Gå til innhold

Mr Green - Defender 90


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Driver demand 1 high - høy, krevende sjåfør ;)

 

E

Googlet dette og fant en artikkel som mente denne meldingen kom opp når det ikke er samsvar mellom gasspådrag og hva motoren klarer å følge opp. Blir spennende å se om denne blir borte når jeg får byttet dieseltrykks regulatoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på slutten av helga ble det tid til at far kunne ikle seg stilongs og arbeidstøy og ta en tur ut.

Har byttet dieseltrykksregulator og dieselfilter i dag, men sliter fortsatt med lugging og dårlig drag når jeg kommer opp i 100 :(

Regulatoren var igrunnen en ganske kurrant sak, men det var enda lettere at guttungen med litt mindre hender skrudde inn den nederste skruen.

 

Litt snodig igrunnen, for jeg har kvitteringer som sier at merkeverksted har byttet dieselfilter etter at tektyl er påført, men jeg måtte skrape av tykke lag med tektyl for å få åpnet beskyttelsen rundt filteret... :o. Men nå er filteret i alle fall byttet ! Var noe alvorlig mye rare lyder når lufteprosessen gikk sin gang, men den startet fint etterpå.

 

Regner med at det neste jeg gjør blir å sjekke om wastegate beveger seg greit om ingen har noen andre lure tips..?

Bildene under vise ny blank regulator + dieselfilteret slik det så ut da jeg til slutt fikk av beskyttelsen.

 

IMG_3589.jpg

IMG_3590.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JADDAAA :D !

 

Da er jeg kvitt luggingen på høyt turtall og jeg kan dra bilen helt ut på girene uten noe tull.

Det var Wastegate ventilen som satt fast. ( det er vel det den heter den ventilen som sitter på turboen som blir styrt av ei vakumklokke ?). Løsnet ventilen forsiktig med ei tang og beveget den til den gikk lett ( +litt 5-56 på akslingen). Kan jeg forresten få smurt opp denne litt bedre på noen måte ?

Kjenner på meg at dette blir en fin fredag!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :)

Sliter med det samme selv, men på lavt turtall riktig nok. Feilen kommer som regel alltid tilbake etter langkjøring i høyere hastigheter. Bare å fortsette å smøre. All smurning er prevangtivt.

Jeg bruker selv Volvo sin "Rustløsare." :)

God helg! :)


Så bra! :)

Sliter med det samme selv, men på lavt turtall riktig nok. Feilen kommer som regel alltid tilbake etter langkjøring i høyere hastigheter. Bare å fortsette å smøre. All smurning er prevangtivt.

Jeg bruker selv Volvo sin "Rustløsare." :)

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :)

Sliter med det samme selv, men på lavt turtall riktig nok. Feilen kommer som regel alltid tilbake etter langkjøring i høyere hastigheter.

Bare en tanke som slo meg: staget fra trykk-klokka er jo justerbar på lengden, kan det være at din trenger litt justering så den ikke kiler seg i endeposisjon? For din del skulle det vel bli å forlenge den litt isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lengden avgjør hvor mye trykk turbo'n skal lade. Forandrer du denne vil motoren registrere "overboost" og gå i nødmodus.

Boost-box kan kjøpes og kobles inn og "lurer" ecu'n, slik at du kan øke trykket og få bedre fylling. Men trimming står høyere på lista, men langt fra øverst.

 

Etter 340 000km begynner den nok å bli litt sliten. Blir å bytte ut aktuatoren (waster gate) om jeg plages mye. Klarer meg med smurning sålangt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var dysetetninger og o-ringer byttet. Rengjorde forsiktig med litt papir på selve dysene og nedi sporet.

Dysene så igrunnen ganske fine ut, men nå er de i alle fall nye.

 

Stor takk til Landreas for invitasjon og lån av garasje, riktig folksomt var det i garasjen til tider med 7 stk på det meste.

Stor takk også til Isbjørn for kyndig veiledning. Dette hadde vært mye skumlere å gjort alene !

Bilen gikk veldig fint hjem, men kanskje det skyltes at støt-stengene som vippearmene trykker på ble noe justert i forhold til hvor de var ( i henhold til boka)?

 

Legger også ved et par bilder fra dagens økt.

 

 

IMG_3747.jpg

IMG_3746.jpg

IMG_3750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var en skikkelig lærerik kveld. Man blir jo mindre og mindre redd hver gang man stikker hodet ned i innmaten på en motor. Trivelig å ha dere på besøk, vi bør nok gjenta det.

 

Merkelig egentlig, men det var noen oljeflekker her og der på gårdsplassen etterpå. Rart jeg ikke så det før bilene var borte. Kan skyer regne olje, mon tro? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å følge med på tråden din, Kristian, selv om denne tråden handler om en "moderne" bil ;-). Jeg har ikke så mye avanserte ting i Baltazar ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike gutta, hadde dere garasjevandring!!?

 

Ikke vel det er moro.?

 

E

 

Godt jobba, og takk for bilder, får litt mer mot til å sjekke selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Espen, det ble en skikkelig garasjevandring. Veldig kjekt igrunnen, og over langen så får vel alle skrudd litt på bilene sine. Frister til gjentagelse dette, skjønner at dere koser dere med dette i sør.

 

Det at det var olje på gårdsplassen Andreas må jo bety at Disco'er lekker litt, det var jo bare de som sto ute.. :D

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oljeforekomstene stopper opp kan du begynne utvinning av oljesand på parkplassen.

 

Det dyrkes økologisk på jordene mine,men med div LR ut og inn på tunet til stadighet må det vel bli forurensninger i jordsmonnet etterhvert.Lurer på hvordan det kontrolleres?

Oljologisk neste?

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...