Gå til innhold

Når kulda setter inn = Webasto trøbbel


toto

Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

 

Webastoen på Td5 starter ikke. Vel, det er dieselpumpa som ikke starter. Når jeg starter webastoen med uret, starter det opp ei pumpe i motorrommet/webastoenheten. En sånn hmm,hmm lyd. Kjølevannspumpe?

Men den karakteristiske klikk klikk lyden bak er borte. Jeg har målt ca. 9.5V på ledningen som går inn i pumpa, med vanlig multimeter.

 

Spørsmålet er da, er det pumpa som er gåen eller er det tennstift/sot/brennkammer?

 

I mitt hode tenker jeg at hvis det er tennstift el ville heller ikke vannpumpa startet. Eller er dette å klamre seg til ett halmstrå og håpe på en enkel løsning?

 

Takker for svar, det begynner å bli kaldt...

 

EDIT: Glemte å si at rett under de tre sikringene i motorrommet er det en løs gul ledning som jeg ikke finner noen plass til. Har dette en sammenheng?

 

Endret av toto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumpa er som regel bare en enkel magnetpumpe ( solenoid som drar i en spole, med en membran på )
Jeg tipper dårlig spenning har ført til litt gnistdannelser, med påfølgende " brente kontaktpunkter " på "klikkepumpa.

Jeg veit ikke åssen Webastopumpene er bygget opp, men disse små magnetdrevne membranpumpene bruker det være mulig å plukke opp, for å "overhale" på noe vis ( bytte membran eller rengjøre / pusse kontaktpunkter på solenoidmagnetene )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta ut pumpa og testkjør den da vel ?

hmm, hvordan da?

Siden det er, som du sier en magnetpumpe, skal den vel ha pulserende strøm? Og jeg aner ikke hvilke intervaller pumpa skal ha for å pumpe.

 

Vil det være spenning til pumpa hvis glødeplugg/brennkammer er defekt?

Jeg har som sagt ca 9.5V ved pumpa når jeg starter webastoen med uret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei pumpa vil ikkje starte om det er feil med flammevakt, brennkammer etc etc. Kor lenge går Webasto før den stoppar opp?

 

Min gjekk rundt 60 sek, så daua den ut. Eg tok en sjans og bytta kammer. Funkar fint no.

 

Har du prøvd å resetta den?

Endret av Lorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei pumpa vil ikkje starte om det er feil med flammevakt, brennkammer etc etc. Kor lenge går Webasto før den stoppar opp?

 

Min gjekk rundt 60 sek, så daua den ut. Eg tok en sjans og bytta kammer. Funkar fint no.

 

Har du prøvd å resetta den?

Hei!

Men vil pumpa få strøm om det er feil med flammevakt osv. Det får tydeligvis min. 0V før jeg trykker på knappen, og 9.5V etterpå, samt at det er en pumpe i motorrommet som starter.

 

Den går vel i ca 2 min. Nok til at jeg klarer å åle meg under bilen, koble fra ledningene til pumpa og måle strømmen ;)

 

Har prøvd å resette ved å ta ut sikringene. Er det andre måter/ting som må resettes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den måten eg tenkte resetting ja.

 

Vil tru at dersom det er feil ved flammevakt/brennkammer, vil strøm til pumpa kuttast slik at du ikkje "fyller" webasto med uforbrent diesel. Men dette er berre antagelsar frå mi sie. Karnsje nokon vaksne har bedre svar.

 

Kva med å få kjørt ein diagonose? Er det flammevakt/brennkammer er dette lett å bytte men kostar litt så det er greit å vera sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal for øvrig gå an å lura flammevakta med ei 5v pære og nokre ledningstumpar. Står litt om det i ein tråd her inne. Fann den ikkje i farta, derfor dessverre ikkje link til tråd.

Har lest den tråden :)

 

 

Fanken, det irriterer meg at jeg ikke kan bil elektronikk.

 

Som programmerer av forretningskritiske applikasjoner ville jeg under oppstart sendt ett signal til alle nettverksenhetene til programmet og sjekket om jeg fikk kontakt med de. Og så evt stoppet opp hele prosessen ved en feil.

 

Jeg aner ikke om ei sånn pumpe klarer å si 'Her er jeg og jeg fungerer' og at det er derfor det sendes strøm til den, eller om det er noe så enkelt som at de 9.5 V som kommer fra til pumpa skyldes dårlig kontakt ett sted. (At det skulle vært 12V og at hele greiene skrus av fordi det ikke kommer diesel fram til brennkammeret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tillsier at pumpen stortsett virker som den skal. De gangene jeg har hatt problemer med webastoen er stort sett bare en reseting som skal til. Napp ut sikringene i 20-30 sekunder eller no sånt. Plugg de inn igjen og start webastoen. Om dette ikke funker vil man kunne starte den tre ganger, før den går i "lås". Den ene gangen dette ikke funket måtte jeg bytte "hjernen" på webastoen pga vann inntrengning i elektronikken. Jeg ville ha montert ut selve webastoen og demontert og rengjort den. Montert den og prøvd igjen.

