Gå til innhold

System Engine Fault D3 07 modell


Kjohan82

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte min første D3 i november og foreløpig har det gått veldig fint. Men i dag har jeg opplevd at System Engine Fault kommer opp i et sekund, sammen med et lite rykk, (eller følelsen av at den glipper). Jeg forsøkte å fortrenge det første gang, men endte da opp med å kjøre en lengre tur for å se om det kom igjen... Det gjorde det helt på slutten av turen i en slak oppoverbakke, 2 ganger etter hverandre, også da med disse rykkene.

 

Er dette EGR-ventilene, mon tro? Eller kan det være batteriet/ladingen til batteiet?

Jeg skal på fjellet med familien til helgen og er jo akkurat like livredd for å få havari som at vi må kjøre en annen bil på fjellet :) Kan jeg trygt kjøre? Hva kan skje?

 

Prøvd å se etter samme erfaringer her på forumet, men har ikke sett noen som hadde disse rykkene.

 

Håper på noen svar i kveld, så kan jeg kanskje få den på verksted i morgen eventuelt (har en garanti, men er usikker på hva de dekker)

 

 


Til info har jeg 132 000 km på måleren, og er usikker på om det er byttet EGR tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme tendens i høst med min D3 2008. I en periode på 3 mnd hendte det at jeg fikk et pling med samme beskjed. Noen ganger ble den et kort sekund, andre ganger måtte jeg skru av og på tenningen. En dag, da det passa som værst, kom feilen og den nektet å forsvinne. Diagnosen viste to ting. 1. Feil på EGR og 2. feil på gass spjeld. Og det var vist feilen på gass spjeldet som hadde laget feilen som kom og gikk.

 

Denne var en forholdsvis enkel operasjon å bytte.

Endret av Andreas Tvedt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme tendens i høst med min D3 2008. I en periode på 3 mnd hendte det at jeg fikk et pling med samme beskjed. Noen ganger ble den et kort sekund, andre ganger måtte jeg skru av og på tenningen. En dag, da det passa som værst, kom feilen og den nektet å forsvinne. Diagnosen viste to ting. 1. Feil på EGR og 2. feil på gass spjeld. Og det var vist feilen på gass spjeldet som hadde laget feilen som kom og gikk.

 

Denne var en forholdsvis enkel operasjon å bytte.

OK? Jeg byttet Gasspjeld og innsugsmanifoil på audien, det kom på over 30 laks, (20 000 i deler)! Tok det heldigvis på garanti, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg ladet bilen her forleden, så har jeg kjørt ca 50 mil med langkjøring og litt småkjøring. INGEN problemer overhodet. Jeg tror jammen meg det var så enkelt som det. Mye småkjøring, på med varme i seter osv, tappes litt etter litt for strøm, og så begynner problemene å oppstå.

 

Takk for tips og hjelp, folkens. Nå skal gliset inn på understellsbehandling og skikkelig rustbeskyttelse. Det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...