Gå til innhold

Min Garasje tråden, bilder,inspirasjon,tips & idè`r


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Selv er garagen min nesten alltid full med ymse leker.

Men for et par dager siden ble det 

elektrisk portåpner på hovedporten . 

Og nå er det bare moro å kjøre ut og inn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Skjer lite i garasjen her...

 

Ble en Black friday Jula varmepumpe i dag, så da får man prøve montere den så fort råd er .. 

 

Har skrudd fast noen nexa mottagere i sikrings boksen. 

Og kjøpt inn 2 magnet styrte sendere, og et skumrings relè ( sender) 

 

Planen er å montere varsel lys på utsiden, synlig fra huset. Som skal slå seg på, når en av 2 porter er åpen. 

Har vært noen tilfeller, der ene porten har vært åpen, uvisst av hvilken grunn den har åpent seg. 

 

Blir nok en 3 magnet bryter, for å styre tak lyset til PÅ, når porten er åpen, med justert tidsforsinkelse. 

 

Skumrings bryteren, skal slå på utv belysning. Har nok engang, montert noe LED oppunder kisten og over porten. 

Men har slitt med dårlig kvalitet på noen typer, der noen av diodene slutter fungere, eller lyser svakt. 

Har fundert på om det det er power supplyen som knekker dem, eller dimmeren. 

Har en remse på huset, som har fungert drøye året nå. Uten dimmer. 

 

Siden man ikke tenkte på å isolere taket dengangen men gipset det. Og det er ikke aktuelt å ta ned gip, og demontere hemser etc. For å gjøre jobben. 

Kunne man jo kanskje kledd taket med noe tynt isolerende , boble plast kunne jo kanskje fungert ...? 

 

Uansett tenker eg at varme pumpen ihvertfall kan holde en liten lunk.... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 2 år har jeg hatt mitt garasjeprosjekt gående. Målet var et rom som det kan sveises i, som kan varmes opp om vinteren, og som relativt høye biler kommer inn i.. :)

 

Her var utgangspunktet. Garasjen er under verandaen, halvveis under bakken ved siden av kjelleren. Var på håret at ex-millen gikk inn som pickup.

IMAG0351.jpg

 

i fjor ble det påbegynnt med å grave ut slik at bakken ble flyttet ca 4 meter innover i gårdsplassen, og støttemurer ble laget

IMAG0240.jpg

 

I år startet den virkelige jobben, å grave ut inne i garasjen. Tenkte at det var mest grus og pukk der inne, men tok litt feil der.. :P all massen og steiner i garasjen ble fjernet med spett, spade, denne traktoren og Isbjørn (til å trekke opp steinene traktoren ikke klarte å få i skuffa)

IMAG0241.jpg

 

litt baktung :D

IMAG0246.jpg

 

IMAG0249.jpg

 

I gang med å rette ut 

IMAG0289.jpg

 

isolert 20 cm i gulvet, ferdig med armering og varmekabel

IMAG0087.jpg

 

ferdig støpt og behandlet med vannglass

IMAG0103.jpg

 

Taket, altså verandaen, hadde også behov for litt utbedringer.. :lol:

IMAG0124.jpg

 

omtrent alt ble byttet her.. ;)

IMAG0319 - Kopi.jpg

 

Pga takhøyde og bjelkelaget ble det 5 cm lufting og 10 cm isolasjon

IMAG0375.jpg

 

Ny port, med fjernkontroll :P Steinene som ligger nede til høyre i bildet stammer begge fra garasjen og nedkjøringa, begge fjernet med gode gamle MF 133`n og med litt drahjelp fra Isbjørn :D

22095920_10211701410104065_272963679654483074_o.jpg

 

Har nå eget sikringsskap i kjelleren på veggen mot garasjen, så muligheten for 3-fas osv er veldig grei. Funderer litt på å pusse murveggene å få det hvitt, derfor er ikke det elektriske gjort ferdig enda ;) De to bildene under er fra i dag etter en omfattende rydding som jeg ikke rakk å gjøre da garasjen ble ferdig (måtte jobbe her inne med en gang det var klart :rolleyes:)

