Gå til innhold

Discovery 3: klunking i for/bakstilling


Geir K.H.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har begynt å få klunking i for ogbakstilling på bilen min.

Værst er det på høyre side fremme, venstre fremme ikke fullt så ille, og bak høres innimellom.

Bilen har gått 119000, og har hatt den på verksted men de klarer ikke å finne noen slakk, kun antydning til at enkelte foringer begynner å bli dårlige.

For meg så høres det ut som stab stag/stab stagsforinger.

Noen som har noen tips? :)

 

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har også en slik klunking i vår bil. Vi har byttet alle nedre bærebruer f/b + alle foringene i de øvre bruene. Har hatt verksted sjekk og firehjulskontroll og vist den på PKK uten anmerkninger, men klunker fortsatt ved sving og ujevnheter. Mistenker ARB bushes foran og bak som Kaldevass foreslår. Er vist litt vanskelig å avdekke slitasje i disse på verksted? Men i bruk er det 2.6 tonn i bevegelse og da høres og føles noe er feil.

 

Noen som kan sette fjern diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik klunking i vår bil. Vi har byttet alle nedre bærebruer f/b + alle foringene i de øvre bruene. Har hatt verksted sjekk og firehjulskontroll og vist den på PKK uten anmerkninger, men klunker fortsatt ved sving og ujevnheter. Mistenker ARB bushes foran og bak som Kaldevass foreslår. Er vist litt vanskelig å avdekke slitasje i disse på verksted? Men i bruk er det 2.6 tonn i bevegelse og da høres og føles noe er feil.

 

Noen som kan sette fjern diagnose?

 

Min er faring med å kontolere ARB er at du må kjøre så du får hjulene i dumper på annehvær side så hele staget blir presset fra side til side.. foringene klarer å holde fast staget når den sjekkes på bukk men når hele bilens vekt skyver den fra side til side dunker di ganske godt...

hoved problemet pleier ikke å være at staget beveger seg opp og ned, men fra side til side...

 

Skal du først bytte disse foringene er det 3 ting du må bruke: varme, varme og varme.... di er normalt sett rustet fast og det er ikke bolter du har lyst til å knekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min er faring med å kontolere ARB er at du må kjøre så du får hjulene i dumper på annehvær side så hele staget blir presset fra side til side.. foringene klarer å holde fast staget når den sjekkes på bukk men når hele bilens vekt skyver den fra side til side dunker di ganske godt...

hoved problemet pleier ikke å være at staget beveger seg opp og ned, men fra side til side...

 

Skal du først bytte disse foringene er det 3 ting du må bruke: varme, varme og varme.... di er normalt sett rustet fast og det er ikke bolter du har lyst til å knekke...

Takk for tips :)

Kommer til å bestille både foringer og stag. Hvor er det best å bestille fra? Har plukket alt hos island 4x4, og er billigere der enn hos brit-car, men har god erfaring med brit-car. Island 4x4 har dog ikke nye bolter. Men det er vel standard mm, så disse kan vel byttes med vanlige.

Hva er vanlig levetid på arb foringer? Min har nå rullet 119k og klunkingen ble merkbart tydeligere over kort tid. Verkstedet jeg bruker klarte dog ikke finne noe nevneverdig slitasje noen plass, ihvertfall ingenting som tilsa at ting burde byttes umiddelbart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare "min" måte å sjekke dette på, kan jo ikke garantere at dette er feilen men har hatt en god del biler med dette,

Har også vært ute for at folk kjører med det så lenge at du kan dra staget sideveis mens den henger på bukken, men da bråker di veldig mye.

 

Hvor du bestiller fra er opp til deg, jobber på LR verksted så vi bruker stortsett orginale deler..

Hvor lenge di varer varierer en del fra bil til bil (forskjellig kjørestil osv, men over 100k er jo ikke bilen "ny" lenger)

Min erfaring er at det er oftere slakk i foringene enn i stagene (poppulært kalt kjøttbein osv) men di er jo ikke nye di stagene heller.

Skruene er standar metriske jenger, men normalt får du da et 17mm hode istedenfor 13mm? noe som fører til at det KAN bli vanskeligere å eventuelt bytte igjen.

