Gå til innhold

D3 - Fremdeles vibrasjon fra girkasse


Tysen

Anbefalte innlegg

Hei, trenger moralsk støtte nå..

 

Vibrasjon fra girkassen har kommet tilbake, hva mer kan prøves?

Som prevantivt vedlikehold, fikk eg flushet girkassen rundt mai 2014. Før dette merket eg ikke noe vibrering. Nytt filter (plast) ble kjøpt inn, og bilen satt inn på et lokalt verksted for flushing og filterbyte. De klarte ikke å få løs motoren fra motorfester, så filteret ble ikke byttet. Etter kort tid fikk jeg vibrasjon i de kjente problemområder. 3.gir i svak oppoverbakke i rundt 50 km/t. Jeg kjørte da i 2 tuber med DR.Tranny, og alt ble gulle bra. Nå etter ca 5 måneder har vibrasjonen komt tilbake :( og er stigende.. Tenker da at det mulig bør kjøpes inn stålpanne med løst filter, for å klare å bytte filteret, og flushe på ny. Men hiver eg penger ut av vinduet da?

 

Er det andre som har opplevd at vibrasjonen kommer tilbake etter flushing? og Dr.tranny?

 

Kan det være andre ting som kan skape vibrasjoner i akkurat dette området?

 

Ser og at turtallet pulserer en del ved rolig kjøring.. Bilen har nå rullet rundt 163 000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjonen kommer av at hydraulikkolja er blitt tynn noe som skjer i alle hydrauliske systemer.

 

Dr. tranny øker viskositeten noe med er ikke noen permanent løsning.

 

Flusjet de kassa eller tappet de bare av og fylte på igjen de 2,5 liter som ligger i sumpen?

 

Du kan tappe ut av sumpen og fylle på igjen og gjenta dette 4-5 ganger med noen kilometers mellomrom for å blande inn ny olje som enkel egeninnsats.

 

Kjøper du metallsump med lokk kan du ta av plastsumpen ved å jekke opp girkassa i bakkant og sage av stigerøret som er det som hindrer filteret i å komme ut. Nytt stigerør sitter på den nye filterinnsatsen.

 

Jeg har begynt å tappe av en gang i året og fylle opp sumpen igjen som preventivt vedlikehold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en eller to tuber med Dr.tranny gjør så mye med viskositeten i et system med 6-8 liter olje. Derimot modifiserer den friksjonen til olja i clutchplatelamellene som gjør at vibber blir mindre. Søker du på forumet er det lenker til hjemmeflushing, som kun krever olje, trykksprøyte og litt hageslange. Men vil anbefale å få byttet filteret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min søken etter utvekslingsforhold på fordelingsgirkassen til D3 fant jeg en tråd med en som delte denne for å vise hva som var inni. Denne kjøpte han på eBay for £50 med melding om ulyd, men brukbar.

Når han delte den viste det seg at Magna-Steyr har brukt billige lagre og lageret til inngående aksel var gåen. Dette er et standardlager 6210 3C og kan byttes av hvilken som helst mekaniker.

Magna-Steyr DD295 transfer-box-teardown

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilsatte 2xDrTranny ca okt 2013, med umiddelbar virkning på vibrasjoner i 3.gir. Detteholdt seg like bra helt til okt 2014 da jeg flushet pluss byttet bunnpanne/filter på Autostrada Skien. Girkassa er fortsatt helt fin! MY05, 180k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjonen kommer av at hydraulikkolja er blitt tynn noe som skjer i alle hydrauliske systemer.

 

Dr. tranny øker viskositeten noe med er ikke noen permanent løsning.

 

Flusjet de kassa eller tappet de bare av og fylte på igjen de 2,5 liter som ligger i sumpen?

 

Du kan tappe ut av sumpen og fylle på igjen og gjenta dette 4-5 ganger med noen kilometers mellomrom for å blande inn ny olje som enkel egeninnsats.

 

Kjøper du metallsump med lokk kan du ta av plastsumpen ved å jekke opp girkassa i bakkant og sage av stigerøret som er det som hindrer filteret i å komme ut. Nytt stigerør sitter på den nye filterinnsatsen.

 

Jeg har begynt å tappe av en gang i året og fylle opp sumpen igjen som preventivt vedlikehold.

 

 

Jeg håper og tror at de flushet oljen. Eg måtte til og med vente noen måneder til de hadde kjøpt seg ny maskin for oppgaven. Det som kan tenkes er at de ikke helt hadde klart å lære seg kunsten :) Kan det tenkes at de og har brukt feil type olje? De fortalte at de hadde vært i kontakt med LR verksted for å få riktig type, men hvem vet..

 

 

I min søken etter utvekslingsforhold på fordelingsgirkassen til D3 fant jeg en tråd med en som delte denne for å vise hva som var inni. Denne kjøpte han på eBay for £50 med melding om ulyd, men brukbar.

