Gå til innhold

2003 Defender


telindnor

Anbefalte innlegg

Til sommeren skal vi i et 50 års lag i Brønnøysund traktene. Opp dit skal det kjøres bil og vi blir noen flere biler på tur, og ikke stopper det i disse traktene heller, lengre nord skal vi, Lofoten og Tromsø er tanken. DA dukket dilemmaet opp, hva kjører VI med. Det er drøyt langt å kjøre den GODE men GAMLE Range Roveren synes vi og Freelanderen er IKKE langturbilen med full oppakning. OG så var det kjekt i sommer som var med taktelt og bobil fasiliteter så der starter "den nye drømmen". Vi snakker og drømmer om L322, D3...og vaagt om Defender. Jeg har i mange år visst at en vakker dag så MÅ man eie en Defender, har bare ikke visst NÅR. Kona drømmer søte tanker om L322 og D3, jeg ligger å svetter. Drømmer om...med lua i handa å spørre om enda mer penger i banken, til uforutsette utgifter til noe som blei grisedyrt i reparasjoner IGJEN. Så..på skogstur en fin høstdag før jul lanserer jeg tanken om at det kanskje er nå vi skal bli Defender eiere...noe kona napper på ganske umiddelbart. Men det følger med visse "krav" og det er at den skal være tørr, i alle fall ikke lukte muggent, være komfortabel for alle 4 + bikkje og være "fin" liksom. hmmmm, da blir det jakt..på Defender. Etter et par feilskjær og noen turer hit og dit, så får jeg tilbakemelding fra god forumkollega om at han har en for "mye". Og for å gjøre en lang historie kort, vi kjøper denne! :)

Den var kjøpt av forrige eier, som er en racer på å bygge fine løsninger og biler, som et prosjekt for nettopp det samme som vi er på jakt etter, en "fin" bil. Det er nettopp byttet til ny og større intercooler, nye omramminger rundt lyktene foran, ny grill, ny støtfanger og jammen er det ikke på vei nytt, fullt teppesett og luksus cubby fra Exmoortrim over dammen. På den negative siden, synes vi, er det klattet på med blank-alu "rund baut". Der MÅ det settes inne et lite støt. Den er i tillegg hevet et par tommer, og har veldig HEAVVY duty fjærer, noe vi kan klare oss uten. Det er også et lite uoriginalt ratt på den og så mangler alle plastdetaljene fra over bakdøra og helt bak, mao omramminger rundt de store og små vinduene bak. MÅ HA! Hører også med til historien at den er reg for 3, og det er LITE familievennlig.

Bilens første eier var en kar som pendlet mellom Tønsberg og Oslo med den, så kommer det et par-tre forumkollegaer inn i bildet. Den første av dem er uheldig og må bytte motoren, som nå kommer fra en 2004 Defender, skiftet av Sandmo i Drammen. Bilen blir godt holdt, rustbehandlet etter intervaller, fikset det som må fikses og når vi får den er den teknisk og rustmessig veldig bra, etter det vi kan forstå. Noe vi ikke er spesielt skarpe på da dette er vår første Defender, men heeelt blanke er vi vel ikke blush

Dette er fra et tidligere liv: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=59302&hl=kneh%F8na

 

Slik ser bilen ut da den ruller opp i "Hauen" for første gang.

 

P1030342.JPG

 

P1030347.JPG

 

De store planene er som følger:

Skaffe originalt ratt og plastdeksler/detaljer

Rustbehandle

Legge nye tepper

Støydempe

Montere ny Cubby box

Montere 2. seterad og setebelter

«Håndtere» noe av blank-aluen

Ekstralys

Bedre lyd må til

Nye std lengde men «litt» stive fjærer

Andre felger og dekk til vinterbruk

Fikse en jordfeil bak på ene siden

Omregistrere bilen til 5 seter.

Full, stor service.

Fikse rust på cappings og hengsler foran under vindu

Montere snorkelen som fulgte med

Lage vindavviser for takgrinda, som uler som et jetfly

Luft på sidevinduer

Nye/bedre bakseter-Puma

Varmeapparat bak

Bytte en oljetetting på en pokal foran

Montere Snø og skitt dingz på luftinntaket til kupe

 

Noe er allerede gjort. Oppdatering følger B)

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ser du har postet denne i dag Terje, men den listen din kan du vel allerede huke av en del på eller hva? :)

 

Offisiellt, gratulerer med Defender, gleder meg til å følge denne. Min plan ligner jo mye på din, så får vi se hva jeg klarer å somle meg til å gjøre:)

Lykke til, og post gjerne bilder av oppdateringer, så jeg ikke trenger å gå over bekken etter vann hver eneste gang.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bil og tråd Terje! Føler vel jeg følger denne bilen allerede, men jeg ser frem til å følge den her også!

