Gå til innhold

Hva bestemmer pris på en Defender?


Frank Drebin

Anbefalte innlegg

Hei kjære leser,

 

siden dette er min første post her på forumet kan jeg først av alt presentere meg: Navnet er Erlend, alderen er 26 år og stigende, og jeg kommer fra Stavanger.

 

Er relativt nyforelska i Defender etter å ha sett et par fine eksemplarer her i byen, og tenkte derfor det kunne være en idé å registrere meg her på forumet for å unngå å angre på et dumt impulskjøp. Impulskjøp blir det sikkert uansett, men da kan jeg i hvert fall vite hva jeg skal se etter!

 

Jeg starter mitt forumliv her ved å stille et spørsmål som sikkert kan virke dumt for en gjeng entusiaster: Hva er det egentlig som forsvarer så høye bruktbilpriser for Defendere?

 

Har satt opp et søk på Finn.no, og må innrømme at jeg er litt overrasket over hvor høye prisene er, spesielt med tanke på kilometerstanden til enkelte av bilene som selges. Noe av det som fascinerer meg med disse bilene er enkelheten og "mangelen på luksus" - skulle ikke det tilsi lavere priser når de selges brukt? Inntrykket mitt fra forumet er at det fort kan bli rust både her og der, og at diverse deler i drivverket fort ryker. Det er mulig at jeg har fått et veldig forvrengt bilde av dette ved å ha lest en del prosjekttråder her på forumet - det er vel litt sjeldent å skrive "i dag har alt gått bra, ingen deler ble ødelagt", så jeg leser bare om feil etter feil.

 

Ser i nettbutikkene at deleprisene absolutt ikke er avskrekkende, så kan dette være noe av forklaringen på prisingen? Altså en høy startkostnad og relativt lav vedlikeholdskostnad. Eller er det mange som har GAS (gear acquisition syndrome, som jeg forøvrig er sterkt rammet av selv), og påkoster bilen mye utstyr som de vil prøve å dekke inn igjen ved salg?

 

Et eksempel på en bil til salgs: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53942109 Denne har gått langt (~350' km), og jeg er derfor overrasket over en pris på 120' kr. Er disse bilene evighetsmaskiner med skuddsikre motorer? Hvis ikke - burde ikke denne ha kostet f.eks. 50' kr? Mener for øvrig ikke å fornærme selger av bilen, er bare en nybegynner som stiller nybegynnerspørsmål.

 

Har kommet fram til at det estetisk sett er 110" og 130" som ligger mitt hjerte nærmest, så 90"-en som ligger ute til 50' kr på Finn nå er dessverre ikke aktuell, men det er jo en slik prisklasse jeg hadde sett for meg for en prosjektbil som det kan mekkes mye på - er det urealistisk å finne noe i den prisklassen?

 

 

TL;DR: Hvorfor koster Defender 110" og 130" så mye selv når de har gått langt?

 

 

- Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at det kun er ett par av de Defenderne som ligger ute på Finn akkurat nå som er noenlunde riktig priset, og det er av de litt nyere modellene. Resten er overpriset til de grader.

 

Ha litt tålmodighet, så finner du nok ett bra utgangspunkt.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erlend,og velkommen på Forumet. :)

 

En vare er ikke verdt mer ,enn kjøper vil betale !

 

Starter vi der,så blir prisene deretter ! Men,Defendere er i noen og mange tilfeller priset mye høyere ,enn markedet skulle være villig til å betale. Det ser man også på Finn.no ,hvor mange Deffer ligger lenge og enda lengere til salgs.

Jeg "banner nok i kirka" når jeg påstår,at skal det selges Defender,så tror de at de selger gull. Men det er ikke gull ,alt som glimrer!

Mange har "dæsja opp" bilene med mye og tildels kostbart utstyr,og vil selvfølgelig prøve å få betalt for det. Men det e uvesentlig,en gml. bil blir ikke mere verdt av den grunn.

Men vi,jeg sier vi,som har drevet med Land Rovere og Range Rovere i mange år,er litt underlig skrudd i hodet. Hadde man vært fornuftig,så hadde man kjøpt seg en slik "OYDTATA" .Men heldigvis,så smart er vi ikke.