Om det er stor slitasje rundt der foringene griper rundt staget kan det være lurt å legge rundt noen lag med elektrikerteip så det blir godt press på det igjenn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muttere framme, men bolter bak. :) har kikket på disco3 forumet på en tråd der, og der er det bolter. Finner de på brit-car, men ikke island4x4 :)
Men hvis noen kan bekrefte/avkrefte dette, så er det fint. :)

 

 

Delenummer på boltene er forøvrig FT110206 :)

Endret av Geir K.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefter at du trenger 4x FT110206 til foringene bak. Har ikke byttet fremme selv, så vet ikke hva du trenger der. Lenkearmene har muttere. Jeg brukte om igjen de gamle, har ikke delenr på nye muttere. Var en annen tråd her på forumet nå nylig der en hadde klunking i forstillingen med delphi lenkearmer. Skulle visst værre klunkfritt med originale Land Rover.

 

 

 

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefter at du trenger 4x FT110206 til foringene bak. Har ikke byttet fremme selv, så vet ikke hva du trenger der. Lenkearmene har muttere. Jeg brukte om igjen de gamle, har ikke delenr på nye muttere. Var en annen tråd her på forumet nå nylig der en hadde klunking i forstillingen med delphi lenkearmer. Skulle visst værre klunkfritt med originale Land Rover.

 

 

 

Sier du det ja. :/ delphi skal jo være oem kvalitet, dvs samme som orginale. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Jeg har akkurat byttet foringer på stag og stabilisator links. Gikk veldig greit så lenge man demonterer litt først, tar av beskyttelsesplate under foran og løser det som ser ut som en oljekjøler? på høyre side foran. Da kommer man godt til alle mutterne. Den øvre muttern på venstre side foran bør angripes fra hjulbuesiden.

 

Bak har jeg et større problem, her har jeg bolter i forskjellig størrelse samt at mutteren eller festet som er sveiset på har rustet og løsnet så alt bare går rundt..

Byttet hvertfall til polyforinger som ble bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte fra Island4x4, foran gikk hvertfall ganske greit. Er i utgangspunktet enklere bak så lenge festene ikke er ødelagt. Brukt noe WD-40 eller liknende å spray på dagen i forveien kan være greit.
Det skal strammes med et visst antall nm, har det i boken et sted, men vanskelig å komme til med slikt verktøy så strammet hardt til bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bestilt deler fra Island 4x4. :) De var en del billigere på delepriser og frakt.

Britcar kunne av en eller annen grunn ikke gi meg noe estimat på fraktkostnader. Dette har ikke vært noe problemer hos de tidligere.

Da får vi satse på at klunkingen blir borte. :) Skal i samme slengen bytte indre styrestag begge sider da jeg har dette liggende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Løfter denne igjen.

Da er arb foringer begge sider fremme og bak byttet pluss "kyllingbeina". Har også byttet indre styreledd begge sider. Ytre styreledd ble byttet for ca 20000 km siden.

Dette hjalp litt, men får fortsatt en kraftig klunkelyd hvis jeg er rask og kontant på bremsepedalen. Regner med at det er foringer i nedre bærebru? Noen som har tips til neste steg? Har hatt bilen på verksted, de finner ikke noe, og mekanikeren som har sjekket vet jeg er flink ( ikke merkeverksted, men et lokalt )

Autostrada sjekket over bilen i fjor høst når den var inne til reg reimbytte, og da sa de at det var indikasjon på de bakre nedre foringene fremme. Så, noen tips til videre fremgang? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klunk når du bremser litt brått (ikke nødvendigvis hardt) er typisk for foringer i nedre bærearm foran. Jeg gikk også veien om arb-foringer som ble liiittt bedre. Med nye foringer i nedre bærearmer ble det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har komplett foringer liggende. Byttet både foringer og bærekuler når jeg først skulle betale for firehjulskontroll. Hadde nok valgt komplett arm med foringer om jeg skulle bestille på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Spørs om ikke det blir en bestilling hos famous four da. Men de som de selger er da komplette regner jeg med?

Er det da mest sannsynlig at det er de nedre? Ser for meg at de er mer utsatt enn de øvre? :)

Ok. Spørs om ikke det blir en bestilling hos famous four da. Men de som de selger er da komplette regner jeg med?

Er det da mest sannsynlig at det er de nedre? Ser for meg at de er mer utsatt enn de øvre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...