Gå til innhold

Hva bestemmer pris på en Defender?


Frank Drebin

Anbefalte innlegg

Min mening om LR priser.

 

Tilbud og etterspørsel.

 

En Defender er grisedyr ny i forhold til alternativene (nå blir jeg sikkert skutt). Derfor blir det solgt veldig få nye Defendere i Norge.

 

Range Rover og Discovery er premium biler. De som kjøper bil i Norge skal ofte ha det nyeste og grommeste. Det blir i perioder solgt mange av disse.

 

Så går det noen år, og entusiastene skal ha en brukt bil. Vi finne fort ut at dyre biler (RR, Disco) er kompliserte og dyr å reparere, derfor er det begrenset med kjøpere til disse. Altså prisene på brukte biler blir lave.

 

Men Defendere er enkle og hygglige å ha med å gjøre, dessuten er det ekspedisjons bil nr. 1. Ikke at så mange av oss kjører jorden rundt, men drømmene er der. Problemet er at vi er for mange som vil ha Defender i forhold til antall nye som ble solgt. Dessuten, hvem ser forskjell på en 1994 og 2005 modell. Bare den er blank i lakken og tøff å se på har ikke vanlige folk snøring. De ser bare en kul "savannebil". Høy etterspørsel og lavt tilbud gir automatisk høye priser.

 

Enig at prisene på noen er latterlige høye, min innimellom så dukker det opp noen fornuftig priset. De blir solgt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening om LR priser.

 

Tilbud og etterspørsel.

 

En Defender er grisedyr ny i forhold til alternativene (nå blir jeg sikkert skutt). Derfor blir det solgt veldig få nye Defendere i Norge.

 

Finnes det alternativer til en ny Defender da? :)

 

Eg er ueinig, som varebil synes eg nybilprisen virker ok samanlikna med andre varebilar.

Så lenge en ikkje ynsker masse utstyr då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at prisene på noen er latterlige høye, min innimellom så dukker det opp noen fornuftig priset. De blir solgt fort.

 

Enig!

 

Blir litt mørkeredd når forhandler legg ut 2003 modell til godt over 300 000 kr - men som dei seie i Tyskland, kvar einaste morgon vaknar det ein ny idiot.. Laastad - tidlegare merkefohandlar i Haugesund måtte i 2011 tilslutt selge demokjørt Defender RAW edition til ca 330´ - listepris var nærmare 500´. Markedet er lite. Gode bilar finns, gode bilar till gode prisar forsvinn utruleg fort. Billege bilar forsvinn fort. Og enkelte entusiastar har ein tendens till å snakke opp kvarandre sine bilar, og utenforståande ender opp ei bøtte møkk avdi dei lot seg blende av alt snakket. Eit godt kjøp kreve at du følger med på markedet, og har pengar klar når din bil dukkar opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Mulig dette er litt off topic, men P38 er latterlig lavt priset sett i forhold til hvor mye bil man får. Men det er en bil man må lese seg opp på og forstå. Fantastisk etter veien og overraskende god off road. ( Kanskje ikke så lurt å si dette siden jeg snart skal selge en Defender... :unsure: ...)

 

Kanskje samanlikninga Defender P38 er eit godt døme på der ein bil er populær som ny bil, men ikkje som femten år gamal bruktbil og omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

 

Eksempelvis her er en som jeg synes prisen er grei på:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54361537&searchclickthrough=true

 

også har du en her som nok må revurdere salgsdrømmene sine:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54877182&searchclickthrough=true

 

men som alle sier, som salgsobjekt er bilen kun verdt det høystbydende kjøper er villig til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig!

 

Blir litt mørkeredd når forhandler legg ut 2003 modell til godt over 300 000 kr - men som dei seie i Tyskland, kvar einaste morgon vaknar det ein ny idiot.. Laastad - tidlegare merkefohandlar i Haugesund måtte i 2011 tilslutt selge demokjørt Defender RAW edition til ca 330´ - listepris var nærmare 500´. Markedet er lite. Gode bilar finns, gode bilar till gode prisar forsvinn utruleg fort. Billege bilar forsvinn fort. Og enkelte entusiastar har ein tendens till å snakke opp kvarandre sine bilar, og utenforståande ender opp ei bøtte møkk avdi dei lot seg blende av alt snakket. Eit godt kjøp kreve at du følger med på markedet, og har pengar klar når din bil dukkar opp.

