Gå til innhold

Mister luft i vinterdekka


Gunnarel

Anbefalte innlegg

Hei.


For noen år siden kjøpte jeg nye vinterdekk til bilen. Etter en stund oppdaget jeg at det siket luft fra

tre av dekkene slik at jeg måtte etterfylle luft annahver eller hver tredje uke. Jeg dro til forhandleren

og forklarte hvordan det var, og de tok inn bilen for å sjekke.

Da jeg henta bilen hadde de tatt av alle dekkene og undersøkt uten å finne noe. De forklarte at jeg måtte

regne med at det var slik siden bilen var så tung. Særlig hvis bilen ble stående ubrukt noen dager.


Er det noen andre her på forumet som har erfart noe lignende?.


Er det en mulighet å bruke dekkfiks for å ordne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å vite dekkdimensjon, type dekk og felgdimensjon.Regner med at de står på alufelger ?

 

Men det er noe av det mest fjottete svar jeg har hørt om.

 

Er denne dekkforhandleren seriøs ?

 

Men det gir du vel en tilb.meld. på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

 

Det er 255/55/18. De står på alu felger ja. Dimensjonene har jeg ikke for meg her. Det var forhandleren, Dekkmann, som ordna alt. Jeg har tenkt på om kanskje felgene var litt rufsete. Men det burde jo de som skifta ha påpekt.

Ja, svaret er passelig dustete. ( Ja, båten din flyter ikke, men det er jo en båt)

 

Tror jeg skal prøve dekkfiks. Kan jo prøve på et dekk av gangen for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en leasingbil med dette problemet, også med vinterdekk fra Dekkmann... Lakken flasset en del på felgene og de tok da av dekkene ett par ganger uten at det hjalp. Løsningen ble å skrape av lakken rett på innsiden av leppen på felgen slik at luften ikke lakk ut mellom lakk og felg lengre.

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De forklarte at jeg måtte

regne med at det var slik siden bilen var så tung. Særlig hvis bilen ble stående ubrukt noen dager.

 

 

Hahaha :-) . Minner meg om en kompis som reklamerte på vannlekasje etter frontruteskifte hos en lokal, nyoppstartet glassmester.

Sjefen for bedriften presterte og si, at det var slik med Engelske biler at de var så unøyaktig bygd så dette var noe han måtte regne med. Rart den var tett med den gamle ruta da. Skal siest at han møtte på kvist, da det var Ranas mest erfarne Land Rover eier han sto overfor (TeRRje). :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De forklarte at jeg måtte regne med at det var slik siden bilen var så tung.

 

 

 

Og alle de fullasta trailerne jeg ser kjører fra bensinstasjon til bensinstasjon og fyller luft. :o

Det er trist med folk som ikke kan jobben sin.

Ennå tristere blir det med sånne bortforklaringer.

Nesten hysterisk trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat to dekk på rep nå på torsdag. Lakk som siler langs felgen pga korrosjon. De tok av dekkene, pusset rent med rondell og la på dekkene igjen. Ser bra ut så langt.

 

Som han sa, så kan de jo ikke gi garanti på en sånn jobb, men det er jo verd et forsøk fremfor å kjøpe nye felger.

 

Bytt dekkforhandler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lekkasje er reparert så fyll dekkene med nitrogen. Så slipper du å tenke på vinterdekkene uansett temperatur. Trykket holder seg konstant. Mange har nitrogen på sine trekkvogner og trailere, fly har nitrogen i dekkene også flere bilprodusenter som lager veldig raske biler. Nå var ikke min D3 akkurat rask, men over 250000km holdt trykket seg konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dum er du vel ikke? Men etter å ha kjørt eks antall år med D3 og 250000km bør jeg kunne gi godt svar. Ett sett dekk hvert annet år (vinterdekk) mener nå jeg at nitrogen faktisk gjør jobben. Men noen trenger å få det inn med teskje. Viktig at dekkverksted rengjør felgene før de monterer på nye dekk. Ikke alle som bryr seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med ren nitrogen er marginal, om du sjekker lufttrykk jevnlig og fyller luft med lite fuktighet. http://www.edmunds.com/car-care/should-you-fill-your-cars-tires-with-nitrogen.html

Den viktigste proaktive jobben for å unngå lekkasje er å sikre gode ventilstammer og ventiler, samt god renhold av felgkant ved montering.

Jeg kjører nå med tpms, og ser at trykket øker med ca 4psi når dekkene blir varme, men det er mye enklere å følge med trykket med konstante målinger enn trykkmåleren på bensinstasjonen :)

Forøvrig er dekkfix på boks noe ordentlig griseri for den som må rense etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket er uansett avhengig av temperaturen uavhengig av gass eller gassblandinger som f.eks luft.

 

.....det er en fysisk lov!

 

Så ingen gasser kan ha samme trykk uavhengig av temperatur!

 

Luft består som de fleste vel har lært engang- hovedsaklig av ca 78% nitrogengass (N2) og ca 21% oksygengass (O2). O2 molekylene er- på tross av høyere molekylvekt- mindre i diameter enn N2- molekylene og kan derfor noe lettere trenge igjennom gummien i dekket. En prossess- permeasjon- som kan foregå over tid i tillegg til lekkasje via dekk-felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg erfarte økt kjørelengde på dekka på lastebilen etter nitrogenfylling kontra vanlig luft

kjørte 90000km på (da var det bare juni enda da første hjula måtte byttes) luft og 130000km på nitrogen

på samme kjøring. da begynner man å se økonomien i det

med tanke på at de fleste bytter 1 gang i året på lastebilene når nye vinterdekk monteres i oktober

 

pluss eksplosjonsfaren i dekka reduserers

 

på en personbil merker du også forskjellen men dog dyrere å fylle nitrogengass kontra luft

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...