Defender som du etterspør,er en enkel,liketil og faktisk god terrengbil,med plusser og minuser i fleng.Mange av oss,ca.1300 stk.,står tilsluttet menigheten :

Norsk Land Rover Klubb,og der har man det sosialt,man har turer og treff,og treffer folk fra hele Europa hvis man ønsker det.

Her på Forumet,er "know-how" om bilmerket langt fremskredet,og i mange tilfeller,så løses problemene på biler her inn ,før merkeforhandlere har våkna.

Har selv medlemskap fra 1991 i NLRK,men e som en "skårunge" i klubbsammenheng,selv om det har blitt ca. 10 LR produkter til dags dato.

Det jeg kan råde deg til,ta kontakt med NLRK avd. Rogaland,www.nlrk.no , og oppsøk miljøet ,spør og vær med på noen sosiale aktiviteter,så blir du "frelst" du også.

Og det du spør om,kunne man ha skrevet side opp og side ned om,men Defendere og Land Rovere ,tiltrekkes av mange.Og for noen av oss,så går ikke sjuka over :D

Og for å illustrere hvor "gærn" man er,så fikk jeg og Fruen havari på Defender`n fra -97 på Færøyene,på tur til Island i sommer.

Fra hotellsengen på Hotell Hafnia,bestilte vi oss en "ny" Defender fra Motorpool . 2013 mod,reg. i mars og med 17500 km på teller`n, Og henta den etter 3 ukers tur .

Og æ like den djævelsk godt :D:D

Og Fruen kjøre Disco II -03 mod. Sønn kjøre -98 Defender 90,så sjuka e påtakelig !!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Defender Td5 her i distriktet som jeg mener ikke ville være mer verdt enn 50 000,- , Jeg sikler på en Defender Td5 som jeg gjerne betaler 200 000,- for. Den første har så og si ikke fått noe TLC og til tross gor snaue 200 000km på klokka krever den masse arbeid og innvesteringer. Den sist nevnte er i topp stand og selv om den har gått over 200 000 km så er jeg sikker på at den kunne ha gjort susen for meg i flere år frem over.

Tilstand betyr alt, og en bil som er godt vedlikeholdt og i god stand er gull verdt for den som bare må ha en Defender men ikke har tid eller evne til restaurering og masse utbedringer.

Noen selgere som kanskje ikke er fra LR miljøet skjønner ikke dette helt og har problemer med å se forbi det ytre. De har en tendens til å overprise bare fordi de har sett andre selge tilsynelatende lik bil for samme prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si; velkommen på forumet.

Jeg er enig i det du sier. Det er mange av bilene som er høyt priset. Rune og de andre får sagt mye om hvorfor. Vi som kjøpere er jo villig i å betale ganske mye for disse bilene... (merkelig nok..) Og av den grunn kan prisene også ligge der de ligger. Men ikke tro at alle bilene blir solgt til den prisen de ligger ute for....regner nok med at mange prutes ned.

 

Min 99mod td5, med 320 000 km på klokka lå ute til 85 000,- nå i mai. Jeg mener nok at det var en grei pris for en defender med så høy km og alder. Så lenge den er i god stand og har blitt tatt var på. Men når jeg så på den fant jeg masse rust, mye lagerlyd i girkasse, slakker i drivverk og oppheng osv. ++++ og fikk den for 55 000,- Noe som kanskje fortsatt er høyt...

