% åpen trekk - helt ned til stengt (når det er storm ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøtul F118 (rentbrennende) på hytta. Stor effekt, har kokeplate, kan bruke opp til 60 cm kubber.

 

I byen, Scan peisinnsats. Dårlig kvalitet på plater inne i ovnen, røyk velter ut i stua når man åpner døren, byttet røykvenderplate tre ganger.

 

Jøtulovnen er plassert midt i rommet og varmer godt. Ser i mange moderne hus og hytter at ovn/peis er plassert i en krok som ikke gir optimal varmespredning. Ovn har stor grad blitt et pynteelement og ikke en varmekilde. Fyrer man kraftig er hytta varmet opp på en times tid selv fra -10 (40 kvm hytte). Går også greit med småfyring for å holde varmen oppe. Legger på en lang rundkubbe når det bare er glør igjen i ovnen. En stor vannkjele på 25 L bidrar som varmemagasin.

 

Oppfyring gjøres likt i begge ovner. River av never av noen bjørkekubber. Legger opp to middels kubber med never i mellom og noen kubber på tvers eller skrå over. Tenner på neveret. Lar ovnen stå med full lufttilgang og døren på gløtt inntil det har tatt skikkelig fyr og ovn og pipe har blitt varme. Fungerer hver gang. Tennbriketter, oljeprodukter, papir og annet rask har jeg sluttet med for lenge siden.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg har sett noe sykt fin en i bestevenninnens mitt sitt hus, og falt pladask. Er det noe jeg vil ha er det peis! så nå skaffer jeg meg en lookalike (biopeis eller vanndam peis) Siden jeg bor i en leilighet uten skrorstein. Hennes var så moderne og fin, assa glass er fantastisk stilig! Hun kjøpte sin via en web-shop og er stor fin og jeg vil ha! ahhah, hva endte du opp med egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...