Gå til innhold

Discovery 3: klunking i for/bakstilling


Geir K.H.

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har fått bærearmene fremme nå.

Er det noe spesielt man bør/må gjøre i forhold til luftfjæringen for å bytte disse? Tenkte å låse den i access mode og jekke den opp og sette på bukker fremme, for så å bytte armer.

Andre tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt man bør/må gjøre i forhold til luftfjæringen for å bytte disse?

 

Vel, ikke i forhold til fjæringen, men foringene. Du må jekke opp armen slik at det er 466mm mellom senter på stikkaksling og kanten på hjulbuen når du strammer til skruene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, ikke i forhold til fjæringen, men foringene. Du må jekke opp armen slik at det er 466mm mellom senter på stikkaksling og kanten på hjulbuen når du strammer til skruene.

 

Ok, det var kjekt å vite. :)

Lurer egentlig bare på om jeg lan løsne demperen i bunn uten å gjøre noe annet, eller om den da vil gå lenger ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å løsne demperen i bunnen, går bra det. Greit å ha en liten garasjejekk for hånden når du skal montere det sammen igjen, sett den under bærearmen og jekk den opp slik at bolten kan monteres igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg gjorde dette nå men mener at du ikke trenger å røre demperene når du skifter øvre arm, må kun demontere noen varmeskjold for å komme til boltene. Er vel heller ikke behøvelig med 4-hjulskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tenkte jeg at jeg skulle igang med å bytte bærearmene.

Noen som vet ca tid de har brukt på denne jobben?

Ser jeg må av med drivaksel for å få ut bærekula.

Men får man drivaksel ut av navet uten å ha demontert dette?

Har kun kvelden på meg til dette, så er lite lysten på å stå her med problemer. :)

Eller er det noen triks i ludo her?

 

Må man forresten ha noe spesialverktøy for demont/mont av drivaksel?

 

Endret av Geir K.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor heldig du er med boltene, mulig du må kappe dem. Ville nok satt av mer enn en kveld på dette iallefall hvis du har tenkt å ta begge sidene. Aksling skal være grei å løsne. Etter at du har tatt av boltene og hub- mutteren, legg en trekubbe på akslingen og gi den et par slag så kommer den nok. Hvis ikke og den har rustet fast må du bruke en avdrager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er begge byttet. :) 4,5 timer totalt med litt prating og surring :D

Men, har fått en liten vibrasjon under pådrag. Usikker på om den har vært der, og merkes bedre nå med nye foringer?!

Noen tips? Alt er gått over og trukket godt til, 230 Nm på mutter til drivaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjoner kan ha vært der hele tiden, men blitt svelget av slarkete foringer, Ett annet tips kan være å vri felgen en halv runde på navet, bare for å eliminere dette.

En 4 hjuls kontroll er også å foretrekke etter bytte av nedre armer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan ha vært der. Virker som det kommer fra høyre side, og der var bakre foring delvis revnet.

Skal se om jeg får rotert hjulet en halv runde. :)

Skal og få tatt en firehjulskontroll, men merket opp før jeg demonterte, så skal ikke være så langt unna. Vet ikke hvor ømfintlig disse bilene er på feiljustert camber jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Tok en sjekk over alle bolter/mutre idag, ingenting løst.

Har en liten trapping på venstre fremhjul, på innsiden. Antar at det kun skaper støy, og ikke vibrasjoner.

Kan momentet som er brukt på sentermutter ha noe med saken å gjøre? Denne var ikke smurt når jeg demonterte, jeg smurte og trakk til med 230 Nmnår jeg monterte. Så i en annen tråd at momentet for disse har blitt justert ned en rekke ganger pga problemer med lagerhavari?!

Ved å smøre gjengene og anleggsflaten oppnår man høyere forspenning, så vet ikke om dette kan ha noe å si?

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...