Gå til innhold

Campingvogn - kjøpetips


radovan

Anbefalte innlegg

Då spør eg om kjøpetips igjen! :)

Det står å lese i stjernene at vi skal selje bobilen og kjøpe campingvogn. Det har eg aldri hatt før og då må eg ha hjelp.

 

Planen er å få ei som har sengeplass til seks personar (to vaksne og fire små) og som er komfortabel utan å bli så stor at vi ikkje kan køyre stort sett der vi vil. Trekkvogna vil bli Disco 2. Den er sterk og stødig. :)

 

Så ny som mogeleg, mest pga design og utsjånad, kanskje maks ti år.

 

Eg er ikkje interessert i eit reparasjonsobjekt, det må vere berre å spenne for hesten og reise.

 

Er dette gjennomførbart på det vi får for bobilen, kanskje 100000?

 

Har sett nokre annonser på bl.a. Hobby 560 som såg overkomeleg ut, men eg er jo temmeleg blank på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha mulighet for å campe utenfor campingplasser må du ha batteripakke.

Noen har mulighet for varmtvann og dusj. De nordiske vognene har vanligvis gassvarming på vann, og de billige ofte bare varmtvann på 230 volt, som igjen begrenser bruken utenfor campingplasser.

 

Jeg synes det er greit å kunne stå hvor jeg vil uten å være avhengig av 230 volt og fremdeles ha samme komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ta en titt på denne B)

 

Vi kjøpte en Starcraft Centenniel i fjor sommer og er kjempefornøyde, og jeg som aldri skulle ha campingvogn :o

Du får en så god romfølelse innvendig at du aner det ikke, jeg er 193 på sokkelesten og kan stå oppreist uten følelsen av at taket utvider "månen" :) i tillegg er den ittrekkbare spisestua genial da den gir gulvplass og god sitteplass til 6 voksne.

Sengene i hver ende er amerikansk "Queen-size" og jeg med mine 193 cm kan ligge utstrekt :)

 

Vår vogn har totalvekt på 1701 kg, men er utrolig god og stabil å kjøre med, vind merkes bedre på bilen enn på vogna :)

Antar at varmeanlegget er gassdrevet med litt hjelp av 12V til vifta, så da er du uavhengig av 230V slik Rolf bemerker ovenfor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintercamping er nok lite aktuelt. Iallfall første tretti åra. :P Derfor treng vi ikkje prioritere det spesielt.

Men vi er glade i komfort for det. Frå bobilane våre er vi vande med varmeomnar og varmt vatn frå gass og lys og diverse frå 12 og 230V.

Pluss TV/DVD, gassbluss til koking, kjøleskåp og bad med dusj og integrert toalett.

 

Det er vanskeleg å få til alt dette i ein telthengar, same kor avansert han er. Derfor er det litt uaktuelt med det. Viss det berre var eg sjølv som skulle på tur, derimot... ;)

 

Sjølv om 90% av overnattingane våre skjer på campingplassar synest eg det er viktig at utstyret vårt fungerer utan 230V. Viss ikkje får eg sikkert aldri overnatta på vegskuldra på ein skogsveg, slik eg synest det skal vere. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjåfør med oversikt over hva som henger bak fikser 2,5 meter også.

Har kjørt endel på småveier på sørvestlandet med den bredden og ikke måttet rygge,kløne mye.

Men speil a la Mikke Mus-ører er godt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har meir tips om kva påfunn ein bør unngå eller kva ein må ha? Ikkje for det, eg har jo erfaring med bobilar, men likevel - eller kanskje nettopp derfor - kan det vere saker og ting eg ikkje har tenkt på.

 

Kva med konkrete merke og modellar eller eigne erfaringar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange. Våre 42 overnattinger i vogna i 2014 gir etter hvert noen erfaringer.

Finn ut hva DERE legger vekt på. Med barn er min erfaring at skap, hyller og oppbevaring er noe man ALDRI får for mye av. Det er lettere holde orden i et halvfullt skap, enn et stappfullt. Hyller man kan tørke sko på, skap til tørt og andre skap til fuktig tøy er også en fin ting. Håndkletørker på bad, er en detalj vi etterhvert ikke kan leve uten...