Godt sagt. Den siste setninga var min strategi for 3 år siden. Beste kjøpet jeg noen gang har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis det i dette eksempelet var snakk om en 2006 modell Td5, strøken, moderat kilometerstand, personbil med 9 seter, rimelig godt utstyrt, men uten "fjas" og splitter nytt interiør i hele bilen - er svaret nei. Det ligger ingen Defendere med årsmodell mellom 04 og 09 til salgs på Finn nå, og det er faktisk ganske lenge siden sist. 2006 er tross alt nyeste og siste generasjon ekte Td5, uten barnesykdommer.

 

Min 2006 har mange av de samme barnesykdommene som 1984 modellen min har, f.eks små vannlekasjer.

 

Man kan selvfølgelig si (som noen gjør over) at man bør kjøpe en mest mulig basic bil for så å utruste den selv etter eget ønske. Men da skal man kanskje ha i bakhodet at en Webasto koster nesten 20 000,- ferdig montert (etter min mening helt nødvendig på alle Defendere før 2007 om man ikke vil sitte å kjøre med varmedress og votter om vinteren)

 

Jeg har alltid en varmedress liggende bak i bilen min, men det er mer pga. hvordan jeg har valgt å bosette meg og ikke alltid vet om jeg kan kjøre de siste km frem til døren vintertids, og ikke pga. dårlig varmeapparat i 2006 modellen min.

 

I begynnelsen av januar skulle jeg over høyfjellet med bilen og pga. 2 km lang kø foran meg i kolonnekjøringen og et litt frynsete 9 år gammelt startbatteri (trodde jeg) tok jeg på meg varmedressen for å unngå å måtte kjøre bilen for mye på webasto eller tomgangskjøring for å holde meg varm. Varmedressen beholdt jeg på under hele kolonnekjøringen og har endelig klart å knekke koden på hvordan kjøre i kolonnekjøring med en defender uten at frontvinduet eller vindusviskerne iser ned. Før har jeg prøvd det meste, også å lede kald luft opp til frontvinduet. Men problemet har alltid vært at kald luften alltid har vært litt lunken og har klart å smelte noe av snøen som treffer ruten slik at den fryser til is. Med varmedress på meg kunne jeg stenge av viften og la fartsvinden kjøle ned frontvinduet. Når frontvinduet begynte å dugge innvendig pga. pusten min var det bare å åpne sidevinduet litt. Resultatet var en isfri bil med isfrie vindusviskere og endelig kunne man kjøre i kolonnekjøring på høyfjellet uten å være en sikkerhetsrisiko.

 

Så varmedress i en defender anbefales, også til eiere av Puma.

 

Jeg synes varmeapparatet gir god varme når motoren og varmeapparatet først har blitt skikkelig varm. Det eneste problemet jeg med varmeapparet i min er at det føles som om det mangler et trinn mellom trinn 1 og trinn 2 på viften. På trinn 2 blir det for varmt i bilen og på trinn 1 blir det for lite varmluft til at man klarer å holde den store kupeen varm. Men neste helg skal jeg montere noe plast på varebilveggen og håper med det at det meste av varmen vil bli foran i bilen og at trinn 1 på varmeapparatet da vil være tilstrekkelig til å holde en behagelig varme i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten folkens! Må si at det var overraskende bra respons her, tror ikke jeg har opplevd lignende på andre forum!

 

 

Men vi,jeg sier vi,som har drevet med Land Rovere og Range Rovere i mange år,er litt underlig skrudd i hodet. Hadde man vært fornuftig,så hadde man kjøpt seg en slik "OYDTATA" .Men heldigvis,så smart er vi ikke.

Defender som du etterspør,er en enkel,liketil og faktisk god terrengbil,med plusser og minuser i fleng.

Hadde man vært fornuftig, ja... Det får bli en annen dag! :P Min far har en Land Cruiser, og det er en god bil det, for all del, men den gir meg ingen spesiell følelse når jeg kjører den.

