Gå til innhold

Mr Green - Defender 90


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 1 måned senere...

Måtte ta en liten kikk under når rett fram på ratttet ikke ga rett kurs, og jeg fikk litt mer ustabil styring.

Resultatet ble bytte av kuleleddet på Pitman armen. Litt tuklete operasjon når man ikke tar av armen, men det gikk til slutt. Dremel var faktisk et nyttig hjelpemiddel til å få ut øvre lagerskål og for å pusse litt rent før montering av ny.

IMG_6733.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Påskeferie er fint :D

Bytta til sommerhjul i dag, og da passet det bra å montere Mud Shields fra Gwyn Lewis bak framhjulene. Oppdaget at toppen av utriggeren trengte litt puss og stell så da ble det litt pussing og maling på den også i samme slengen....kan jo ikke ha rust der.

 

Det har vært på tide en stund å bytte simringen på pokalen også, som vist på bildet under så svetter den litt, og grunnen sees vel på et bilde også. Det gikk egentlig ganske greit å få det av selv om jeg sleit litt med å få av hub`en fordi hjullagrene satt godt på stub-akslingen, men av kom det til slutt. Brukte den her for litt tips og råd for jobben :

 

Mer eller mindre alt er av så i morra blir det å bytte to styreledd med litt slakk, male et strøk til på utriggerne og sette alt sammen igjen.

Tenkte å lene meg litt på den her i morra:

https://www.youtube.com/watch?v=9BExJlVBVPA#t=118.301864494

 

 

IMG_6817.jpg

IMG_6818.jpg

IMG_6820.jpg

IMG_6821.jpg

IMG_6822.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det ene tar det andre... tok en titt inn mellom inneskjerm og hjulbuen og der var det også litt brunt så da ble det ut med innerskjerm og litt mer puss og stell (maling).

Måtte en del modding til før jeg ble fornøyd med montering av greiene fra Gwyneth Lewis, men det ble OK til slutt.

Ny pokal er på plass og knokkelhuset shimset opp med bruk av fiskevekt. Og så fikk jeg byttet de to styrekulene det var litt slakk i. Igrunnen fornøyd med dagens innsats selv om ting tar tid.

IMG_6828.JPG

IMG_6829.JPG

IMG_6832.JPG

IMG_6833.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet, Kristian? Lett for at en oppdager mer når en først ligger under bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
18 timer siden, LANDreas skrev:

O-la-laaa! Dette ble jo veldig fint! Hva slags fanger er det?

 

Det er originalfangeren Def ble levert med når de ble levert med vinsj fra forhandler har det blitt meg fortalt. Tror det er Mantec som har laget den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter en dag med sjekk og stell i garasjen ble Mr. Green godkjent for 2 nye år på veien, uten tvil og kommentarer :D

 

Det passet fint for da var han klar for å jobbe trekke 1400 kg teglstein ( +400 kg baki) opp på hytta. Som premie fikk han taue en elbil som gikk tom for strøm 2km fra hytta siB)

IMG_7698.JPG

FullSizeRender.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er lenge siden jeg oppdaget at det var litt vått under dieselkjøleren, spesielt når bilen var kald. Har fulgt med på kjølevæske nivå, og fylt på en liten klunk en sjelden gang. Konkluderte med behov for bytte av O-ringene i dieselkjøleren. Dette er noe jeg har gått og gruet meg til å ta lenge, men her ble jeg overrasket gitt. Det var jo superenkelt !  Klippet av de originale slangeklemmene, ut med endelokk, på med nye O-ringer og på igjen med nye slangeklemmer av den litt smakere sorten (9mm).  Må slutte med det tullet og gå å grue meg til å gjøre ting jeg ikke har gjort før ....

Tok også resten av årets service med væsker og oppfetting og så var vi klare for tur :D

D33E47D8-8866-49CA-862B-9AD085456D69.jpeg

31613ACD-3F94-4825-80F1-0E906B246A63.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2017 den 8.29, gautes skrev:

Psst.Jeg synes jeg skuet et nå ubrukelig antirustmiddel under bilen.;)

 

Går ut ifra at det ikke er de to siste bildene du ser det på ?

Den fikk en runde med Dinitrol av tidligere eier og det ser ut til å ha holdt seg godt. Den får imidlertid snart en runde med sauefett - må bare bli ferdig med et par ting som skal gjøres under der først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Byttet glødeplugger i dag. 

Bilen ble litt tyngre å starte da kulda plutselig satte inn, og nye glødeplugger gjorde susen. I grunnen en overraskende lett operasjon. 

Tuppene på de gamle så i grunnen fine ut ( om enn litt sotete), men når det hjalp så var det vel riktig allikevel da. 

Forresten noen som vet hva slags motstand det skal være i disse ?

 

Og med kobling av de siste ledningene til DEFA uret som styrer blokk- og kupevarmer å skal det bli riktig så kjekt å kjøre bil i morra :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har hatt en klunk-klunk lyd ved ujevn veg som har irritert meg litt. Fryktet noen foringer et eller annet sted, men en kikk under avslørte litt slakk i nedre feste på demperne foran. Pinnen på enden var ikke gjenget langt nok så selv om muttere var skrudd helt inn var det slakk.  To skiver under hver av mutterene nederst på støtdemperne løste det. Strammet også to muttere på det ene dempertårnet og nå er atter defenderen lydløs......ja i alle fall uten den klunkelyden da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Lenge siden jeg har oppdatert tråden nå, men det er vel fordi bilen bare går og går ?

 

Hadde en lite hikke på vei over til landstreffet i sommer, mistet alt lys og måtte kjøre på lyshorn gjennom tunellene. En kvikk fiks i Lærdal gjorde turen hjem litt tryggere, men noe krøll var det. Har fungert greit, men nå har jeg endelig fått rettet opp i det. Kjørelys automatikk er fjernet. Er overrasket over hvilket slett arbeid som var gjort ved montering: smale strømtyver presset ned over tykke ledninger så det nesten ikke var ledere igjen, andre steder var ledningen avisolert og ny ledning surret rundt før det hele var tapet over... Har nå loddet inn / opp / sammen og lagt krympestrømpe over.

Sleit fortsatt litt etter dette og målte og målte for å isolere feilen uten å skjønne et plukk. Var til slutt på ene baklyset, hvor det var spenning, men ikke lys. Lærte der og da at det er forskjell på å måle spenning og faktisk ha strøm. Synderen var en sikring under passasjersetet som var gått. Den tenkte jeg ikke på å sjekke - jeg hadde jo spenning i systemet.... Hvordan det da kunne være spenning i systemet skjønner jeg ikke, men fra nå av blir det feilsøking med prøvelampe ! ( det kostet meg flere timer med hodekløing å bare måle med multimeter !)

 

Har også byttet klosser og skiver både foran og bak + klippere foran, så litt stell har jo bilen fått. 

Ja, og så har jo bilen rundet 200.000 siden sist da, det er jo en liten milepæl. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...