Gå til innhold

Hva bestemmer pris på en Defender?


Frank Drebin

Anbefalte innlegg

 

Du som kjøpte den 03 modellen? Såg ut til å vera ein grei pris om tilstand er brukbar.

 

Den 99 modellen du nevner, er overprisa om det ikkje er gjort veldig mykje med den sidan August...

 

Nei, ble ikke meg. Den forsvant rimelig fort, så det var nok en grei pris ja!

 

99-modellen er sikkert priset i forhold til en annen som har ligget ute en stund her i distriktet hos forhandler: 01-modell 110, hvite skilter, 236 000 km, 179 000 kr

Jeg synes prisen er for høy, og begynner jo å lure på hva som befinner seg under laget av Plastidip...

 

 

Redigert: Manglet et ord.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pumaen var til salgs for 210 i fjor høst, holdt på å slå til, men var litt mye tull med diff og slark i akslinger.. Regner med de har klart å prute litt på den prisen så rimelig bra avanse på den bilen som et rent kjøp fikse salg prosjekt hvis den går for 329 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det dukket opp en 110 som er mer i min gate prismessig: Link

 

Ser at den er registrert som minibuss med 10 seter - er det rimelig greit å "nedgradere" til personbil? Bare å fjerne seter og møte opp hos Biltilsynet?

 

 

Redigert: Og i det jeg sjekket at linken funket var den solgt allerede. Jaja.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, den dukker opp på østlandet om kort tid. Nyvasket og fin til dobbel pris!

 

 

Men ja, det er kurant å registrere ned til niseter. Du må bare ha seter og seler på plass og i forskriftsmessig stand og passe på at det ikke er noe annet som provoserer de samtidig. Mange som har gått på en smell med for store hjul f.eks, og selv om det ikke er det de skal kontrollere så henger de seg opp i det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye interessant filosofering i tråden, men er det noen som kan gi et konkret innspill på følgende, da? Saken er at familierådet har bestemt at det er tilstrekkelig med bare en Defender i familien, så da selger jeg Td5'en og beholder Puma'en.. Har tenkt på det en stund, men så er den "så fin" at det liksom ikke har blitt noen fremdrift i salgsprosessen. Kan noen gi en anbefaling på hva jeg kan annonsere den for basert på opplysningene under? Til orientering ligger det en ganske lik bil på finn.no (Finn kode 56277543), men jeg tror min er finere på alle måter: 2 år nyere, 30 000 kilometer mindre, og splitter nytt interiør som er veldig pent og eksklusivt, Red Diamond.

Her er litt facts:

2006 modell Td5, personbil 9 seter, sort Java Black Metallic 697, 160 000km, ingen bulker

Toppmodell når ny med bl. a.:

  • Originale LR alubeskyttere wings, kanaler, bak
  • Solide stigtrinn (lik fire & ice edition)
  • Arctic Winter Pack (oppvarmet frontrute, setevarme, webasto med programmerbar timer)
  • Fjernstyrt sentrallås
  • Alarm
  • ABS
  • Traction Control
  • El. vindusheiser foran
  • Hengerfeste
  • Gode dekk, sommer nye i fjor, vinter 2 - 3 sesonger, men liten slitasje. Originale lett.met. felger begge sett.

Den har vært eid av samme familie 8 år sammenhengende og alle servicer er fulgt. Siste i oktober 2014 på merkeverksted, EU-godkjent samtidig uten anmerkninger. Slitedeler fortløpende byttet (bremser, stag, dempere o.s.v.) Brukt som vanlig familiebil og fremstår dermed pen og hel uten "minner" etter offroad-kjøring.

Nylig har jeg kostet på den ganske mye rett og slett fordi jeg liker pene og hele ting. Blant annet montert ny støtfanger, ny grill, nye lykter, nye lyktebeskyttere o.s.v. og byttet noen hengsler. Det var ingen skader, bare normal slitasje etter steinsprut og vanlig bruk - nå er den helt ny i fronten.

Kronen på verket er helt nytt interiør bestilt fra England, meget eksklusivt "Red Diamond" mønster (røde sømmer på sort skinn). Her slipper du med andre ord slitte, møkkete og nedsunkne seter - alt er nytt, også de fire plassene helt bakerst. Det er selvfølgelig også varme i de nye fører og passasjersetene - alt originalt LR og ikke billig aftermarket-greier. Jeg har kjøpt inn en helt ny winsj, men den er ikke montert, ikke pakket ut av eske. Komplett med monteringssett, fjernkontroll vaier o.s.v., 3,7 tonn. Blir best montert hvis man bytter støtfanger, men behovet har ikke vært der så det har jeg ikke gjort.

