Jump to content
LRforum

Ringerike Bil

Recommended Posts

De får sikkert med at bilen selges som den er uten garanti, men i realiteten kan de ikke gi dårligere garanti enn hva loven sier, men lenge før det blir rettsak pleier folk å gi opp.

Ring forbrukerrådet og hør om de har klagesaker på firmaet.

Som den er uten garanti kommer jeg ikke til å gå med på fra forhandler. Det skal det ikke stå i kontrakta.

Men å ta en sjekk med Forbrukerrådet på forhånd er sikkert ikke dumt. Hvis de kan gi opplysninger om sånt.

Det er ikke det at man skal være så fryktelig mistenksom, men det er greit å tenke seg litt om når man bruker en del penger på å kjøpe bil. ?

Det gjelder forøvrig denne bilen:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=3656900&finnkode=54272998

• 3 years later...
På 31.12.2014 den 14.23, Tom Rossing skrev:

Noen her som har vært borti Ringerike Bil på Hønefoss?

Er på utkikk etter FL2, og en bil som står der er et av alternativene.... ?

Ringerike Bil AS i Hønefoss - litt dårlig erfaring

Ringerike Bil AS
Adresse: Veienkollen 23, 3517 Hønefoss
Web: www.ringbil.no

Vi kjøpte nettopp en Volvo V60 2013 av denne forhandleren.

- Forsøkte å gjøre et raskt søk på nettet på Ringerike Bil før jeg dro dit for å se på bilen, men fant bare tre tråder på Google uten konklusjon. Derfor har jeg fått tak i passordet til mitt gamle brukernavn her slik at jeg kan dele min erfaring. Dette er kopiert fra Bimmers.

Jeg ble litt skuffet over handelen fordi bilen ikke var ordentlig rengjort etter bilklargjøring, og slark i dørfestet var ikke utbedret slik som avtalt. (Dette var viktig for meg fordi jeg stilte dette som en betingelse før kjøp. Det var ikke mulig å prute noe på bilen ellers). Bilen var ikke vasket innvendig, og ikke inni dørkarmer osv.

Selger var ikke tilstede da jeg hentet bilen. Da jeg tok dette opp på e-post, så var svaret raskt "Det er leit å høre at du føler det sånn." Videre beklaget han at det var "noe støv" i dørkarmer og "et par hundehår" i bagasjerommet. Dørfestet ble ikke kommentert.

Det opplever jeg som en type retorikk.

Pga dårlig oppfølging på e-post så tar jeg meg tiden til å skrive dette, da jeg mistet tilliten til selger. Han svarer raskt, men snakker ned mine punkter, og holder ikke det som ble lovet.

Dette er av bagatellmessig art, men jeg er undrende til hvorfor ikke de vil fikse det lille dørfestet slik som avtalt, eller godtar å dekke kostnaden. Jeg hang meg litt opp i denne slarken i døra før kjøpet fordi jeg mistenker at det må skiftes ut, men selger sa "vi fikser det, Morten."

Jeg sendte et filmklipp som dokumenterte mangelen, og fikk til svar at de nå kunne se at klargjøringen hadde vært for tynn. Jeg ble først tilbudt 250 kr for å utføre profesjonell vask lokalt i Fredrikstad, noe jeg mente var for lavt. Fikk da ny e-post hvor de sa at de hadde besluttet å ta bilen inn igjen til Hønefoss for å fjerne hundehår. Jeg spurte om dette er fornuftig bruk av tid for begge parter (4 timer kjøring + kø og ventetid). Ble da tilbudt 500 kr for å bli ferdig med saken. Festet mener de kan strammes hos Meca, og at dette antakelligvis er noe de vil gjøre gratis for meg.

Men hva om festet må byttes..?

Den garantien som er på kun 3000 km (50/50) er med andre ord antakeligvis ikke så mye verdt. Dette er min vurdering etter et helhetlig inntrykk og opplevelsen hos forhandler samt korrespondansen på e-post.

Tar saken en positiv vending, så vil jeg oppdatere eller redigere innlegget.

• 4 months later...

Kjøpte bil hos Ringerike Bil AS 16.04.19 og avtalen var at jeg skulle hente bilen dagen etterpå kl. 11:00. Dette passet meg utmerket da det var påskeferie. Vanligvis bor jeg 2-3 timer unna, men var på besøk hos mamma i påsken. 

