Gå til innhold

Defender 300tdi: seriøse elektriske problemer/symtomer/spøkerier


som

Anbefalte innlegg

Hei. Det skjer mye uforklarlig med det elektriske anlegget i Defenderen for tiden. Håper noen av dere kjenner igjen problemene og har en god fix på det. Bilen kan ikke brukes før dette er reparert.

 

Husker nok ikke alle kombinasjonene, men her er noe av det som skjer:

1: starter bilen (300tdi) motoren dauer når hovedlys skrus på

2: skrur på blinklys og viskerene starter

3: starter bilen og viskerene starter, viskerene kan ikke stoppes

4: kjører et lite stykke og alt er ok som før

5: motoren dauer ved kjøring, uten forvarsel. Venter i rundkjøringen(stort sett) i ca 5 min og alt er ok igjen

6: noen ganger er den helt feilfri, men for øyeblikket er den totalt forvirret, kan ikke brukes.

 

Batterier er skiftet, koblinger og jordinger er sjekket, jeg er rimelig kompetent på elektro, kjenner hver bolt i bilen, men finner ikke ut av det......$%#}£$#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært borti denne morsomme komboen her,men synes det lukter vakkelkontakt på jordsiden.

Prøv deg fram med en kabel festet på batt - og klemme i andre enden.

Når feil oppstår under belastning av anlegget,dyttes klemma mot div u-og-tenkbare steder som skal ha jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være en + ledning fra en duppeditt som har gnagd seg til jord, tror dere det kan gi slike symptomer? En ting skal prøves, trekke ut alle sikringer og releer , starte motoren og så legge inn en og en.

Takk for tipsene så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dårlig isolasjon på en eller annen plussledning kan også være en feilkilde.

 

Kom til å tenke på noe annet. For en del år siden, på tur til Gardermoen med ei italiensk venninne jeg hadde på den tiden, slo lynet ned i eller rett ved siden av Range Rover'n. Da ble det mange rare elektriske feil, som kom og gikk over en lengre periode. Av og til hadde jeg ikke vindusviskere, av og til ikke retningslys, noen ganger ikke horn, så var jeg uten bremselys. Plutselig koblet turteller ut. Sikringer etc så helt greie ut. Etter en tid fant jeg feil på en sikring. Var brent hull i godset på en side, så det var ikke alltid den hadde kontakt med tråden i sikringen.

 

Hvis rette personer leser dette nå blir det muligens en avsporing i topicen om lynet som slo ned i bilen med den italienske dama osv.. Men det var slik jeg kom til å tenke på lynnedslaget og el-feilene i min bil.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også noen artige greier på disco1 ern(har den som delebil) til den andre disco1. lys kom og gikk i hytt og pine,der var det vann og mye irr i sikringsboksen

Men på defenderen er vel sikringsboksen vertikalt stilt,kan self komme noe bak der også eller over som Gaute skriver

Er ikke den rette :P Elvehundre

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det, kanskje vi nærmer oss noe! For jeg hadde også en italiensk veninne en gang :) men når jeg tenker meg om så er det kun hun norske jeg endte opp med som opplevde lynnedslag av det farlig nære slaget. Hvor Defenderen var da er jeg ikke sikker på, heller ikke hvor hun italienske ble av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...