Gå til innhold

RR i Aftenposten


Discovoy

Anbefalte innlegg

En kan jammen lure. For så godt som alt på P38 er bedre enn på Classic.

Classic er et ikon og det kan ingen ta fra den.

L322 er som bil enda bedre men det er noe med den som gjør at den ikke er for meg. Ikke L405 heller. Derimot L494 er mer i min smak.

LR gjorde helt klart for dårlig jobb i forhold til forventningene når de kom med P38. At BMW var inne i blidet hjalp ikke. De skulle ha skjerpet kalitetskravene kraftig. En ny modell kan ikke slippe unna med de samme problemene som forrige modell. Og når forventingene ikke blir innfridd er løpet kjørt. Det ble en nedtur. Først når Ford kom inn i bildet ble det en kvalitetsheving. RIktignok var L322 konstruert i BMW-perioden med det som skjer i produksjon er minst like viktig. Etter hvert fikk jo Ford kastet ut en del BMW-kompoonenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig spennende at BMW ikke lykktes med Rover menn hadde / har står suksess med Mini. Muligens noe med at BMW "kan" sporty biler og ikke spesiel luksus biler. Muligens noe med at tyskerne hadde probleme med å få engelskmann opplært i "Ordnung muss sein" filosofien ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig spennende at BMW ikke lykktes med Rover...

 

 

Det er slett ikke sikkert at BMW hadde ønske om å lykkes med Land Rover. I P38 ville de jo f.eks ikke montere 3.0 dieselen, men valgte den mindre og svakere 2.5-literen som i tillegg var nedtunet i forhold til originalen.

 

BMW gjorde vel det samme som Honda, kjøpte seg inn i Land Rover for å få tilgang til LR's 4x4 teknologi. Begge de to bilfbrikkene har jo hatt suksess med sine egne 4x4-biler etter at de har vært innom Land Rover.

 

Men jeg kunne overhodet ikke tenkt meg en BMW X-5 fra P38-tiden. Det er rett og slett en bil som er stygg og designmessig utdatert, mens P38 bærer sine år med verdighet og fremdeles ser bra ut. Og er en umiskjennelig Range Rover.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje mange X5 frå P38 tida - den kom som 2001 modell - altså utvikla etter at produksjonen av P38 var komme igong, og begynnt å selge når et var sluttsalg på P38..

Og 3.0 literen til BMW var ikkje ferdig i 1994 når P38 (eller project 38a for alle rivet counters der ute som les dette ... ) blei lansert. 2.5 literen var det beste BMW hadde - samtidig var f.eks 725 TDS topp-dieselmodellen til BMW. Og ja, den hadde 143 hk - den i Range Rover blei justert for meir fordelaktig dreiemomentkurve - ikkje nedtuna slik ordet vanlegvis blir brukt. P38 diesel med R380kasse blei iallefall i samtlige dåverande tyske testar hardt kritisert for svært lite moment på botn - og hadde vore endå verre uten "nedtuninga".

 

Syns de gjer BMW mykje tyn - James Taylor i sine RR bøker skriv tydeleg om prosjektstyringa BMW hadde på L322 - som deler mykje teknikk med jamnaldrande X5. Det som er kjipt, og truleg eit resultat av at BMW ville/hadde selge seg ut, var at L322 aldri fekk oppdateringa av 3 literen, og ei heller fekk 4l V8 dieselen som BMW hadde i utvikling. V8 diesel har vore mangelvare hos Rover fram til Ford.. tenk om Iceberg prosjektet hadde blitt noko av, då hadde vi sluppe unna VM dieslane på 1. generasjon også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, då kan vi inkludere british leyland og BAS konglomeratet (?) som har vore innom før BMW over dei som skal ha tyn - tenker då på produktutviklingsraten på range rover (ørten år for å lage bakdøre som kundene skreik etter) eller kostnadskutta tidleg 90 tall.. Kjekt å tenke på når vi no rustsveise.... Men enig, det verkar som både Ford og spesielt TATA har latt dei gode kreftene i Land Rover endeleg få ro og dei nødvendige ressursane. Kan vere eg meine noko anna når ny Defender og Discovery er presentert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig med P38 som "Den minst vellykkede"? Hva mener de med det? For små diesel motor? Elektronik? Luftfjæring?

 

Oppsummert så er det vel kanskje de tingene du nevner, i tillegg til kjølevanns lekkasjer. Sånne artikler bidrar jo bare ytterligere til å dra ned ryktet på RRp38. Det skjedde jo også mye med RRp38 mellom 1994 og 2002, så på første å siste årsmodell er det rimelig stor forskjell i drifts sikkerhet.

 

For meg er RRp38 ennå den beste Range Rovern, siste generasjon med stive akslinger og riktig akselavstand. Selvfølgelig er de nyeste modellene en mye bedre bil, men de er også mere vei orientert - selv om reklamen og teknologien kanskje sier det motsatte. 20tomms felger og 5cm dekk ser ikke riktig ut i steinrøysa uansett hvor god traction teknologien er, men her løser bilteknologien det som tidligere kanskje krevdes av sjåføren for å forsere ett hinder..

 

Så er det vel heller ingen tvil om at mitt syn er farget av at jeg nok med like stort hjerte kunne kjørt Defender ^_^ .

