Gå til innhold

Mr Green - Defender 90


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

Da har fremre mellomaksling fått seg et nytt kryss ( fremre ), og så benyttet jeg anledningen til å rengjøre den for tectyl.

Har også byttet oljetetningen inn på fram-diffen fordi den lakk litt, og sånt kan vi jo ikke ha når vi skal på EU kontroll snart.

Viskosevifta har også blitt byttet fordi det var slakk i den gamle.

 

Kom mildt sagt litt snø her i dag, så da var det på tide å sette mellomakslingen på plass og få 4-hjuls drift igjen.

Var ikke gøy å kjøre med 2-hjuls trekk i dag og være redd for å stå fast i snøkaoset. Var rett og slett livredd for å bli fersket med å stå fast med bilen....men det gikk bra helt til jeg tok fart inn på ubrøytet gårdsplass med 40 cm snø... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Stakkars Mr Green har gått for lut og kaldt vann i det siste til fordel for Land Roger, men i dag fikk jeg byttet olje på begge diffene. Olja jeg tappet av var fin, men jeg har ikke byttet siden jeg overtok bilen så da er det greit å vite at man har kontroll.

 

Sjekket / toppet opp med One-shot på pokalene, og ser jeg har en simring å bytte på innsiden av den ene pokalen.

Er det noe annet enn å sjekke og fette opp hjullager jeg burde gjøre når jeg først skal til å demontere ?

 

Går det forresten å demontere rotorfilter på motoren uten spesialverktøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk luftingen på akslene. Tett lufting gir lekkasje enten på pokal eller ut i enden av akselen/bremser.

Rotorfilter er veeeldig enkelt. Kan gjøres når som helst. Jeg byttet noen dager etter filterskift og ny olje. 2 skruer, ut med gammelt, inn med filter, ny pakning, skru til de to skruene som er lette og komme til...kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Jepp.

Regner med at du har sjekket pokalens overflate nøye.

Ujevn overflate medfører utett simring og lekkasje.

 

Jeg foretrekker å dele i skjøten melom pokal og akselhylse og tar ut hele delen og setter i skrustikka ved simring/pokalskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at bilen har blitt understellsbehandlet med noe halvtykke greier foren stund siden, og de har sprayet på pokalene også. Har en liten mistanke om at dette kan ha blitt litt tøft for sim-ringen. Skal ta en nøyere titt før jeg demonterer for å se om jeg må bestile ny pokal.

 

Ellers hadde jeg ikke tenkt på muligheten med å demontere hele greia i et stykke - smart løsning !

Men jeg har ikke hatt opp hjullager på denne bilen så da åpner jeg likeså godt opp hele veien innover for å få fettet opp og være i forkant tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da fikik jeg tid til å bytte sim-ring på høyre pokal.....men helt etter planen gikk det ikke.

Koblet av styrekuler og hengte opp calipperen.

Splittet i flensen mellom pokal og akselhylse og trakk ut hele greia.

Av med låseblekket, ut med simring og rengjøring + inspeksjon av pokalen

......og da fant jeg årsaken til at det har lekket litt. Det er langsgående slitespor i pokalen + et par "groper" i overflaten. (se bildet under)

 

Så da satte jeg likeså godt inn den gamle simringen igjen og satser på å tørke av den lille lekkasjen før EU kontroll så får jeg bytter etterpå.

 

Jeg lærte følgende:

Jeg har gjort enda en ting jeg ikke har gjort før, og det var ikke så ille som jeg fryktet.

12 kant pipe of fastnøkler er kjekt å ha

Kan være lurt å inspisere pokal FØR demontering så man slipper å gjøre jobben mange ganger fordi man mangler deler.

...og så skal jeg altså lære hvordan man shimser og bruker fiskevekt :-)

 

 

 

IMG_7247.JPG

IMG_7235.JPG

IMG_7245.JPG

IMG_7244.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer mens man lever! :)

Skal også i gang med pokal, tetninger, lager og hele sullamitten på høyresida mi om ikke så aaaaalt for lenge. Tok venstresida i fjor.

 

Ville holdt meg til originale pokaler så fremt du har std fjærer, ja. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står på du, Kristian? Du blir ekspert på dette her nå.., Følger med på tråden her i tilfelle jeg også ender opp med enda en LR ?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på tråden her i tilfelle jeg også ender opp med enda en LR ?

 

Ha ha, tror jeg vet hvor dette bærer!

Jeg byttet ut en Fiesta med en Def 90 og har ikke angret et sekund.

Fordelen er at den er enkel å skru på - sånn som Seriebilen, men betraktelig mer komfortabel.

Jeg har funnet ut at livet er for kort til å kjøre ( bare) kjedelige fornuftsbiler --> lykke til i jakten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...