 

Den har vært godt tatt vare på ift rust, og for å følge opp dette bør den få en ny understellsbehandling før neste vinter, men jeg har unnlatt og gjøre det for å slippe å bli mistenkt for å ha kamuflert rust - det er jo ingen rust av betydning! Bortsett fra litt brunende helt bakerst på crossmember, men ikke noe som har satt seg. Både ramme og karosseri er helt fint, men i alu'en er det noen mindre anløp her og der - rett og slett slik det er når en bil er 8 år gammel og ikke splitter ny.

 

Bilen jeg refererte til på finn.no tilbys for kr 249.000,- og siden min er to år nyere, 30 000 mindre kilometer og virker finere på alle måter..............??? Får dessverre ikke tatt bilder nå da den er på verksted for å fikse høyre vindusheis, måtte bestilles deler, pga jeg vil den skal være i orden ved salg.

 

Hva mener folket jeg bør annonsere den for? (eller skal jeg beholde den og selge båten i stedet?)

 

Endret av moam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler som blir fulgt opp på verksted har ofte eiere som tror bilene er fryktelig mye verdt fordi det har kostet mye penger. Min erfaring g er at dette er biler som blir veldig dyre å eie, og det fordi verksteder bytter deler når de er defekte. Ingen ting blir byttet i forkant, og en entusiast ligger i forkant på det meste. Bileiere følger seg trygge på at verkstedet har alt klart med oljebytte og smøring i understell mens olje på girboks og akslinger sjeldent blir byttet. Ikke alle verksteder vet at knokkelhusa på land Rover lekker hver gang du svinger, for på Toyota kan man kjøre mange år uten etterfylling.

 

Siden du nettopp kjøpte bilen sitter jeg med en følelse av at du snakker opp prisen.

 

Ta utgangspunkt i kjøpesummen, legg på litt av de utgifter du har på interiør. Utgifter på vedlikehold org bytting av slitedeler har alle biler, det skal ikke neste kjøper betale for siden det ikke er han som har slitt ut de delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler som blir fulgt opp på verksted har ofte eiere som tror bilene er fryktelig mye verdt fordi det har kostet mye penger. Min erfaring g er at dette er biler som blir veldig dyre å eie, og det fordi verksteder bytter deler når de er defekte. Ingen ting blir byttet i forkant, og en entusiast ligger i forkant på det meste. Bileiere følger seg trygge på at verkstedet har alt klart med oljebytte og smøring i understell mens olje på girboks og akslinger sjeldent blir byttet. Ikke alle verksteder vet at knokkelhusa på land Rover lekker hver gang du svinger, for på Toyota kan man kjøre mange år uten etterfylling.

 

Siden du nettopp kjøpte bilen sitter jeg med en følelse av at du snakker opp prisen.

 

Ta utgangspunkt i kjøpesummen, legg på litt av de utgifter du har på interiør. Utgifter på vedlikehold org bytting av slitedeler har alle biler, det skal ikke neste kjøper betale for siden det ikke er han som har slitt ut de delene.

 

Enig, smart å ligge i forkant med vedlikehold. Jeg har nærmest som fast rutine å gjøre en hel del hver gang jeg kjøper en typisk entusiastbil som Jaguar og LR, før jeg tar den i bruk, uavhengig av hva serviceheftet viser. F. eks. liker jeg å bytte alle væsker og filtere, da vet jeg hva det skal etterfylles med. Filterkit er billig å kjøpe og med noen unntak fort gjort å bytte. Når garantiperioden har utløpt trenger man heller ikke ta hensyn til europakommisjonens gruppeunntak og kan handle inn ettermarkedsprodukter med spesifikasjoner etter hva hjertet lyster.

 

Det er jo helt utrolig hvordan man kan forbedre en Defender ved bare å bytte fjærer, støtdempere, bremser, slanger, diverse kit o.s.v. med litt mer custom-spesifikasjoner enn oem - og for et utvalg å plukke fra!. En a-ha opplevelse for meg var å montere styredemper med fjær for retur til senter (Terrafirma) i kombinasjon med 14" momo skinnratt - det ble jo Comfort de la Luxus :-) Selv tilsynelatende passive deler som hengsler kan forbedres; overgang til CNC-maskinerte hengsler frest ut av ett stykke aluminium tror jeg har løst hengsleproblematikken en gang for alle. Veldig, veldig dyre selv om det er Britparts som er oppgitt som produsent.