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P38 er kraftig undervurdert. Noen særegne svakheter, men også mye som er bedre enn på de nyere modellene. Forstilling og understell generelt feks. Det holder evig, mens de nyere modellene med sine vektbesparelser klaprer og knirker og stadig vekk må skifte deler. Det er en fantastisk god bil, men den bør så absolutt ha bensinmotor.

Syns forøvrig det er pinlig upresist av Aftenposten å vise et bilde av "fire generasjoner Range Rover" når det er tre Classic og en P38.....

Endret av GeBe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt det meste og eid det meste av RR til jeg gikk over på X5 så deretter Disco 3 05/07 og 08 modell. Jeg er ikke mye imponert over kvaliteten på D3. BMW X5 trengte ikke å bytte annet enn føringer på 50.000km. Discovery har klippekort hos Famous Four , gode kjøre egenskaper men det meste annet er det feil på etter 100.000 km. Eller mest feil etter 7 år ,samme erfaring med alle modellene som jeg har hatt. Tror ikke det er uflaks.

 

P38 hadde to feil det var klimakontrollen og at verkstedet i Oslo ikke hadde peiling, bilen er fremdeles i familien og går og går. Jeg hadde bilen i 5 år og det var ny rekord.

 

RR classic kan jeg ikke huske at det var annet enn lekkasje på snekka og pokalene foran, aldri elektrisk feil det som alle snakket om. Herlig enkel bil til og med den med 3.9 liter.

 

Grunnen til at eiere av ny modeller ikke hilser etter veien er jo som kjent fordi de har nok med å følge med på alle lampene og beskjedene som plinger inn.

En må vel bare innrømme at teknologien ikke helt klarer å følge med på klimatiske forhold med varmt og kaldt og salt og regn.

Det at det er forum der ute betyr vel at de som kjører LR har noe å dele med hverandre og ikke bare solskinnshistorier.

Det er nok ikke min siste LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet olaveh. Liktke spesielt det med hilsen langs veien.

Helt enig! Som snart-ex-D3 eier måtte jeg smile noe ganger :-)

For meg er en P38 en W463 (den "moderne" Gelændewagen etter 98) med kurante delepriser. Ikke mange andre biler med komfort og stive akslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke LandRover-folk de eneste som har forumer. Men kanskje de er litt mer åpne rundt sine bilproblemer? Du verden så mye som dukker opp når du begynner å snakke med andre folk om bilene deres og problemer. Og den største feilen som gjøres er at biler ikke følges opp ordentlig. Mange idag som tror at det holder med drivstoff og spylevæske. Ingen som er vant til å vedlikeholde ting lenger. Snakket med en i dag som hadde kjøpt seg ny mobil til 6.000 fordi den gamle måtte lades så ofte....... "Hvorfor byttet du ikke batteri da? Koster 500,-". Da bare så han rart på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det ingen ulempe at L322 er designet av BMW. Synes det er kurant å fikse småting og tyskerne har laget ting for å reparere dem. Jeg er jo også egentlig et BMW-hode og kommer til å eie flere av dem. Dessuten synes jeg interiøret og en del av luksusfølelsen og kvalitetsfølelsen som BMW fikk til med L322 er helt borte i Ford-produktet RRS. Jeg synes Ford derimot får mye ære her som jeg tviler på om er fortjent. Hverken Jaguar eller Land Rover var vel så fryktelig tjent med dem som eiere. Særlig Jaguar gikk jo på mange måter for lut og kaldt vann i mange år. X308 var en kjekk bil, men X350 (den siste klassisk utseende XJ) var temmelig utdatert, til tross for alukarosseri. Masse billige ford-deler. Og X-type var jo på mange måter bare en litt posh Mondeo. S-type var heller intet å rope hurra for. Designmessig var den ti år for sen. Jaguar ble jo kjøpt av Ford på en tid da de hadde penger, men like etter begynte de å renne ut av selskapet.

 

Det sagt så liker jeg både RRS og D3, og kunne vurdert begge to. D4 er jeg ordentlig svak for. For min del, som ikke har bruk for P38, så er det aldri en bil jeg har vurdert å eie. Men før så jeg på det som en rullende katastrofe, som mange som ikke kan Land Rover jo ofte mener. Via forumet her har jeg fått et annet inntrykk av bilene, og jeg blir alltid glad når jeg møter en P38 på veien. Jeg tviler på at jeg noensinne likevel kommer til å eie en. Det blir L322 for meg videre, antagelig en TDV8 etterhvert. Jeg kunne også godt hatt en RRC, om den var i god form. Jeg er veldig fan av hva Tata har fått til med både Jaguar og Land Rover, men synes nye RR ser noe spesiell ut. Da hadde jeg nok endt med en RRS. Den er helt fantastisk, både å kjøre og se på.

 

Men det er jo det som er artig og da. At smaken her inne er så forskjellig. For noen her er en L322 helt utenkelig, for meg er det selve drømmebilen jeg hadde lyst på i ti år. For andre er det en Defender eller en P38 eller en Disco2. Men jeg er ikke mye utenfor allfarvei med min bil. Det er selvsagt kjekt at den kommer seg inn til hytta på vinteren og opp på fjellet, men til hytta hadde jeg kommet med en Golf 4motion med gode vinterdekk. Det hadde bare blitt mer ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...