 

 

Det er en Defender Td5 her i distriktet som jeg mener ikke ville være mer verdt enn 50 000,- , Jeg sikler på en Defender Td5 som jeg gjerne betaler 200 000,- for. Den første har så og si ikke fått noe TLC og til tross gor snaue 200 000km på klokka krever den masse arbeid og innvesteringer. Den sist nevnte er i topp stand og selv om den har gått over 200 000 km så er jeg sikker på at den kunne ha gjort susen for meg i flere år frem over.

Tilstand betyr alt, og en bil som er godt vedlikeholdt og i god stand er gull verdt for den som bare må ha en Defender men ikke har tid eller evne til restaurering og masse utbedringer.

Kunne du tenkt deg å linke til disse to bilene? Da får jeg lært litt av å se på de. Kan gjerne ta det på PM hvis du vil det, i tilfelle du ikke vil "røpe" et godt funn til omverdenen. Jeg kommer uansett ikke til å bruke 200' kr på bil nå.

Ser absolutt poenget ditt med at en bil i god stand passer best for de som ikke kan eller vil skru selv, men for meg vil noe av poenget med en Defender være nettopp mekkingen.

 

 

Min 99mod td5, med 320 000 km på klokka lå ute til 85 000,- nå i mai. Jeg mener nok at det var en grei pris for en defender med så høy km og alder. Så lenge den er i god stand og har blitt tatt var på. Men når jeg så på den fant jeg masse rust, mye lagerlyd i girkasse, slakker i drivverk og oppheng osv. ++++ og fikk den for 55 000,- Noe som kanskje fortsatt er høyt...

 

Pass på når du leser tråder: Vi som bileiere og forumister er MEGET flinke til å skrive om hva som er galt med bilene våre, og hva som har gått i stykker osv. Og det kan gi inntrykk. For det vi ikke skriver om er de positive tingene. Og det er masse mer av dem! :)

Høres ut som en bra prutejobb! Timene som går med til å lære seg å finne og diagnostisere feil på en bil kan plutselig vise seg å være en godt betalt utdanning hvis man klarer å prute den ned såpass. Det er også litt av grunnen til at jeg registrerte meg på forumet. Sånn sett er det sikkert nyttig å lese alle trådene om problemer og deler som svikter. Må nok bare ha i bakhodet at det hender at Defenderne fungerer også ;)

 

 

Det er nok mange her inne som vil si at en Defender som har gått rundt 200.000 km bare såvidt er innkjørt. Det som er avgjørende er det jevnt gode vedlikeholdet. Er det bra ville jeg ikke tenkt spesielt mye på km stand. Skal du ha en 110 eller 130 til rundt 50.000,- blir du nok nødt til å smøre deg med en god dose tålmodighet og samtidig lese deg bra opp på rustsveising. Det er en ytterst sjelden kombinasjon med den prisen og et godt holdt eksemplar. En bil er verdt det markedet er villig å betale, men i det siste synes jeg det har vært en overvekt av biler som er priset unormalt høyt og definitivt høyere enn det jeg reelt sett synes en defender bør koste. Det er å blir en litt forfinet traktor, men du får en traktor med uhorvelig mye sjel, personlighet og reinspikka glede på kjøpet. Var jeg deg ville jeg ventet litt og samtidig prøvd å spare opp noen flere kroner og så slå til når det første eksemplaret til mellom 80 og 120.000,- med et godt vedlikeholdsrulleblad dukker opp. Og de dukker opp med jevne mellomrom :) lykke til og hold oss gjerne oppdatert!

Ang. biler som har gått langt: Hva er den høyeste km-standen dere har vært borti på en Defender? Den jeg linket til i førsteposten nærmer seg jo 350 000 km, mens Erik over her nevner 320 000. Noen høyere? Er det noen motorer som holder bedre enn andre? Kjøpte selv en Volvo, eller menneskebil som dere vel kaller det, i fjor som da akkurat hadde bikket 300 000 km, men jeg snakket med tidligere eiere og fikk beskjed om at den hadde blitt brukt mye til langkjøring. Kan tenke meg at en Defender kjøres på en ganske annen måte enn en sedan med automatgir, men motorene er vel kanskje bygget annerledes også.