 

Mange velger vogner med « separate soverom « for å dyrke bluferdigheten. Særlig er tanken på å uforstyrret klappe litt på mor, forlokkende. Mitt råd er : GLEM DET ! Enten får du sjanse på at unga sover, eller så får du ta på en ekstra pysh, og satse på en god natts søvn…. :)

En vogn i denne størrelsen ( fra litt over 5 til litt over 6m ) er så «trang « at fler soveavdelinger samt midtsitter, stort sett blir overfyllte, klaustrofobiske bokser. Beste løsningen er nok køyesenger med dobbeltseng ved siden av. Da fordrer du at vogna er 250cm bred, jeg har hatt begge typene ( både 230 og 250 ) og går ALDRI tilbake til 230cm vogn. Selv ikke på smale, ugreie veger. Men – 250cm vogn fordrer bred, robust og stor trekkbil. Defenderen er litt i smaleste laget, Pajeroen var bedre. D2 er sikkert brillefin. Vekt er heller ingen issue på en så stor bil. Husk gode speil, jeg har både OK, ubrukelige og KJEMPEGODE speil. De ubrukelige var de som kostet mest. Husk lange armer om du velger 250cm vogn.

 

Vurder stekeovn, våre to siste vogner har ikke hatt det, men min neste SKAL ha det.

 

Prøvesitt salongen, mange kontinentale vogner har helt forferdelig vond sittecomfort, iaf for rumpa mi. Steinharde, tynne puter, gir tresmak i ræva etter kort tid. Jeg velger konsekvent vogn med vannbåren varme, skal du KUN bruke vogna på sommeren, funker sikkert luftvarmer også. Husk at gulvvarme også gir mulighet for tørking av sko, en tynn stripe varmekabelmatte, gir ikke denne muligheten... Vannvarme gir som regel egne tørkeskap med eget element kjekt når det regner hver dag, eller man er på vintercamping..

Vi har også vannbåren gulvvarme i våre vogner, og siden vi vintercamper ganske mye, er dette et « must «. Følelsen av å tasse rundt i en caravan i 25 minus, iført underbukse og trøye, er litt snål… :)

 

Det er også stor forskjell på kjøregenskaper på vogner. Jeg hadde en Bjølseth for noen år siden, maken til tungdratt dumperhenger har jeg aldri opplevd. Tre andre vogner har hatt BPW understell, meget gode kjøre-egenskaper…

Jeg mener budsjettet ditt, på ca 100 000kr gir rom for en god, romslig vogn av ikke-antikk årgang. Jeg syns også det er litt kult å eie noe det ikke går 19 av på dusinet,uten at det nødvendigvis er noe STORT påeng.

 

Du får laste opp kjærring og unger og slenge deg med til Kroatia til sommeren. 48timer etter avreise fra Nittedal, svingte vi inn på plassen der nede. Det er jo bare 2355km en vei

IMAG0831.jpg

 

Høstturer til fjells fordrer som andre er inne på, selvforsyning av strøm, varme og sanitær:
IMAG1092.jpg

 

Jule og nyttårsfeiring på Trysil;

IMAG1331.jpg

 

Når man likevel på andre siden av Europa, er det jo litt kult ta sånne bilder:

IMAG0839-EFFECTS.jpg

 

Området besto forresten av "rød jord" og jeg måtte inn med både sperre og lavgir selv om det var helt flatt. TC blinka som gal, hadde vært flaut måtte gå tilbake til den lokale bonden for hjelp.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mykje god info, Joker! :)

 

Du reiser vel ein del på skitur-camping, om eg hugsar rett? Då treng du nok ei vogn som er varm og god og står for ein støyt. :)

For oss er det lite aktuelt med vintercamping pga arbeid og familiesituasjon. Derfor vil nok vogna få same skjebne som bobilen; vinterlagring innandørs.

 

Vårt campingliv har typisk vore få lange turar per år, kanskje ein eller to og ikkje utanfor Skandinavia, eit par helgeturar kvar vår og haust og ein del overnattingar heilt i nærleiken, på tunet til vennepar eller på sætra. Alt innanfor dei snøfrie årstidene.

 

Den store fordelen med bobilen er jo og det at ein kan køyre den om ein berre skal på handel i Ålesund eller Førde og synest det er kjekt med huset på ryggen den dagen. Det går jo heile dagen på ein slik tur frå ein reiser og til ein er heime og det er jo ikkje dumt med toalett og annan luksus, spesielt om ungane skal vere med.