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med tråder at man kan utveksle erfaringer, tips til løsninger, materialvalg, tekniske spr etc, men også for å ha en logg for seg selv på hva man gjør med bilen. En slik elektronisk logg er også veldig fint for en evt kjøper av bil. Har i alle fall hatt stor glede av dette selv. Tenkte kanskje jeg skulle droppe en egen tråd, men søren og, har jo ting som skal gjøres....av meg...og av andre, såååå ;)

Dere har rett i at bilen er kjent på mange måter allerede, har hatt den 1 mnd tid å diskutert saker å ting på forum, smser, telefon osv. Det er det som er så knall med denne gjengen. Kort vei til alt. Takk for det. Ellers så hadde det ikke vært bilhobby på meg!!

NÅ skal jeg ut å skifte fjærer. Og i morgen dersom alt går bra i kveld så er det besøk hos BT. Grugleder meg gruusomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott defender! og når du kommer opp til Brønnøysund må du gi et hint, både jeg og Neverluren + en til holder til der med våre defendere. mulighet for dekksparking og LR prat :-)

 

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gratulerte i en annen tråd, men en gang til skader vel ikke - grattis !

Flott liste, jeg skal følge med ( for å få noen tips). Kjenner meg igjen i mye av planene, men jeg starter ikke før jeg har fåttt min til å gå reint.

...men skal du ikke utenfor veien - hvor er offroad riggingen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk...og jada...gratulasjoner har man fått i fleng.

Håper vi får til et besøk både her og der. Kommer nok til å legge ut ønsker om turforslag og besøk når det nærmer seg.

Nå kom nye fjærer på og dæffen det var tung jobb ute i grusen. Muttere under demper og plate satt som sveiset på den ene siden. Godt man har lært seg litt "nordnorsk" for det var i det jeg skremte naboene med " din førb..a hæstk...k at de til slutt slapp. I natt blir det å sove i vinkel med vond kropp/rygg og i morgen er det BT. Fingers crossed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Godt å høre at det ikke er like vanskelig hver gang!

 

For min del var det jo helt likt din opplevelse.

 

(hadde du da fire seter baki?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det litt oppdatering på hva som er gjort.


De store planene er som følger:


Skaffe originalt ratt og plastdeksler/detaljer


  • Dette fikk jeg kjøpt fra den Defenderen som delvis brant og som ble solgt i deler fra Vrådal via JB Bilservice AS. Hadde en hyggelig og ryddig dialog med Johnny Bakken der og fikk god pris på delene. Alle deler + fester og skruer fikk jeg med + mere til.

  • Før jeg monterte disse på så sauset jeg inn alle steder hvor det var begynt å ruste, med Fluid Film, spesielt i overgangen mellom cappingsene og sideveggene. Her kommer det vann inn, og vann = rust. Dette var en lur operasjon.

  • Setebeltene skal delvis montere under de store plastdekslene.

  • Fikk også sauset inn med sauefett under høyttaler-dekslene.

Rustbehandle


  • Dette gjorde jeg hos proffene på denne bilen hos Vestfold Antirust. Orket ikke helt tanken på å gjøre det på 3 biler, på ryggen ute i grusen (serie3 og RRC har fått i høst/vinter). Jeg påpekte at det var samlet mye skitt på baktraversen og at dette burde fjernes før behandling. Jeg påpekte også trikset med å ta ut skruer av hengslene foran for å komme til torpedoveggen. Ingen av dele ble gjort dessverre.

  • Ved behandling av torpedoveggen så demonterte jeg hengslen fra A-stolpen og der var det et hull inn mot torpedoveggen som var litt for lite i diameter til at jeg fikk inn min sonde. Måtte bende og bore opp dette hullet noe. Da fikk jeg tredd inn hele meteren med sonde og sprøytet rikelig med guffe. OM dette legger seg på steder hvor det VIRKELIG er behov det aner jeg ikke. Har ikke sjekket om det er kanaler osv som hindrer dette. MEN hele sonden gikk rett inn og jeg er ved godt mot.

