Gå til innhold

Land Rover på Svalbard


IvariValdres

Anbefalte innlegg

Disse bildene ble tatt i Longyarbyen på Svalbard, trolig under kongebesøket der i 1961. Mannen med henholdsvis sigarett og filmkamera er min far Harald Brynildsen som på det tidspunktet var journalist i Aftenposten og allerede tungt truffet av En kjærlighet til Svalbard som varte hele hans liv. Mannen til høyre er Store Norskes personalsjef på Svalbard, Rolf Røberg. Bildet fant jeg i et familiealbum hos min mor. Jeg delte det på Facebook og dermed kunne Hilde Solheim, nåværende journalist i Aftenposten og oppvokst på Svalbard, fylle inn masse fakta. Hun allierte seg med sin mamma, og sammen fant de ut at Røberg er Røberg. Og at han sannsynligvis var sjåfør denne dagen. De hadde veldig få biler på Svalbard, og kun ansatte fikk kjøre dem. både Hilde og mammaen hennes har sannsynligvis blitt transportert rundt i nøyaktig denne bilen på bildet.

Røberg er for øvrig fortsatt 100 prosent i farta, og kan sikkert fortelle masse om både denne og andre biler om noen kjenner forskertrangen kile.

image.jpg

image.jpg

Endret av IvariValdres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he da var jeg 2år og pappan min hadde også landrover til disposisjon også han var stiger i gruve5 jeg er født og oppvokst der .var oppe og jobba som bademester sommern 83 da stod det mange landrovere langs stranda som ingen brukte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel bodde hele livet på Svalbard. Hans kone var fagforeningsleder en mannsalder. Jeg spurte dem hva som sjedde med bilene, men før svaret kom gikk onkelen min bort. Det skulle være flere landrovere der, blandt annet noen lange stasjonsvogner forsto jeg.

 

Skal tro om de finnes enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Longyearbyen høsten 2009 og da så jeg en kort Serie I utenfor et eldre verksted. Tok bilde av den, men har ikke funnet det igjen. Enda. Litt irritert nå <_<.

 

Fant et annet bilde når jeg lette, tok sikkert bilde av dette når jeg var på et museum, på universitetet eller ett eller annet sted jeg besøkte.

 

Ser ut som den Serie I til høyre har nummer 95, muligens 85. Så det er ikke samme bil som det er bilde av i denne topic.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

 

IMG_1031.JPG

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...