telindnor Skrevet 11. august 2015 Forfatter Del Skrevet 11. august 2015 Lite ækksjen her. Men det hender nok at jeg duller litt med bilen allikevel. Har bla sauset innvendig i alle dører med sauefett. Det er en "kanal" nederst på dørene som man MÅ ha av trekket innv for å komme til. Viktig "smørepunkt" vil jeg anta. Eller så ble det olje og filterskift i går. Har kjørt rett over 10.000km siden forrige, men siden de siste 5000 ble kjørt i en smell i sommer så ble det bare sånn. Litt knot med det derre oljefilteret. Har fortsatt ikke funne en tang som passer (og ikke fått rotet meg til å kjøpe spesialverktøyet fra ØYA), så jeg har til nå brukt en skistropp som jeg legger rundt og drar i. Funker som ei kule så langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Har så smått begynt med montering av Pumaseter selv nå. Du har ikke skrevet opp noe mål på hvor du kuttet i skjermkassene, og hvor brakettene i front skal festes? Finner det ut selv også, men det er veldig enkelt å ha en mal. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Alu kassene monterte jeg slik... Fra "yttervegg" er det laget et kutt på 12,5 cm og ett på 25 cm. Fra knekken og nedover er det 11 cm. SÅ, da blir åpningen fra "knekken" på 11*12,5 cm. Håper det var forståelig. Setebrakettene i fronten har jeg ikke noe mål på. Men jeg la mellom braketten og gulvet en armert gummimatte som er ca 1,5 cm høy for å få ryggen på setet litt lenger bakover. Det tror jeg var lurt. Gjør at øverste delen av ryggen kommer noen eksta cm bakover. Som "mothold" under braketten som setene klapper ned i benyttet jeg et ganske kraftig U-jern. På det sveiset jeg ører som ble dengt i vinkel og som passer overens med de gjennomgående boltene som pottefestet er festet med. Da har jeg i alle fall både 2 10mm bolter i ramma samt et 5mm tykt og ca 60-70 cm langt U-jern under hele gulvet som mothold ved en smell. Skal prøve å få tatt et bilde av dette en dag hvor ikke skrotten fryser fast i bakken når jeg må krype under med kameraet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Armert gummimatte, hvor får man tak i det? Kunne trengt noe sånn til et annet prosjekt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 9. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2016 Aner ikke. Den jeg benyttet har vært i konas familie siden 70 tallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 (endret) Her er bilder av u-jernet som er mothold for Puma setene. Ideelt sett så burde u-en vært litt bredere slik at den kom litt nærmere ramma, men det var det jeg hadde. I dag fikk jeg endelig montert 4,2kW varme-apparatet under setet bak. Kjøpte og testet først det på 10kW men det var for høyt under Puma setet mitt. Sørget for at niplene havnet i hullet for gjennomføringene. Da bør det gå en stund før det gnisses hull i alle fall. La slanger oppå "styrbord" ramme, koblet på ut-siden av varmeapparatet. Var mest usikker på om jeg hadde fått alle nipler og kuplinger tette, og det hadde jeg ikke på første forsøket. Da lakk en. Benyttet delvis hamp og gjengeteip. Bryter kobler jeg på cubbyen slik at de bak også kan justere. Men det dugger ja. Har bare kjørt fra jobben og hjem. Da kom jeg fra innetemp og ut i 15 kalde og da dugget det ganske kraftig. Har ellers ikke noe problem med dugg for tiden med std varmeapp. Spørs om man må frem med hullsaga igjen. Er det da rett ned under gulvet som gjelder tro!? Endret 16. januar 2016 av telindnor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2016 Kort update. Varmeapparatet på 4.2 kw har vært helt supert. Duggprobmemet har ikke vært noe tema i grunnen. Når det er så kaldt at man må kjøre på med ekstra varme er det oftest tørr og kald luft ute. Veldig bra oppgradering på en volumiøs bil som Defenderen. Litt uling og lyd er det dog. Har bare satt på sånne snurregitter rett på utluft siden av apparatet. Da kan vi styre luften ned og bort og opp og frem og... I dag kom jeg oppglødd hjem etter å ha mest om den vannvittig flott utstyrte Defenderen som Kaldevass-Glen skal selge. Hjemme i en skuff fant jeg en sånn gass-srut som egentlig skulle løfta panseret på en annen bil. Den pluss litt kapping av et vinkeljern så fikk jeg endelig en bra løsning på den svære døra som "alltid" klapper igjen når du VIL at den skal være åpen. Grådig fornøyd med Defender som altmuligfamiliebil!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Flott hjemmemekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pesto_trader Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Fin tråd Terje! ??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Flott Defender. En dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Det er ikke hver dag det blusser i denne tråden. Defenderen er fortsatt drømmebilen. Vi bruker den masse og den leverer hele veien. Ikke hatt noe stress med den overhodet. Kort oppsummert så er det to ting vi har gjort som er helt gull. Puma bakseter og mer futt i motoren. Sistnevnte har gjort bilen mer anvendelig for oss da det er mer trøkk på høyt gir...med fordelene dette gir. Og setene er bare helt toppers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Åssen har du fått mere futt i motoren? Td5? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 13. november 2016 Forfatter Del Skrevet 13. november 2016 Td5 fra 03-04 gir mulighet for "PC" tuning. Sendte ECU til en svært hyggelig kar fra øya i Vest, bosatt i Bergen. Etter en snau uke kom boksen i posten...plug and play. O lykke! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 26. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2017 Er ikke ofte jeg må gjøre noe med Defenderen, men nå var det en del småting som måtte tas. Vindusviskeren takket for seg i et grisevær for noen uker siden, den er nå byttet, synderen var en av gjennomføringene til viskeren. Den ruster og etterhvert så blir vinkel og treghet i denne så håpløs at den til slutt låste seg, med det til følge at motoren brant. Ny motor og gjennomføringer, så nå er den bedre enn noensinne. Den ene fremfjæra knakk også for uker siden. Dette var HD fjærer fra Famous Four og når jeg sa det til dem så fikk jeg hyggelig avslag på nye da de mente at det ikke skulle skje med deres fjærer. God service og innstilling fra kundebehandleren. Et annet ekkelt fenomen på langtur tidlig sommer var at bremsen opplagt ble "blautere" ila turen. Gode tips og råd fra hyggelige medforumister gjorda at det var spot on på feilen som var slark i hjullager bak. De tullete mutterne som låser lagerne på Defender er ikke veldig robuste i låsemekanismen og kan løsne, hvilket var skjedd her, med det til følge at vibrasjonen fra hjulet dyttet stempelet på calipperen litt tilbake og ergo måtte det "pumpes" frem ved hver oppbremsing. Heldigvis var det ingenting som var ødelagt. Var bare å stramme opp lageret etter oppfetting og på med ny mutter. Burde montert seriebilmuttere med låseblikk, men hadde bare nye muttere til Defender liggende, så da ble det i alle fall ny mutter. Nå er den friskmeldt og klar for nye oppdrag, men må konkurrere med Range Rovern om å bli brukt som dagligbil... (Jeg velger alltid RR, mens kona har brukt Defender og seriebil, men nå hara jaggu fått los på RR hun også ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 25. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Fikk et par 2ere på PKK forleden Oljelekkasje og manglende ryggelys... I kveld ble oljelekkasjen fikset. Ny topplokk pakning. Bytter injector ledningsnettet samtidig.. Endret 25. oktober 2019 av telindnor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Uff oppider vare mye skummelt 1 time siden, telindnor skrev: Ny topplokk pakning. Bytter injector ledningsnettet samtidig To ting det er greit å ha kontroll på ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 26. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2019 Ryggelys burde jo ikke være noe stress....Men DET var det. Steike for en plassering av bryteren. Av med Cubby, og lokket under. Deretter måtte girtunnelen bort. Og da må alt av tepper og diverse fjernes først. Legg til at alle skruer var rustet... Gamle bryteren var helt OK....men ledningene gnisset og irret av. Når ny bryter var på plass, var det fortsatt ikke tegn til lys. Mye måling og evaluering..flyttet fokuset stadig bakover. Og jepp, i pæreholderen hadde plussen vridd seg litt. Ikke spesielt god kvalitet dette... Nå er det lys. Deilig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Enda godt det ikke bare var pæra .... Det måtte jo uansett bli fixet, det hadde vel blitt mangel på pkk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 1. november 2019 Forfatter Del Skrevet 1. november 2019 (endret) Da er bilen godkjent for et par nye år. Må finne ut av dieselmåleren Så fikk jeg fikset litt ekstra lys. De små LEDene lyser fremover, men mest til siden. "Spreder" typen. (Har dem også i langlys på Santanaen). Utrolig bra greier Endret 1. november 2019 av telindnor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Hva slags modell på de små ledlysene? Vurderer selv Rigid SE-Q for å få litt ekstra lys, men på en veldig diskré måte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 1. november 2019 Forfatter Del Skrevet 1. november 2019 Bare noe billige saker...Joker som tipset i en tråd en gang https://nordic-led.no/produkt/kompakt-arbeidslys-med-smalt-lysbilde/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 Litt nytt på Defenderen. Styreservoen startet å lage lyd, og det lakk væske. Trodde det var røra som var utfordringen, så da gikk det en bestilling på nye. Mens jeg ventet på deler, demonterte jeg fronten for å komme til, og oppdaget at radiatoren var lekk, og så samtidig at nedre CV ledd på styrestaget var heelt utslitt. Så da gikk det en bestilling på disse to bitene også. Alt montert og på plass, så lekker det fortsatt, så da var det å demontere en god del igjen, for å konstantere at selve servopumpa lakk. Så da gikk det nok en bestilling på ny pumpe og multireim. Nååå, tror og håper jeg at det holder en stund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 Sjekk at slangeklemmen på returslangen inn i underkant sitter godt. Ikke uvanlig med lekkasje på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 1 time siden, lafterolf skrev: Sjekk at slangeklemmen på returslangen inn i underkant sitter godt. Ikke uvanlig med lekkasje på den. Trodde lenge at jeg ikke hadde fått dratt til slangeklemme på den ja, men så etterhvert at det kom olje fra selve pumpa, der hvor tuten på returen går inn i pumpa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 1 time siden, telindnor skrev: Litt nytt på Defenderen. Styreservoen startet å lage lyd, og det lakk væske. Trodde det var røra som var utfordringen, så da gikk det en bestilling på nye. Mens jeg ventet på deler, demonterte jeg fronten for å komme til, og oppdaget at radiatoren var lekk, og så samtidig at nedre CV ledd på styrestaget var heelt utslitt. Så da gikk det en bestilling på disse to bitene også. Alt montert og på plass, så lekker det fortsatt, så da var det å demontere en god del igjen, for å konstantere at selve servopumpa lakk. Så da gikk det nok en bestilling på ny pumpe og multireim. Nååå, tror og håper jeg at det holder en stund Typisk gamle biler fra Storbritannia altså , men du fikser det meste du.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.