Kongenavhvaler Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Har et problem jeg ikke blir kvitt, finner egentlig ikke årsaken til det heller. Traction control slår inn og bremser på venstre framhjul. Dette skjer spesielt i humper og hull i veien. Jeg treffer en hump TC lampa lyser, jeg hører og kjenner at bremsene drar til på venstre side, jeg slippe gass pedalen og TC gir seg etter 3-5 sek. Egentlig ikke så farlig bare man er obs på det, men veldig irriterende. I tillegg hører jeg den når jeg starter opp, ½ sekund durer den. Problemet dukket opp da jeg i sommer skulle bytte lager (hub m/ ABS sensor) på alle hjul bortsett fra venstre side framme som tidligere eier hadde gjort rett før jeg kjøpte bilen. Jeg byttet H. framme og deretter H. bak, da kom feilen, byttet V. bak. På verksted (Strømmen bil) sa de sist at de koblet seg opp med oscilloskop og fant da ut at signal fra ABS sensor venstre fram hadde høyere spenning enn resten sva sensorene. Jeg konkluderer da med at tidligere eier hadde byttet lager hub med et annet fabrikat en meg og dermed annen type sensor, eller feil type sensor. Jeg bestilte ny av samme fabrikat jeg hadde på de andre hjulene, men det hjalp ikke feilen er der ennå. Under et utklipp fra kvitteringen fra verksted. Noen som kan hjelpe meg Untitled.bmp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grøtta Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Har du sjekket hjullageret? Har akkurat skiftet hjullager. Satte først inn et uorginal lager, da fikk jeg samme symtomer som du har. Nå med orginal lager ble at ok. Ola Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Og du vet at caliperen går fint? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 kabelbrudd i kabelen, høres det ut som. prøv å mål på pluggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Min ABS sensor hadde nesten samme symptomer rett etter bytte av hub da tannhjulet inni hubben kastet fett på selve sensoren. Renset den og så var den fin igjen. Kan også være at sensor sitter litt for nærme tannhjulet. Endret 16. februar 2015 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 hei alle takker for tips Lager; selve huben har jeg egentlig eliminert som feil årsak da TC har fungert helt fint før jeg begynte å bytte hub på de andre hjula. venstre fram var det første lageret som ble byttet og bilen ble kjørt 50-100mil før jeg "fortsatte å bytte lager rundt bilen". Caliper;.... hva feil skal kunne for årsake disse symptomene? Kabelbrudd; ja det har jeg vurdert, da denne feilen kommer vel hull og humper i veien så kan det jo tyde på det. men da er det brudd i kabel fra plugg til sorte boxen da jeg har byttet sensor flere ganger. Hvor går disse signalene? hvordan kan jeg måle? jeg har jo hengt meg litt opp i det verkstedet fortalte meg at spenningen var for høy fra denne sensoren i forhold til de andre sensorene. Fett på sensor; jeg reagerte faktisk på dette da jeg monterte sensor sist. den jeg satte på hadde ikke skims. hvordan vet man at det er riktig avstand fra sensor til tannhjul. Når det gjelder fett så skal vel ikke sensor reagerer/ slutte å fungere av litt fett. selve fettet er ikke magnetisk og skal dermed ikke påvirke en induktiv giver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Jeg hadde et caliperen som var tregt og da kom lampen på. Fikset caliperen og lampa forsvant. Sammenhengen vet jeg ikke, men det ble varmt så mulig det hadde innvirkning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Her er litt info http://www.landyzone.co.uk/lz/f8/abs-sensor-wiring-183034.html eller her http://forum.lro.com/viewtopic.php?f=44&t=59898 og boksen (wabco) ligger under hanskerommet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Hei Takker for innspill, de var nyttige, særlig de siste fra Jan Oskar. Nå har jeg gjort følgende: Ohmet (motstanden) i gamle sensor som jeg demonterte. den var 