Gå til innhold

Rypeveiens D2


finnarne

Anbefalte innlegg

  • Svar 193
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ingen utfordringer så langt. 

Fant ut at det var greit å bytte noen pakninger når jeg først hadde muligheten

l-20171214_180942.jpg

 

Fikk på plass clutch også.

l-20171214_230248.jpg

Den får holde til vi får testet at girkassa virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om den lille messingsaken i veivakselen ?

lb0079b.gif Del 2 på bildet ?  (bilde hentet fra allbrit.de)

 

Den var der fra før. Egentlig litt usikker på hvorfor den var der på en automatgira bil. Smøring av den, ja. Står at en skal bruke fett for å få den ut, men fant ikke noe om hva den skal smøres med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt anledning til å se litt på dekka på bilen i det siste. Ihvertfall ett av dekka er endel slitt, sannsynligvis ikke så langt unna de siste heller. DVS ett av de er bra, siden det ble byttet ut for et par år siden. Men jeg tror resten av dekka er fra 2010, og har stått på den bilen som stort sett har gått lengst. De første årene på Bien, senere på Discomaten og nå på Humla. Har vært veldig fornøyd med dem, men det er vanskelig å få tak i Yokohama Geolander I/T-S. Så nå blir det utprøving av helt nytt dekkmerke. Mønsteret så greit ut, myke var de også. og prisen var meget grei.

RW-5-Ice.jpg

http://omni-united.com/tire/rw-5-ice/

4 stykk i 265∕70R16 kommer på kr 4600 inkl montering og avbalansering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK julebord i går, så da ble det ikke gjort noe. Idag har jeg snudd clutcplata, måtte se dobbelt diverse steder, siden clutchen som fulgte med ikke var merket med girkasseside. Tor det er rett nå. Har slåss med det røret som ligger i overkant av girkassa.ned mot oljekjøleren på motoren. Det er hele tiden i veien. Endte med å bøye litt på festeørene for å få kassa inn. Men så var det håpløst å få skrudd gjennom boltene der. Til slutt så løsnet jeg hele røret og tok det ut. Ikke helt rett fem det heller, men det kom nå ut. Så nå kan festeører rettes igjen. Det røret ga trøbbel når automatkassa skulle ut også, så hadde spart meg endel trøbbel med å løsne det først som sist. Nå er det snart mat her, så bærer det ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 2 på bildet , ja.

Smøring er viktig da akselen står stille når clutchen er frikoblet,kassa i gir og motor roterer.

Den sentrerer og er opplagringen på inngående aksel på kassa også.

Spesielt på biler med dual mass svinghjul er det ekstra viktig at den er ok.

Har sett biler hvor foringen er valset nesten ut av hullet sitt pga litt slakk foring og evt. litt ubalanse i d m svinghjul.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil er den delen lik fra 1948 og t.o.m. TD5.

På Pumaene vet jeg ikke.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasse inne, ikke så mye mer på plass, men måtte ha en oppstart for å se om det var mulig.

Ville ikke starte i Nøytral, men i park gikk det greit. 

 

Ut å jakte på pedalsett og andre nødvendigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første utfordring. "bremserør og slanger" samt slave til clutch mangler på donor-bilen. Det er mulig delene ligger på et fjernlager, men det lå ikke sammen med girkasse, og det er ikke på donorbilen. Tess kunne ikke hjelpe, og tvilte på KSH (for de lokale). Men Alltech kunne hjelpe. Så jeg må bare finne ut om jeg skal ha trykkbryter, og om den skal være normalt lukket, eller normalt åpen. Regner med trykkbryteren styrer Cruisecontrollen.

Clutch-slave bestilles ny fra England, regner med å ha delene i morgen eller onsdag. Fant ut slave fra D1 passer, men trenger sannsynligvis annen pinne som skal  dytte på utløserarmen.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen kontakt på clutchpedalen i bilen, men den kan vel ha blitt koblet av sammen med bremselysbryter. Den måtte jeg heller ikke koble fra. Hmm. Har jeg glemt noe der? Ikke som jeg han huske.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan sjekke om bryteren på «bremserøret» til clutchen er normalt åpen eller lukket? 