  • De benyttet Fluid Film "Liquid A" tror jeg det heter fra toppen av bakre enden på dørene da de ikke kom til fra andre steder som de sa. Denne har i alle fall rent ut litt pø om pø over tid. Håper det treffer der det MÅ. Rust, spes bak på dørene er det FOR mye av på Defendere. Foreløpig er det lite av denslags hos oss.

Legge nye tepper


  • Når jeg kjøpte bilen så fulgte det med helt nytt, komplett teppesett fra Exmoor Trim. Dette inkluderer både foran og bak, skinn-biter til brekk, gir og transfer samt gummimatter, foran og bak, og blanke alu. knotter til gir og transfer. Om alt "følger med" skal være usagt. Men jeg fikk det i alle fall med. Det jeg har lagt er setekassa og hele veien bak. Teppet over girkassetunnelen syntes jeg er for fint til "bare" å bytte ut. Har valgt å ikke lime fast teppene. Har ikke benyttet teppene på gulvene. De "fyller" seg med vann, og blir bare våte med vond lukt og dugg som følge. Har prøvd å ikke få tepper ned mot gulvet heller. Da fungere de som trekkpapir bare.

Støydempe


  • Har lagt Biltemas 10mm støydemping under alle de nye teppene. På gulvene har jeg lagt Biltemas asfaltplater under gummimattene. Ingenting er limt eller festet på annen måte enn klemt under diverse kroker og fester. Da er det enkelt å løsne for å lufte/tørke.

Montere ny Cubby box


  • Denne fikk jeg også med. Exmoor Trim sin "luksus cubby" med ekstra tykk pute på toppen. Mønsteret er det samme som setene, nesten, og sømmene hvite, som på setene. Knall fin box. Det fulgte med 5 cm høye plastben som den skulle monteres på. Da kommer den godt opp over tepper, får godt med luft rundt, lite kondens fra varme og kalde flater rundt og bør holde vel, uten at det blir for mye fukt og lukt i den.

Montere 2. seterad og setebelter


  • Beltene og seter fulgte med bilen. Monterte alt med skruene som fulgte med, spesielt viktig å benytte de spesielle skruene til setebelten. Disse sjekket Biltilsynsmannen grundig. Alle faser er der originalt, det var bare å skru på plass.

  • Passformen på innfestingen til seteryggen var på denne bilen helt OK, smatt rett på plass uten justering. Vet at ikke det er en selvfølge

«Håndtere» noe av blank-aluen


  • Det som er gjort til nå er å demontere alu.plata på panseret. Den har nok sittet der noen år. Håpet var at jeg kunne "plugge" hullene og beholde panseret uten alu. Men den gang ei, under var lakken flere steder som "skummet melk".

  • Lakket opp panser alu.en med god grunning og 3 strøk med blank-sort Bengalakk. Dette rullet jeg bare på. Ser helt OK ut nå, holdbarheten og slitestyrken får tiden vise. Er sånn passe optimist. Egentlig så burde plata vært hengt opp ned når den tørket slik at lakken kunne sige ned og da opp på forhøyningene. Jeg fikk ikke gjort det og endere dermed med et tykt og solid lag med lagg nede i gropene hvor jeg egentlig ikke har behov....

Ekstralys


  • Disse er kjøpt på salg hos Thorsov Bil, av typen Hella 3003 Compact, med ekstra gode pærer. Blir spennende å se hvordan de lyser. Ikke montert

Bedre lyd må til


  • Har limt på litt av støydempeplater på innsiden av noen av høyttaler "kassene". Dette for å unngå klang ifra plasten. Brukbar lyd, om enn litt "hul" eller litt mye mellomtone om man vil, i mine ører. Planen er å få inn en subwoofer som kan lage litt mer fylde i bunn-frekvensene.

Nye std lengde men «litt» stive fjærer


  • Kjøpte fjærer hos Famous Four. Heavy Duty foran og std fjærer bak. I tillegg så kjøpte jeg mindre fjærer som skal inni de store bak, når vi skal på tur med taktelt og full oppakning. Det ble vesentlig bedre fjæringskomfort med nye fjærer enn de som var der fra før. Spesielt de bak var veldig stive. Demperne beholdt jeg. Dette er Terrafirma dempere som ser ut - og føles bra.

