Gå til innhold

Rypeveiens D2


finnarne

Anbefalte innlegg

Temperatur målt med nabokommune er for lav. Dashbordets temperaturmåler er såvidt over blått.

 

Har bare webasto tillegsvarme, ikke parkeringsvarmer, dvs ingen display. Tror ikke jeg har sett noen sikringsboks med 3 sikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 193
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Imponert over tålmodigheten du har.... Jeg slipper litt av de elektriske utfordringene på min seriebil i alle fall

.... Stå på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plassert en pappplate mellom intercooler og radiator. Var en tur til SVV nå, en tur på drøye 2 mil hver veg. Nå kom temperaturen opp i 72 grader, ifølge Nanocom. prøvde en gang til å nullstille Webasto, men tror ikke det hjalp.

 

Det var 4-5 minusgrader på den turen.

 

Kom tilbake uten førerkort, men med papir som sier jeg skal få nytt sertifikat i posten (eller noe sånt).

Ellers var det en hyggelig prat om ombygginger og godkjenninger og veltebur osv. Vi får se.

 

 

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på min første tur med Toern. Vi var i underkant av 40 speidere på tur til Bjørnevannshytta i Valle. Skiboks på taket, 4 personer og bagasje på vei opp. På lørdags ettermiddag var det en leder som hadde et uhell, så vi måtte pakke litt bedre på vei hjem. Da var vi 7 personer i Toern, meg, jentungen som ikke er for stor, og 5 gutter på 14-16 år. Bagasjen måtte av naturlige årsaker fraktes av en annen bil. På vei hjem møtte jeg en sølvgrå 110 med sorte bokstaver på døra. Regner med det var Ronny. Temperaturmåleren holdt seg "vannrett" og det var grei varme i forsetene. Hørte ingen klage i baksetet, men hadde forberedt de som satt på bakerste seterad at det kanskje var litt kaldt. Jeg hadde også et ullpledd som han ene bak brukte. Ingen klagde på plassen, men det var godt å stoppe på Evje på vei hjem for å strekke på beina, og tømme tanken.

 

Forbruk på turen var rundt litern på mila.

 

Egentlig en grei tur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Toern har hatt hatt en travel vår, som familiens eneste bil med skilter store deler av etter-vinteren/våren.

Tidliger ei vinter fikk den ny ventilpakke til ABS-modulatoren, og da ble det litt mindre tres-amigos. Så dukekt de opp igjen mens far var på tur i Polen. Mor var litt usikker, og ringte for sikkerhets skyld for å høre om de "pling", og 3 lys.

 

Etter hjemkomst ble feilkoder avlest med NanoCom, og diagnosen "hjullager høyre side foran stillt". Under vårsjekken ble mistanken bekreftet.

 

Nye hjullager bestillt, og ble sendt fra Øya i begynnelsen av uken. Forventet ankomst fredag 22/5. Onsdag kom mor og datter hjem fra Speider, og rapporterte om en vibrasjon i bilen ved lav fart. Så fort farten kom opp, forsvant vibrasjonen. Kunne jeg sjekke hjulbolter, vær så snill ?

 

Skulle bytte til sommerhjul uansett, så jada..

Byttet hjul hele veien rundt, ingen bolter som var spesielt løse, men joda, hjulalger høyre side foran var ikke blitt noe bedre etter 50 mil.

Deler ankom på fredagen som antydet, og lørdagen skulle vi bytte hjullager. Fredag skulle vi bare en tur til KrSand først, og så kanskje begynne på jobben. Men før vi kom så langt, bestemte bilen seg at nå fikk det være nok. "Vibrasjonen" kom forsåvidt underveis på turen, men det var ikke hjullager. Snarere en ekstra vibrasjon i motor, som sist var der npr ECU var full av olje. Etterhvert som jeg forsøkte å starte, kom også M+S opp i displayet. dvs lite med strøm på batteriet.

Fikk avlest feilkoder, og der var det mye rart. Følte vel igjen at batteriet var en mulig syndebukk. Det skal byttes før høsten, men kanskje det var like greit å bytte med en gang. Startet med å få tauet bilen hjem, og sette den på lading over natten. ingen vits å feilsøke med lav batterispenning.

