Gå til innhold

Lekasje ekspanjonstank til kjølevann RRS 2006


willywonka

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hentet min RRS fra service med bytte av reg reim osv. Oppdaget at støtfangern var fuktig i underkant på venstresiden forran når jeg kom hjem. Kjørte med det en god stund, tenkte de hadde griset. Så kom det varsel om lavt kjølevann.

Har hatt bilen inne på verkstedet for å finne ut hvor lekkasjen var. De sier det er en lekkasje i en skru på ekspansjonstanken, koster 3600 å bytte tanken. Passe sprøtt.

 

Jeg har aldri skrudd på bilen. Men de hevder hardnakket at dette er ikke noe de kan ha skadet når de byttet regreim eller andre servicedeler. Høres utrolig ut for meg. Men jeg er ingen ekspert, derfor spør jeg her. Er det usannsynlig at de har skadet ekspansjonstanken på servicen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke studert akkurat denne, men sånn rent logisk så burde det ikke medføre noen lufteprosedyre.

Kun skru løs, koble av slanger( sørg for å holde slangene slik at de ikke tømmes mer enn nødvendig ), koble slanger på ny ekspansjonstank, montere fast. Fyll til rett nivå, kjør en tur til den er varm og kontroller nivå.

Det bør være så enkelt siden luftingen skjer i ekspansjonstanken.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør nok ikke det heller, for både skruen og pakningen har fått erstatningsnr til komplett tank. Og det er det de må bestille via LR systemet. Men jeg søkte på nettet og det er flere som har skruen og pakningen i løsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Testet nå. Ny skru passer ikke. Men merker at skruen har vært skrudd så hardt til at den går rundt. Ser også i verkstedhåndboken at man løsner denne skruen når en bytter kjølevæske. Det gjør de vel på 144kkm service kanskje? Jeg har en 06 som var gått 124 kkm når den var på service.

 

Har virkelig vondt for å tro at det blir en lekkasje i denne skruen av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tru.

Vi vet at sånt bare skjer,med eller uten hjelp.

Men får du sett om det er skruen eller tanken som er død?

Noen ganger kan man gjenge opp og sette i større skrue.

Men dette skriver jeg uten å kjenne din bils tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt for å tru er en skrivemåte. Synes du det er rart at det plager meg at jeg kommer hjem med bilen etter service til 25 laken fra merkeforhandler, og har fått lekasje på lufteskruen til ekspansjonstanken? Synes du ikke det er relevant hvem som har ødelagt denne, all den tid de skal ha 3600 for å bytte tanke som eneste løsning på problemet.

 

Men: gjenge opp er et bra tips! Takk! Den skruen jeg bestilte etter tips i denne tråden er for stor, så da burde det være mulig å få noen til å gjenge opp tanken slik at skruen passer. Noen tips på hvem som kan gjøre dette i Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke hva som skal sjekkes på den servicen de har tatt.

Står det trykkprøving av kjølesystemet har de et forklaringsproblem.

Personlig har jeg alltid gjort det på storservicene.

Med så trange motorrom som feks TD5 har er det fort at det gnages tynt på noen slanger.

Ved trykktesting går man litt hardere ut med overtrykk på kjølesystemet enn vanlig kjøring.

Da ser man evt. små/begynnende lekkasjer og slanger med skade revner ofte.

Selvfølgelig ender man midt i spruten uansett hvor man enn står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det mulig litt strid om hvem som tar regningen.

Det hender deler er blitt så skjøre over tid at de,når de må plukkes på,ryker.

Men verkstedet burde heller tatt en telefon og forklart saken hvis det lakk når de var ferdige.

Men,det hender at ting ryker etterpå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gitt meg tilbakemelding om at konstruksjonen er så dårlig at lekkasjer av og til oppstår på disse når de har hatt ute skruen. Men det er ikke deres ansvar, selv om det har skjedd når bilen har stått på deres verksted.

Jeg trodde bilen var under deres ansvar når man leverte den fra seg. Mulig jeg tar feil der, det betyr i så fall at det er et risikoprosjekt å leverer bilen fra seg. Selv til et verksted.

 

Land Rover er fantastiske biler. Synd at jeg blir skuffet hver eneste gang jeg har hatt de to som har vært i mitt eie innom forhandleren.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, så høres det ut som om det er en dårlig konstruksjon ja. Plastgjenger er jo dårlige, så hvis mekanikeren overtorquer disse, ja så er det ikke gjenger der etterpå. Det kan være at den personen som trekte fast den skruen tidligere dro så hardt at gjengene strektes, da er det ikke verkstedet sin skyld, men det er en ting som er helt umulig å bevise den ene eller andre veien. ( jeg liker ikke å ha bilen på verksted, nettopp for slike hendelser, du vet ikke hva de har gjort, og de innrømmer sjelden feil ).

 

Nå har du to valg, gjenge opp den tanken slik at den passer den nye litt større skruen du fikk( forutsett at det er nok gods igjen og at den nye skruens gjengediameter er så mye større at det lar seg gjøre )

Eller kjøpe ny tank og montere den selv eller la verkstedet gjøre det( med risiko for at de gjør feilen om igjen ).

 

Hva koster den tanken, hmm ser at den koster ca 375 norske kroner fra famous four og lokket ca 50 kroner inklusive momsen.

 

Bytt tank selv med ny komplett fra Famous Four eks. er mitt råd.

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra løsning det ;) .

Verkstedet innrømte vel, på en måte, der at det var mekanikeren deres som har overtorquet den bolten og dermed dro i stykker gjengene på tanken.

Så fikk han slegge mekanikeren Deres jobbe litt gratis, men de slapp å gå i minus på deleprisen -_- .

 

grei læring for alle parter..

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...