Gå til innhold

Disco IIa, luftfjæring, HS i været


Ezzie

Anbefalte innlegg

Selvsagt et par dager før vi skal på fjellet på vinterferie.

 

Høyre side i været. Feilkoder avlest med Hawkeye (historiske) 4317 og 4617. Slettet, uten at det gjør noe. De har siden ikke dukket opp igjen.

 

Senker HS ned manuelt vha Hawkeye (v7). Men starter man bilen og kompressor setter igang, så går HS i lufta igjen, det tar et par minutter og belgen er helt utstrekt og hard som stein.

 

Kan jo være sensor. Men er det mer sannsynlig at det er ventil i kompressor som henger når den går. Den funker beviselig når kompressor er av, men det betyr kanskje ikke at den er frisk for det?

 

Skulle gjerne hatt bil på veien igjen til helgen. Nå er rådyr gode!

Endret av Ezzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme med min bil i fjor. Det var en sensor som var gåen. Dette skjedde selvfølgelig laaaang hjemmefra.

Løsningen ble å skru løs en luftslange slik at bilen la seg helt nedpå, for så å montere slangen igjen. Deretter startet jeg bilen og lot den heve seg. Når jeg syntes at den var høy nok, så stoppet jeg den (tenning av) for deretter å ta ut sikringen til kompressoren før jeg startet bilen igjen. Jeg kunne da kjøre hjem igjen med 'normal' fjæring på bilen.

Dette forutsetter selvsagt at hele luftsystemet er tet og ikke lekker noe sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg bytter selvsagt sensor først. Så evt kompressor.

 

Var det vanskelig å kalibrere alt etterpå, etter ny sensor ble montert?

Endret av Ezzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes kjent ut. Var sensor hos meg også. Byttet begge to samtidig. Etter råd tok jeg strømmen på batteriet før jeg demontere sensorene. Når jeg var ferdig fungerte alt. Ingen kalibrering.

Men har du ulike sensorer, ny og gammel, kan det kanskje bli litt krøll. Men jeg vet ikke. Bare spekulerer.

 

Mvh

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da har jeg fått tak i en sensor, luftfilter og har en kompressor i bakhånd. Vet hva morradagen går med til. ;)

 

Og bra tips Hans Christian. Fått bilen til å stå rett nå, sikring R5 fjernet og kompressor stille. Så får jeg kjørt doningen bort til et tørt og varmt sted å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villig til å sates mye på sensor her, har opplevd akkurat det same, og akkurat dette ga seg med nye sensorer, + eg hadde litt andre utfordringer med hevinga.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensor byttet. Og det ser ut som å ha gjort susen. Dog er den litt skeiv, så må nok kalibreres. Må sjekke dekktrykk og kjøre litt mer først før jeg feller endelig dom over den saken. Fra gulv til hjulbuer skiller ca 1cm, 82 vs 83. Såvidt synlig på flat mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er enklere å vri litt på sensoren enn å kalibrere. På min nanocom var det bare prøve/feile med forskjellige verdier og de var ikke like for hver side. Har ikke patchet min så feilet av og til også og da måtte jeg starte på nytt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sensorbytte lå den ene på typisk 140-150, mens den skyldige lå på 30-40. Nå ligger begge tett oppunder 150

Endret av Ezzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensor byttet. Og det ser ut som å ha gjort susen. Dog er den litt skeiv, så må nok kalibreres. Må sjekke dekktrykk og kjøre litt mer først før jeg feller endelig dom over den saken. Fra gulv til hjulbuer skiller ca 1cm, 82 vs 83. Såvidt synlig på flat mark.

Mål fra senter felg til hjulbue. Da eleminerer du dekk problematikk.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da henger jeg meg på her... fremfor å starte ny tråd..

Jeg hadde akkurat samme problem for noen uker siden, bilen gikk rett til værs på venstre side.
Byttet sensor og alt helt fint....
MEN...
Nå er vi igang igjen..

Skulle turen Porsgrunn-Bærum-Porsgrunn i dag..
Ved Holmestrand la bilen seg helt nedpå bak..

stoppet bilen og startet igjen og bilen løftet seg igjen.

 

Etter en stund la den seg nedpå igjen, det ikke gradevis, virket som det kom kjapt.

Startet og stoppet igjen og bilen løftet seg, men datt etterhvert nedpå igjen.

 

heve/senke lampa lyser...

På vei hjem løftet den seg ikke.

 

I og med at lampa lyser kan vel det tyde på sensor eller kompressor????
altså ikke belger..

Kompressor er byttet for 1.5 år siden så syns eventuelt det var litt kort levetid.. og sensoren som ble bytte fror 14 dager siden bør vel også være frisk.

 

tips og gode ideer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- kan være den andre... men begge sider er like.

- diagnose kan jeg få kjørt

- hva og hvor er ventilblokka?

det jeg ikke har gjort er å åpne og sjekke sensor om det re slanger som har løsnet/sprukket, dette skejdde seint i går.

 

takk for tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- kan være den andre... men begge sider er like.

- diagnose kan jeg få kjørt

- hva og hvor er ventilblokka?

 

det jeg ikke har gjort er å åpne og sjekke sensor om det re slanger som har løsnet/sprukket, dette skejdde seint i går.

 

takk for tips:-)

Ventilblokka sitter foran kompressoren. Slangene til belgene kommer ut der og hver side har en kontakt. Kontakten er av den typen med metallbøyle som må trykkes inn for å fjerne kontakten. Knotete men det går. Jeg vippet ut bøylen med et skrujern og da var det lett å fjerne kontaktene.

 

Ta diagnose å se hva den viser. Siden begge sider går ned likt er det nok ikke belgene, men et elektrisk problem.

 

Gul hevelampe betyr vel at noe i luftsystemet er utenfor parameterene. Ville ikke utelukke den andre sensoren helt. Sikringen eller dårlig kontakt et sted.

Edit: mener min også la seg helt nedpå bak når den ene sensoren ga helt sprø signaler. Kanskje Ecu er programmert til å legge seg nedpå hvis signalene fra den ene er helt utafor. Da har du kjørbar bil. Helt skjev bil påvirker kjøreferdighetene såpass at lav bil foretrekkes.( synsing på en lørdags morgen).

 

 

Diagnose vil gi svar på om verdiene på sensorer bak er riktig.

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og da ligger den nedpå igjen.. :-)
Fikk løftet den en gang, men andre gang gikk det ikke.

Da napper jeg ut kontakt til ventilblokka neste gang jeg er så heldig å få løftet den.
Fikk ikke kjørt diagnose da apparatet hadde tatt kvelden:-(

 

Ventilblokka er altså ikke end el av kompressor. en putter inn luft og en annen slipper ut?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressor byttet for 1.5 år siden så satser på den er i orden.

En dag jeg får tid skal jeg jammen teste ut såpevann, da vil jeg jo uansett få noen svar:-)
Nå får den bare stå der, god jeg har D1:-)

Kanskje jeg bare skulle fjerna hele dritten og satt inn fjører...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sjekket du belgene sist? Ganske enkelt å sjekke med såpevann på spruteflaske! Bare legge seg ned bak bilen og sprut på etter at den har hevet seg.

 

 

 

Kanskje jeg bare skulle fjerna hele dritten og satt inn fjører...??

 

Det har vært mange diskusjoner om dette men min mening er at hvis du skal fjerne noe så begynn heller med ACE systemet. Mye dyrere å fikse og større sjanse for at bilen ikke kan kjøres videre. SLS systemet er relativt enkelt og billig å fikse i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...