 

 

Hei,

 

eg er også nykomar på forumet og henger meg på. Eg har også følgt med på Land Rover priser ei stund og synes og mange gamle bilar er høgt prisa. Ein observasjon eg har gjort er at P38 Range Rover ofte er billegare enn tilsvarande årsmodell 110/Defender.

Velkommen Himat! Du drar forbi med antall poster allerede, ser jeg ;) Jeg oppdaget Defender delvis via P38 jeg også, og startet med å sikle på noen 4,6 HSE som lå ute på finn.no til rundt 50 - 60 000 kr. Volvoen jeg nevner over er en S80 T6, altså en sedan med litt frisk motor, og jeg begynte derfor å se etter en SUV med en del hester til en overkommelig pris. Trives godt med oversikten man har i en SUV etter å ha kjørt en del i min fars LC, og oppdaget P38 da jeg lette litt rundt. Begynte å tenke litt mer på hva jeg savnet i Volvoen, og kom fram til at manuelt gir hadde vært moro igjen. Og gjerne med muligheter for mekking uten å bruke like mye på deler som bilen koster. Og mulighet til å modifisere. Osv. osv. Dermed ble Defender interessant.

 

 

Selv kjøpte jeg en 2006 modell TD5, med litt rust, men ellers fin jevnt over. Det som er artig er hvor enkelt alt sammen er eller mecano for voksene. Du sparer noe ved å gjøre ting selv, billige deler og samtidig har en rekke gode stunder med problemløsning.

Nettopp dette med enkelheten synes jeg virker tiltalende med disse bilene. Er en relativt nyutdannet ingeniør, og dermed blir det nesten utelukkende kontorjobbing. Fant rimelig raskt ut at jeg måtte ha en "fysisk" hobby for å få tilfredsstilt skapertrangen. Det å få til noe mekanisk gir meg noe annet enn å gjøre ferdig en rapport, må jeg innrømme. Har mekket en del på Volvoen, men den er ikke akkurat billig å skru på, og det er også upraktisk med langvarige mekkeprosjekter på bruksbilen mtp. jobb, så en Defender vil nok være en bil nr. to, et (tidvis) rullende prosjekt eller hva man skal kalle det.

 

 

Her er jeg uenig. Selvfølgelig er en velutstyrt bil verdt mer enn en snau originalbil. Defender/One Ten/Ninety er på mange måter halvfabrikata. Takstativ m. stige, Webasto, og gjerne litt grommere dekk felger drar fort penger. I tillegg er det mange som ønsker winch, ekstralys i alle bauger og kanter, hengefeste osv osv. Nypris for det (lille) jeg har listet opp her blir fort over 100 000 kroner.

 

Og når man synes utseendet er bra (og varmen i kupéen), så vil man gjerne ha litt komfort. Nye seter, ekstra støyisolering, forbedre defroster, bedre stereo osv. Det er vel åpenbart at en velholdt og fornuftig utstyrt bil er mer verdt enn en snau bil.

 

Etter det vil man kanskje komme "liltt lenger" inn i skauen, og kjøper hevesett, sperrer, grove dekk, snorkel og kufanger. Huff, slikt koster... :(

 

Mitt råd er å få tak i en bra bil med så mye utstyr som mulig.

Og med evig ^_^ deletilgang vil jo prisene hvertfall ikke synke.. man trenger ikke " snu seg " engang, så er det enda en delebutikk.

 

Mitt råd er: kjøp en helt basic. Den bygger seg nesten selv, sammen med deg B)

 

Kjenn gleden av å skumme nettet etter deler, lese om andres erfaringer, feile, kjøpe enda mer.......la visakortet lide..... :unsure:

Dere har begge gode poeng her. Jeg kommer sikkert til å gå for en mellomting mellom helt basic og fullutrustet. Webasto skjønner jeg at man må ha, og takstativ ser i hvert fall kult ut. En spennende del av et slikt prosjekt er vel nettopp å bruke tid på å finne fram til utstyr selv, gjerne ting man nekter å innse at man aldri vil få bruk for. Det er det jeg kaller terminalfasen av GAS.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten min over her var så lang at jeg fikk advarsel om for mange sitatblokker, så her kommer del to:

Og bare tenk så sjeldne de blir etterhvert når de ikke lenger produseres. :)

Ja, dette er noe jeg ikke tenkte på, at det faktisk blir en endelig, og minkende, mengde Defendere på markedet. Blir spennende å se hvordan det vil slå ut.