960 Ohm Ohmet (motstanden) i ny sensor som jeg monterte. den var 1015 Ohm altså ingen feil med motstand i noen av dem. Målte ledningene fra wabco boksen til plugg på føler. den var ok koblet alt sammen igjen og bestemte meg for å måle spenningen fra sensor mens jeg kjørte. på venstre hjul (der jeg har feilen) målte jeg ved 50km/t: 1,28v på høyre hul målte jeg ved 50km/t: 0,26v Altså nesten 1v mer fra den sensor som jeg får feilen. Det var egentlig det verkstedet sa til meg og, uten at de klarte å si noe annet enn bytt sensor. og det hjalp jo ikke. Da er spørsmålet, hva er det som forårsaker en så mye høyere spenning fra denne sensor? det er jo ikke rart at TC slår inn! denne wabco modulen "ser" jo bare denne forskjellen på over 1v. kan det være avstanden fra "tannhjul" i hub? Kan det være selve "tannhjul" i hub? er det noen som har noen ideer? Hei Takker for innspill, de var nyttige, særlig de siste fra Jan Oskar. Nå har jeg gjort følgende: Ohmet (motstanden) i gamle sensor som jeg demonterte. den var 960 Ohm Ohmet (motstanden) i ny sensor som jeg monterte. den var 1015 Ohm altså ingen feil med motstand i noen av dem. Målte ledningene fra wabco boksen til plugg på føler. den var ok koblet alt sammen igjen og bestemte meg for å måle spenningen fra sensor mens jeg kjørte. på venstre hjul (der jeg har feilen) målte jeg ved 50km/t: 1,28v på høyre hul målte jeg ved 50km/t: 0,26v Altså nesten 1v mer fra den sensor som jeg får feilen. Det var egentlig det verkstedet sa til meg og, uten at de klarte å si noe annet enn bytt sensor. og det hjalp jo ikke. Da er spørsmålet, hva er det som forårsaker en så mye høyere spenning fra denne sensor? det er jo ikke rart at TC slår inn! denne wabco modulen "ser" jo bare denne forskjellen på over 1v. kan det være avstanden fra "tannhjul" i hub? Kan det være selve "tannhjul" i hub? er det noen som har noen ideer? Endret 21. februar 2015 av Kongenavhvaler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Mulig du bør bytte sensor på andre siden? Tror det finnes en del tråder om forskjell på verdier på abs sensorer til D2. Vet at i USA var det noen videoer om lodding av kablene i stedet for å bruke koblinger men synes det virker litt drastisk. Mulig de gamle dine er gamle eller annet merke?? SLABS merker vel bare forskjellen i verdiene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Om bilen bremser Venstre hjul, betyr ikke det feil på høyre side? Bilen vil bremse Venstre hjul for å få samme hastighet som høyre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 grunnen til at jeg fokuserer på venstre hjul er at dette er den eneste lagerhub jeg ikke har byttet, men den ble byttet av forrige eier rett før jeg kjøpte bilen. problemet oppstod da jeg begynte runden med lagerbytte. Jeg har derfor nå byttet sensor (ikke lager hub) på venstre fram for å få samme fabrikat på sensorene. Alle andre sensorer gir verdier fra 0v-0,5v så det er venstre foran som er avviket her. Som Motom sier, denne SALBS detekterer jo bare forskjellen mellom spenning fra sensorene.... hva med denne teorien om å shimse ut sensor da? øke avstanden mellom sensor og tannhjul? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Du må nok ut med sensoren igjen, puss reint og putt sensor på plass! Spenninga øker/ minsker etter om sensor er lengre inn el ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Kan ikke si jeg har sett hvordan bedømme avstanden noe sted men jeg har ikke søkt etter det heller. Min sensor som jeg måtte rense hadde noen riper i seg etter at den hadde vært borti kransen så det ut til så vil tro den skal sitte kanskje nærme. Kanskje det er mulig å måle ved å jekke opp begge forhjulene og få noen til å vri på motsatt hjul? Shimsene er ganske tynne (min kom med 1 påmontert) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Om bilen bremser Venstre hjul, betyr ikke det feil på høyre side? Bilen