Gå til innhold

2003 Defender


telindnor

Anbefalte innlegg

Lite ækksjen her. Men det hender nok at jeg duller litt med bilen allikevel. Har bla sauset innvendig i alle dører med sauefett. Det er en "kanal" nederst på dørene som man MÅ ha av trekket innv for å komme til. Viktig "smørepunkt" vil jeg anta.

Eller så ble det olje og filterskift i går. Har kjørt rett over 10.000km siden forrige, men siden de siste 5000 ble kjørt i en smell i sommer så ble det bare sånn. Litt knot med det derre oljefilteret. Har fortsatt ikke funne en tang som passer (og ikke fått rotet meg til å kjøpe spesialverktøyet fra ØYA), så jeg har til nå brukt en skistropp som jeg legger rundt og drar i. Funker som ei kule så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har så smått begynt med montering av Pumaseter selv nå.

 

Du har ikke skrevet opp noe mål på hvor du kuttet i skjermkassene, og hvor brakettene i front skal festes?

Finner det ut selv også, men det er veldig enkelt å ha en mal. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu kassene monterte jeg slik...

Fra "yttervegg" er det laget et kutt på 12,5 cm og ett på 25 cm. Fra knekken og nedover er det 11 cm. SÅ, da blir åpningen fra "knekken" på 11*12,5 cm. Håper det var forståelig.

Setebrakettene i fronten har jeg ikke noe mål på. Men jeg la mellom braketten og gulvet en armert gummimatte som er ca 1,5 cm høy for å få ryggen på setet litt lenger bakover. Det tror jeg var lurt. Gjør at øverste delen av ryggen kommer noen eksta cm bakover. Som "mothold" under braketten som setene klapper ned i benyttet jeg et ganske kraftig U-jern. På det sveiset jeg ører som ble dengt i vinkel og som passer overens med de gjennomgående boltene som pottefestet er festet med. Da har jeg i alle fall både 2 10mm bolter i ramma samt et 5mm tykt og ca 60-70 cm langt U-jern under hele gulvet som mothold ved en smell. Skal prøve å få tatt et bilde av dette en dag hvor ikke skrotten fryser fast i bakken når jeg må krype under med kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av u-jernet som er mothold for Puma setene. Ideelt sett så burde u-en vært litt bredere slik at den kom litt nærmere ramma, men det var det jeg hadde.

 

P1040920.JPG

 

P1040921.JPG

 

I dag fikk jeg endelig montert 4,2kW varme-apparatet under setet bak. Kjøpte og testet først det på 10kW men det var for høyt under Puma setet mitt. Sørget for at niplene havnet i hullet for gjennomføringene. Da bør det gå en stund før det gnisses hull i alle fall. La slanger oppå "styrbord" ramme, koblet på ut-siden av varmeapparatet. Var mest usikker på om jeg hadde fått alle nipler og kuplinger tette, og det hadde jeg ikke på første forsøket. Da lakk en. Benyttet delvis hamp og gjengeteip.

Bryter kobler jeg på cubbyen slik at de bak også kan justere.

Men det dugger ja. Har bare kjørt fra jobben og hjem. Da kom jeg fra innetemp og ut i 15 kalde og da dugget det ganske kraftig. Har ellers ikke noe problem med dugg for tiden med std varmeapp. Spørs om man må frem med hullsaga igjen. Er det da rett ned under gulvet som gjelder tro!?

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kort update.

Varmeapparatet på 4.2 kw har vært helt supert. Duggprobmemet har ikke vært noe tema i grunnen. Når det er så kaldt at man må kjøre på med ekstra varme er det oftest tørr og kald luft ute. Veldig bra oppgradering på en volumiøs bil som Defenderen. Litt uling og lyd er det dog. Har bare satt på sånne snurregitter rett på utluft siden av apparatet. Da kan vi styre luften ned og bort og opp og frem og...

I dag kom jeg oppglødd hjem etter å ha mest om den vannvittig flott utstyrte Defenderen som Kaldevass-Glen skal selge. Hjemme i en skuff fant jeg en sånn gass-srut som egentlig skulle løfta panseret på en annen bil. Den pluss litt kapping av et vinkeljern så fikk jeg endelig en bra løsning på den svære døra som "alltid" klapper igjen når du VIL at den skal være åpen.

Grådig fornøyd med Defender som altmuligfamiliebil!!

 

20160316_180144.jpg

 

20160316_180758.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Det er ikke hver dag det blusser i denne tråden. Defenderen er fortsatt drømmebilen. Vi bruker den masse og den leverer hele veien. Ikke hatt noe stress med den overhodet.

Kort oppsummert så er det to ting vi har gjort som er helt gull. Puma bakseter og mer futt i motoren. Sistnevnte har gjort bilen mer anvendelig for oss da det er mer trøkk på høyt gir...med fordelene dette gir. Og setene er bare helt toppers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Er ikke ofte jeg må gjøre noe med Defenderen, men nå var det en del småting som måtte tas. 