 

Pass på når du leser tråder: Vi som bileiere og forumister er MEGET flinke til å skrive om hva som er galt med bilene våre, og hva som har gått i stykker osv. Og det kan gi inntrykk. For det vi ikke skriver om er de positive tingene. Og det er masse mer av dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange her inne som vil si at en Defender som har gått rundt 200.000 km bare såvidt er innkjørt. Det som er avgjørende er det jevnt gode vedlikeholdet. Er det bra ville jeg ikke tenkt spesielt mye på km stand. Skal du ha en 110 eller 130 til rundt 50.000,- blir du nok nødt til å smøre deg med en god dose tålmodighet og samtidig lese deg bra opp på rustsveising. Det er en ytterst sjelden kombinasjon med den prisen og et godt holdt eksemplar. En bil er verdt det markedet er villig å betale, men i det siste synes jeg det har vært en overvekt av biler som er priset unormalt høyt og definitivt høyere enn det jeg reelt sett synes en defender bør koste. Det er å blir en litt forfinet traktor, men du får en traktor med uhorvelig mye sjel, personlighet og reinspikka glede på kjøpet. Var jeg deg ville jeg ventet litt og samtidig prøvd å spare opp noen flere kroner og så slå til når det første eksemplaret til mellom 80 og 120.000,- med et godt vedlikeholdsrulleblad dukker opp. Og de dukker opp med jevne mellomrom :) lykke til og hold oss gjerne oppdatert!

Endret av Baklengs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

eg er også nykomar på forumet og henger meg på. Eg har også følgt med på Land Rover priser ei stund og synes og mange gamle bilar er høgt prisa. Ein observasjon eg har gjort er at P38 Range Rover ofte er billegare enn tilsvarande årsmodell 110/Defender.

 

Grunnen trur eg er kombinasjonen tibod, etterspurnad, ynske om ein bestemt biltype og penger å kjøpe for. Mange bestemmer seg fyrst for merke og modell bil dei vill ha. Deretter ser dei kva dei har råd til og byr så opp ynska bilmodell til det dei har råd å betale. Dette gjeld ikkje berre Land Rover, ein ser det på andre merker og der nokre modellar held prisen meir enn andre. For desse bilane er det den beste handelen å kjøpe nytt.

 

Selgjarane ser kva som er mogeleg å få og prisar bilane optimistisk ut frå dette. Det såg eg når eg selde ein Terrano for nokre år sidan. Eg selde min på dagen til ti tusen kroner, mange andre annonserte tilsvarande slitne bilar til førti tusen lenge før dei selde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Erlend!

 

Som nesten nyfrelst så er det mange ting som gjør en gal. "GAS" er sikkert en av tingene, at man blir hilst på av andre gale på veien gjør også sitt.

Selv kjøpte jeg en 2006 modell TD5, med litt rust, men ellers fin jevnt over. Det som er artig er hvor enkelt alt sammen er eller mecano for voksene. Du sparer noe ved å gjøre ting selv, billige deler og samtidig har en rekke gode stunder med problemløsning.

 

Jeg så meg rundt i ca. 3 måneder selv. Var egentlig på utkikk etter å erstatte Prado 150 med noe litt mer spennende. Toyota var fint det, men kjedelig. 3 første ukene som Defender eier var jeg sikker på at bilen skulle falle fra hverandre på E18. Det var sikkert fordi jeg var en hjernevasket nybil eier i forrige bilforholdet.

 

Pris, så er det nok dels hvor stor nostalgi selger har til bilen og dels hvor godt vedlikeholdt den er. Du ser det ganske raskt om det ikke er noen større kjærlighet involvert i salget. Jeg kjøpte min på hvordan selger som solgte var i forhold til bilen. Var villig til å betale litt ekstra for riktig farge. For meg var det kun fargen som talte, jeg måtte ha blå med hvitt tak og helst hvite felger.

Støtter baklengs i km. stand, kanskje litt over 120k er ok, hvis prisen føles riktig.

 

Rune, du kjøpte denne? Det var den som gjorde meg frelst og jeg ønsket meg den selv lenge, men fikk ikke ut fingeren. Den bestemte hele Defender forholdet.. fin bil.

 

10382065_10152124040870877_3461877248747

 

 

Endret av wwater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner til og med Disco3 med tilsvarende km og alder til samme pris som Defender - og det er to nokså forskjellige biler.

Jeg tror grunnen til at Def holder seg relativt høyt i pris er:

  1. Følelser
  2. At de er greie å skru på selv og holde i gang
  3. At det ikke er altfor mange av de
  4. Image

...og jeg har nettop kjøpt min første Def selv....

