Gå til innhold

Bremsekraftforsterkerproblem


TomRH

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget nylig at bremsene på bilen jobbet uten bremsekraftforsterker. Merker ikke noe til det ved vanlig kjøring, men når jeg plutselig har behov for å stoppe litt kjapt, er det ikke så mye krefter å hente som jeg kanskje håpet på... blush

 

Bremseskiver og klosser, samt luft i bremsevæsken kan med 99% sikkerhet utelukkes.

 

Pumping på bremsepedal, og så starte motoren gir null endring i pedalvandringen.

 

Så da må det vel være enten vakuumet eller bremsekraftforsterkeren som ikke gjør jobben sin, tenkte jeg. Så jeg nappet ut enveisventilen som gir vakuum inn til forsterkeren, og kjenner at der er det en hel del sug.

Viss jeg suger på ventilen, virker det som at det er rimelig tett, men vakuumet forsvinner etter få sekunder når jeg stopper motoren.

Så da er det vel kanskje bremsekraftforsterkeren som har gitt opp? Er det noen som vet noe om hvordan jeg kan forsikre meg om at dette er tilfelle (eller vet jeg kanskje de allerede)? Er det en grei jobb å skifte?

Jeg har planlagt å be et verksted skifte samtlige kalipere snart i sammenheng med en EU-kontroll (rustet såpass at det burde helst gjøres) og lurte litt på om det ikke var like greit å be de skifte forsterker samtidig.

 

Jeg har aldri tidligere jobbet med vakuumsystemet (på bremsene) før, så dette er litt upløyd mark for min del. Setter stor pris på alle tips! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke banne på at jeg har rett her, men jeg hadde samme opplevelsen/problemet på din bil når jeg eide den. Kjøpte meg da en ny bremsekraftforsterker uten at det hjalp nevneverdig, så kjøpte jeg meg ny vakuum pumpe, det hjalp.

Vakuum pumpen på 300tdien er dessverre kjent for å ikke være de beste, og jeg kjøpte ikke original pumpe da jeg byttet. Kjøpte ei hos EWS, så den er nok en oem fra Bearmach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessang info det der. Men hvor stort undertrykk skal pumpa gi egentlig? Noen som har noe peiling på det?

Fingerfølelsen tilsier kanskje noe i regionen 0,3-0,5 bar undertrykk (vill gjetting), og det er jo ikke så veldig lite når en tar i betraktning at det absolutt høyeste undertrykket en kan få er 1 bar...

 

Jeg tenker også at siden det ikke er noe som helst merkbar endring på pedalen når motoren starter opp etter pumping så må det vel være lekkasje rett ut fra forsterkeren. Eller er logikken min helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsekraftforsterkeren har vacum på begge sider når pedalen ikke trykkes inn og da må man se etter såpebobler innenfra.

Ved bruk slippes luft inn på ene siden av membranen og da hjelper vacumet til med å forsterke bremsepedaltrykket.

 

Tar man av vacumslangen skal det være sug i den fra pumpa når motoren går.

Suger man i slangen inn mot forsterkeren skal det bli et vacum som ikke blir borte når pedalen står i ro.

Det være seg inne eller ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen.

 

Jeg har mine tvil til at det går an å diagnosere forsterkeren noe bedre uten omfattende herjing, så jeg kommer nok til å bare ta en kjangs og bestille ny.

 

Vakuumet fra pumpa er såpass kraftig at jeg har vondt for å tro at det er den som har sviktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herjing a la Tom: ;)

Løsne master fra forsterker,trekke den litt fram og sjekke for sprekk i forsterker der nedre kant på master har ligget an.

Ofte lett følbar med negl.Har ikke vært borti annen feil enn sprekk eller utetthet mellom master og forsterker.

Silikon der ordner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder silikon tett nok på dette ekstreme trykket sier du? ^_^

Tenkte faktisk ikke den tanken i det hele tatt. Gikk ut fra at lekk forsterker = søppel. Men det er jo ikke så mye som trykker, og arealet det får press på i en liten sprekk er jo temmelig lite.

 

Kanskje jeg skal åpne opp litt mer og kikke litt rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å diagnostisere sprekk i forsterker med gaffatape. Og silikon holder faktisk en god stund som reparasjon.

Sprekkene oppstår rett på utsiden av de to boltene som holder masteren til forsterkeren..

Jeg har byttet denne fler ganger - dette er alt for billig konstruert, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst glemt å oppdatere denne...

 

Jeg åpnet opp og kikket litt rundt hullet i midten. Var en del skitt der som jeg tørket vekk, og når det var gjort, så det veldig rent og fint ut, ingen skader.

Klødde meg litt i hodet, og skrudde sammen igjen. Umiddelbart virket det litt som at bremsene ble bedre, men så forsvant det igjen etter kort tid. Lurer litt på om pakningen som står på mastersylinderen kanskje er litt flatklemt etterhvert. Var veldig "tynn".

 

Så kom jeg nå inn her og leser at ketilelg mener sprekkene kommer ved boltene. Dumme meg hadde selvsagt glemt det, og jeg kikket ikke så nøye der. Så jeg får vel åpne opp en gang til å kikke litt mer.

Oppdatering følger etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke åpne mer enn panseret for å finne sprekkene jeg antyder at kan finne der.

Se der den røde pila peker. Ikke på rusten, men den TYNNE sprekken ved siden av. Denne sprekken

er en tretthetssprekk, og den utvider seg når man trykker på bremsepedalen. Jo hardere du trykker, jo mer utvider den

seg. Og da slipper det inn luft.

dse_6600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Dette er jo helst ganske flaut - jeg har omsider fått påpakk om dårlige bremser på EU-kontrollen, etter flere år med dårlige bremser.

Så jeg går jo selvsagt på lrforum for å se etter råd og tips. Jeg søker, og finner denne tråden. Perfekt, akkurat det problemet jeg har jo! Hvem har laget denne tråden tro?

 

Meg selv!? What?blush

 

Nå vet jeg at jeg er nokså flink til å la være å huske ting jeg ikke anser som viktige nok, men dette synes jeg tar litt kaka.

Det må nevnes at vedlikeholdet (og bruk) av Defenderen min har blitt sterkt nedprioritert i senere år pga oppussing av hus etc, men at jeg tydeligvis har kjørt uten bremsekraftforsterker i 4-5 år (eller kanskje enda mer?) må vel kalles litt drøyt. Bilen har vært lite brukt i denne tiden, men jeg har nå bl.a. kjørt flere lass med material på hengeren.

Merkelig hvordan en tilpasser seg forholdene en jobber i. Jeg har blitt flink til å mose på med høyrefoten etter behov, for å si det slik.

 

Men til saken - jeg byttet vakuumpumpen for en tid tilbake siden, uten at det hjalp. Den gamle pumpen var nok helt fin, så nå er den reservedel.

Så da sjekket jeg bremsekraftforsterkeren slik Ketilelg illustrerer ovenfor, og visst har jeg sprekker, ved begge skruene. Jeg har lagt litt silikon over, slik at bremsene forhåpentligvis fungerer greit frem til jeg får ny forsterker i hus, og montert den.

 

Så tusen takk til alle som har kommet med innspill (for en liten evighet siden), og kanskje spesielt Ketilelg som fant frem et bra bilde også!cool

Endret av TomRH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...