Geir K.H. Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 Har visst den og jeg hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Har fått bærearmene fremme nå. Er det noe spesielt man bør/må gjøre i forhold til luftfjæringen for å bytte disse? Tenkte å låse den i access mode og jekke den opp og sette på bukker fremme, for så å bytte armer. Andre tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Er det noe spesielt man bør/må gjøre i forhold til luftfjæringen for å bytte disse? Vel, ikke i forhold til fjæringen, men foringene. Du må jekke opp armen slik at det er 466mm mellom senter på stikkaksling og kanten på hjulbuen når du strammer til skruene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Vel, ikke i forhold til fjæringen, men foringene. Du må jekke opp armen slik at det er 466mm mellom senter på stikkaksling og kanten på hjulbuen når du strammer til skruene. Ok, det var kjekt å vite. Lurer egentlig bare på om jeg lan løsne demperen i bunn uten å gjøre noe annet, eller om den da vil gå lenger ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjella Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Det er bare å løsne demperen i bunnen, går bra det. Greit å ha en liten garasjejekk for hånden når du skal montere det sammen igjen, sett den under bærearmen og jekk den opp slik at bolten kan monteres igjen. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Gjelder samme opplegg hvis man bare skal bytte de øvre bærearmene foran? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Takk for tips. og lykkeønskninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjella Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Er en stund siden jeg gjorde dette nå men mener at du ikke trenger å røre demperene når du skifter øvre arm, må kun demontere noen varmeskjold for å komme til boltene. Er vel heller ikke behøvelig med 4-hjulskontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) da tenkte jeg at jeg skulle igang med å bytte bærearmene. Noen som vet ca tid de har brukt på denne jobben? Ser jeg må av med drivaksel for å få ut bærekula. Men får man drivaksel ut av navet uten å ha demontert dette? Har kun kvelden på meg til dette, så er lite lysten på å stå her med problemer. Eller er det noen triks i ludo her? Må man forresten ha noe spesialverktøy for demont/mont av drivaksel? Endret 10. mars 2015 av Geir K.H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjella Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Spørs hvor heldig du er med boltene, mulig du må kappe dem. Ville nok satt av mer enn en kveld på dette iallefall hvis du har tenkt å ta begge sidene. Aksling skal være grei å løsne. Etter at du har tatt av boltene og hub- mutteren, legg en trekubbe på akslingen og gi den et par slag så kommer den nok. Hvis ikke og den har rustet fast må du bruke en avdrager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Første side byttet. måtte kappe bakre bolten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjella Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Flott! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Da er begge byttet. 4,5 timer totalt med litt prating og surring Men, har fått en liten vibrasjon under pådrag. Usikker på om den har vært der, og merkes bedre nå med nye foringer?! Noen tips? Alt er gått over og trukket godt til, 230 Nm på mutter til drivaksel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Vibrasjoner kan ha vært der hele tiden, men blitt svelget av slarkete foringer, Ett annet tips kan være å vri felgen en halv runde på navet, bare for å eliminere dette. En 4 hjuls kontroll er også å foretrekke etter bytte av nedre armer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Ja, kan ha vært der. Virker som det kommer fra høyre side, og der var bakre foring delvis revnet. Skal se om jeg får rotert hjulet en halv runde. Skal og få tatt en firehjulskontroll, men merket opp før jeg demonterte, så skal ikke være så langt unna. Vet ikke hvor ømfintlig disse bilene er på feiljustert camber jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Hm. Tok en sjekk over alle bolter/mutre idag, ingenting løst. Har en liten trapping på venstre fremhjul, på innsiden. Antar at det kun skaper støy, og ikke vibrasjoner. Kan momentet som er brukt på sentermutter ha noe med saken å gjøre? Denne var ikke smurt når jeg demonterte, jeg smurte og trakk til med 230 Nmnår jeg monterte. Så i en annen tråd at momentet for disse har blitt justert ned en rekke ganger pga problemer med lagerhavari?! Ved å smøre gjengene og anleggsflaten oppnår man høyere forspenning, så vet ikke om dette kan ha noe å si? Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Mulig selve hjulet er ubalansert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2015 Har tenkt tanken, men det forsterkes ved medium til hard akselrasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Noen som kan bekrefte/avkrefte om moment på mutter til drivaksel/hjullager fremme (230Nm) er med tørre gjenger? Det er vesentlig forskjell mellom tørre og smurte gjenger nemlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Såvidt jeg vet er alle moment med tørre gjenger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 15. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2015 Ok. Da bør jeg muligens slakke litt :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.