 

Følg med litt, dra og se på noen, ikke la følelsene stikke av med deg første gang, og vips så er den rette der !

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg "banner nok i kirka" når jeg påstår,at skal det selges Defender,så tror de at de selger gull. Men det er ikke gull ,alt som glimrer!

Mange har "dæsja opp" bilene med mye og tildels kostbart utstyr,og vil selvfølgelig prøve å få betalt for det. Men det e uvesentlig,en gml. bil blir ikke mere verdt av den grunn.

 

 

 

 

Her er jeg uenig. Selvfølgelig er en velutstyrt bil verdt mer enn en snau originalbil. Defender/One Ten/Ninety er på mange måter halvfabrikata. Takstativ m. stige, Webasto, og gjerne litt grommere dekk felger drar fort penger. I tillegg er det mange som ønsker winch, ekstralys i alle bauger og kanter, hengefeste osv osv. Nypris for det (lille) jeg har listet opp her blir fort over 100 000 kroner.

 

Og når man synes utseendet er bra (og varmen i kupéen), så vil man gjerne ha litt komfort. Nye seter, ekstra støyisolering, forbedre defroster, bedre stereo osv. Det er vel åpenbart at en velholdt og fornuftig utstyrt bil er mer verdt enn en snau bil.

 

Etter det vil man kanskje komme "liltt lenger" inn i skauen, og kjøper hevesett, sperrer, grove dekk, snorkel og kufanger. Huff, slikt koster... :(

 

Mitt råd er å få tak i en bra bil med så mye utstyr som mulig.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med evig ^_^ deletilgang vil jo prisene hvertfall ikke synke.. man trenger ikke " snu seg " engang, så er det enda en delebutikk.

 

Mitt råd er: kjøp en helt basic. Den bygger seg nesten selv, sammen med deg B)

 

Kjenn gleden av å skumme nettet etter deler, lese om andres erfaringer, feile, kjøpe enda mer.......la visakortet lide..... :unsure:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdidiskusjon vedr. Defender er et interessant tema. Jeg leser over i tråden at noen mener enkelte annonserte biler er overpriset og jeg forstår resonnementet selv om jeg ikke er enig. Ganske enkelt fordi enhver Defender (og alle andre objekter) er verdt akkurat det beløpet som den som er villig til å betale mest faktisk betaler for å overta eiendomsretten til den. Økonomer kaller dette for markedskrefter.

 

La oss tenke oss en situasjon hvor du betaler f. eks. kr 20 000 mer for en Defender enn det du liksom mener den er verdt - bare for å få kloa i den. På din første kjøretur, når du stopper foran butikken, blir du oppsøkt av en person som spør om du vil selge den for 20 000 mer enn du betalte. Da har jo du i teorien, i utgangspunktet vurdert verdien av bilen til å være 40 000 mindre enn den faktisk viste seg å være?!?!?

 

Så tenker vi oss at du takket ja og solgte den. Videre tenker vi oss at han som kjøpte den av deg kræsjet og totalvraket på sin første tur (huff, godt dette bare er tankespill). Så kommer takstmannen fra forsikringsselskapet og tenkte som du gjorde i utgangspunktet; i sitt forsøk på å taksere bilen kommer han frem til kr 40 000 lavere verdi enn stakkaren nettopp hadde betalt.... Vel, heldigvis er det ikke slik det foregår i virkeligheten. Den nye eieren ville sikkert kunne fremlegge dokumentasjon f. eks. i form av lånedokumenter, kjøpekontrakt, kontoutskrift eller lignende og bevist hva hun betalte og fått sin erstatning.

 

Neste spørsmål er da: Ville hun for den samme summen kunnet kjøpe seg en like fin Defender; samme årsmod, samme forfatning, samme utstyrsnivå o.s.v.? Og hva med deg? Ville den opprinnelige summen du hadde + de 20 000 du tjente vært nok til å kjøpe en like fin Defender? Hvis ikke er jo situasjonen at du solgte alt for billig, selv om du vitterlig fikk noe mer enn du selv betalte.......