 

 

Hvis det i dette eksempelet var snakk om en 2006 modell Td5, strøken, moderat kilometerstand, personbil med 9 seter, rimelig godt utstyrt, men uten "fjas" og splitter nytt interiør i hele bilen - er svaret nei. Det ligger ingen Defendere med årsmodell mellom 04 og 09 til salgs på Finn nå, og det er faktisk ganske lenge siden sist. 2006 er tross alt nyeste og siste generasjon ekte Td5, uten barnesykdommer.

 

Tilfeldigvis har jeg en slik "til overs". Utfordringen min er bare at jeg får meg liksom ikke til å annonsere den selv om jeg slett ikke trenger den. Rett og slett fordi frykten er der for å angre og ikke kunne få tak i en like fin en på nytt om jeg skulle ønske det. Flere som har vist nysgjerrighet for bilen har sagt noe sånt som "si til meg hvis du skal selge da, den var veldig fin og jeg ønsker meg en slik". Det er jo en hyggelig kompliment, men hittil har jeg sagt nei, nei, den er min - ikke til salgs!

 

Det faktum at jeg ikke trenger den har liksom ikke vært sterkt nok argument for å selge den - så moro er Defender. På den annen side er det vel slik at fornuften bør få lov til å seire av og til, så en vakker dag dukker det kanskje opp en annonse :-)

 

Bil er bil og Defender er Defender - nyt hver kilometer, folkens!

Si til meg hvis du skal selge da, den er sikkert veldig fin og jeg ønsker meg en slik ;)

 

 

 

At en ny Defender koster nærmere en millon, har sikkert innvirkning på hvor mange som velger denne som nybil. Økonomi er hovedårsaken til at VI har Defender, samt enkelt vedlikehold. Generelt settes regelrette "vrak" ut til helt avsindige bruktpriser, og det begynner bli langt mellom de virkelig fine eksemplarene. Men de finnes.... om man har tid til å vente, og er villig til å gi litt ekstra...

Hva er det egentlig som gjør en ny Defender så dyr? Skyhøye avgifter pga. utslipp og høy egenvekt? Hverken slagvolum eller effekt er jo avskrekkende, vil jeg si. Eller er det fordi de blir proppet fulle av utstyr?

 

 

Enig med deg om at det aller viktigste er hvordan vedlikeholdet har vært. Heller en litt scruffy bil som er godt vedlikeholdt enn en skinnende ren og pen som såvidt henger sammen. (Så fikk jeg kanskje beskrevet min egen Defender.. :D )

Den første kombinasjonen går gjerne til en entusiast, mens den andre går til en uvitende? Og finnes det i det hele tatt biler av den første typen? Er det mange som f.eks. har plettfritt chassis og rustet bakdør og rustne dørhengsler?

 

 

Mulig dette er litt off topic, men P38 er latterlig lavt priset sett i forhold til hvor mye bil man får. Men det er en bil man må lese seg opp på og forstå. Fantastisk etter veien og overraskende god off road. ( Kanskje ikke så lurt å si dette siden jeg snart skal selge en Defender... :unsure: ...)

Som nevnt over så startet jeg med å se på P38, og ble litt overrasket over prisforskjellen på P38 og Defender. Det er kanskje dyrere deler som gjør det? Og at den er mer komplisert, slik at det krever mer forarbeid for å mekke - man må forstå den, som du sier.

 

 

Enig!

 

Blir litt mørkeredd når forhandler legg ut 2003 modell til godt over 300 000 kr - men som dei seie i Tyskland, kvar einaste morgon vaknar det ein ny idiot.. Laastad - tidlegare merkefohandlar i Haugesund måtte i 2011 tilslutt selge demokjørt Defender RAW edition til ca 330´ - listepris var nærmare 500´. Markedet er lite. Gode bilar finns, gode bilar till gode prisar forsvinn utruleg fort. Billege bilar forsvinn fort. Og enkelte entusiastar har ein tendens till å snakke opp kvarandre sine bilar, og utenforståande ender opp ei bøtte møkk avdi dei lot seg blende av alt snakket. Eit godt kjøp kreve at du følger med på markedet, og har pengar klar når din bil dukkar opp.