- Dagen etter ringer selger meg 5 min før jeg er framme, og sier at skiltene til bilen jeg har kjøpt ligger i Skien og at pga. påskeferien og fridager får jeg ikke omregistrert bilen før neste uke. Jeg kjører de siste fem minuttene for å snakke med selger om dette, og som «kompensasjon» blir jeg tilbudt at de kjører bilen hjem til meg, men såvidt jeg kan se på deres nettside er dette noe de tilbyr til vanlig. Og kompensasjon er jo ikke en tjeneste.. Synes de kunne slått av et par tusen her! Kjøpte bil for 200.000, så hva er vel noen tusenlapper liksom. Jeg pruta heller ikke noe, da det var konkurransedyktig pris! 

- Ringerike Bil AS mener at dette ikke er deres feil, men forrige eiers feil. Forrige eier skulle legge skiltene i bilens bagasjerom. Jeg mener helt klart at det er Ringerike Bil AS sin jobb å sørge for at skiltene til bilen de selger er på plass. At bilen mangler skilter er jo en ganske vesentlig mangel..

- Som kunde opplever jeg det som et avtalebrudd (vi avtalte jo at bilen skulle hentes dagen etterpå). Hadde mest sannsynlig gått for en annen bil hvis jeg visste om dette, da jeg trengte bilen dagen etterpå... De beklager seg veldig og sier at de håper «at dette ikke byr på for store problemer for meg».. Men hva hjelper vel det.. Veldig uprofesjonelt!

Oppdaterer her hvis saken tar en bedre vending. 

Edited by Pia
På 18.4.2019 den 10.46, Pia skrev:

Kjøpte bil hos Ringerike Bil AS 16.04.19 og avtalen var at jeg skulle hente bilen dagen etterpå kl. 11:00. Dette passet meg utmerket da det var påskeferie. Vanligvis bor jeg 2-3 timer unna, men var på besøk hos mamma i påsken. 

- Dagen etter ringer selger meg 5 min før jeg er framme, og sier at skiltene til bilen jeg har kjøpt ligger i Skien og at pga. påskeferien og fridager får jeg ikke omregistrert bilen før neste uke. Jeg kjører de siste fem minuttene for å snakke med selger om dette, og som «kompensasjon» blir jeg tilbudt at de kjører bilen hjem til meg, men såvidt jeg kan se på deres nettside er dette noe de tilbyr til vanlig. Og kompensasjon er jo ikke en tjeneste.. Synes de kunne slått av et par tusen her! Kjøpte bil for 200.000, så hva er vel noen tusenlapper liksom. Jeg pruta heller ikke noe, da det var konkurransedyktig pris! 

- Ringerike Bil AS mener at dette ikke er deres feil, men forrige eiers feil. Forrige eier skulle legge skiltene i bilens bagasjerom. Jeg mener helt klart at det er Ringerike Bil AS sin jobb å sørge for at skiltene til bilen de selger er på plass. At bilen mangler skilter er jo en ganske vesentlig mangel..

- Som kunde opplever jeg det som et avtalebrudd (vi avtalte jo at bilen skulle hentes dagen etterpå). Hadde mest sannsynlig gått for en annen bil hvis jeg visste om dette, da jeg trengte bilen dagen etterpå... De beklager seg veldig og sier at de håper «at dette ikke byr på for store problemer for meg».. Men hva hjelper vel det.. Veldig uprofesjonelt!

Oppdaterer her hvis saken tar en bedre vending. 

Ringerike Bil AS beklaget seg igjen i dag og skulle sørge for at bilen min ble levert med full tank, samt slå av et par tusen kroner. DET var jammen bra. Nå er jeg en fornøyd kunde! Jammen godt at de ordnet opp etter seg. Som kunde er dette nå en god kjøpsopplevelse! 

• 2 years later...

Har ingen god erfaring med dem nei. Kort tid etter overtakelse av bilen røk registerkjede med resultat motorhavari. Dette ble en meget dyr erfaring som selger nektet å ha noe med å gjøre. Reperasjoner for 114.000 på en bil som ble kjøpt for 120.000.... Forbrukerrådet, advokat, mailer telefoner osv for å i det hele tatt få igjen litt (30.000) billøs i 8 måneder osv. De er håpløse å forholde seg til. Og husk for all del på å ikke kritisere handelen på deres Instagram eller Facebook-da truer de med advokat osv for krenkelser....