Gå til innhold

Hva bestemmer pris på en Defender?


Frank Drebin

Anbefalte innlegg

Når en Defender må påkostes 50 000 i forbindelse med EU-kontroll så vitner det ikke akkurat om godt jevnlig vedlikehold...

 

Tja, bremser ( rutine etter noen år ): 10 000kr

Støtdempere: 10 000kr

Oljelekkasje et sted så kassa må ned: 15000kr

Nedslitte dekk: 10 000kr

Vinduspussere, en sprekt frontlykt og en manglende skvettlapp: 10 000kr

 

Hvor mye en aktør er villig til å fakturere, sier vel ingenting om hvor godt holdt bilen er dessverre. Sier normalt mer om størrelsen på lommeboka på oppdragsgiver. Noen gjør INGENTING selv, og da blir det dyrt ha bil, særlig gammel bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo et "lykketreff" at alt dette skjer samtidig.

Nå, det er vel ikke HELT uvanlig at ting som eier vet om, blir strekt til PKK kontrollen kommer tror jeg.

 

Kombinert med at svært mange verksteder elsker å påpeke "problemer" med helt kurante deler, som kan virke i 10 år til, gjør at lommebøkene til kundene dreneres fortere enn fornuftig er....

 

Påenget mitt er at 50 000kr er ikke spesielt mye penger idag, i bilverkstedsammenheng. Det er bare mye når man skal forsøke å tjene de. Kolleger betaler lett 15-20 000kr for hovedservicer på trauste Passat, BMW og Auda-modeller, samtidig som de stiller seg undrende til åssen jeg kan ha råd til ha fler biler, som atpåtil sikkert bruker masse drivstoff.

At bilene er betalt, serves i garasjen med billige deler fra UK, og stort sett står stille, glemmer de å tenke på...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt joker, men i dette tilfellet tror jeg Are treffer spikeren på hodet. Den omtalte bilen har også fått oppmerksomhet før da det er flere ting som skurrer litt. Ser feks ikke helt bra utvendig. Jeg husker jeg prøvekjørte den for 6 år siden og tidligere eier brukte ikke akkurat mye penger på service. Derfor fikk Dale Oen den for over 100 tusen under prisantydning. Det vil si halvparten av hva den koster nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen har jo en historie. Sist jeg så den var den sliten, men med lite rust. Om de har kostet på 50k tjener de fortsatt en del penger fra sist den ble solgt. Men det er jo ikke ulovlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange overpriset Defendere der på Finn for tiden. Synes alle har for mange Km i forhold til ønsket pris. 250- 300 tusen kr for en bil som har gått langt opp mot 300 000km er helt feil i mine øyne.

Riktig nok er noen av de fikset og flekket på, men motor og drivverk har nå gått den distansen.

Det er kun noen få som er nogenlunde riktig priset, selv i forhold til bra etterspørsel.

Var nettopp en fin en der, med en eier gjennom mange år - til en fornuftig pris i dagens marked. Tenkte med meg selv at denne var da fornuftig priset og meget fin for alderen

 

Det er blitt litt sånn at siden vi ikke vet hva Landrover kommer med som etterfølger, så tenker mange at de sitter på en gullgruve med Defender merke på panseret. Oppbrukt er oppbrukt uansett. Klart mange kan bli bra igjen, men da må skruviljen og dele handling budsjettet være tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Brage, i den grad jeg har kunnskap nok til å uttale meg. Men for å være litt brå og ærlig så har jeg inntrykk av at det legges ut mange LR-produkter, ikke bare Defendere, til grov overpris. Mange av dem er det jeg normalt ville regne for å være skrot. Og da hjelper det ikke hva det står i grillen. Men det er nå min personlige mening, noe som dessverre kan føre til at jeg personlig aldri kommer til å bli eier av noen Defender. :unsure:
Men tilbud og etterspørsel er det det til syvende og sist faller tilbake på, og hva andre måtte ønske å bruke pengene sine på får stå for deres regning. Jeg legger meg ikke opp i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fin den fra Jack & Kryz, men sort matt er nå litt ut - her hadde de nok økt markedet om de hadde brukt javablack metallic eller en annen fin Lr farge utvendig. Men ser ut som om det er lagt ned en grundig jobb. Og 90 er litt sjelden ute for salg.

 

Dyr er den dog - når du kan få opp mot 10 år nyere i samme prisleie.

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver selv ser etter Defender, men betale 200-250 for bil som har rulla 150-200, synest jeg er i overkant.Blir og ha is i magen finne en Lågmilar som er fin og heller satse på det, eller gå for nyere Defender.Uansett bilmerke så kommer de ofte problem på biler rundt 200+Km uansett vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver selv ser etter Defender, men betale 200-250 for bil som har rulla 150-200, synest jeg er i overkant.Blir og ha is i magen finne en Lågmilar som er fin og heller satse på det, eller gå for nyere Defender.Uansett bilmerke så kommer de ofte problem på biler rundt 200+Km uansett vedlikehold.