 

Hvis det i dette eksempelet var snakk om en 2006 modell Td5, strøken, moderat kilometerstand, personbil med 9 seter, rimelig godt utstyrt, men uten "fjas" og splitter nytt interiør i hele bilen - er svaret nei. Det ligger ingen Defendere med årsmodell mellom 04 og 09 til salgs på Finn nå, og det er faktisk ganske lenge siden sist. 2006 er tross alt nyeste og siste generasjon ekte Td5, uten barnesykdommer.

 

Tilfeldigvis har jeg en slik "til overs". Utfordringen min er bare at jeg får meg liksom ikke til å annonsere den selv om jeg slett ikke trenger den. Rett og slett fordi frykten er der for å angre og ikke kunne få tak i en like fin en på nytt om jeg skulle ønske det. Flere som har vist nysgjerrighet for bilen har sagt noe sånt som "si til meg hvis du skal selge da, den var veldig fin og jeg ønsker meg en slik". Det er jo en hyggelig kompliment, men hittil har jeg sagt nei, nei, den er min - ikke til salgs!

 

Det faktum at jeg ikke trenger den har liksom ikke vært sterkt nok argument for å selge den - så moro er Defender. På den annen side er det vel slik at fornuften bør få lov til å seire av og til, så en vakker dag dukker det kanskje opp en annonse :-)

 

Bil er bil og Defender er Defender - nyt hver kilometer, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AreM,at du er uenig ,e heilt OK ! :)

 

Det jeg skrev,kan tolkes på to måter . Din og min ! Men personlig ,så er / har ikke "utstyrsnivået " noe jeg legger særlig vekt på når jeg skal handle .

 

OK, det er hevet,senket,breddet og "dæsja opp" for 100.000 ,- , og det passer deg. Men når du skal selge,så passer ikke alt dette "rallamikket" du har montert min smak.Men bilen ,under alt "dæsjet" ,den liker jeg !

Og det er det jeg mener,vi har forskjellig smak. Men i de fleste tilfeller,om ikke alle,så er det selger som "taper" på salget.

Selger ønsker inndekning for oppgraderingene,som han synes må til,men de er ikke kjøper interessert i å betale for .Kanskje hadde den litt for meget "stæsj ! :D

 

Uansett,vi monterer "rallamikk" over en lang støvel,og jeg er ikke noe unntak.

Satte opp en ønskeliste i høst,og med alt "rallamikket" jeg fant i farta ,så passerte jeg 60.000 Fruen løfta på begge øyenbrynene........ <_< Jaja,men det e jo hobby.

Og satse på å ha den i 18 år,da"overføres" den forhåpentligvis,til neste generasjon,som er barnebarn.Ja,de er begge ( 6 og 2 :wub: ) under hard LR påvirkning.

 

wwater , jepp,jeg kjøpte den.Og har ikke angra 1 sekund :):D

 

Så,vi kjører LR i familien,og angrer (nesten) ikke :lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AreM,at du er uenig ,e heilt OK ! :)

 

Det jeg skrev,kan tolkes på to måter . Din og min ! Men personlig ,så er / har ikke "utstyrsnivået " noe jeg legger særlig vekt på når jeg skal handle .

 

OK, det er hevet,senket,breddet og "dæsja opp" for 100.000 ,- , og det passer deg. Men når du skal selge,så passer ikke alt dette "rallamikket" du har montert min smak.Men bilen ,under alt "dæsjet" ,den liker jeg !

Og det er det jeg mener,vi har forskjellig smak. Men i de fleste tilfeller,om ikke alle,så er det selger som "taper" på salget.

Selger ønsker inndekning for oppgraderingene,som han synes må til,men de er ikke kjøper interessert i å betale for .Kanskje hadde den litt for meget "stæsj ! :D

 

Uansett,vi monterer "rallamikk" over en lang støvel,og jeg er ikke noe unntak.

Satte opp en ønskeliste i høst,og med alt "rallamikket" jeg fant i farta ,så passerte jeg 60.000 Fruen løfta på begge øyenbrynene........ <_< Jaja,men det e jo hobby.