 

Vindusviskeren takket for seg i et grisevær for noen uker siden, den er nå byttet, synderen var en av gjennomføringene til viskeren. Den ruster og etterhvert så blir vinkel og treghet i denne så håpløs at den til slutt låste seg, med det til følge at motoren brant. Ny motor og gjennomføringer, så nå er den bedre enn noensinne. 

 

Den ene fremfjæra knakk også for uker siden. Dette var HD fjærer fra Famous Four og når jeg sa det til dem så fikk jeg hyggelig avslag på nye da de mente at det ikke skulle skje med deres fjærer. God service og innstilling fra kundebehandleren. 

 

Et annet ekkelt fenomen på langtur tidlig sommer var at bremsen opplagt ble "blautere" ila turen. Gode tips og råd fra hyggelige medforumister gjorda at det var spot on på feilen som var slark i hjullager bak. De tullete mutterne som låser lagerne på Defender er ikke veldig robuste i låsemekanismen og kan løsne, hvilket var skjedd her, med det til følge at vibrasjonen fra hjulet dyttet stempelet på calipperen litt tilbake og ergo måtte det "pumpes" frem ved hver oppbremsing. Heldigvis var det ingenting som var ødelagt. Var bare å stramme opp lageret etter oppfetting og på med ny mutter. Burde montert seriebilmuttere med låseblikk, men hadde bare nye muttere til Defender liggende, så da ble det i alle fall ny mutter. 

 

Nå er den friskmeldt og klar for nye oppdrag, men må konkurrere med Range Rovern om å bli brukt som dagligbil... (Jeg velger alltid RR, mens kona har brukt Defender og seriebil, men nå hara jaggu fått los på RR hun også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Uff oppider vare mye skummelt ;)

 

1 time siden, telindnor skrev:

Ny topplokk pakning. Bytter injector ledningsnettet samtidig

 

To ting det er greit å ha kontroll på ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggelys burde jo ikke være noe stress....Men DET var det. Steike for en plassering av bryteren. Av med Cubby, og lokket under. Deretter måtte girtunnelen bort. Og da må alt av tepper og diverse fjernes først. Legg til at alle skruer var rustet...

Gamle bryteren var helt OK....men ledningene gnisset og irret av. Når ny bryter var på plass, var det fortsatt ikke tegn til lys. Mye måling og evaluering..flyttet fokuset stadig bakover. Og jepp, i pæreholderen hadde plussen vridd seg litt. Ikke spesielt god kvalitet dette...

Nå er det lys. Deilig :)

 

20191026_133912.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen godkjent for et par nye år.

Må finne ut av dieselmåleren :(

 

Så fikk jeg fikset litt ekstra lys. De små LEDene lyser fremover, men mest til siden. "Spreder" typen. (Har dem også i langlys på Santanaen). Utrolig bra greier

 

20191101_143551.jpg

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Litt nytt på Defenderen. Styreservoen startet å lage lyd, og det lakk væske. Trodde det var røra som var utfordringen, så da gikk det en bestilling på nye. Mens jeg ventet på deler, demonterte jeg fronten for å komme til, og oppdaget at radiatoren var lekk, og så samtidig at nedre CV ledd på styrestaget var heelt utslitt. Så da gikk det en bestilling på disse to bitene også. Alt montert og på plass, så lekker det fortsatt, så da var det å demontere en god del igjen, for å konstantere at selve servopumpa lakk. Så da gikk det nok en bestilling på ny pumpe og multireim.

Nååå, tror og håper jeg at det holder en stund :blink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Sjekk at slangeklemmen på returslangen inn i underkant sitter godt. Ikke uvanlig med lekkasje på den.

 

Trodde lenge at jeg ikke hadde fått dratt til slangeklemme på den ja, men så etterhvert at det kom olje fra selve pumpa, der hvor tuten på returen går inn i pumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, telindnor skrev:

Litt nytt på Defenderen. Styreservoen startet å lage lyd, og det lakk væske. Trodde det var røra som var utfordringen, så da gikk det en bestilling på nye. Mens jeg ventet på deler, demonterte jeg fronten for å komme til, og oppdaget at radiatoren var lekk, og så samtidig at nedre CV ledd på styrestaget var heelt utslitt. Så da gikk det en bestilling på disse to bitene også. Alt montert og på plass, så lekker det fortsatt, så da var det å demontere en god del igjen, for å konstantere at selve servopumpa lakk. Så da gikk det nok en bestilling på ny pumpe og multireim.

Nååå, tror og håper jeg at det holder en stund :blink:

 

Typisk gamle biler fra Storbritannia altså :P, men du fikser det meste du.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...