Andre felger og dekk til vinterbruk


  • Gaute besørget fine felger til bilen. Dekk kjøpte jeg nye, Nokian Hakka LT2. Grisedyre, men forhåpentligvis holder de lenge. Disse dekkene i dim 235/85-16 er myker å kjøre enn 275/70-16 HakkaSUV5 dekkene som sto på. OG, bilen er helt som ny ift sporing og retningsstabilitet. Den ble også litt lettere på rattet. Nå er dekkene godt på innsiden av skjermene og de griser mao betraktelig mindre på sidene av bilen.

Fikse en jordfeil bak på ene siden


  • Fant feilen i den venstre lampeholderen. Når jeg skrur inn pæra så treffer ikke polene på pæra der de skal i holderen. Har vridd og vrengt litt på polene i holderen og nå virker det som det skal.

Omregistrere bilen til 5 seter.


  • Det skjedde 15.1. Fikk omreg til 6 seter uten at setet var montert i midten foran. I følge hall-ansvarlig på BT Tønsberg, så kunne jeg da sjonglere som jeg selv ville med og uten. Han som egentlig hadde kontrollen på bilen gjorde seg litt store øyne ift denn påstanden, men er man sjef så er man SJEF. Heldig var jeg

Full, stor service.


Fikse rust på cappings og hengsler foran under vindu


Montere snorkelen som fulgte med


  • Fikk med en ny Mantec snorkel. Siden det var boret hull og vært montert samme tidligere så valgte jeg å montere den. Dersom det ikke hadde vært montert før så er det nok sjangs for at jeg ikke ville montert den. "Trenger" vel strengt tatt ikke den...

Lage vindavviser for takgrinda, som uler som et jetfly


  • Laget av en 1,5mm alu plate som jeg kjøpte som en bit av en blikkenslager. Bredde ca 80, dybde ca 40, skråen er ca 6 cm. Jetflyet har landet...phuuu. Lakket den ene siden sort med Bengalakk

Luft på sidevinduer


  • Kjøpt og montert "Defender Demister". Denne gir brukbart med luft både opp og til siden. Har i tillegg limt på en bit med støydemping inn mot høyttaleren under på passasjersiden mot luftekanalen. Fikk vel et hakk med luft der det SKAL da.

Nye/bedre bakseter-Puma


Varmeapparat bak


Bytte en oljetetting på en pokal foran


Montere Snø og skitt dingz på luftinntaket til kupe


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått gjort stort i det siste. Det eneste som vel er gjort er å sette på hjørnene på støtfangeren foran og så måtte jeg jammen til perrs igjen på bremse VS baklys. De lampeholderne som sto bak har elendige konstruksjon/kvalitet/passform på polene som treffer de to bly-flatene på pærene. Litt frem og tilbake, men nå er det gode gamle Lucas lykter fra seriebil montert der... OG da ble det lys....når det skal osv.

I går måtte jeg ut å teste nye fjærer og dekk, så da bar det opp i skogen, til Luksefjell. Der er det i alle fall litt snø og vinter i motsetning til her nede i lavlandet hvor det er vår. Det skal sies, det kom litt snø i natt og er meldt mer, så nå håper vi, noen av oss, på litt mer vinter her også.

 

P1030654.JPG

 

P1030650.JPG

 

Og, så har dette området begynt å fatte min interesse. Dette grubler jeg mye på hvordan jeg skal håndtere. Poenget er altså at Puma setene bygger mer ned og bak og følgelig er hjulbuen frisert for å få på plass disse. Den grønne er pre07 den sorte Puma. Vet jo at det finnes ferdige braketter for å få på plass fremovervendte seter bak i lasterommet fra Puma inn i pre07, men finnes det braketter som tilpasser 2.seteraden?

 

P1030657.JPG

 

20150108_093504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste på "to do" lista:

 

"Nye/bedre bakseter-Puma"

 

Fra disse :( :

 

P1030658.JPG

 

Til disse :D :

 

P1030671.JPG

 

Disse fikk jeg jobbet med på lørdagen. En laaang dag, men du verden. Det er jo "livet" før og etter!!

Demonteringen av de gamle setebrakettene gikk jo som forventet ikke akkurat som smurt. Spesielt dem midt under, altså de som du såvidt får armen opp til for å få på en fasnøkkel el, var rustet, så det holdt!! Vinkelkutter innenfra var et enkelt valg der.