IMAG0780.jpg

 

IMAG0782.jpg

 

Har brukt garasjen noen uker nå, og det er veldig fint i grunn. Har på varmen i gulvet på lav varme så det ikke blir så kaldt å ligge på. Ellers bruker jeg en vifteovn med termostat for å holde varmen, denne holder fint 20 grader i rommet på 1000W selv med 10 minusgrader ute. Discoen går akkurat inn i garasjen med 2" heving og takgrind. Og når den har kommet forbi skinnene til porten går det fint å ha den på bukkene også så det blir fin plass under bilen :)

IMAG0750.jpg

 

Er veldig fornøyd med dette. Rommet er ikke så stort, men det holder for det meste, og er ganske så rimelig å holde varmt :)

Så dette ble mitt bidrag til tråden B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smått begynt på varme pumpe montering. 

Dvs, man fikk skrudd opp braketten til inne delen, og begynt på 85mm hullet til rør og kabel, som skal igjennom veggen og ut. 

Har ikke lang nok bor/ forlenger på hull sagen. Så får improvisere,,med å bore et gjennom gående hull, og ta resten fra utsia. 

Skal bli godt med varme på " Herreavdelingen"  

:huh:

 

Nexa magnet bryter med sender, fungerer bra. Nå slår lyset seg på, når porten går opp. 

Med justert tidsforsinkelse på 10 min, etter lukking. Rekker man å få med seg pikk å pakk, før det blir mørkt . 

 

Typisk nok, så fungerte ikke magnet bryter no2, som den skulle, så må byttes. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, oggioffshore skrev:

Så smått begynt på varme pumpe montering. 

Dvs, man fikk skrudd opp braketten til inne delen, og begynt på 85mm hullet til rør og kabel, som skal igjennom veggen og ut. 

Har ikke lang nok bor/ forlenger på hull sagen. Så får improvisere,,med å bore et gjennom gående hull, og ta resten fra utsia. 

Skal bli godt med varme på " Herreavdelingen"  

:huh:

 

Nexa magnet bryter med sender, fungerer bra. Nå slår lyset seg på, når porten går opp. 

Med justert tidsforsinkelse på 10 min, etter lukking. Rekker man å få med seg pikk å pakk, før det blir mørkt . 

 

Typisk nok, så fungerte ikke magnet bryter no2, som den skulle, så må byttes. 

 

 

 

DSC_7684.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gautes skrev:

Du har nesten bodd i garasjen i lengre tid.du Jermund.:mellow:

Mål veggene hvite før du må rydde veldig mye ut igjen.

Jeg utsatte taket mitt og nå er det for sent.

 

Noen timer ble det ja, for jeg har gjort alt selv bortsett fra å legge membran på verandaen :)  Tenkte det var best å få gjort dette før fruen eventuelt flytter inn her :P

Tenker det blir å få pusset murveggene hvite, må bare finne noen som har lyst til å gjøre det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Så det dukket opp ett garasje spm i et av forumene... 

Så da prøver eg holde liv i denne tråden her. 

 

Har lyst å få gulvet minste delen av garasjen ned på samme nivå. 

Så da må det kuttes i betong. 

Blir det mye støv etc, tips /råd? 

 

På sikt skal den delen isoleres i tak og vegger, og inn med skyvedører ut mot dobbel garasjen. Vil ha varmt verktøy rom, liten bar m kino del for sosiale og uhøytidelige aktiviteter. 

Det er drømmen. 

DSC_0975.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, corpusviridans skrev:

Tørrkutting av betong  gir ( ekstremt) mye støv ja, beste er å leie en skjærer som kan kobles på vann. Vann er tross alt enklere å få bort etterpå. Støv legger seg absolutt over alt i hver minste krok.

Er det eg har tenkt å bruke. Er de effektive, og tar de armering også? 