 

Neste dag var det å nullstille feilkoder igjen. Men ingen start. Noen feilkoder var vanskelig å nullstille

- (4,2) Fuel temperature sensor (Logged High)

- (6,2) Fuel temperature sensor (Current)

 

Det var flere også, men disse var der fast. lånte noen friske batterier av Bien, ut at det hjalp.

Opp med ECU, og sjekke for Olje. Ganske riktig, der var det olje. Men fant ingen "Sikkerhets-Torx" for å åpne og se inne i hjernen, så det ble en tur til Biltema føst.

Hjemme igjen ble hjernen åpnet. Ikke mye olje, men litt. Det ble renset og tørket, og satt sammen igjen og testet på nytt. Det hjalp dårlig. Feilkoder med "Fuel temperature Sensor" hang igjen. Men kontaken til den sensoren hang godt. Kanskje det var lettere å få den av nedenifra?

Jeg tror jeg hadde løftet feil i forbindelse med batteriteste-prosedyren, ihvertfall hadde jeg stiv nakke. Sveinung var tilfeldigvis i nabolaget, og stilte seg villig til å krype innunder. Han fikk dyttet sikringen til kontakten opp, og jeg kunne løsne forsiktig på kontakten. Plutselig stod jeg med kontakten i hånde. Med ca 8 cm lange ledningsstubber. Uten videre kontakt til ledningsnettet.

 

Vi lette litt rundt i ledningsnettet, men fant etterhvert ut at vi burde ha byttet det ut. Men ihvertfall måtte noe repareres. Vi fikk etterhvert løsnet det såpass at det kunne repareres. og vi kunne konstatere at det var flere ledninger som ikke var helt på plass. Fikset etterhvert opp i dem også. og etter å ha jobbet ganske iherdig, fikk vi alt på plass igjen , inkludert ledningene til glødepluggene. Makan til knotete plassering..

 

Med alt på plass, forsøkte vi igjen å starte. Motoren dro rundt, men det hjalp lite. Leste av feilkoder på nytt. dvs det var meningen å gjøre. Men det var ingen.

Etter å ha klødd oss i hodet en liten stund, fant vi ut at vi skulle bytte dieselfilter. Lufteprosedyre ble startet, og stoppet etterhvert. Så var det å kinne. Hadde koblet til ett batteri til , med startkabler, så spenningen skulle være der. Og etterhvert startet morroa. Det røyk godt, men det var liv i den. Etterhvert som røyken ga seg, så stoppet vi motoren å monterte det meste på plass igjen av batterikasse og deksler.

 

Klokka var ikke så mye, så da gikk vi igang med å bytte hjullager. Der var det få overraskelser, så det ble vi også ferdig med. Egentlig var vi ganske fornøyd når kvelden nærmet seg natt. Klokken 23:30 var vi vel ferdig med prøvetur, og alt fungerte greit. Stor takk til Sveinung som var inn og ut under bilen litt flere ganger enn det jeg hadde klart akkurat igår.

 

Men tror jeg skal bestille nytt ledningsnett, for jeg tror det som er der nærmer seg slutten på sin levetid. Men jeg vet ikke om jeg har lyst til å bytte det, for det er endel som er trangt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt alt fungerte som det skulle etterpå :)

 

Ledningsnettet er ikke så vanskelig å bytte! Litt knot rundt fuel cooleren men bortsett fra det så burde det ikke ta mer enn ett par timer :)

Absolutt verdt det, og tror det er en ganske fornuftig fiks som kan spare deg for mange tullete feil/feilmeldinger i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det fungerte ikke så lenge. Vi hadde en liten prøvetur natt til søndag, og alt var bra. Så kjørte guttungen av gårde på søndag, og videre til KrSand på mandag for å hente sin søster. Når han kom hjem, rapporterte han om at den hadde "jukset litt på tenningen" på veien. Så skulle noen av gårde en rask tur mens jeg skrudde bremser på Bien. Jeg hørte med en gang at noe var galt når de startet, men lot de kjøre. De kom ikke langt. Fortsatt lite med feilmeldinger å lese av med Nanocom. Vi dro bilen hjem og kjørte litt lufteprosedyre uten at det hjalp. Tømte dieselfilteret for det som så ut som fin diesel. kjørte ny lufteprosedyre, og dermed så fungerte alt. Lot bilen stå å svive men jeg var inne for å finne lommebok og husnøkler, og kjørte ned for å fylle opp med ny frisk diesel. Fikk start på den etter å ha fylt opp med diesel, men den var litt "sur". Kjørte hjemover og stoppet bilen (ikke motoren) på utsiden av naboen som holdt på å skifte hjullager på sin D2. stod der noen minutter, og når jeg skulle kjøre videre videre så dør den. Ingen start. Ble taud hjem av en 90 Td5. Godt vi har noen biler i nabolaget...