Og satse på å ha den i 18 år,da"overføres" den forhåpentligvis,til neste generasjon,som er barnebarn.Ja,de er begge ( 6 og 2 :wub: ) under hard LR påvirkning.

 

wwater , jepp,jeg kjøpte den.Og har ikke angra 1 sekund :):D

 

Så,vi kjører LR i familien,og angrer (nesten) ikke :lol:

 

 

 

Det er mange modifikasjoner på Defender som jeg tror de fleste vil sette pris på. Et skikkelig roof rack, dieselvarmer, lydisolering og oppgraderte seter er det få som sier nei til. Og veldig mange biler har akkurat disse modifikasjonene.

 

At selger taper på å oppgradere bilen er jo åpenbart. Men likevel vil man jo få litt igjen for det man har utstyrt bilen med. Tross alt.

 

At det finnes modifikasjoner som ikke aller ønsker seg, er jeg skjønt enig i. Mange liker ikke skjermbreddere, jeg liker ikke veldig høye Defendere, noen gir seg katten i Wolf eller Mach 5 felger og vil kjøre på originalfelger.

 

Man kan selvfølgelig si (som noen gjør over) at man bør kjøpe en mest mulig basic bil for så å utruste den selv etter eget ønske. Men da skal man kanskje ha i bakhodet at en Webasto koster nesten 20 000,- ferdig montert (etter min mening helt nødvendig på alle Defendere før 2007 om man ikke vil sitte å kjøre med varmedress og votter om vinteren) Og et sett med hjul 285/75/16 med passende alufelger fra UK havner på ca 15 000.- (mye dyrere i Norge) og et skikkelig takstativ får man vel ikke under 15 000? Under det får man vel bare noe plastdekket ræl som tyter av rust etter et par-tre år. Pengene raser uansett fort avgårde.

 

Man kan godt si at man blir godt kjent med bilen sin når man modifiserer, men det blir man uansett. Vi snakker tross alt om gamle biler, og det er alltids nok med vedlikehold og flikking til å bli godt kjent med - og glad i - bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i Webasto, uenig i roofrack (snøsamler, garagedørknekker, parkeringshussabotør ...), felger som var kule for 5 år siden, nei takk!

Personlig må jeg si at utstyr har kun en biteliten innvirkning på valget av hvilken bil jeg kjøper og i hvertfall ikke på hvor mye jeg vill betale for bilen. Viktigst er hvordan den er holdt. Men så liker jeg å bygge min egen bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hvis det i dette eksempelet var snakk om en 2006 modell Td5, strøken, moderat kilometerstand, personbil med 9 seter, rimelig godt utstyrt, men uten "fjas" og splitter nytt interiør i hele bilen - er svaret nei. Det ligger ingen Defendere med årsmodell mellom 04 og 09 til salgs på Finn nå, og det er faktisk ganske lenge siden sist. 2006 er tross alt nyeste og siste generasjon ekte Td5, uten barnesykdommer.

...

 

Det er ein viktig observasjon.

Landrover 90/100, Defender er tydeleg vis mykje meir populær som ti år gamal bruktbil enn den var som ny. Difor er det få bilar på bruktmarkedet og prisen på desse blir bydd opp. For mange andre bilar er det omvendt, dei sel godt nye, men ti år gamle er det mange fleire selgjarar enn kjøparar. Og prisen vert tilsvarande låg.

 

Merkeleg nok så gjer ikkje populariteten til ti år gamal Defender at mange fleire går og kjøper seg ein ny Defender så lenge det er mogeleg. Gjeve at prisane utveklar seg likt framover etter at produksjonen er stoppa så bør det vere betre økonomi enn å kjøpe ein annan bil med firehjulstrekk til same prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ein viktig observasjon.

Landrover 90/100, Defender er tydeleg vis mykje meir populær som ti år gamal bruktbil enn den var som ny. Difor er det få bilar på bruktmarkedet og prisen på desse blir bydd opp. For mange andre bilar er det omvendt, dei sel godt nye, men ti år gamle er det mange fleire selgjarar enn kjøparar. Og prisen vert tilsvarande låg.