 

Hva du mener med at du har følelse av at jeg snakker opp prisen er jeg litt usikker på - jeg har jo ikke nevnt noen pris for noen av bilene mine, men bare spurt om andre på forumet har forslag?!? Men selvfølgelig, jeg er jo ikke så rent lite stolt av mine entusiast-greier og nå som våren kommer skal nok snart min XK8 Arden ut av vinterdvale og luftes litt :-) Lett for meg å prate pent om slik britisk eleganse.

 

Hva mener du egentlig med siste avsnitt? Hva jeg har betalt eller ikke betalt var relevant i kjøpsøyeblikket, men er nå historie. Vel, nå gjorde vel ikke jeg noe spesielt godt kjøp - lot meg snarere rive med fordi jeg var så desperat etter å få tak i en Td5 pga savnet mange av dens egenskaper.

Dessuten forandrer åpenbart markedet seg, så det som var dyrt i går kan være billig i dag og vice versa.

 

Ser for eksempel nå at en '99 Defender jeg eide ligger til salgs på finn.no for over 50% høyere pris enn jeg solgte den for, riktignok med nye dekk, men øvrig påkost var det vel jeg som gjorde i sin tid. Men sånn er det - gjenstår å se om den blir solgt, fin bil!

 

Endret av moam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-) I denne ligger det mye sjel og utallige timer (som ingen tør / ønsker å telle)..... nå skal det sies at utgangspunktet var veldig bra også, relativt lav km og nettopp rundet 80 000 nå.

Nå er "alt" nytt, oppgradert til det beste jeg kunne finne (innen rimelighetens grenser). Siden bildet ble tatt har den fått luksus-interiør i helskinn "bespoken" kvalitet og håndsydd cubby-Box som matcher. Meget eksklusive seter med pneumatisk ryggstøtte o.s.v. Nesten fristende å si at denne er "over 100% strøken", men som mange vet har jo alle de andre Defender'ne jeg har hatt trolig også befunnet seg langt, langt over gjennomsnitt for sin alder / tilstand.

Det er vel her vi nærmer oss selve kjernen i definisjon for entusiasme, noen vil vel også forsøke seg med antydninger i retning av "ensporethet" o.s.v........ sikkert også stille seg spørsmålet "hva i all verden er galt med folk som bare vil kjøre engelske kjøretøy"? På tohjulingsfronten er det Triumph Tiger som gjelder for meg. Har ingen nå, men har hatt 5 på rad siden 2007 og sikler selvfølgelig på årets nye modell....... blir nok bare med drømmen hvis ikke Hamar snart kommer på banen med en oppløftende telefon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Lorden, jeg skulle vel kanskje skrevet for sin alder, tilstand og VERDI. Jeg var fornøyd med '99'n når jeg hadde den; alle funksjoner operative o.s.v..... men jeg vurderte aldri å investere ytterligere i den enn jeg gjorde p.g.a. alder og kilometerstand, den blir jo ikke yngre og kilometerstanden kryper ikke nedover. Men for å si det slik; jeg tror han som kjøpte den gjorde et veldig godt kjøp og får han solgt den i nærheten av sin prisantydning gjør han en veldig god fortjeneste også = alle glade og fornøyd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Lorden, jeg skulle vel kanskje skrevet for sin alder, tilstand og VERDI. Jeg var fornøyd med '99'n når jeg hadde den; alle funksjoner operative o.s.v..... men jeg vurderte aldri å investere ytterligere i den enn jeg gjorde p.g.a. alder og kilometerstand, den blir jo ikke yngre og kilometerstanden kryper ikke nedover. Men for å si det slik; jeg tror han som kjøpte den gjorde et veldig godt kjøp og får han solgt den i nærheten av sin prisantydning gjør han en veldig god fortjeneste også = alle glade og fornøyd :-)

"Vurderte aldri"

 

Eg minnes andre planar som desverre vart forpurra tå husbygging. Mulig dette ikkje stemmer.

 

Er vi ikkje entusiastar gode nok vi som berre held bilane våre kjærlig vedlike, brukar dei dagleg og beheld dei i mange år utan å nytta dei i rein spekulasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ikkje entusiastar gode nok vi som berre held bilane våre kjærlig vedlike, brukar dei dagleg og beheld dei i mange år utan å nytta dei i rein spekulasjon?

 

Poenget er nå nettopp det, holde bilene vedlike, tilpasse de ditt bruksområde, bruke de daglig og beholde de i mange, mange år. Kjøp og salg er for fortjeneste, ingen ekte entusiasme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Edit:

Jeg slettet min mening her.

 

Hvorfor det Laftis? Var virkelig spent på hvilken saftig kommentar, fra deg, som fulgte med den veldig spesielle annonsen der.

 

Vi må ikke begynne å moderere oss for mye her, da blir det fort kjedelig ;) Snakk rett fra hjertet...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...