 

Har bestillt ny dieselpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å få treningen, ja.

Er usikker på om jeg skal flytte fingeren 2-3 cm frem og lage en jevn front, eller om jeg skal lage jevn front der den er. Må forske litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangeren fikk seg en ny omgang mens jeg ventet på at motor skulle bli litt kaldere, og diesel eventuelt renne tilbake.

img_13061.jpg

 

Må ha pyntelig forsterke litt til, men det er mye bedre enn det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Toern kan på PKK fra Juli, og "vi" hadde time på tirsdag. Siden det har kommet noen dråper olje, tenkte jeg å ta en sjekk. Å få av lokket til rotorfilteret var enkelt, det var verre å få av oljefilteret. Foreløpig står oljefilteret på plass, mens rotorfilteret er byttet sammen med oljen. Boltene til lokket på rotoren var noe løse. Jeg mistet en bolt, og den andre var det ikke mulig å få mothold i. Satt i vanlige 8.8-bolter og var glad og fornøyd. Kjørte litt på tirsdagen, og merket at det kom litt olje til kontrollen, men ikke mer enn at det passerte. Det ble allikavel en toerfeil på endeledd på paralellstaget (det korte). Fant den bolten jeg hadde mistet under filterskiftet nede mellom motorfeste og blokk (tror jeg det var).

 

Onsdag kjørte konemor og datter en tur, og da var det mye olje som kom. Løsnet på lokket til rotoren, og byttet til original bolt. Tok en liten kjøretur til Biltema, og sjekket. Litt oljelekkasje fortsatt, så jeg kjøpte inn gjengerepsett. Kjørte hjem igjen og sjekket oljelekkasjen igjen.

img_13911.jpg

 

Ikke rart at det forsvant litt olje.

Må se om det er mulig å sette inn nye gjenger mens rotorhuset står på motoren. Ellers blir det demontering.

 


Temperatur målt med nabokommune er for lav. Dashbordets temperaturmåler er såvidt over blått.

Har bare webasto tillegsvarme, ikke parkeringsvarmer, dvs ingen display. Tror ikke jeg har sett noen sikringsboks med 3 sikringer.

Stavekontroll er morsomt. Det skulle vært "Temperatur målt med Nanocom er for lav."

 

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjengene blåst,orginalt 6 mm, har jeg ofte gjenget opp til 7 mm og satt i pinnebolter med Lock-Tite og muttere.

Svakt gods i huset,slitasje og hardhendte mekanikere dreper fort alugjengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løste det med litt lengre 6mm bolter, og boret opp gjengene i sentrifugelokket. Blir ny prøvetur etterhvert, men nå var det hold når jeg skrudde til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tungstartet bil har etterhvert kommet tilbake. Byttet batteri for en ukes tid siden, og det hjalp godt. Tidligere var det ett forsøk, så var det ikke mere håp. Nå kan jeg kinne en stund og så kommer den. Den har også stoppet ett par ganger mens den har gått på tomgang. Da har det vært å pumpe på pedalen samtidig som vi forsøker å starte. Planen var å bytte dysetetninger, men det har vært mye "av og på vær", så det at fått vente ett par dager. Igår var det stabilt finværet igjen, og med auditorium rørlegger på besøk, var det bare å begynne.

img_13951.jpg

Toppdeksel av, og jobben har begynt

 

img_13941.jpg

En dyse ute, kobberringen så noe slitt ut.

 

img_13981.jpg

O-ringene så ikke så gale ut, men...

 

Nå er de uansett byttet. Vi brukte ca 2 timer på jobben. Tipper det hadde gått maks 3 timer på jobben alene. For å få ut dyrene, Brukte vi en gammel glidehammer fra Biltema som jeg hadde liggende http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Glidehammer-2000016770/

Det var litt dårlig plass på de 2 innerste dyrene, så da måtte vi holde panseret opp mens dysene ble løsnet.