Det høres meget lurt ut å følge taktikken du nevner i siste setning, ja! Får håpe at timene på forumet gir like god avkastning som for Erik over her når jeg en dag finner den rette bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til kilometer, jeg har passert 450 000km motoren har gått ca 300 000km (200tdi)Har lest om tillfeller der den har gått over en million. jeg har planer om å kjøre den MYE i mange år fremover, tror ikke det blir noe problem, lett å skru, billige deler, en bil du blir glad i :) 1987mod 110 (defender)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ser jo ikke så gal ut, men klart at tilstand på ramme må sjekkes som med alle andre gamle Defendere. Prisen bør være et utgangspunkt for pruting. Ellers er jeg mest fan av 300 Tdi-motoren som jeg har hatt i tre av mine fire Defendere. De to siste var ikke innom finn.no før de ble solgt. Ble solgt gjennom lrforum.com begge to. Den første ble solgt på finn.no og totalvraket rett etterpå... Så vil man bilen sin godt, så selg her inne. Treffer av og til på en av de gamle som går i gartnertjeneste nå.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=55138517&model=1.781.6742&sort=0&make=0.781&ref=fas

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den bilen er kraftig overpriset.

Det samme gjelder de fleste på finn.

 

Og det er ikke rett å så at en bil er verdt det man kan få. Mange har ikke filla peiling på bil, de tror de får en bra bil om de kjøper en dyr en, men pris og tilstand henger ofte ikke sammen.

 

Selv har jeg erfart at biler som blir fulgt opp på verksted har stort etterslep på vedlikehold, tror det skyldes at en som gjør alt selv ligger i forkant, verksteder bytter deler når ting er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste jeg kjøpte hadde jeg stor service, byttet dempere og reg.regreim samt noe småplukk omtrent med en gang. Det blir fort 40.000 på verksted. Så det er klart at servicestatus på kjøpstidspunkt er viktig for prisen.

 

Nybilpris på nesten 800.000 for en Defender 90 har også sitt å si for bruktbilprisen. I 1998 kostet den ca 240.000 som varebil, men i dag finnes den kun som personbil.

 

http://publication.landrover.no/NicChristiansenGruppen/LandRover/NO/Prislister/2015MY/Defenderprisliste/

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hva er det egentlig som gjør en ny Defender så dyr? Skyhøye avgifter pga. utslipp og høy egenvekt? Hverken slagvolum eller effekt er jo avskrekkende, vil jeg si. Eller er det fordi de blir proppet fulle av utstyr?

En ny basisutstyrt Defender 110" Puma 6 seter koster rundt 902 000kr

Av dette er omlag 566 000kr avgifter til staten

 

Dette er før saker som vinterdekk, motorvarmer, hengerfeste, leveringsomkostninger med 10 000kr osv er lagt til.

 

You do the math :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank m.h.t. bilene jeg refererte til, den dårlige eiges av en venn av meg og tar jeg ikke feil har han avskiltet den nå i håpet om å fikse den opp, den andre prøver jeg å få inn i stallen min og om jeg klarer det så skal jeg gjerne vise den frem. Den er rimelig original, har litt slitasje på dører og er litt rufste i lakken, men ellers er den helt fin og utrolig bra holdt når det gjelder de virkelig viktige tingene. Den har Webasto og komplett Defa annlegg, ok dekk og felger, og ellers ingenting. Dessverre tenker nåværende eiger på kjøp av Discovery 4 men blir aldri ferdig til å hoppe ut i det. :wub:<_<

