Gå til innhold

Mr Green - Defender 90


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

Da ble det endelig defender på meg ! ?

Har vært og hentet meg en temmelig orginal 1999 model Defender 90 med Td5, og koser meg skikkelig.

Tusen takk til alle som har gitt råd på telefon og PM. Litt skummelt føles det jo, men det har rykket i meg lenge nå, så nå blir en av menneskebilene solgt og jeg har fått med Defender som nummer 2 bil.

 

Hva sier kona nå, vet hu om det, hvorfor kort, hva skal du med enda en.....spørsmålene har vært mange.

Vet ikke helt jeg, men det bare er sånn, følelsen er fantastisk, lyden av traktor er koselig, og jeg konstanterer at Defender faktisk er mer komfortabel enn hva jeg trodde.

Har ikke noe bestemte planer, men vi får se da....

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nydelig Kristian! God Jul til deg og dine, og gratulerer med Defender!!!

90" er kult.

Kos deg med dine kjære i Jula, både de med bein, og hjul...

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg. Er det et Defender virus ute og går...du også

Ja og jeg har visst vært smittet en stund ?( har sett at du også var på kjøper'n)

 

Nydelig Kristian! God Jul til deg og dine, og gratulerer med Defender!!! 90" er kult.

Espen

Ja jeg har jo en lang bil allerede med Ex-mil'en, og når jeg skulle ha en nr 2 bil hadde jeg mest lyst på 90. Har alltid synes at de er kule, og er meget fornøyd!

 

Takk for gratulasjoner fra alle sammen.

Ønsker dere alle en fredfull jul og et riktig godt, spennende og opplevelsesrikt LR år !???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nok en skikkelig bil :-D

Hvis du trenger å låne bukken for å ta deg en grundig kikk under er det bare å stikke oppom. Bare å låne om vi et hjemme ellet ikke :-)

 

God hjul og godt nytt LRår!

 

(får vi se Mr.green i elvedalen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nok en skikkelig bil :-D

Hvis du trenger å låne bukken for å ta deg en grundig kikk under er det bare å stikke oppom.

(får vi se Mr.green i elvedalen?)

Takker for det, skal se jeg kommer oppom for noen defender-råd.

Tror dessverre Elvedalen utgår denne gang pga andre familieplaner ??

 

Flott den ! Stakkars xmil, blir nok mindre brukt nå........

God Jul :)

Det som er sikkert er at det blir mer LR kjøring! Planen er imidlertid å la Def'en ta seg av de dagene Fiestaen (ja huff...) ble brukt. Har fortsatt planer om å bruke Ex-mil'en en del. Det store spørsmålet nå er hvilken bil som skal få bli med på Landstreffet til sommeren, holder en foreløpig knapp på opprinnelig plan som var Ex-mil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da nærmer vi oss slutten på juleferien og tankene vender tilbake til hverdagen, og den nye defenderen.

Har lagt på nye vinterdekk - Nokian LT2 så nå er den klar til å brukes som hverdagsbil.

 

Bilen har litt lugging på høye turtall. Fungerer fint, men mistenker at det er ett eller annet som ikke er helt som det skal.

Jeg har fått en hel del gode råd her som jeg har tenkt å ta fatt på:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=75351#entry802845

 

Kort fortalt er lista som følger:

- Les ut feilkoder og se om det er noe som er galt - fått hjelp av SmedenDY i dag, fant ikke noe spesielt.

- Sjekk/bytt luftfilter - byttet på service for et år / 5000 km siden

- Koble fra LMM. Går den like dritt er det den - så fin ut på Hawk Eye

- Mål LMM, MAP/IAT-sensor og AAP-sensoren på luftfilterboksen. Les mer her og her.

- Rens MAP/IAT-sensor på innsugsmanifolden.

- Sjekk alle tre IC-slanger godt, ved å klemme på hver kvadratcentimeter. Er det tynnere partier – bytt slanger.

- Sjekk at Waste gate beveger seg.

- Sjekk Crankshaft position-sensor. Skal kunne leses av på diagnoseboks om den gir riktig turtall. Jevnt turtall på hele turtallsområdet betyr at den virker.

- Sjekk at dieselpumpen leverer nok på begge nivåer, den er to-stegs.

- Dieselfilter - Visstnok byttet på service for ett år / 5000 km siden, men ser ikke spor i tectylen - kommer til å bytte.

- Sjekk for olje i rød kotakt på ECU - puh.... ingen olje

Har foreløpig planer om følgende: toppdekselpakning, injector harness, dieselfilter, EGR blanking. Blir bestilt og byttet så fort tiden tillater. Og så blir det å gå løs på resten av smørbrødlista over da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Ser du har fått reg.nr fra riktig sted i landet - Kristiansand, der jeg kommer fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EWS hadde litt av hvert på lager han....så i dag har guttungen og jeg hatt litt ute-tid !

Har fjernet EGR ventil, bildene av EGR og sensoren i innsugsmanifolden sier vel sitt om at det var på høy ( eller over-) tid. Sleit jo selvfølgelig litt med en av boltene på eksosmanifold, men jeg vant til slutt !

Har hatt litt oljelekkasje fra toppdekselet så jeg byttet toppdekselpakning og tok i samme slengen med injector harness. ( litt ekstra pakningsstoff på pakningen i bakkant i henhold til Haynes)

Har renset ut av kontakten til harness, kontakten på dieseltrykkregulator og selvfølgelig sensor på innsugsmanifold.

 

...en fin dag !

( og EWS hadde enda mer på lur han...)

 

 

IMG_3578.jpg

P1050591.jpg

IMG_3581.jpg

P1050592.jpg

IMG_3577.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...