Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
willywonka

Lekasje ekspanjonstank til kjølevann RRS 2006

Recommended Posts

Hei,

 

Hentet min RRS fra service med bytte av reg reim osv. Oppdaget at støtfangern var fuktig i underkant på venstresiden forran når jeg kom hjem. Kjørte med det en god stund, tenkte de hadde griset. Så kom det varsel om lavt kjølevann.

Har hatt bilen inne på verkstedet for å finne ut hvor lekkasjen var. De sier det er en lekkasje i en skru på ekspansjonstanken, koster 3600 å bytte tanken. Passe sprøtt.

 

Jeg har aldri skrudd på bilen. Men de hevder hardnakket at dette er ikke noe de kan ha skadet når de byttet regreim eller andre servicedeler. Høres utrolig ut for meg. Men jeg er ingen ekspert, derfor spør jeg her. Er det usannsynlig at de har skadet ekspansjonstanken på servicen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de har skadet den er ikke godt å si.

 

Uansett er du ikke første som har måttet bytte tank på disse bilene. Det er nok dessværre en sykdom... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den klare du å bytte selv. Hvis noen gir deg delenummer, finner du den på nett eller hos E WS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke studert akkurat denne, men sånn rent logisk så burde det ikke medføre noen lufteprosedyre.

Kun skru løs, koble av slanger( sørg for å holde slangene slik at de ikke tømmes mer enn nødvendig ), koble slanger på ny ekspansjonstank, montere fast. Fyll til rett nivå, kjør en tur til den er varm og kontroller nivå.

Det bør være så enkelt siden luftingen skjer i ekspansjonstanken.

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får ikke kjøpt skruen til ekspansjonstanken da? Evt gjengeteip på skruen?

 

Skruen er av mykest materiale, så rart om tanken skal bli skadet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

iflg merkeforhandler finnes ikke skruen å få kjøpt...... Men gjengeteip er jo et bra tips vil jeg tro. Kanskje jeg må manne meg opp i romjula.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gjør nok ikke det heller, for både skruen og pakningen har fått erstatningsnr til komplett tank. Og det er det de må bestille via LR systemet. Men jeg søkte på nettet og det er flere som har skruen og pakningen i løsvekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testet nå. Ny skru passer ikke. Men merker at skruen har vært skrudd så hardt til at den går rundt. Ser også i verkstedhåndboken at man løsner denne skruen når en bytter kjølevæske. Det gjør de vel på 144kkm service kanskje? Jeg har en 06 som var gått 124 kkm når den var på service.

 

Har virkelig vondt for å tro at det blir en lekkasje i denne skruen av seg selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slutt å tru.

Vi vet at sånt bare skjer,med eller uten hjelp.

Men får du sett om det er skruen eller tanken som er død?

Noen ganger kan man gjenge opp og sette i større skrue.

Men dette skriver jeg uten å kjenne din bils tank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vondt for å tru er en skrivemåte. Synes du det er rart at det plager meg at jeg kommer hjem med bilen etter service til 25 laken fra merkeforhandler, og har fått lekasje på lufteskruen til ekspansjonstanken? Synes du ikke det er relevant hvem som har ødelagt denne, all den tid de skal ha 3600 for å bytte tanke som eneste løsning på problemet.

 

Men: gjenge opp er et bra tips! Takk! Den skruen jeg bestilte etter tips i denne tråden er for stor, så da burde det være mulig å få noen til å gjenge opp tanken slik at skruen passer. Noen tips på hvem som kan gjøre dette i Tromsø?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke hva som skal sjekkes på den servicen de har tatt.

Står det trykkprøving av kjølesystemet har de et forklaringsproblem.

Personlig har jeg alltid gjort det på storservicene.

Med så trange motorrom som feks TD5 har er det fort at det gnages tynt på noen slanger.

Ved trykktesting går man litt hardere ut med overtrykk på kjølesystemet enn vanlig kjøring.

Da ser man evt. små/begynnende lekkasjer og slanger med skade revner ofte.

Selvfølgelig ender man midt i spruten uansett hvor man enn står.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkstedet er nok de siste som har rørt den skruen da de har tappet av kjøleveska og luftet etter regreim bytte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da blir det mulig litt strid om hvem som tar regningen.

Det hender deler er blitt så skjøre over tid at de,når de må plukkes på,ryker.

Men verkstedet burde heller tatt en telefon og forklart saken hvis det lakk når de var ferdige.

Men,det hender at ting ryker etterpå også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De har gitt meg tilbakemelding om at konstruksjonen er så dårlig at lekkasjer av og til oppstår på disse når de har hatt ute skruen. Men det er ikke deres ansvar, selv om det har skjedd når bilen har stått på deres verksted.

Jeg trodde bilen var under deres ansvar når man leverte den fra seg. Mulig jeg tar feil der, det betyr i så fall at det er et risikoprosjekt å leverer bilen fra seg. Selv til et verksted.

 

Land Rover er fantastiske biler. Synd at jeg blir skuffet hver eneste gang jeg har hatt de to som har vært i mitt eie innom forhandleren.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelt og greit, så høres det ut som om det er en dårlig konstruksjon ja. Plastgjenger er jo dårlige, så hvis mekanikeren overtorquer disse, ja så er det ikke gjenger der etterpå. Det kan være at den personen som trekte fast den skruen tidligere dro så hardt at gjengene strektes, da er det ikke verkstedet sin skyld, men det er en ting som er helt umulig å bevise den ene eller andre veien. ( jeg liker ikke å ha bilen på verksted, nettopp for slike hendelser, du vet ikke hva de har gjort, og de innrømmer sjelden feil ).

 

Nå har du to valg, gjenge opp den tanken slik at den passer den nye litt større skruen du fikk( forutsett at det er nok gods igjen og at den nye skruens gjengediameter er så mye større at det lar seg gjøre )

Eller kjøpe ny tank og montere den selv eller la verkstedet gjøre det( med risiko for at de gjør feilen om igjen ).

 

Hva koster den tanken, hmm ser at den koster ca 375 norske kroner fra famous four og lokket ca 50 kroner inklusive momsen.

 

Bytt tank selv med ny komplett fra Famous Four eks. er mitt råd.

mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd alle sammen. Kom til en løsning i går ettermiddag der de byttet tanken gratis, om jeg betalte 800 for tanken. Greit nok. Nå er det i alle fall i orden, og jeg slapp å vente på en tank fra famous four.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra løsning det ;) .

Verkstedet innrømte vel, på en måte, der at det var mekanikeren deres som har overtorquet den bolten og dermed dro i stykker gjengene på tanken.

Så fikk han slegge mekanikeren Deres jobbe litt gratis, men de slapp å gå i minus på deleprisen -_- .

 

grei læring for alle parter..

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...