Naboens 90 gikk rett igjennom Eu kontroll i dag og det er 99-model 90 med snart 200 tusen på telleren. Tok en tur med den i ettermiddag og den var tight å fin å kjøre

Med god respons fra gasspedalen. Har ikke vært noe tull med den på mange år. Samtidig har jeg kjørt 05-utgaver med 140 tusen på telleren hvor "alt" er galt. Konklusjonen er egentlig at velholdt er velholdt. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender har i "alle" år holdt seg godt i pris. Det er få av de og det er spesielle biler for mennesker med spesiell interesse/behov. Tror ikke de kommer å justere seg mye ned i pris unntatt som følge av alder. Jeg ville idag brukt samme taktikk som jeg gjorde for snart 5 år siden; pengene klare, rett bil dukket opp som var godt vedlikeholdt + alle servicer og rask på avtrekkeren. Det har så langt resultert i et problemfritt bilhold og en Defender jeg snur meg etter daglig med et glis om munnen. Altså ingen grunn til å vente. I England har de blitt dyrere og dette merker vi nok i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82011351

 

 

 

Nå kan dere bare begynne å kommentere, blir artig å se hva dere skriver.

Kan jo reflektere litt. Du har en fin bil. Førsteinntrykket er bra med en god annonse. Kunne vært mer detaljerte bilder av ramme og de typiske kritiske plasser på en Defender. Det heg sliter litt med i prissettingen på Defendere for tiden er at flere 2004 - 2006 modeller prissettes det en Puma bør koste. Standard Puma har vesentlige oppgraderinger i forhold til standard Td5 så det burde reflekteres i pris. Men lykke til med salget. Det viktigste er at selger og kjøper blir fornøyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du som eier bilen heller forklare hvorfor du mener den er verdt tre hundre tusen kroner?

 

 

 

 

 

 

Korleis skal ein verdsette ting egentlig?

 

Korleis kan eit gammelt maleri, malt av ein eksentrisk fyr bli solgt for 1,3 milliarder kroner?

 

Vel den er jo ikkje solgt, og ikkje vet eg om den blir det heller, men den er veldig fin teknisk, og ikkje noko rust eller skader under, så det er no eit godt eksemplar, prisen er i det leiet som dei andre omtrent tilsvarende bilene er lagt ut på finn for, det som er positivt med min er at den har lav km stand, den har angivelig stått i en oppvarmet garasje på geilo, og var gått 28000km for 4 år siden.

Tror vertfall kjøperne skal være glad dei slipper å betale det ein Defender egentlig er verdt, for det hadde blitt kostbart.

 

 

 

 

Endret av Torstein.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt abstrakt å sammenligne kunst og biler. Å verdsette ting enten det er hus eller bil er vel forholdsvis enkelt. Skulle man trenge hjelp så begynner man med en takst og legger eventuelt oppå den med bakgrunn at det muligens er et sug i markedet etter Defendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du som eier bilen heller forklare hvorfor du mener den er verdt tre hundre tusen kroner?

 

Kanskje han mener 300000 kr er greit siden den bare har gått 90 000km og fordi han tullingen som nettopp la ut en 2006 mod med 180 000 km på telleren tror han skal få 273 000kr for sin http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82021133 - fordi han skiftet topp til 190 000kr på forsikringen sin, Hallo :blink: kjøper skal vel ikke villedes til å tro at en ny topp er en vesentlig forbedring på en sliten motor. Det er bare nødvendig vedlikehold det, ellers så har jo ikke bilen motor og da er den null verdt. Er ikke så nøye med rust heller denne karen...

 

En annen ting er nå at her må ett eller annet ledd i forsikringskjeden ha blitt lurt, enten eier, eller forsikrings selskap, eller takstmann - det koster vell ikke 190 000kr å skifte topp på en 2,5 diesel.....Hva

 

Med denne røverhistorien over i tankene er plutselig de 300 000 kronene til Torstein greit. Selv om det også er helt latterlig dyrt for en 12 år gammel bil. Må nok ned 80-90 000 kr for å ligne på noe fornuftig.

 

Men ler nå litt for meg selv av disse guttene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt abstrakt å sammenligne kunst og biler. Å verdsette ting enten det er hus eller bil er vel forholdsvis enkelt. Skulle man trenge hjelp så begynner man med en takst og legger eventuelt oppå den med bakgrunn at det muligens er et sug i markedet etter Defendere.

 

 

Trodde det var en logisk sammenligning, er ikkje alle Land Rovere kunstverk?

​Hva mener dere bilen er verdt?

Helt ærlig karer, eg er open for innspill, det står i annonsen om dere har lest den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Trodde det var en logisk sammenligning, er ikkje alle Land Rovere kunstverk?

​Hva mener dere bilen er verdt?

 

Mona Lisa hadde heller ikke sett bra ut, hvis det kunstverket var rulla i saltlake og aldri konservert... mye blir fint med alderen, men det må tas vare på...- nok om det.