Tenker gulv er rundt 15 til 20 cm tykt. Heldigvis tomrom under. Så bare la det ligge som fyllmasse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funke fjell og durer like greit gjennom armering som betong. Fortell hva du skal kappe  så finner utleier maskin du blir hjulene med. Finnes både enkeltbladsag og dobbeltbladsag. Skal du sage 20 cm betyr enkeltblad at diameter må være bortimot 50 cm. Med dobbeltblad holder det med mindre blad, da sager du så dypt du kommer, brekker vekk restene som blir stående igjen mellom bladene og sager videre. Mener du klarer 40 cm med dobbeltblad. Men du sier det er hulrom under golvet, er det dekke og ikke golv i utgangspunktet?

Da må du arbeide med vett og forstand så du ikke ender opp som en nyhet i avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på det meste halvannen meter hulrom under. Brukt som lagrings plass. 

Tanken er å tømme garasjen, kanskje kutte seg igjennom gulv med 50 cm mellomrom i begge retninger, slik at det blir små blokker som ramler ned. 

Er fra 60 tallet, har begynt å spikke her å der, pluss armering som er synlig. Er ganske rustet. 

Skal ta bilde når eg kommer meg hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tja, tiden står stille i oggis garasje.... 

 

Dessverre ser det ut som golvet har begynt å bule feile veien, altså oppover på midten. 

Snakk om flere cm. Forstår det ikke helt, da det kun er stein under som fyll masse, støpt med isopor og armering.... 

Men kanskje det ble støpt for tynt den gangen. Redd eg må begynne meisle opp gulvet og støpe nytt..... 

 

Ellers har det skjedd lite. Vært mye bil mekking da. Så blir brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her var det stille.... 

 

Hatt noen økter med kabel salat rydding blush

 

Montert trege sikringer fra huset og ut. Blei lei av sikring som ryker pga av høy start strøm. 

Ny verden. 

 

Jula har kampanje på led armaturer. 

Så begynner vel bytte ut til de. 

 

Er å blir "bule" eller "mancaven" 

 

Har fått kobla opp gamle kino anlegget, og NAD anlegget fra tidlig 90 tallet.... Så nå er det go' lyd i alle kanaler.... 

 

Par overvåknings kamera m minnekort er komt på ytterveggen 

Man vet jo aldri 

 

IMG_20220228_173119.jpg

IMG_20220228_173135.jpg

IMG_20220228_173151.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nostalgi verktøy på utstilling 

IMG_20220323_132156.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jaja... Den ble ikke så pop denne tråden... He he 

 

 

Noen tips til å legge biltema drenering foran porten? 

 

Skal omsider asfaltere foran begge garasjer, siden naboen har satt igang prosjekt. 

 

Det må jo være litt helling på drenering, så usikker på om eg skal lage dyp nok renne, og Helle i betong og sette plast element oppi støp eller bare bruke vei grus... 

IMG_20220829_115833.jpg

IMG_20220829_115840.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @oggioffshore

 

Jeg har gjort noen erfaringer på dette punktet.

 

1: Grus inntil holder ikke - sidene på renenne flytter seg utover, og ting kollapser.

2: De rimeligste rennene med presset blikk i stedet for støpegods har en stygg tendens til å gi seg ved bruk (selv om de holder om bruken er lav).

 

Foran min garasje og verksted så støpte jeg ned renna i ettertid - akkurat samme situasjon som du har. gravde meg nok ned til at jeg fikk litt sement innefor renna, og under - og så tilpasning ut mot grusen.

 

Dette har ligget stabilt de siste 8 årene.

 

Du trenger litt helling - men ikke så altfor mye. jeg tror jeg hadde 5mm/meter eller noe i den størrelsesorden på mine renner. (det skal nevnes at jeg la renner av noe bedre kvalitet enn Biltema)

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lagt betong og jern under m.. 

Tenker det holder, er ikke rare belastning dette blir utsatt for... 

 

Takk for tips 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...