Gå til innhold

Varme i ratt?


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Driver med forskjellige oppgraderinger på Defender'n. Setevarme, lydisolering, musikkanlegg osv, osv. Det gjør vi jo alle. :P

Så kom jeg inn på tanken om å få montert rattvarme. Er jo så godt borskjemt på jobb med varme på her og der.

Googla litt, men her fant jeg lite. Ser på det engelske forumet at noen monterer inn Discovery 3 ratt, men vil egentlig ikke det.

 

Får jo masse løse varmetrekk å montere skjønner jeg. Men dette blir veldig jalla.

 

Har et skinntrekk for originalrattet liggende. Tenker at det må være fint å legge ei trådmatte under dette. Finnes det å få kjøpt noe sånt? Må da være et marked for slikt, og dermed noen som lager...?

 

Eller blir uoriginalratt eneste løsningen? Da blir det plutselig mye dyrere enn jeg har tenkt...

 

Ikke noe must med dette her altså. Som alt annet - leker bare med tanken. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er din venn: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=steering%20wheel%20heating

 

F.eks:

http://www.amazon.com/TruePower-261-1163-Heated-Steering-Wheel/dp/B0076WUD2K#productDetails

 

Det er nok mange produkter ute i verden som kan passe ditt behov. Gjennomfører du ideen vil vi gjerne se noen bilder fra prosessen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg missforstår. Men den du linker til er vel et varmetrekk som kan enkelt legges rundt rattet?! Synes denne løsningen er mer livsfarlig enn smart. Har vært bort pelstrekk (skal ikke nevne bil og navn..) hvor trekker ligger så løst, at ved unnamanøver vrir du bare rundt på trekket. Nei, takk. Slik skulle vært forbudt....

 

Blir for tykt å legge alt dette under skinntrekket mitt. MEN kanskje jeg sprette opp sømmen på trekket du linker til, og bare bruker varmeelementet.

For slik jeg ser det på google, er det ikke å få kjøpt kun varmeelementer.

 

I så fall mangler jeg bare å finne en løsning for slepering.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eigentleg så treng du vel ikkje noko anna enn varmetråden og ei løysing med slepering. For å ikkje måtte ha ein svært lang tråd så treng du også ein regulator som begrensar straumen gjennom varmetråden. Det er litt dumt om det byrjar ryke frå rattet. :o

 

Eltema og liknande utsalg brukte å ha varmetråd på rull.

 

Endret av Himat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eigentleg så treng du vel ikkje noko anna enn varmetråden og ei løysing med slepering. For å ikkje måtte ha ein svært lang tråd så treng du også ein regulator som begrensar straumen gjennom varmetråden. Det er litt dumt om det byrjar ryke frå rattet. :o

 

Eltema og liknande utsalg brukte å ha varmetråd på rull.

 

 

Ja, noe som dette kan jo funke(?) :)

 

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=60-841-33&toc=20149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som kjører Puma er det bare å styre varmluftstrømmen mot rattet og så er det varmt nok B) cool

 

Puma, er ikke det en sånn hybridbil med Land Rover karrosseri og chassis, men med varebilmotor fra Ford? :lol:

 

Dessuten, de fleste gamle Defendere har to ting de fleste Pumaer ikke har.

 

1. Webasto dieselvarmer (min er til og med nyoverhalt av Kaldevass)

 

2. Og den varmeren er plassert under andre seterad. ;) (Det er noe de fleste Pumaer ikke har, men får når de blir voksne)

 

(Jada jada, jeg innrømmer at jeg har lyst på en Puma,... jeg også ... :) )

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som kjører Puma er det bare å styre varmluftstrømmen mot rattet og så er det varmt nok B) cool

Det samme gjelder også oss som har TD5 med AC og ikke har tettet igjen høytalerhullet som mange gjør. Da er det bare å sette på varmeapparatet i tillegg til å starte viften til AC-anlegget og styrevarmluften dit man vil vha de 4 dysene. Ved å styre luftstrømmen opp mot sidevinduene forsvinner også behovet for Defender demister og andre fancy løsninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det var den typen tråd eg tenkte på.

Om ein har mogelegheit til å studere korleis det er gjort i "varmetrekk" eller eit origingalratt frå bil med varme i rattet skulle det vere mogeleg til å kopiere løysinga med å vikle tråd rundt rattet før trek blir satt på. Det eg er usikker på er om varmetråden har noko form for isolajson på originaratt. Eg meiner å hugse at Volvo var først ute med varme i rattet etter at det kom i avisa eller eit bilblad at nokon hadde laga dette sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto har vi selvsagt i Puma, nei Transit´ene vår B)

 

Håper dere overlever mine sleivspark. :) Dét sagt, jeg skjønner trådstarter. Oppvarmet ratt er faktisk deilig på kalde dager før bilen er blitt skikkelig varm inni, når det er morgen, når man er trøtt og ikke helt våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...