Gå til innhold

Årets kostnader


larslab

Anbefalte innlegg

Jo, altså, kan hende jeg stiller ett litt sårt spørsmål nå. Men syntes samtidig at det kan bli en veldig interessant tråd for eventuelt nye Defender kjøpere, og kanskje de heldige som allerede har, får en liten aha opplevelse.

 

Mitt spørsmål er: hva bruker du årlig/månedlig på å holde din Defender gåen?

Tenker da litt på

- Drivstoff

- Vedlikehold

- Reparasjoner

- Uforutsette utgifter

- Forutsette utgifter

- oppgraderinger for morro

OSV OSV

 

 

Skriv opp årsmodell, og fyr løs med tall vi egentlig vil glemme!

 

Eier ikke LR selv, men drømmer om en Defender. Hadde vert helt gull for meg å vite hva kostnadene er rundt en slik awesome bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, denne posten blir jo stein gal uansett... Så lenge du har med posten om oppgraderinger for moro.

Den posten overgår alt annet hos meg. Prøver å gjøre vedlikehold, og holde utgifter til "forutsette".

 

Uforutsette faller og inn i oppgraderinger for moro, når man kikker litt på den store verdens nettet og kommer over "må ha" ting.

Enig med Lafte om at det er fort gjort å bruke mye på rep, om man ikke legger tid og pæng på vedlikehold.

- men ikke noe som overgår dingser, oppgraderinger, og image er alt utstyr. :)

 

Og drivstoff er jo en betydelig utgift for noen, mens andre ikke kjører så mye. Alt over 400 .- i mnd på diesel hos meg, faller i hobby. Eller som naboen sa : Terapi, når han så meg smilende bak rattet på seriebilen/Defenderen/eller Disco. Alt av LR funker faktisk.

Andre tall får du ikke av meg, annet enn at jeg kan bruke noen kroner nå og da. :)

Hilsen Espen med gjennomtrekk i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Dette føres det overhodet ikke noe regnskap på.

 

Bilen bruker ca litern på mila, er billigere å forsikre enn konas Alfa og årsavgiften er den samme. Når en så sammenligner servicekostnad på en menneskebil som overholder serviceheftet med mine rene servicekostnader så tror jeg at jeg kommer heldigere ut.

 

Når du derimot tar med utgifter til snorkel, fete hjul, nye (og bedre) bakseter, ny garasje, verktøy, osv så blir kanskje regnestykket litt mindre gunstig.

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe var nok slike svar jeg tippet jeg vil få.

 

er morsomt med en bil som kan bygges på til det uendelige! ser hvordan visakortet kan få brent seg litt på diverse britiske nettsider ?

 

Men regner dere med at en defender er dyrere i drift en biler med lik alder og km avstand? Er puma dyrere og holde fordi du må oftere til verkstedet istedenfor å meKke/fikse selv?

 

alle svar Ønskes velkommen! Er utrolig morsomt og lærerikt uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold og reparasjoner vil vel også variere endel. Noen setter bort alt til verksted, noen litt og andre ingenting, og det gir jo litt utslag på kostnader. Noen kaller det bilhold og andre kaller det hobby.

Skjønner poenget til trådstarter Disse tingene var også noe jeg lurte på før jeg hoppet i det og kjøpte min første LR. Bilene har jo et litt frynsete rykte blandt allmennheten, og det gjør det kanskje vanskeligere å ta steget første gang. Skulle gjerne bidratt, men har ikke hatt Def'en i et år ennå...

Endret av Kristian Kvart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er Defendet en rimelig bil å undetholde. Har en 2005 mod 110, og regner med at nedskrivningen er ca. 50 % siden den var ny. De neste årene blir nedskrivningen mindre en 5 % pr. år. Trenger heller ikke ha bil nr. 2 siden Defenderen passer alle formål og mere enn det. Hvis man skulle være uheldig å skade karroseriet, trenger dette ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor bil bil bruker vel mye drivstoff sier folk til meg. Jeg svarer at, neida den bruker bare det den trenger :-D