 

Redd for at dette kjem til å vere noko eg vil sakne. Men ein slepp PKK og dyr årsavgift, pluss alt anna vedlikehald ein bil må ha.

 

Så nokre dumme spørsmål:

 

Kva er kontinentale vogner og kva er ikkje?

 

Korleis samanliknar/reknar ein lengde på vogner? Ser det blir operert med innvendig lengde og utvendig med og utan drag. Er det noko som er meir standard?

 

Bør ein prioritere ei toaksla vogn eller blir det for stort? Kvar går "skillet"?

 

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kontinentale vogner = vogner produsert i Europa.
Solifer, Polar, Kabe og Cabby er IKKE kontinentale. Ikke Bjøseth heller, men de er etterhvert ganske gamle.

 

2. Godt spørsmål, har du fler ? Du må gjerne sammenligne totallengde, og karosserilengde utvendig og innvendig. Noen har lengre drag enn andre, noen skryter på seg mer enn andre. Standardiserte mål finnes ikke.

3. I dag finnes enakslede vogner helt opp til 700 størrelse, og 1800kg totalvekt. Jeg ville IKKE kjøpt toakslet, medmindre det var helt påkretvet pga størrelse. En enakslet triller mye lettere bak bilen, dessuten er det halvparten så mange dekk, bremsebånd, bremsetromler, bremsewirer og annet som er dyrt, som må holdes i orden. En typisk førstevogn på rundt 560-600cm bør etter min mening absolutt være enakslet, medmindre du velger noe ut-gammalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk i alle fall på tillatt last i vogna. Mange vogner har svært lav lastekapasitet. Sjekk vognkort og aktuell vekt. Skal du ha med 4-5 personer på tur, trengs det en del utstyr, og selv om det er bra med bagasjeplass i en D2, så er det mye det er mest praktisk å ha i vogna.

 

Jeg har bare gode erfaringer med toakslet vogn (Hobby 650). Dette er en tung vogn, og den er bra stabil dersom jeg laster den rett, den blir lett baktung om jeg ikke passer på hvor tingene stues bort.

 

Med en tung vogn, er det også kjekt med Mover. Prøv å dytte og snu en totonns toakslet henger på sleipt underlag! Vi prioriterte komfortabet soverom og komfortabel sittegruppe. Så fikk vi en brukbar dusj og kjøkken med stekeovn på kjøpet. For oss var også luftkjøler viktig siden vi reiser til mellomeuropa om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var også luftkjøler viktig siden vi reiser til mellomeuropa om sommeren.

Mens vi valgte strategien: godt isolert vogn, godt isolerte luker og ikke minst SVARTE, VARMEREFLEKTERENDE vinduer.

 

Vogna vår blir ikke plagsom varm inni, selv uten AC. Og det i 35varmegrader

 

Bonus er at jeg slipper vedlikeholde enda en dings, samt slipper laste 20kg på taket på vogna.

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har bare gode erfaringer med toakslet vogn (Hobby 650).

 

Med en tung vogn, er det også kjekt med Mover.

Den vogna er 8,40m lang, etter det eg kan sjå. Totallengde, sjølvsagt.

Blir ikkje dette i lengste laget for problemfri sniking på småvegar?

 

 

Kva søren er ein Mover? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel 8,70 tror jeg :)

2014-06-09%2014.58.24.jpg

Definer problemfri. Størrelsen er i nærheten av det som er praktisk å flytte rundt, mest fordi enkelte campingplasser har litt små "teiger", gjerne ca 10x10 meter, og noen ganger litt trange passasjer.

 

Selv med D3 foran, så er vi kortere enn de trailerene som kjører rundt i landet vårt.

 

Jeg har jo ikke kjørt mye på de minste veiene med denne, men opplevere det som mindre problematisk enn bobil med henger som jeg kjørte rundt med før.

 

Mover er elektrisk drift på hengerens hjul. Det gjør at jeg kan kople fra og manøvrere monsteret uavhengig av bil og muskelkraft. Kjekt å ha:)

 

 

 

Endret av ovik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å så mye etter vogn i sommer, men har forleløpig slått det fra meg.

