Gunnarel Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hei. For noen år siden kjøpte jeg nye vinterdekk til bilen. Etter en stund oppdaget jeg at det siket luft fra tre av dekkene slik at jeg måtte etterfylle luft annahver eller hver tredje uke. Jeg dro til forhandleren og forklarte hvordan det var, og de tok inn bilen for å sjekke. Da jeg henta bilen hadde de tatt av alle dekkene og undersøkt uten å finne noe. De forklarte at jeg måtte regne med at det var slik siden bilen var så tung. Særlig hvis bilen ble stående ubrukt noen dager. Er det noen andre her på forumet som har erfart noe lignende?. Er det en mulighet å bruke dekkfiks for å ordne dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Det hjelper å vite dekkdimensjon, type dekk og felgdimensjon.Regner med at de står på alufelger ? Men det er noe av det mest fjottete svar jeg har hørt om. Er denne dekkforhandleren seriøs ? Men det gir du vel en tilb.meld. på ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landtog Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Mine aluminiumsfelger var i dårlig forfatning innvendig å da lakk de. Med helt nye dekk. Skrapa og pussa de innvendig så slutta det å lekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnarel Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Takk for svar Det er 255/55/18. De står på alu felger ja. Dimensjonene har jeg ikke for meg her. Det var forhandleren, Dekkmann, som ordna alt. Jeg har tenkt på om kanskje felgene var litt rufsete. Men det burde jo de som skifta ha påpekt. Ja, svaret er passelig dustete. ( Ja, båten din flyter ikke, men det er jo en båt) Tror jeg skal prøve dekkfiks. Kan jo prøve på et dekk av gangen for å se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Ofte vil det lekke luft når alufelgen korroderer i kanten der dekket ligger mot felgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Hadde en leasingbil med dette problemet, også med vinterdekk fra Dekkmann... Lakken flasset en del på felgene og de tok da av dekkene ett par ganger uten at det hjalp. Løsningen ble å skrape av lakken rett på innsiden av leppen på felgen slik at luften ikke lakk ut mellom lakk og felg lengre. Endret 16. januar 2015 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 De forklarte at jeg måtte regne med at det var slik siden bilen var så tung. Særlig hvis bilen ble stående ubrukt noen dager. Hahaha :-) . Minner meg om en kompis som reklamerte på vannlekasje etter frontruteskifte hos en lokal, nyoppstartet glassmester.Sjefen for bedriften presterte og si, at det var slik med Engelske biler at de var så unøyaktig bygd så dette var noe han måtte regne med. Rart den var tett med den gamle ruta da. Skal siest at han møtte på kvist, da det var Ranas mest erfarne Land Rover eier han sto overfor (TeRRje). :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 De forklarte at jeg måtte regne med at det var slik siden bilen var så tung. Og alle de fullasta trailerne jeg ser kjører fra bensinstasjon til bensinstasjon og fyller luft. Det er trist med folk som ikke kan jobben sin. Ennå tristere blir det med sånne bortforklaringer. Nesten hysterisk trist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Jeg hadde akkurat to dekk på rep nå på torsdag. Lakk som siler langs felgen pga korrosjon. De tok av dekkene, pusset rent med rondell og la på dekkene igjen. Ser bra ut så langt. Som han sa, så kan de jo ikke gi garanti på en sånn jobb, men det er jo verd et forsøk fremfor å kjøpe nye felger. Bytt dekkforhandler! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MFjellstad Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Når lekkasje er reparert så fyll dekkene med nitrogen. Så slipper du å tenke på vinterdekkene uansett temperatur. Trykket holder seg konstant. Mange har nitrogen på sine trekkvogner og trailere, fly har nitrogen i dekkene også flere bilprodusenter som lager veldig raske biler. Nå var ikke min D3 akkurat rask, men over 250000km holdt trykket seg konstant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Noe imponert over dekk som varer 250.000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MFjellstad Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Vel, dum er du vel ikke? Men etter å ha kjørt eks antall år med D3 og 250000km bør jeg kunne gi godt svar. Ett sett dekk hvert annet år (vinterdekk) mener nå jeg at nitrogen faktisk gjør jobben. Men noen trenger å få det inn med teskje. Viktig at dekkverksted rengjør felgene før de monterer på nye dekk. Ikke alle som bryr seg om det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Sorry.Leste og koblet litt feil i lillehjernen. Stemmer det at nitrogenmolekylene også er litt større? Synes jeg har hørt noe sånt et sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Fordelen med ren nitrogen er marginal, om du sjekker lufttrykk jevnlig og fyller luft med lite fuktighet. http://www.edmunds.com/car-care/should-you-fill-your-cars-tires-with-nitrogen.html Den viktigste proaktive jobben for å unngå lekkasje er å sikre gode ventilstammer og ventiler, samt god renhold av felgkant ved montering. Jeg kjører nå med tpms, og ser at trykket øker med ca 4psi når dekkene blir varme, men det er mye enklere å følge med trykket med konstante målinger enn trykkmåleren på bensinstasjonen Forøvrig er dekkfix på boks noe ordentlig griseri for den som må rense etterpå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Trykket er uansett avhengig av temperaturen uavhengig av gass eller gassblandinger som f.eks luft. .....det er en fysisk lov! Så ingen gasser kan ha samme trykk uavhengig av temperatur! Luft består som de fleste vel har lært engang- hovedsaklig av ca 78% nitrogengass (N2) og ca 21% oksygengass (O2). O2 molekylene er- på tross av høyere molekylvekt- mindre i diameter enn N2- molekylene og kan derfor noe lettere trenge igjennom gummien i dekket. En prossess- permeasjon- som kan foregå over tid i tillegg til lekkasje via dekk-felg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kapteinmike Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 jeg erfarte økt kjørelengde på dekka på lastebilen etter nitrogenfylling kontra vanlig luft kjørte 90000km på (da var det bare juni enda da første hjula måtte byttes) luft og 130000km på nitrogen på samme kjøring. da begynner man å se økonomien i det med tanke på at de fleste bytter 1 gang i året på lastebilene når nye vinterdekk monteres i oktober pluss eksplosjonsfaren i dekka reduserers på en personbil merker du også forskjellen men dog dyrere å fylle nitrogengass kontra luft Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MFjellstad Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jepp kapteinmike, samme erfaring her.Det er en årsak til at de bruker nitrogen i dekkene på fly og større kjøretøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Med andre ord ikke så smart eller lønnsomt for oss som kjører i skauen av og til, og som derfor tapper og fyller luft noen ganger i året. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Eller for de som likevel sjekker lufttrykk jevnlig eller har tpms Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.