Gå til innhold

D3 Treg start, EGR?


alexf

Anbefalte innlegg

D3'en starter dårlig på kald motor. Ikke forhåndsvarmet med Webasto, kun glødet. Temperatur -2 grader. Kan være fastbrente EGR ventilspjeld har jeg lest meg frem til. Ikke tatt diagnose ennå.

 

Har det kommet noe EGR emulator kit for EU4 motor med DPF?

 

Kan man fikse dårlige EGR ventiler med å rense/bade de i diesel eller tilsvarende? Synes prisen genuine EGR er noe stiv, selv over dammen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av motordekselet, dvs. ta av oljepåfyllingslokket og løft dekselet opp. På toppen av motoren, på sidene, ser du to el.-plugger. En brun på ene siden og en svart på andre siden. Ta pluggene fra hverandre. Det er tre kontaktpunkter/stifter i hver av pluggene. Sett multimeteret på Ohm og hold rød søkespiss mot hver av stiftene (hannene) og den svarte søkespissen til gods, f.eks. til metallrøret langsmed torpedoveggen. Pass på at du ikke bøyer stiftene.

 

Her er mine verdier, som viser at én glødeplugg er gåen:

 

Glødeplugger, utenfra og inn mot motoren:

 

Bilens venstre side

1,3 - 109,6 - 1,3

 

Bilens høyre side

1,1 - 1,2 - 1,2

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mye om glødeplugger og at man mener det er feil på disse. Jeg har ikke målt mine, men jeg tror det er sjelden at flere er gått samtidig slik at det gir utslag allerede ved -2, hvis 5 av 6 er i orden tror jeg den vil starte greit.

Jeg hadde samme problem med dårlig start og det var EGR. Blendet EGR mens jeg ventet på at BAS skulle gjøre ferdig enheter som skal "lure" motorstyringen, men det tok tid før disse ble klare. Jeg hadde gul motorlampe som er 2-er feil på PKK, så jeg valgte å kjøpe nye EGR-ventiler fra UK i sommer og bytte de. Trangt som f... å bytte, men da forsvant motorlampe og bilen har så langt i vinter startet ned til -15 uten problemer (altså fungerer de fleste glødepluggene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...