Når setene og braketter var ute, var det å fjerne plast og jernet som seteryggene klapper inn i på sidene av bilen. Grei jobb. Fint å blottlegge, da kan man rustbehandle det som ER rustet der også. Alle huller ut i "friluft" tettet jeg ble gummiplugger slik at de kan gjenbrukes dersom/hvis.

 

Bilen strippet innvendig, så var det inn med de nye setene, justere disse sideveis og begynne den litt møysomlige jobben med å bore hull og få alt sentrert rett. Satte brakettene opp på 1,5 cm kraftig gummi for å heve en smule i forkant av setene, men også fordi det da flukter med lyd-dempemattene. Når teppene kom på så ble det mao "hel ved". Når setene var vel montert foran, så begynte den mest kritiske delen av operasjonen, tilpasning av ny alu-kasse i skjermbuen. Det ble litt kutting og litt kutting og....

 

P1030660.JPG

 

Selve kassa laget jeg av 0,9mm alu. Den var lett å jobbe med, kun kutting med hånd-platesaks, og knekking over en skarp kant. Når jeg hadde laget en prototype, så laget jeg med to til basert på denne. Prototypen skal jeg gå til en "platekunstner" med for å få laget i 2-2,5mm alu som sveises i skjøtene. Mine tettet jeg med Tec7. Samme stoff ble benyttet til monteringen, samt alu-popnagler. Anser mao mine som en litt midlertidig løsning, selvom de er tette, og av alu, så de kan sikkert stå, men det får tiden vise. Monteringen og modding er reverserbar, så det er fint mulig å få inn de gamle setene uten at det er gjort graverende inngrep i konstruksjons-deler.

 

P1030670.JPG

 

P1030666.JPG

 

Kasser på plass og tettet, så var det til med den bakre braketten som setene "smetter" ned på og som låser disse. I og for seg kurant jobb det og. Under så må det naturligvis lages/skaffes tilveie tilstrekkelig med "mothold". Denne laget jeg enn så lenge av en galva bjelke som tar opp krafta i tilstrekkelig grad. Her ønsker jeg å se hva som er originalt på Puma og få dette riktig!

Alt av braketter tilpasset og montert, så kom et lite tilbakeslag, det enkle setet har låst seg til braketten bak. Så her må det til noe modding. Antar at braketten er kommet litt for langt frem bare. Det doble fungerer utmerket.

Det som gjenstår er:

Få på plass originalt jern under for braketten, og så må jeg lage noen forsterkninger i form av vinkler for mothold bak setekassa på de fremre festebrakettene. Det er litt for svakt med kun en liten plate bak. Grunnen er i hovedsak spesielt kraften som det doble seter øver på setekassa når dette bikkes forover. Må også lage de små vinkelbraketten som setene hviler på ute mot dørene. Der passet ikke hverken de gamle eller de nye.

Seter og braketter montert så var det tilpasning av støydempeplater og nye tepper.

Synes selv dette ble både bra og en knall løsning. NÅ fungerer bilen trygt og bra for dem som sitter bak også. Gode seter som ungdommen er godt fornøyd med. Benplassen blir også ett godt hakk bedre da "rumpa" kommer lenger bak med påfølgende ganske god plass.

 

Et lite tips. Få med deg en kompis på denne jobben. Det er utrolig mange turer opp og ned og under og over når du er alene om denne jobben :blink:

 

OG, så kom det hyggelig post forleden dag. Så nå er bilen "dekal-trimmet" på den rette måten. Passe fin gul-orange og bokstaver i grønt, perfekt på den grønne bilen. Så dermed.... Takk Arild for flott bidreg til å dra bilen i riktig retning. Helt klart hvor VI skal med denne excl

 

P1030678.JPG

 

P1030677.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeid Terje og bra beskrevet.

 

Synes jo du løste plata i hullet i hjulkassa meget bra. Skal se godt på de bildene før jeg går igang med mine. Er jo typisk det at du rakk å gjøre det før meg nå som jeg har kjørt rundt med setene en stund...

 

Når det gjelder originalbraketten som skal under setefestet bak så er jeg redd du må til med et karosseriløft for å smette den på plass. Dette får vi kanskje en oppdatering på fra et sted såvidt litt lenger vest for meg etterhvert. Han har ihvertfall bil og brakett, så får vi se om han knekker nøtta til å få den inn på plass!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...