Gå til innhold

Hjeeeelp. Kona har fylt feil drivstoff på LR3


iladsten

Anbefalte innlegg

Da var det gjort. Kona har tanket bensin på Discoen og kjørt 4-5 km. Nå puttrer den som en sørlandssnekke og er hentet av Falck.

Har forsikring som dekker feilfylling men er livredd verksted som evt. Tar enkleste rep slik at vi sitter igjen med svarteper etter noen måneder.

Er det noen i forum som har opplevd tilsvarende og kan gi meg tips på hva som minimum må skiftes ved slike uhell?

 

Legger ved bilde av fyllepistol på vår lokale Statoil. Kunne vel vært bedre merket..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har forsikring så er det jo ingen grunn til at de skulle ta enkleste fix. De får jo betalt for jobben. Hadde et lignende tilfelle i familien men bilen ble ikke startet pga fadesen ble oppdaget. Men når det er kjørt så sier NAF at kostnadene kan bli alt fra 30 til 100 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at disse kan hjelpe på stedet, dersom man ikke har startet motoren. Snedige pumpebiler. http://fuel-service.no

 

Her nordpå har vi desverre ikke slike snedige pumpebiler.

 

Det nærmeste vi kommer er noen udefinerte utlendinger som til stadighet er på farten og tømmer dieseltanker. De gjør det gratis har jeg hørt.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inne en bil med samme "problemet" på jobb.... kan ikke finne igjen instruksjonene i farten men i bunn å grunn er det følgende:

tank renses, rør renses, filter byttes, pumpe byttes, høytryksrør byttes, og dysene byttes...

om du har forsikring som dekker dette så er det ikke no å tenke på, dersom forsikringen ikke vil dekke det (av en eller annen grunn, eller at du får en syk egenandel) hade jeg nok personlig renset systemet, nytt filter og litt 2takts olje...(har gått på mange biler før, men aldri prøvd på lr)

Men det er jo kjedelig om en dyse kjiler seg og brenner en ventil/stempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo kjedelig om en dyse kjiler seg og brenner en ventil/stempel...

 

Det pleide vi da å høre på "gamle" biler.

Vil ikke elektronikken si fra?

 

Og ja,jeg vet folk skrur opp stereoen når det kommer ny lyd eller lys ignoreres fordi det er dyrt på verksted.

Ulydfjerning sitert fra kunde med påfølgende veldig dyr rep.på menneskebil som kunne vært unngått.

Det var en løs caliper foran som gnagde på felgen til den kom gjennom.Låste hjulet og forårsaket styringsproblemer med påfølgende karosseriskader i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det pleide vi da å høre på "gamle" biler.

Vil ikke elektronikken si fra?

 

Og ja,jeg vet folk skrur opp stereoen når det kommer ny lyd eller lys ignoreres fordi det er dyrt på verksted.

Ulydfjerning sitert fra kunde med påfølgende veldig dyr rep.på menneskebil som kunne vært unngått.

Det var en løs caliper foran som gnagde på felgen til den kom gjennom.Låste hjulet og forårsaket styringsproblemer med påfølgende karosseriskader i tillegg.

 

Er usikker, har aldri opplevd det... har bare hørt historier, sjangsene for at dette skjer er vell minimal MEN dersom det skjer med din bil er det uansett veldig irriterende....

Elektronikken vill si ifra med motor lampen og gå i "limp home" eller stoppe, men fra erfaringer så gir somregel folk en lang flat F"#¤(N i lamper...

Du vill uansett få en annen forbrennings tempratur og tennings tidspungt så bilen vill gå dårlig..

Det er vell sjeldent at stempler/ventiler ryker, normalt sett er det enten høytryks pumpa eller dysene som skjærer seg..

 

Det du sier med at folk bare skrur opp musikken når det kommer ulyd kan jeg å bekrefte :P

Men LR kunder pleier å være mer nøye med bilene sine enn folk som kjører andre merker.

Den mest brukte unskyldingen når du kommer å sier at hjulet holder på å falle av er somregel: Ja det er ikke meg som bruker bilen daglig, det er kona og hun merker jo ingenting :lol: også ler vi litt av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte feil på en RR jeg hadde, dvs fylte bensin og kjørte noen km før den begynte å trekke dårlig, snudde og kjørte tilbake til stasjon der jeg fikk låne smøregrava. Fikk tømt tanken, fylte på diesel og litt totaksolje. Gikk bra det, og kjørte mange tusen km etter dette uten problemer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen tilbake på tunet etter 12 dager på verksted.

Merkeverksted har tømt "full" tank, skiftet filter og renset anlegget med Tunap 127 og tilsatt Tunap Microflex 983.

 

Disco Går nå som normalt men vi har tilsatt QMI dieselforbedrer for å forbedre smøring bare sånn i tilfelle.

 

Fikk beskjed om at hvis noe skulle skjære seg overtid relatert til uhellet ville dette bli dekket av forsikring.

 

Nå skal kona få presang: Nytt tanklokk som vistnok skal hindre feilfylling!

 

Takk til alle som har bidratt med tips og råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liten tilbakemelding om status etter 14 dager. Bilen fusker nå på første oppstart om morgenen og det er temperaturavhengig. Har lest litt rundt og mistenker høy forbrenningstemp etter å ha kjørt med bensin har ødelagt tuppene på glødepluggene. Da får vi ringe verkstedet i morgen og fortelle at Disco ikke er friskmeldt. .........

Kommer tilbake med oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siste oppdatering.... Disco ble aldri innlevert til verksted. Hadde en lang og hyggelig prat med glødeplugg spesialist på østlandet og vi konkluderte med at glødeplugger ikke ville ta skade.

Har fullt opp tank No. 2 med diesel etter uhellet og nå går den som en drøm. Håper det varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...