willywonka Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Hei, Hentet min RRS fra service med bytte av reg reim osv. Oppdaget at støtfangern var fuktig i underkant på venstresiden forran når jeg kom hjem. Kjørte med det en god stund, tenkte de hadde griset. Så kom det varsel om lavt kjølevann. Har hatt bilen inne på verkstedet for å finne ut hvor lekkasjen var. De sier det er en lekkasje i en skru på ekspansjonstanken, koster 3600 å bytte tanken. Passe sprøtt. Jeg har aldri skrudd på bilen. Men de hevder hardnakket at dette er ikke noe de kan ha skadet når de byttet regreim eller andre servicedeler. Høres utrolig ut for meg. Men jeg er ingen ekspert, derfor spør jeg her. Er det usannsynlig at de har skadet ekspansjonstanken på servicen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Om de har skadet den er ikke godt å si. Uansett er du ikke første som har måttet bytte tank på disse bilene. Det er nok dessværre en sykdom... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 Ok. Vanvittig pris på å bytte den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odder'n Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Den klare du å bytte selv. Hvis noen gir deg delenummer, finner du den på nett eller hos E WS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 Er det så lett altså? Ingen lufting eller noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Nå har jeg ikke studert akkurat denne, men sånn rent logisk så burde det ikke medføre noen lufteprosedyre. Kun skru løs, koble av slanger( sørg for å holde slangene slik at de ikke tømmes mer enn nødvendig ), koble slanger på ny ekspansjonstank, montere fast. Fyll til rett nivå, kjør en tur til den er varm og kontroller nivå. Det bør være så enkelt siden luftingen skjer i ekspansjonstanken. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Du får ikke kjøpt skruen til ekspansjonstanken da? Evt gjengeteip på skruen? Skruen er av mykest materiale, så rart om tanken skal bli skadet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 23. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2014 iflg merkeforhandler finnes ikke skruen å få kjøpt...... Men gjengeteip er jo et bra tips vil jeg tro. Kanskje jeg må manne meg opp i romjula..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Valve, bleeder screw, LR007314 Seal, bleeder screw, LR007315 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Fantastisk Fogga! Tenk at Bilinord sier dette ikke er å få tak i. Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 De gjør nok ikke det heller, for både skruen og pakningen har fått erstatningsnr til komplett tank. Og det er det de må bestille via LR systemet. Men jeg søkte på nettet og det er flere som har skruen og pakningen i løsvekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Men denne berømte skruen, hvor står den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Er det virkelig den lille sorte plastskruen oppå tanken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Er ikke flere skruer på tanken...så, ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Testet nå. Ny skru passer ikke. Men merker at skruen har vært skrudd så hardt til at den går rundt. Ser også i verkstedhåndboken at man løsner denne skruen når en bytter kjølevæske. Det gjør de vel på 144kkm service kanskje? Jeg har en 06 som var gått 124 kkm når den var på service. Har virkelig vondt for å tro at det blir en lekkasje i denne skruen av seg selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Slutt å tru. Vi vet at sånt bare skjer,med eller uten hjelp. Men får du sett om det er skruen eller tanken som er død? Noen ganger kan man gjenge opp og sette i større skrue. Men dette skriver jeg uten å kjenne din bils tank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Vondt for å tru er en skrivemåte. Synes du det er rart at det plager meg at jeg kommer hjem med bilen etter service til 25 laken fra merkeforhandler, og har fått lekasje på lufteskruen til ekspansjonstanken? Synes du ikke det er relevant hvem som har ødelagt denne, all den tid de skal ha 3600 for å bytte tanke som eneste løsning på problemet. Men: gjenge opp er et bra tips! Takk! Den skruen jeg bestilte etter tips i denne tråden er for stor, så da burde det være mulig å få noen til å gjenge opp tanken slik at skruen passer. Noen tips på hvem som kan gjøre dette i Tromsø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Du kan jo sjekke hva som skal sjekkes på den servicen de har tatt. Står det trykkprøving av kjølesystemet har de et forklaringsproblem. Personlig har jeg alltid gjort det på storservicene. Med så trange motorrom som feks TD5 har er det fort at det gnages tynt på noen slanger. Ved trykktesting går man litt hardere ut med overtrykk på kjølesystemet enn vanlig kjøring. Da ser man evt. små/begynnende lekkasjer og slanger med skade revner ofte. Selvfølgelig ender man midt i spruten uansett hvor man enn står. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Verkstedet er nok de siste som har rørt den skruen da de har tappet av kjøleveska og luftet etter regreim bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 De er nok de siste og eneste. Jeg viste jo ikke om skruen engang..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Da blir det mulig litt strid om hvem som tar regningen. Det hender deler er blitt så skjøre over tid at de,når de må plukkes på,ryker. Men verkstedet burde heller tatt en telefon og forklart saken hvis det lakk når de var ferdige. Men,det hender at ting ryker etterpå også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 De har gitt meg tilbakemelding om at konstruksjonen er så dårlig at lekkasjer av og til oppstår på disse når de har hatt ute skruen. Men det er ikke deres ansvar, selv om det har skjedd når bilen har stått på deres verksted. Jeg trodde bilen var under deres ansvar når man leverte den fra seg. Mulig jeg tar feil der, det betyr i så fall at det er et risikoprosjekt å leverer bilen fra seg. Selv til et verksted. Land Rover er fantastiske biler. Synd at jeg blir skuffet hver eneste gang jeg har hatt de to som har vært i mitt eie innom forhandleren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Enkelt og greit, så høres det ut som om det er en dårlig konstruksjon ja. Plastgjenger er jo dårlige, så hvis mekanikeren overtorquer disse, ja så er det ikke gjenger der etterpå. Det kan være at den personen som trekte fast den skruen tidligere dro så hardt at gjengene strektes, da er det ikke verkstedet sin skyld, men det er en ting som er helt umulig å bevise den ene eller andre veien. ( jeg liker ikke å ha bilen på verksted, nettopp for slike hendelser, du vet ikke hva de har gjort, og de innrømmer sjelden feil ). Nå har du to valg, gjenge opp den tanken slik at den passer den nye litt større skruen du fikk( forutsett at det er nok gods igjen og at den nye skruens gjengediameter er så mye større at det lar seg gjøre ) Eller kjøpe ny tank og montere den selv eller la verkstedet gjøre det( med risiko for at de gjør feilen om igjen ). Hva koster den tanken, hmm ser at den koster ca 375 norske kroner fra famous four og lokket ca 50 kroner inklusive momsen. Bytt tank selv med ny komplett fra Famous Four eks. er mitt råd. mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willywonka Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2015 Takk for gode råd alle sammen. Kom til en løsning i går ettermiddag der de byttet tanken gratis, om jeg betalte 800 for tanken. Greit nok. Nå er det i alle fall i orden, og jeg slapp å vente på en tank fra famous four. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Bra løsning det . Verkstedet innrømte vel, på en måte, der at det var mekanikeren deres som har overtorquet den bolten og dermed dro i stykker gjengene på tanken. Så fikk han slegge mekanikeren Deres jobbe litt gratis, men de slapp å gå i minus på deleprisen . grei læring for alle parter.. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.