 

 

Men nå har den visst stoppet igjen.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feilsøking i ettermiddag.
Igår (fredag, ja jeg vet det er søndag nå, men...) så byttet vi dysetetninger. Kjørte en tur til byen etterpå og hjem igjen en time senere. Bilen gikk fint.
Idag (lørdag) reiste konemor og datter mot sørlandssenteret, men kom bare litt forbi Lillesand, før bilen fusket og ganske raskt stoppet. Datter øvelseskjørte, men taklet stoppet bra. Jeg kjørte bort, og forsøkte å starte. Det har fungert før, men ikke denne gangen. Litt rar lyd var det, så jeg var ute og åpnet panseret, uten å se noe.
Forsøkte en gang til, og da virket det som om noe byttet imot. Skrudde av toppdekselet, men alt så greit ut. Mor forsøkte å vri om tenningen, mens toppdekselet var av, og jeg så at registerkjede bevegde seg ca en halv centimeter. Etter litt konsultasjon med naboen, konkluderte jeg med at toppakning er en mulig feil. Men ville forsøke å starte en gang til. Evt. med startkabler, så det var nok strøm.
Lufteprosedyre ble kjørt, og så ble motoren forsøkt startet. Og den startet. Uten bruk av startkabler. Men masse hvit røyk.



Holdt bilen igang og begynte å kjøre hjemover, men ikke på motorvei.
Vi kom ca 800 meter før den stoppet igjen. Ringte NAF, og jentene tok bilen jeg kom i og kjørte videre mot sørlandssenteret Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en halvtime kom det svar fra NAF. Det ville ta en stund. Så jentene kom tilbake for å hente meg. I mellomtiden har jeg klart å flytte bilen noen hundre meter til, og inn på en busslomme.

NAF henter bil og leverer den hjemme. Gode naboer tar imot, mens jeg må være på IKEA. Bilen kjøres for egen maskin inn på gårdsplassen. Etter de siste ukers lekkasje, er det lett å se hvor den skal stå.

Jeg kommer hjem, og begynner å søke etter beskrivelse av jobben som jeg tror venter meg. Tar en telefon til vår alles guru, og får noen tips som kanskje kan ha noe for seg. Det kom spørsmål om rengjøring av hull for dysetetninger, og jeg ble svar skyldig. Så kom forslaget om å kjøre en liten tur og sjekke temperatur og andre "bells and whistles ".

Jeg gjorde sone foreslått. Og kom hele 1100 meter før bilen stoppet. Ventet litt, luftet litt, og kinnet på,starteren til den startet. Røykskyen som kom gjorde at andre biler var engstelig for å passere. Jeg snudde så raskt jeg kunne, og fikk 3 stopp til på veien hjem. Fra det siste stoppet kunne jeg rulle hjem i neutral.

Men ingen feilmeldonger på nanocom, ingen varsellamper, ingen temperaturøkning, og ikke spesielt mye røyk rett før den stopper. Bare hvit røyk ved oppstart av varm motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Startet jobben med å skru ut dysetetningene igjen idag. La ikek merke til noe spesielt før alle 5 lå sammen i en kartong

img_14131.jpg

Dessverre har jeg her først løsnet koberringen før jeg fant ut at jeg burde ta bilde av alle samlet. Det var enda tydligere at det var et problemer med dyse nr 2.

 

Slik så det ut nede rundt dyse nr 2 skulle sitte.

img_14151.jpg

 

Brukte litt tid for å få bort det som skimtes som en sort prikk nede i dysehullet.

Etter tips fra Gaute, ble dysetetningene varmet til de var rødglødende, så ble de pusset lett for å få bort eventuelle ujevnheter (etter at de ble kalde).

 

Etter at alt var skrudd sammen igjen, ble ny prøvetur gjort. Denne gangen fikk motoren bli skikkelig varm.

Ingen feilslag, ingen fusking, ingen røyk.

 

Håper det gjorde susen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sot som lå igjen nede i hullet til dysene. Vi forsøkte å gjøre dysene godt rene på fredagen når vi byttet dysetetningene, og lurte på hullet som de satt i. Men var redd for å miste noe ned i sylinderen. Og så tenkte vi at tetningene ville tett godt nok. Så feil kunne vi ta.

 

Nå er det bare å vente på at datter skal øvelseskjøre med den bilen. Det er stort sett da det skjer noe feil med bilene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...