Gå til innhold

Rypeveiens D2


finnarne

Anbefalte innlegg

  • Svar 193
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Grattis med ren motorgange Finn Arne! Pågangsmotet ditt er imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å kikke etter Wiring Engine harness, Delenr YSB108710. Tror jeg skal vente litt med å bytte den. Ikke på grunn av prisen, men det ser ut som om det er endel jobb.

YSB108710.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Technical bulletin som ligger på web-rover.co.uk, skal bytte av injector harness ta 0.7 timer, og bytte av Engine Harness ta 2 timer på D2. Jeg begynte på jobben kl 21:08 i går, og var klar for å åpne ECU for å se hvor mye olje det var der kl 22:02. Det var spor av olje i ECU, men det så greit ut når jeg åpnet. Det er dreneringshull i hvert hjørne av ECU, vet ikke om det skal være det originalt, men jeg så ihvertfall at det kom olje ut av de nederste før jeg åpnet. Får jeg symptomene igjen, bestiller jeg muligens Engine harness i tillegg til injector Harness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skeptisk til sånne Elbiler. Men du verden så god den er blitt å kjøre etter bytte av Injektor Harness.

 

Men er det noen som vet hvordan en skal få instrumentbelysning til å gå på selv om tenning er skrudd på ? Vurderer å koble egen kurs til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrudde vel av automatisk kjørelys i bcu?

 

Tror løsningen er å skru den på igjen og heller koble hovedlysene via relé/lysforsterkningssett og koble på en bryter der slik at du kan skru av hovedlysene i de tilfellene du bare vil ha parklys... glem det, instrument belysningen kommer vel ikke på før lysbrytere er på :(

 

Tror faktisk det ettermonterte kjørelys releet som norske biler kom med er enkleste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelys er koblet bort i BCU.

Det er 3 innstillinger i BCU. Husker ikke helt, men den ene resulterte at hovedlyset på bilen stod å blinket. Det andre gjorde at hovedlyset gikk på når motoren hadde startet. Men det var ikke mulig å koble ned på parklys med motoren igang. Men uansett innstilling må lyset settes på før bilen startes om lyset skal komme på i dashbordet. Nå har jeg satt BCU til ikke å gjøre noe med kjørelys. Da kan jeg ihvertfall sette ned på parklys om jeg stopper på en parkeringsplass eller langs veien.

 

Men glemmer vi å vri på lysbryteren før motoren startes, er instrumentbelysningen av selv om vi vrir på lysbryteren for å få på hovedlyset eller parklys.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart. Min fungerer likt om motor blir skrudd på før eller etter. Prøvde aldri alle innstillingene men har ikke noe imot å skru på selv for å få på instrumenbelysning. Å kunne skru bare på parklys savner jeg bare litt men vurderer å lage en bryter for å skru av hovedlysene.

 

Når du tok ut relé og kabler så er det ett par ledninger som må kobles på igjen. Er du sikker på at de er koblet riktig?

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært helt fornøyd med varmen i bilen. Til å begynen med trodde jeg det var lite kjøleveske, men det hjalp ikke å fylle. Var ute og øvelseskjørte med guttungen i går, 2 timer lang tur på, strot sett bykjøring. Kjørte med Nanocom konstant tilkoblet, og temperaturen var aldri over 62 grader. Stort sett litt under 60. Så da blir det bytte av termostat.

 

Gjorde ett halvhjertet forsøk på å få igang webasto, men det var ingen tegn til liv.

Lokaliserte først sikring i motorrom, sikring 9 som er merket med tilhenger, men som også skal styre webasto. Startet motoren, tok ut sikringen, lot den være ute i et minutt eller 2, og satt den inn igjen. Vet ikek om Webasto hadde hjulpet så mye med åpen termostat uansett.

 

I helgen skal jeg på vintertur med full bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke innstilling bruker du på klimaanlegget? Styrer jeg varmen til frontruten og gulvet så virker min mye bedre. Tror det er tempmåleren som ikke fungerer 100% når den justerer selv eller blåser inn i kupeen. Bør holde varmen uten webasto når du kjører motor unormalt

Ebay har egen diagnose for webasto forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør påstå at motortemperaturen bør være litt høyere, uavhengig av varmeapparatet. Men du sier ingenting om hvor kaldt det var da du kjørte, Finn Arne. Mener å huske at vanlig driftstemperatur på dieselmotorer er ca 75 - 85 grader. Dette kan synke helt ned mot 50 grader om vinteren. Brrr!

 

Tror aldri min D2 lå noe særlig lavere enn midt på, dvs. cirka nevnte driftstemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eller uten AC skal ikke spille noen rolle, men det virker som om du setter den på Rute + Gulv manuelt at den øker temperaturen. Min blir av og til litt kald inni hvis jeg ikke gjør det. Tror dette skyldes at viften ved venstre kne ikke fungerer... har aldri hatt problemer hvis jeg har benyttet innstillingen over, og jeg vet det ikke er problemer med motor temp for med en gang jeg bytter over så kommer varmen. Vet ikke om det er flere temp sensorer som spiller inn her?? Nå fungerer min webasto også så jeg har ikke prøvd dette uten :)

På dashen peker nålen vel rett ut til venstre og det er vel omtrent midt på, og der skal den vel ligge så lenge motor ikke overoppheter eller er veldig kald.

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikring 9 Nullstiller vel ikke webastoen.

Trykk på flammeknapp eller ha under 5 grader (slik at den skal starte), napp ut den største pluggen på webastoen, sett den inn etter 10-20 sekund, da bør den prøve å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet : Ja.

I praksis :Tja.

Har hatt innom biler med litt sikringsrot hvor jeg har tatt ut alle og det har funket.

(Husker jo aldri hvilken sikring som er den "riktige" å ta ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...