 

Merkeleg nok så gjer ikkje populariteten til ti år gamal Defender at mange fleire går og kjøper seg ein ny Defender så lenge det er mogeleg. Gjeve at prisane utveklar seg likt framover etter at produksjonen er stoppa så bør det vere betre økonomi enn å kjøpe ein annan bil med firehjulstrekk til same prisen.

 

At en ny Defender koster nærmere en millon, har sikkert innvirkning på hvor mange som velger denne som nybil. Økonomi er hovedårsaken til at VI har Defender, samt enkelt vedlikehold. Generelt settes regelrette "vrak" ut til helt avsindige bruktpriser, og det begynner bli langt mellom de virkelig fine eksemplarene. Men de finnes.... om man har tid til å vente, og er villig til å gi litt ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At en ny Defender koster nærmere en millon, har sikkert innvirkning på hvor mange som velger denne som nybil. Økonomi er hovedårsaken til at VI har Defender, samt enkelt vedlikehold. Generelt settes regelrette "vrak" ut til helt avsindige bruktpriser, og det begynner bli langt mellom de virkelig fine eksemplarene. Men de finnes.... om man har tid til å vente, og er villig til å gi litt ekstra...

 

Jo, prisen slår inn på kor mange som velger Defender som ny bil, det eg skulle ha presisert er at blant dei som har råd til ein ny Defender så vel fleire andre merker enn blant dei som har råd til ein ti år gamal Defender. Utropsprisen på i underkant av fem hundre tusen for ein ny Defender varebil før ei startar å krysse i tilvalslista synes eg gjev bra med bil for pengane. På den andre sida, det ser ut til at mange andre heller vel ein like dyr eller dyrare bil av anna merke med masse "stash" som kjem til å feile med åra inkludert...

 

Eg kjøpte ein ny Terrano i 1998 og avhenda den som oppbrukt rundt femten år seinare. I ettertid trur eg eg hadde valgt Defender i staden. Då hadde eg hatt ein bil det var enklare å vedlikehalde og halde i drift.

 

No fylgjer eg med på finn for å finne ein bra elder brukt Defender, eller kanskje eg heller går for ein P38 Range Rover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i Webasto, uenig i roofrack (snøsamler, garagedørknekker, parkeringshussabotør ...), felger som var kule for 5 år siden, nei takk!

Personlig må jeg si at utstyr har kun en biteliten innvirkning på valget av hvilken bil jeg kjøper og i hvertfall ikke på hvor mye jeg vill betale for bilen. Viktigst er hvordan den er holdt. Men så liker jeg å bygge min egen bil ;)

 

Roofrack er kjapt å skru av bilen, om man ønsker. Det bør ikke ta mer enn 5 min. Ellers er det veldig praktisk når man skal på ferie, handle på Byggmakker, på skitur eller frakte noe som er for langt til å gå inni bilen.

 

Hva er det forresten som gjør at felger som var kule for 5 år siden ikke er kule lenger? Glad mine er bare tre år... ^_^

 

Enig med deg om at det aller viktigste er hvordan vedlikeholdet har vært. Heller en litt scruffy bil som er godt vedlikeholdt enn en skinnende ren og pen som såvidt henger sammen. (Så fikk jeg kanskje beskrevet min egen Defender.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

No fylgjer eg med på finn for å finne ein bra elder brukt Defender, eller kanskje eg heller går for ein P38 Range Rover.

 

 

Mulig dette er litt off topic, men P38 er latterlig lavt priset sett i forhold til hvor mye bil man får. Men det er en bil man må lese seg opp på og forstå. Fantastisk etter veien og overraskende god off road. ( Kanskje ikke så lurt å si dette siden jeg snart skal selge en Defender... :unsure: ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

.....

Hva er det forresten som gjør at felger som var kule for 5 år siden ikke er kule lenger? Glad mine er bare tre år... ^_^

 

.....

 

Var kanskje vel dramatisk uttrykt av meg, men synes ofte at det er trender også i felger. Resultatet av dette kan du ofte se når du ser på salget av brukte felger med dekk. Selv ektremt dyre felger går ofte for vel under halvpris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...