Når han delte den viste det seg at Magna-Steyr har brukt billige lagre og lageret til inngående aksel var gåen. Dette er et standardlager 6210 3C og kan byttes av hvilken som helst mekaniker.

Magna-Steyr DD295 transfer-box-teardown

 

Ikke rart at ting kan begynne i vibrere når det blir gammelt, det var en del smånibs der ja blush ikke noe eg plukker ner og opp i løpet av en helg i vertfall.. Og hva gjelder billige lager, så er det vel bare å innsjå at LR som alle andre vareproduserende produsenter bruker det billigste av det billigste de til en hver tid får tak i.. :angry:

 

Jeg tilsatte 2xDrTranny ca okt 2013, med umiddelbar virkning på vibrasjoner i 3.gir. Detteholdt seg like bra helt til okt 2014 da jeg flushet pluss byttet bunnpanne/filter på Autostrada Skien. Girkassa er fortsatt helt fin! MY05, 180k.

 

Ja eg vurderer det samme, men vil bare høre om det kan være noe annet som også skaper vibrasjoner, slik at jeg ikke bare kjører på, mens problemet fortsatt vil være der.

 

Fra Amerikanske forum som jo kan et eller annet om automater "Man flusher ikke gamle automater det blir bare problemer" :)

 

Man trenger vel strengt tatt ikke ha service på gamle amerikanske automater B) De bare går og går :) Har hatt noen gamle Jeeper, aldri noe problem!

 

I dag til jobben slo det meg at det var ingen vibrasjon på kjente steder når eg kjørte i Snø og Is modus. Kan dette ha noen logisk forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ulogisk at du merker forskjell i Snø-modus. Ligger vel generelt i et gir over da, og holder lavere turtall mye lenger før den girer ned. Ligger vel derfor i 4. der den vanligvis gikk ned i 3. antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at verksted ikke klarte å løsne høyre motorfeste. Ja det er trang, men man får fint plass til skralle.

Jeg gjorde det selv og jeg er ikke noen mekaniker, men denne jobben burde være grei for de som synest det greit å skru selv.

 

Jeg hadde litt slipp på 3. av og til, som ga seg igjen en god stund før filterbytte og kom ikke igjen etter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser ut for at det får bli en ny stålpanne med tilhørende ZF girolje fra England da. Får håpe verkstedet gir meg en god deal og kan hjelpe til siden det ikke var helt ok første gang. Har planer om å sjøl skifte både tannstang og øvre og nedre bærebruer bak, så bilen må uansett inn på verksted til hjulstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får riktige skruer til ny bunnpanne. Jeg fikk feil, med kjipe konsekvenser, én knakk og jeg fikk to lekkasjer. Heldigvis ryddet selger opp og jeg fikk refundert beløpet for hele kjøpet. Det dekket ca. verkstedkosten.

 

Stålpanna er tynnere og skruene ergo kortere. Sjekk gjerne før du begynner full montering, uten at jeg tror feil skruer er vanlig. Likevel greit å være sikker.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får riktige skruer til ny bunnpanne. Jeg fikk feil, med kjipe konsekvenser, én knakk og jeg fikk to lekkasjer. Heldigvis ryddet selger opp og jeg fikk refundert beløpet for hele kjøpet. Det dekket ca. verkstedkosten.

 

Stålpanna er tynnere og skruene ergo kortere. Sjekk gjerne før du begynner full montering, uten at jeg tror feil skruer er vanlig. Likevel greit å være sikker.

 

:)

 

Takk for info. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for info. :)

 

 

Hvis du ikke har strammesekvensen, er vedlagt fil grei, der har du hele smørbrødlista på det du trenger.

For å komme til bedre, på skruene bak og foran, kortet jeg ned torxbiten og brukte 3/8" med bitsholder, det samme på moment nøkkelen, for å få alt riktig.

Ta av dekkplata under motoren med det samme, hvis ikke, vil det være enda mere knotete på 4 av de fremre skruene.

Metall sumpen er bredere/lengre i forhold til plastsumpen, så skrap bort all skiten på anleggsflaten mot girkassa.

 

ZP_SI_Oelwechselkit_EN.pdf

Endret av SteinarNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du ikke har strammesekvensen, er vedlagt fil grei, der har du hele smørbrødlista på det du trenger.

For å komme til bedre, på skruene bak og foran, kortet jeg ned torxbiten og brukte 3/8" med bitsholder, det samme på moment nøkkelen, for å få alt riktig.

Ta av dekkplata under motoren med det samme, hvis ikke, vil det være enda mere knotete på 4 av de fremre skruene.

Metall sumpen er bredere/lengre i forhold til plastsumpen, så skrap bort all skiten på anleggsflaten mot girkassa.