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min 2003 mod Defender 110 i fjor vinter, kjøpte min svigerfar samme uke en 2012 mod Qashqai. Han betalte faktisk mindre for sin enn jeg betalte for min. "Vanlige" folk lurer på hva som foregår inne i hodet på oss når vi kunne fått en ti år nyere bil med halve km.standen til samme prisen. Med på kjøpet kunne vi til og med fått med kjørekomfort, varmeapparat, ac, litt mindre rust, halvert dieselforbruk osv osv. Men det er en ting jeg har som svigerfar ikke har. Bil med sjel... Kjøreglede... Hilseplikt... Ett helt forum med likesinnede... En bil man ikke er redd for å bruke. Som guttungen på 14 sa en dag her: bestefar har ikke bil, han har bare en Nissan. Det syntes jeg var ganske godt sagt. Defender'n min synes jeg er verd hver krone jeg betalte for den. Husk at alternativet kunne vært å fresa rundt i en riskoker i full offentlighet. Huff å huff! ! ! Måtte tatt på solbriller å løsbart hver gang jeg måtte ut å kjøre B-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alternativet kunne vært å fresa rundt i en riskoker i full offentlighet. Huff å huff! ! ! Måtte tatt på solbriller å løsbart hver gang jeg måtte ut å kjøre B-)

 

i033696.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Finnes det alternativer til en ny Defender da? :)

 

Eg er ueinig, som varebil synes eg nybilprisen virker ok samanlikna med andre varebilar.

Så lenge en ikkje ynsker masse utstyr då.

Landcruiser 78-serie er vel et alternativ, og de er også grisedyre de få gangene det er en til salgs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

09_1593051505_thumb.jpg Land Rover Defender 110/TDCi/NY TYPE/NORSK BIL/SE HER!! 2007, 110 604 km, kr 329 900,-

Auto Bærum AS, Høvik

329 900,-

Denne var litt i overkant dyr, kjøpte selv en tilsvarende i 2008 som da hadde kjørt 3000km, den betalte jeg 335 000,- for i Bilia butikk.

Riktig pris 229 000,- eller hva?

 

 

Med dagens ulvepriser på Defender er det kanskje den veien det går?

 

Fin bil da. Hadde hatt problemer med å holde meg i skinnet om den kostet 229'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å følge med på Finn.no, har satt opp et søk med varsel for nye treff.

 

For en stund siden dukket denne opp: 99-modell 110, hvite skilter, 242 500 km, 163 500 kr

 

Og her om dagen dukket denne opp: 03-modell 110, hvite skilter, 131 000 km, 161 500 kr

 

Hva mener dere om prisen på den sistnevnte - er den normal mtp. alder, kjørelengde og tilstand? Dette er en del over min prisklasse, men det er interessant å vite om prisen er et kupp eller om det tilsvarer hva man må forvente å betale for en slik bil.

 

Redigert: Skriveleif.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om prisen på den sistnevnte - er den normal mtp. alder, kjørelengde og tilstand? Dette er en del over min prisklasse, men det er interessant å vite om prisen er et kupp eller om det tilsvarer hva man må forvente å betale for en slik bil.

Hva som er riktig pris er vanskelig å bedømme, avhenger helt av tilstand på bilen både teknisk og karosseri, ramme og interiør. Er alt dette bra og du har lyst til å kjøpe, er resten opp til deg..

Forutsatt at nevnte bil er bra, tror jeg hadde vurdert denne hadde jeg vært deg. Prisene på brukte Defendere vil stige og kommer nok til å bli særlig merkbart i 2016, når denne ikke lages lengre og kjøpegruppen er mer økende enn synkende- dette er tross alt et ikon vi snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å følge med på Finn.no, har satt opp et søk med varsel for nye treff.

 

For en stund siden dukket denne opp: 99-modell 110, hvite skilter, 242 500 km, 163 500 kr

 

Og her om dagen dukket denne opp: 03-modell 110, hvite skilter, 131 000 km, 161 500 kr

 

Hva mener dere om prisen på den sistnevnte - er den normal mtp. alder, kjørelengde og tilstand? Dette er en del over min prisklasse, men det er interessant å vite om prisen er et kupp eller om det tilsvarer hva man må forvente å betale for en slik bil.

 

Redigert: Skriveleif.

 

Du som kjøpte den 03 modellen? Såg ut til å vera ein grei pris om tilstand er brukbar.

 

Den 99 modellen du nevner, er overprisa om det ikkje er gjort veldig mykje med den sidan August...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...