Har aldri hatt noen bil med så lavt verdifall, står en forholdsvis ny menneskebil ved siden av Defenderen i garasjen, verdifallet på den er et eneste sorgens kapittel. Skal sies at Defenderen ikke er hovedbilen i familien, så den lever et godt liv i tørr garasje og blir vasket hver gang vi har vært ute på saltede veier. Kostnader når det gjelder oppgraderinger og utstyr blir det ikke ført regnskap på, kjøring, skruing og vedlikehold av Defenderen burde egentlig ha kommet på blå resept, det er ren terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål. Understellsbehandling med olje ca en gang i året koster 1600 kr, galvaniserte stige, stigtrinn, felger pluss litt til, ca 1500 kr, årlig oljeskift pluss filter og diverse andre smøremidler ca 1300 kr, nye dekk og felger hvert 4/5 år. Ca 10000 kr, bilvask en gang i uken gjennomsnittlig 60 kr pr gang. Alt er jo bare kos. Noe må man jo holde på med innimellom. Byttet akkurat lyspære foran. 100 kr fra Statoil. Andre må jo ta bilen på verksted for det. Litt enklere å gjøre på en defender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender blir den billigste bilen du har hatt. Mye skyldes at bilen ikke faller i pris. Ikke mange biler har så lite verditap.

Hmmm ser ikke den, den faller likemye i verdi som alle andre biler som koster nesten 1 mill ny. Forskjellen her er at når den kommer på brukt marked for andre gang så faller den kanskje ikke så fort som andre biler. Men fra eier nr1 til eier

nr 2 er det sikker en god del penger som forsvinner rett ut i ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årlige kostnader ligger mellom 50-70.000 med 12-15.000 km/år, avhengig av hvor mye reparasjoner det blir. Inkludert forsikring, årsavgift, drivstoff, understellsbehandling, service, reparasjoner, parkering, bompenger (ikke ubetydelig andel i osloområdet), men ikke verditap. Alle tyngre reparasjoner og service tas hos Sandmo. Vask, hjulskift, smålakkering og noen småreparasjoner tas selv. Tar man all service selv og unngår bommer eller betalingsparkering kan sikkert budsjettet halveres. Dette gjelder en bil fra 1998 som har gått 200.000 km.

 

Svar til kommentaren som helt sikkert kommer:

"Ja, jeg kunne sikkert gjort alt mulig selv, men det har jeg verken plass, tid eller kompetanse til..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rånekjørt i Bergen" var vel din diagnose, Gaute!?:-) ref. hvit pickup med tre-fire clutchbytter hos tidligere eier Bautas... Har en mistanke om at de ikke fant lavgiret.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å høre hva man betaler rundt omkring for å forsikre Defenderne. Synes det er litt merkelig at forsikringsselskapet vil ha mer for å forsikre min 2005 Defender, med begrenset kjørelengde, enn de tar for å forsikre den nye Forden! Samme bonus på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ser ikke den, den faller likemye i verdi som alle andre biler som koster nesten 1 mill ny. Forskjellen her er at når den kommer på brukt marked for andre gang så faller den kanskje ikke så fort som andre biler. Men fra eier nr1 til eier

nr 2 er det sikker en god del penger som forsvinner rett ut i ingenting.

Eneste bilen jeg har kjøpt ny var en Defender 90 varebil. Kjøpt for kr 250.000 i 1998, solgt for kr 200.000 sju år og 110.000 km senere. Det synes jeg var et latterlig lavt verditap. Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste år med 2005 Defender 130

 

- Drivstoff 12000 km rundt kr 16000

- Vedlikehold oljer og filter kr 2000

- Reparasjoner, har skiftet alt av bremsedeler og hjullager for sikkerhets skyld, alt var ok fra før av. kr 6000

- Uforutsette utgifter, rele, noen svidde ledninger. kr 100

- Forutsette utgifter, slitedeler som er lagt på hylla i tilfelle... kr 2000

- oppgraderinger for morro, Gps, ryggekamera, lydisolering, ratt, beskyttelse, maling, kr 10000

OSV OSV

Sum: 36100,-

Forsikring årsavgift 10000.-

Avskrivninger -10000,- Bilen har økt i verdi pga oppgraderinger, sikkerlig vedlikehold og hyggelig innkjøpspris.

Tot. sum 36100,- skulle bli rundt 3000 pr mnd. Bompenger er ikke tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere driftsutgifter på en nyere bil, men verditapet er vanligvis høyere i året, uten at det trenger å være tilfelle for din bil.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som betaler en million for en defender kjøper stasjonsvogn, det blir ikke reelt siden alle kjøper varebil.

Nå kommer sikkert det vanlige argumentet med de norske luksusskattene, men stå den over.

 

Tja, min er og har alltid vert Sw, så ikkje alle børstene på samme hunden?

 

Eller ble det feil ordtak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...