Gå til innhold

Def 97 300TDI, hovedlys på = motor stopper


havmal96

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Når jeg skrur på hovedlysene stanser motoren umiddelbart.

Oversikt over hva som skjer:

- Starter motoren

- Vindusvisker går en gang (uten at de er på)

- skrur på parklys (alt ok)

- Skrur på hovedlys

- Fjernlys og alle blinklys går på konstant og bil stopper

- Langlys pulserer og bil vil ikke starte (starter slår inn, men starter ikke) før vindusvisker rele er tatt ut.

 

 

Har satt inn ny lysbryter, blink bryter og 3 gule releer. Brukt elektro spray og tørket bilen i garasje flere dager (Bergen...). Ingen bedring.

 

Er desperat på søk etter råd da frustrasjonen stiger og bilen er ubrukelig.

 

 

Mvh

NilsM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he har motsatt, må skru av hovedlys for å stoppe motoren.

Samt automatisk kjørelys dog kunn forann når jeg startet selv om lysbryter er av.

 

Fant ut at kjørelys forann er jo bare tilpassning til nye EU direktiv,( godt at bilen vet å tilpasse seg)

At du stopper motor med lysbryter gir bilen et persolig preg, (den begynner å bli gammel og sær).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har en 4 måneder lang "sykdomsperiode" blitt avlsuttet. Det var jordingen til kjørelysene foran som var dårlig/ikke eksisterende. Endelig kan bilen kjøres igjen :D:D:D:D

 

 

Jording er årsaken til mange elektriske problemer med tilhørende riving i håret. Dette gjelder både biler og motorsykler med noen år på baken. Defender 300Tdi er en enkel sak å forholde seg til, men på mer avanserte biler som Range Rover P38 blir dette mye viktigere. Jeg har (for tiden) en av hver, og så snart været tillater det så skal jordingspunktene på P38 gåes over for å unngå feilmeldinger i hytt å pine.

 

Siden lys er nevnt i tråden, har du montert lysforsterkerkit på bilen? Det gir mye bedre kjørelys på bilen, samt avlaster hovededlysbryteren og gjør nær/fjernlys mindre følsom for eventuelle jordingsfeil.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er mange ting som en overledning kan forstyrre, men at motoren stopper er antagelig at solenoiden som styrer diesel tilførselen ikke får strøm. test ved å sette 12 volt på solenoiden. det er den ene ledningen som går inn på diesel pumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting som en overledning kan forstyrre, men at motoren stopper er antagelig at solenoiden som styrer diesel tilførselen ikke får strøm. test ved å sette 12 volt på solenoiden. det er den ene ledningen som går inn på diesel pumpen.

 

Mitt problem ligger i at motoren stopper når jeg slår på lysa.. altså den får strøm..men noe forstyrrer den strømmen når hovedlysa tennes... Ergo holder jeg på jordfeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...