 

 

Meget bra! Her hadde min logikk ført til feil rekkefølge etter bolt nr.13 :unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå trenger eg virkelig trøst angående denne saken. Har hatt bilen på samme verkstedet som flushet girkassen i dag, og fikk en urovekkende telefon. Etter mye overtalelse fra min side, gikk de endelig med på å bytte til stålpanne og løst filter. Oljeleverandøren deres hadde da hardnakket påstått at det var bedre å kjøre med gammelt filter, en å bytte til dette uorginale løse filteret. Bilen har nå rullet ca.170-. De byttet filter, og fylte på 8 liter ny olje (noe som høres mye ut ved rent byte? mener det er 7 liter som følger med om man kjøper olje og filter i lag) Menn etter en prøvetur, mener verkstedet bilen nå vibrerer mer en før. Og antyder det må være noe med converteren eller innvendig lekasje i girkassen :( :( :( Noen som har vært borte i dette? Bilen ble midlertidig bedre med bruk av Dr. tranny, men de to tubene er nok borte i fra oljen i dag. Skal innom og hente bilen på vei fra jobben i dag, og må prøve å få klarhet i hvilken olje de har fylt på. Men kan det være aktuellt å prøve LUBEGARD® Automatic Transmission Fluid Protectant ? (fra samme produsent som Dr.tranny, men med en mer permanent virkning i følge produsentens skryt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du benytter et LR-verksted,eller et som kan skru LR !

 

Sånn som du forklarer,så vil dette verkstedet HELST ikke gjøre en jobb på din bil.

 

Og å prøve "det og det " av oljer og tilsatser, blir jo bare gjetning. Nei,ta en skikkelig flush og RENS av kassa,det vil gjøre "susen" :)

 

Og bruk et verksted som vet hva de holder på med !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min årlige skift av olje på kassa mi i dag. Jeg merket en liten antydning til vibber i går da jeg kjørte opp bakken hjemme (der det er god stigning og 50 sone).

 

2,5 liter ut og nye 2,5 liter inn og nå er det ikke antydning til vibrasjon.

 

Flusjet kassa for 40 000 km siden, da var det Roy Sandmo i Drammen som gjorde det pluss at filteret ble byttet. Da var vibrasjonene relativt merkbare. Bilen var gått 165 000 da.

 

Vibrasjonene forsvant.

 

Jeg mener de brukte i overkant av 9 liter olje da. Initial fill er 9,5 liter så 7 høres litt lite ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da har eg kjørt hjem med bilen, og kan ikke si at den vibrerer mer en før, helst så velger eg å tro den er midlertidig bedre. Litt risting er det av og til, men med piggdekk som burde ha vært nye, og dårlig asfalt er det ikke annet å forvente. Så eg trur ikke det blir å overhale girkassa nei. B)

 

Men er det noen som har kjennskap til LUBEGARD Automatic Transmission Fluid Protectant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bør gjerne oppdatere denne tråden, siden den har komt frem igjen. (Ble til at det ble en del fortvilte tråder rundt dette temaet før det ble løst).

 

Etter mye prøving og feiling med flushing, filter og oljeskift, og til slutt en del forsøk med ulike Lubegard luriums, ble det til slutt ny converter som løste saken på min tidligere D3. Om det bare var eg som var max. uheldig, eller om min bil hadde hatt et hardt liv før meg, eller- - så ble i vertfall lockup lamellene i converteren min så pass glasserte, at ny olje ikke var nok til å skape god nok friksjon mellom platene, og det ble slipp med vibrasjoner. Kun midlertidig forbedret med å tilsette friksjonsforbedrer (Lubegard Dr.tranny) som ikke er noen permanent fiks, verken om oljen eller converteren er dårlig.

 

Nå skal det sies at eg ikke hadde vibrasjoner før første flushing, og det ble ikke brukt ZF olje, men en (etter sigende) forbedret olje fra Lubegard, så allt er mulig, og det kan være det var denne oljen som tok knekken på converteren, men om så, er det vel på sin plass å være litt skeptisk til andre produkter fra denne leverandøren også?

(Har snakket med andre som har vært å flushet sine biler på samme verksted, med bruk av samme olje på like ZF kasser, da i BMWer, og på de har det ikke vært problem)

 

Men for uten det, to tuber med Dr.tranny virker umidelbart, og vibrasjoner forsvinner en kort stund. Men er ikke noen permanent kur.

 

Vil heller omtale det som et produkt for uerlige bruktbilselgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På ‎03‎.‎08‎.‎2017 den 8.31, Haa- skrev:

Tysen: Kan jeg spørre hvor du fikk byttet converter, og prisen på gildet!? Tipper jeg må gjøre det samme...

Hei, aldri hyggelig å ha den følelsen. Fikk først pris fra et spesial verksted på automat + et LR verksted i Bergen. De skulle ha rundt 30.000+ for arbeid og converter.

 

Til slutt kjøpte eg en forsterket converter fra UK (husker ikke helt nå i feriemodus fra hvor) og fikk et lokalt verksted til å stå for arbeidet. Fikk forhandlet meg frem til en fast pris fra de på 7 timer, og de klagde ikke på at det var for lite når de var ferdig. Så i lag med olje mener eg det kom på til sammen rundt ca kr 16.000,-

 

Lykke tilblush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...