Gå til innhold

Drivverk eller gearkasseproblem?


HotJohnsen

Anbefalte innlegg

Guttungen var ute å kjørte med bilen når bilen plutselig bremset og stupte med fronten før den kvelte seg. Han fikk startet bilen umiddelbart, men når han kjørte igjen skjønte han at noe var feil.

Da jeg kom og begynte å kjøre er det en slags svak romle, skrape, og subbelys med litt svake vibrasjoner i gearstanga. Kan ikke se noe problemer med hjul, bremser, drivaksler el.l. det eneste jeg kan fysisk se under bilen er at stabstaget foran er sideforskyvet, slik at det er noen cm klaring på den ene siden, mens på denandre siden ligger lenkarmen helt intil karroseriet. Gearkass funker somden skal.

 

Men siden det er søndag kveld har jeg ikke fått settmer påbilen i garasjen, så får ta en runde på den imorra.

 

Har 2 tingjeg lurer på om det kan være.

Enten noe med drivakslene, eller noe med den cvu eller hva den heter som fordeler kraft fra gearkassen og ut til hjula.

 

Noen som har noen tips om hvor og hvordan jegbør feilsøke forå finne problwmet?

Beklager skrivefeil, men pad tastaur er noe drit for store fingre..... ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Sandmo i Drammen idag, og han trodde det kunne være IRD kassa som var gåen.

 

Uansett så demonterte jeg mellomakselen inkl VCU .

Når jeg testkjørte etterpå med kun forhjulstrekk, var all lyd, vibrasjon o.l borte.

 

Da stiller jeg dette eminente foeum 2 spørsmål, som jeg håper å få svar på:

Kan det være VCU med gummilagersom er gåen, istedenfor IRD?

Går det greit å kjøre med bakhjula frakopla noen måneder til jeg får råd til ny vcu eller ird om de må byttes?

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2001 mod, som er gått 132000.

Om den skal kjøres som 2 hjulstrekk frwm til høsten igjen, bør jeg demontere overgangen av IRD kass til meloomakselen, og erstatte den med blindlokk?

 

Brukte den en tur ikveld på noen kilometer, og det funka helt ok uten støy eller ploblemav noeslag.

Men vurderer å kjøpe nu viskosekopling, siden det virker som om det er der problemet ligger.

Virker som oppløftende med 5000 lapper enn 20000......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet olje på IRD idag for å sjekke, og det var ivertfall ikke vann i den.

Kjører den ei uke før jeg bytter den igjen dvs en enkel formfor flushing.

 

Blir mer og mer overbevist om at IRD er iorden, men at problemet er en kombinasjon av VCU og opplagringene.

Skal ikke VCU være slik at en kan dreie hver ende for seg, dvs være løs?

Nå ligger den på garasjegulvet og den er dønn stiv i hver ende, ogdet virker litt ulogisk i mitt hode....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet olje på IRD idag for å sjekke, og det var ivertfall ikke vann i den.

Kjører den ei uke før jeg bytter den igjen dvs en enkel formfor flushing.

 

Blir mer og mer overbevist om at IRD er iorden, men at problemet er en kombinasjon av VCU og opplagringene.

Skal ikke VCU være slik at en kan dreie hver ende for seg, dvs være løs?

Nå ligger den på garasjegulvet og den er dønn stiv i hver ende, ogdet virker litt ulogisk i mitt hode....

 

Hvis det ikke var spon på magnetpluggen og oljen var klar og fin uten "skimmer", er det neppe noen grunn til tro at IRD har tatt skade.

 

Demontér mellomakslene fra VCU. Sett den ene akselenden på VCU i skrustikken og ta en passende pipenøkkel på splines'ene i den andre enden. Det skal være mulig å dreie den langsomt med et moment på ca 50 Nm .

En rask test uten å demontere kan gjøres med å sette en stang i hver av mellomakselkryssene og kjenne hvor tungt det er å vri dem mot hverandre.

 

Har du lik hjuldimensjon foran og bak? Hvis ikke, vil VCU jobbe hele tiden, og etter en stund vil den stivne. Det er ikke hvor lenge koblingen har blitt kjørt i bilen som er bestemmende for levetiden.En VCU som arbeider under ideelle betingelser vil vare veldig lenge. I motsatt tilfelle kan den bli stiv lenge før den har blitt kjørt 100.00 km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var noe gammel innsauset finkornet spon på magneten i tappepluggen.

Og oljen var langt fra klar.

 

Men bilen ruller å går problemfritt uten mellomaksel, og blind lokk er bestilt fra landroverbutikken.

Så satser på en inspeksjon innvendig når kronhjulet byttes ut med et blindlokk, og bytter da olje igjen.

Satser så på at den går frem til sommeren som 2 hjulstrekk.

 

Så får jeg vurdere om det blir kun ny VCU , eller investering i IRD også.

Vanskelig å vurdere investering på over 2K på en bil til ca 3K....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreløpig ingen grunn til gjøre noe inngrep i IRD hvis det ikke er mistanke om skade. Drivflensen til mellomaksel vil rotere fritt uten belastning, dermed vil det ikke gjøre noen forskjell.

 

Er VCU blitt stiv, må den skiftes eller overhales. Nye opphengslagre bør også monteres, selv om de kjennes OK ut.

 

Hvordan står det til med opphengsgummiene til bakdiffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreløpig ingen grunn til gjøre noe inngrep i IRD hvis det ikke er mistanke om skade. Drivflensen til mellomaksel vil rotere fritt uten belastning, dermed vil det ikke gjøre noen forskjell.

 

Er VCU blitt stiv, må den skiftes eller overhales. Nye opphengslagre bør også monteres, selv om de kjennes OK ut.

 

Hvordan står det til med opphengsgummiene til bakdiffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har heller ikke sjekket opphenga til bakdiffen. Men jeg gjør nok ikke så mye mer nå enn det jeg har skrevet foran. Satser på varmere vær og kanskje noe mer skruing iapril, mai eller når varmen kommer....

Takker for øvrig så langt, for alle innlegg og råd/tips.

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er årsaken funnet....

Tok ut den delen som sitter i bakkant av ird kassa som overfører kraft til mellomakselen.

Der er lageret gått i fillebiter, og 2 av sporene i kronhjulet er knekt.

Oljen er full av metallspon og ser ikke bra ut....

 

Om irder mulig å redde med dette settet vet jeg ikke, men det er vært å åpne ird å se.

 

http://www.leeperry.co.uk/ird/

 

Men har ivertfall tatt en midlertidig HLR ;0) ...

Montert blindlokk og byttet olje, så får jeg sjekke olja om et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lite respons her ja, men prøver allikevel.....

 

Vurderer å kjøpe en ird på høggern, åpne den og event overhale den før den settes innigjen.

Fordelen istedenfor å overhale den som sitter i bilen, er at da slipper bilen å stå lenge å ta oppplass i garasjen.

Alternativt investere 15 k i ny....

 

Noen somhar overhalt ird?

 

Lurer også på hvor mye sommå demonteresfor å få ut ird??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en defekt IRD som du kan få for en tusenlapp. Jeg har gjort jobben en gang der jeg byttet lager, pinjon, simringer og kjøleplate. Dette er ikke alt for komplisert, det kommer litt an på hva du har av verktøy tilgjengelig.

Demonteringen er overkommelig. Høyre drivaksel må ut. Jeg har løftebukk så jeg lirket den ut uten særlig problem.

Endret av BSM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...