 

Jeg er heller ikke noen stor bilelektrikker, men webastoen er enkel å jobbe på. Bare søk litt på forumet så finner du tegninger.

 

Min webasto står i en 2000 modell Defender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående 5w pære:

Noen flammevakter havner utenfor referanseområdet, men de virker (gir bare feil verdi).

Sjekkes lett med diagnoseverktøy.

Dette kan oftest kompenseres med ei lyspære i paralell med den kombinerte glødeplugger/flammevakta. 5w pære trenger ikke være fasit, men det er der de fleste havner.

NB! Bør sjekkes at flammevakt faktisk fungerer med diagnose eller test.

Test er enkelt. Demontering, måle glødeplugge/vakt , varm opp med gass, mål på nytt. Ohmmålning skal være forskjellig.

Husker ikke verdien i hodet, men du skal ned mot 0 ohm mener jeg å huske.

 

Står litt her og:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=49869&page=2

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpna min Webasto for noen år siden fordi jeg trodde det var feil der. Leste meg opp på rensing av brennkammer og satte igang. Ingen hokus pokus i det hele tatt og alt var faktisk i orden der. Det jeg også har funnet ut er at min ikke starter ved mindre enn halv tank og ved dårlig batterispenning.

 

Dvs, at min ikke starter i 9 av 10 tilfeller. Når det er kaldt er det under 12v på batteriet mitt. Bilen starter greit, men ikke Webastoen. Det samme gjelder jo at jeg ikke pleier å fylle tanken hver gang den nærmer seg halv. Siste problem skyldes sugerøret ned i tanken, og jeg tror det kan la seg modifisere med litt bøy og tøy så det suger dypere i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de fleste problemene med webastoen er pga dårlig batteri.

Den skal kutte på lav spenning for ikke å tappe batteriet helt ut.

Kulde + dårlig batteri = webastotrøbbel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg.

 

Har trøbbel i dag jeg også, men skal sies at dette er min tredje Def og har aldri hatt trøbbel før nå. Kjører aldri små-kjøringer (vært nøye med det). Har to batterier, ene er to år gammelt og toppladet i går. Over halv tank på bilen.

 

- Trykker på flammen på panelet inne i bilen. Da starter den velkjente, lave, tekniske summelyden med påfølgende tikking.

- Etterhvert kommer det relativt mye hvit røyk ut av røret med et filter i enden som ligger under forskjermen frem mot hovedlysene.

- Etter noen minutter med konstant lav summelyd og litt småtikking, kommer det tjukk hvit røyk ut eksosrøret under bilen.

- Etter dette blir det stille.

- Lukter etterhvert veldig diesel.

- Vifta inne i bilen starter aldri.

 

Har prøvd å resette sikringene ref bilde i en eller annen tråd uten endring.

Når jeg kjører og motoren blir varm, gir varmeapparatet sin sedvanlige varme.

 

Noen åpenbare tanker?

Endret av Ronny A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg.

 

Har trøbbel i dag jeg også, men skal sies at dette er min tredje Def og har aldri hatt trøbbel før nå. Kjører aldri små-kjøringer (vært nøye med det). Har to batterier, ene er to år gammelt og toppladet i går. Over halv tank på bilen.

 

- Trykker på flammen på panelet inne i bilen. Da starter den velkjente, lave, tekniske summelyden med påfølgende tikking.

- Etterhvert kommer det relativt mye hvit røyk ut av røret med et filter i enden som ligger under forskjermen frem mot hovedlysene.

- Etter noen minutter med konstant lav summelyd og litt småtikking, kommer det tjukk hvit røyk ut eksosrøret under bilen.

- Etter dette blir det stille.

- Lukter etterhvert veldig diesel.

- Vifta inne i bilen starter aldri.

 

Har prøvd å resette sikringene ref bilde i en eller annen tråd uten endring.

Når jeg kjører og motoren blir varm, gir varmeapparatet sin sedvanlige varme.

 

Noen åpenbare tanker?

jeg tenker at vifta på Webasto er ferdig, der hvor du sier der kommer hvit røk er luft inn.til brennkammert / vifta, mulig at jeg har en liggende

 

vh. Mys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill deg service-kit, hos f.eks. Praesto4x4 her på forumet. Gjør det selv ,eller sett det bort.

 

Brennkammeret er "oppbrent" og glødeplugg defekt !!

 

Ingenting varer evig,ei heller indre deler på dieselvarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også vifta, siden det kommer røyk ut av luftinntaket.

På min døde vannpumpa. Da startet den opp, men avbrøt etter kort tid da den sikkert ble overopphetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liksom bare vert litt lite diesel på tanken som har klumpet til min på Defender, samme var på Lastebilene vi kjøre tidligere, er veldig fornøyd med webasto, har hatt 2 andre merker og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...