vil bremse Venstre hjul for å få samme hastighet som høyre?synes det er logisk nok hvis der er dårlig kontakt på høyre så system tror høyre har grep. Hvis på den anden side at sensor er for tett på, på venstre side og generer mer strøm i sensor spole så vil system muligvis tolke at venstre roterer vesentlig hurtigere. Synes dette er et utrolig dårligt design. Leste om en hvor systemet bremsede det ene bakhjul i motorveisfart på tørt asfalt. Vil hellere ha en simpel detroit locker med sine kjente skavanker. Endret 22. februar 2015 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 stemmer det som sies her. spenning fra sensorene er proporsjonal med hastighet. altså når bilen står stille er det så og si 0v. så øker spenningen etter vært som du øker hastighet. så enheten måler bare differansen mellom sensorer. Men jeg har også hørt at det finnes 2 stk G sensorer i D2, en i tak og en under bilen tror jeg. disse kan vist også på virker TC. Jeg har også vurdert å dempe signalet fra venstre framhjul. det kan jo tenkes at feilen forsvinner om jeg klarer å dempe signalet med 1v da den gir 1v mer hele veien. Målte ikke spenningen i høyere hastighet enn 50-60kmt men TC slutter jo å fungere ved 60 eller 70 så da er det evt ett fett. kommentarer !? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 bump Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Hei igjen da har jeg prøvd å dempe signalet på venstre sensor. begynte med en motstand på 150ohm. og økte motstands verdien helt opp til 3,9K ohm, da nærmet jeg med i forhold til spenningen. da lå den på 0,7v ved 50km/t. men så kom TC og ABS lampa (konstant lys)..... fjernet motstanden igjen og TC lampa slukket, men ABS forble... koblet bort batteri, for å fjerne ABS lampa, men det hjalp ikke. Er det riktig? må man ikke med feilkodeleser for å fjerne denne lampa? har ikke vært slik tidligere på min bil. Hilsen rådløs som vurder å bestille nok en lagerhub... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Hva skjer om du bytter om på høyre og venstre sensor? Kanskje feilen ikke ligger i navet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Tør ikke å si om dette gjelder din bil men har erfart at ECU full av gamle feilmeldinger gir mye rare utslag. Første pri hos meg er å lese ut feil,så slette,prøvekjøre og lese ut evt. feil som har oppstått igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Tør ikke å si om dette gjelder din bil men har erfart at ECU full av gamle feilmeldinger gir mye rare utslag. Første pri hos meg er å lese ut feil,så slette,prøvekjøre og lese ut evt. feil som har oppstått igjen. ja jeg vet, det ble gjort på verksted, det var jo de som først fant ut at denne sensoren gav høyere spenning enn de andre. men de kunne ikke hjelpe meg videre... Hva skjer om du bytter om på høyre og venstre sensor? Kanskje feilen ikke ligger i navet. ja det kunne vært interessant mulig jeg klarer å bytte om ledningene i pluggen på ECU. hvis feilen da flytter seg og høyre hjul bremser ned vil jo det tyde på at feilen ligger i nav!? men hva med denne ABS lampa.... tips? jeg hadde den ikke når jeg startet idag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Hvorfor ikke bytte over sensorene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Hvorfor ikke bytte over sensorene? eh... det er jo strengt tatt mye mer jobb. dessuten har jeg jo byttet sensor (ikke komp. hub) på venstre side etter at feilen kom. akkurat samme spenning og akkurat samme feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Er det ikke bare å trekke ut sensoren? Har du slitasje på navet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kongenavhvaler Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Er det ikke bare å trekke ut sensoren? Har du slitasje på navet? må jo ha av hjul, caliper, skive og så kan du ta ut sensor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.