 

Men det eg hang meg opp i, var at jeg vil ha en vogn der man får adgang til kjøkken benken og toalett med en gang man kommer inn i vogna. Og ikke tråkke til motsatt ende, gjerne igjennom sove avdelingen. Mener det må være praktisk, da men reker inn å ut, stort sett for hente noen kalde i kjølen, eller man må inn for å få plass til flere kalde ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Aldri skulle vi ha campingvogn sa vi hele tiden, nå er det bestemt at det blir campingferie i år også og jeg begynner å vurdere vogn :unsure: Bedre halvdelen er sjokkert men jeg trur realistisk sett er det nesten den beste løsning. Er det det?? :(

 

I fjor var vi en del på tur med en pop up camper

20140718-203006.jpg

 

En fantastisk tur, men selve hængeren hadde egentlig flere ulemper en fordeler:

Fordel: du drar en relativ liten henger.

Ulemper: ingen tilgang til noe ting (kjøleskap, kjøkken, bagasje, ..) uten å slå den opp. Siden den har veldig lite bakkeklaring kommer du egentlig ingen sted utenfor veien. Småungene (2+4) hadde det vanskelig å rue seg ned i "teltene".

 

Siden det er fullstendig hipp som happ om man drar en liten eller stor henger med en TDV6 (eller 4.7lV8) lurer jeg på om en "vanlig" vogn ikke hadde vært bedre for oss. Selvsagt hadde jeg valgt offroad utgaven av pop-up camperen, men det er utenfor budsjettet. Den hadde vært mye mer fordel. På turen så jeg "vanlige" campingvogn med bedre bakkeklaring enn vår popup.

 

Med en ikke allt for stor vogn ville vi vel klare de fleste turer på norske småveier og av og til en grusvei? Og Joker har vel dokumentert at man kan campe med vogn i "terrenget" ;-)

er det noe feil med min argumenter?

Endret av Puch G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingenting som hindrar deg (kanskje bortsett frå lovverket ;) ) i å heve ei campingvogn? Eg såg ei ein gong med 33" hjul. Den var heva nokre tommar på fjørene og hang bak ein IH Scout (eller var det ein gammal Ford Bronco, kanskje) med 35-tommarar.

 

Den kunne sikkert gjennomført eit middels orienteringsløp utan problem. :)

 

Kanskje eg skal sjå om eg finn eit bilete av den ekvipasjen og samstundes sjå kor feil eg hugsar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les post 2 igjen ;)

Campingvogn er kompromiss hele veien.

For oss er det viktig med eget soverom til de voksne. Ungene har resten av vogna.

De kan gå på toalettet uten å forstyrre mor og far.

Andre liker at alle sover i samme rom. Men vi liker ikke å ha ungene i senga med oss, pluss at det blir varmt med alle på lite plass. Slik vi har det idag fungerer greit, men alle sittegrupper er lagt ned til seng når alle 4 barna er med.

Titt litt på løsninger, mye smart der ute.

Jeg skulle aldri ha vogn jeg heller. Men er supert å kunne komme "hjem" etter en dag ute i det fri. Senga er alltid oppredd og klar til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle aldri ha vogn jeg heller. Men er supert å kunne komme "hjem" etter en dag ute i det fri. Senga er alltid oppredd og klar til bruk.

 

Og da ble det en Poletta på oss.Også kalt soveværelset.

Vi bruker den til å sove i og til litt matlagning.

Elllers er vi ute hele dagen.

Og halve natta,sier noen.....

Men fortelt ble det pga barnebarn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ha tilgang til " godsakene " underveis er hele påenget med campingvogn. Å kunne stoppe, når man vil for en kaffe, litt brus fra kjøleskapet, litt mat, en strekk i senga om man trenger det osv, er hele påenget med å drasse på en diger vogn. Vi slipper også unna alskens overpriset drittmat fra alle vegkjøkken og kroer langs vegen, som må til når man kjører et stykke. Jeg VET det er stas å sitte rundt leirbålet for å krabbe inn et godt og kaldt telt for mange, men når jeg stopper langs vegen på tur til Trysil en fredag ettermiddag i 2030 tida, setter jeg pris på å kunne ta meg en brødskive uten å pakke ut i 2 timer.

 

For oss finnes det ikke annen ferieform. Budsjettvennlig er det også, 2 netter i Trysil kostet oss 500kr nå i påska, vogna hadde vi fra før. Den ene natta sto vi på parkeringsplassen, siden det ikke fantes noe ledig på campen. Med godt 12V system, god varme på gass, mat i kjøleskapet og gode senger følte jeg at jeg hadde det som jeppe i baronens seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...