 

Hvis du lurer hva den er verdt -

eksempel: For ett par uker siden ble en 2004 Defender med tilsvarende km stand, en eier, alle servicer på verksted - meget pent holdt, godt vedlikeholdt utvendig og innvendig, i en nydelig blå farge avertert her i Oslo til 200 000 kr.

Selger hadde da i det minste litt skamvett - ser ut som om den ble solgt også da, selv om det også er relativt høy pris på en 12 år gammel bil.

 

Så jeg tenker at du kanskje egentlig ikke vil selge bilen...

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet lenge og fulgt med på denne tråden og nå tenkte jeg å bidra med min historie. De som ikke gidder å lese historien kan hoppe direkte til (den selvfølgelige) moralen nederst.

 

Jeg hadde tidligere, da jeg fortsatt bodde i Italia, en 90 TD5 varebil, som jeg savnet helt siden jeg solgte den. Jeg har alltid likt Defender 90 bedre enn 110, selv om jeg innser at 110 er mer praktisk i mange anledninger. Så sjekket jeg regelmesig på finn.no i nesten et år i vente på at min ideelle Defender skulle komme. Det gjorde den aldri i den tiden jeg ventet.

 

Jo, for min ideelle Defender skulle ikke bare være en 90 utgave. Den skulle også være personbil uten det forbanna gitteret rett bak setene. Og den skulle være vår eneste bil, dvs. gi en OK kjøreopplevelse på litt lengre turer, og ikke bare for meg, men også for samboeren min som aldri hadde vært i nærheten av en Defender og var vant til VW Golf og søte Fiat 500. I alle fall biler med klima/varmeanlegg som gjorde at man ikke gruet seg til å kjøre om vinteren. Med andre ord, skulle det være en Puma. Og fordi jeg ikke er noe bilmekaniker og vi ikke engang har garasje her på Bakklandet, så skulle bilen være i veldig god stand og ikke kreve noe eget arbeid utover services. De eneste bilene som kom ut på finn.no som matchet disse kriteriene, var soft top. Utelukket.

 

Så? Jeg hentet meg en bil som var nærmere drømmebilen (med unntak fra fargen, kanksje) fra Italia. Ja, avgiftene som Norge pålegger ved import av slike tunge og forurensende biler, svir. Men jeg prøvde å få dem mest mulig ned ved å hente meg eldst mulig Puma med færrest mulig dokumenterte kilometer. Fant etter hvert bilen dere ser under, 2007 med 81.000 km, uten en millimeter rust noe sted, LED lys foran og bak, og fult utstyrt (AC, setevarmer, frontruta med varmekabler osv), som for "oss" (....;-) var nok et krav. Nå er bilen nettopp godkjent og blitt norsk. Allerede under "adopsjonen" fra Italia ga bilen oss de første fine eventyrene, med 6.000 km kjørt gjennom Europa på 3 uker.

 

Det ble temmelig dyrt når alt tas med i regninga, og enda har jeg ikke kjøpt piggdekk og takgind..

 

Så, hvor mye er denne bilen verdt i Norge nå? Jeg tror jeg ville tape noe (kanskje 50.000 km?) hvis jeg solgte i dag. Kanskje ville jeg også slite med å selge, for dere nordmenns kjærlighet for friluftsliv / hytte / båt osv. helt klart og forståelig gjør Def 110 mer ønskelig for de fleste.

 

Men så what? Er ikke vi som kjører Defender, først og fremst drømmere? Hva er prisen på en flere års lang drøm? Og hva er den egentlige "prisen" på å kjøpe seg en litt billigere bil, men som man ikke er helt fornøyd med og stadig tenker å bytte ut eller oppgradere? En Defender kjøper man som regel med hjertet, og neppe med hodet! (tenk hvor mye "ordentlig bil" vi kunne kjøpt for de samme penga, i følge folk flest da..).

 

Hver av oss kunne også funnet seg en annen og, rent rasjonelt, kanskje bedre partner enn den vi har. Men det er jo DEN man ble forelsket i, ikke andre. Og sånn tror jeg nok det er med Defender. Og der også spiller utseendet en større rolle enn vi liker å innrømme.

 

Så, moralen: Torstein, utrolig tøff bil. Du får garantert solgt.

 

p8290008.jpg

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt fantastisk at du har økonomisk frihet til å oppfylle bildrømmen, og gratulere.

Desverre er det ikke slik for oss alle. Etter at Discoen er blitt kondemnert må jeg bare inse at

mitt syn på verdien av bilen og forsikringselskapets er på 2 forskjellige planeter.

Jeg kommer aldri til å kunne erstatte den, mest på grunn av at det ikke finnes en like fin Disco

på det norske marked. Jeg skulle gjerne kjøpt Torstein sin på flekken, og hentet den imorgen.

Men lommeboken sier nei, og jeg tviler på at Torstein har sååååå mye sympati for min situasjon,

at jeg klarer å prute han ned...

Var og kikte på en BMW igår, veldig fin bil men ikke Land Rover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...