Jeg snakker om bryteren som sitter som nr 10 her

http://www.allbrit.de/UNI.cfm?PAGE=818427&SPRACHE=EN

ta gjerne et bilde av koblingen og legg ut her også.

hvor sitter koblingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da vet jeg hvilken kontakt det er. Hadde kanskje vært greiere ha kontakten borte på den andre siden. 

 

Fikk montert på nye hjul, rullet bilen ut, snudd den og tatt av panseret. 

Byttet Ecu, fant at det er 2 steder steder i BCU at det må settes at det er manuell girkasse. 

Men glemte sikkert å endre en ting til, for den. Ille ikke starte. Fikk endret dysene, men ligger startsperre i Ecu eller BCU?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av startsperrekoden. Startsperre var koblet vekk i forkant i BCU, men det holdt tydeligvis ikke. 

Med litt hjelp av Erik fant vi det. 

 Nå starter den med manuell Ecu uten feilmeldinger. 

 

Fikk ut den gamle bremsepedalen og inn med ny samt clutch, i morgen komme forhåpentligvis slaven, og så skal jeg få laget en ny slange mellom master og slave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gjort endel i går, og om alt går greit nå, så har vi familiebil til jul igjen:

1. Løsnet bremsemaster fra pedal og pedalbrakett. Fant etterhvert ut at det var like greit å løsne den fra bremserør også.
2. Løsnet nedre del av rattstamme
3. Løsnet gasspedal fra pedalbrakett
4. Løsnet kabelmatte fra pedalbrakett
5. Ut med pedalbrakett m-2017-12-19_21_47_46.jpg
6. Løsne bremse- og clutchmaster fra pedalbrakket som skal inn igjen.
7. Inn med pedalbrakett m-2017-12-19_22_22_38.jpg
8. Montere clutchmaster til pedalbrakett m-2017-12-19_22_23_01.jpg
9. Testmontere rør-stumper til clutchmaster og midlertidig (300tdi) clutchslave.
m-2017-12-19_23_32_07.jpgm-2017-12-19_23_32_17.jpg

 

Idag går turen til Alltech for å få lagd ny slange med bryter. Ny clutchslave kommer også idag, så jeg håper det er kort vei til ferdig bil nå.

 

Det som gjenstår før kjørbar bil:

1. Monterer clutchslange

2. Montere nedre rattstamme

3. Montere bremsemaster

4. Lufte clutch og bremser

5. Montere fordelingskasse, og fylle olje

6. Montere mellomaksler.

7. Montere diverse traverser under ramma/girkasser

8. Montere girspaker

9. Sette sammen interiøret

 

Har en plan om å få koblet opp senterdiff også, men vi får se hva vi rekker før jul. Fra idag er vi 5 personer i heimen, og jeg er ikke overrasket om det kommer en til innom i romjulen.

 

Der kom sms'en om at DHL er på vei ut med clutchslave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte på litt komplikasjoner i går kveld. Fikk sammen bremsemaster og slange til clutch, sammen med clutchslave. Men sleit veldig med å få luftet. Angrer på at jeg ikek bestillte ny clutchmaster sammen med slave på mandag, men sånn lærer man av.

Prøvde først vanlig lufteprosedyre, har hatt det morsomt på bekostning av merkeverksted før, som ikke har klart å lufte bremser. Men nå var det clutch som var problemet.

 

Prøvde først med vanlig lufter med slange fra nippel og ned i bremseveske. Men fikk ikke nok til at jeg fikk ut lufta.

Så prøvde jeg med vakumlufter. Den har jeg egentlig aldri blitt fortrolig med, og den klarte heller ikke denne gangen å overbevise meg.

Til slutt ofret jeg det ene lokket til bremseveskebeholder (jeg har/hadde jo nå 2 stykker). Borret passende hull i det, og satt inn en bilventil.

Hadde denne fra før: BremselufterMen lokket passer ikke på D2, så derfor lagde jeg nytt.

 

Da fikk jeg tilsynelatende ut lufte, men det hjalp ikke. Ikke før den stod på å og jeg trykket på bremsepedalen. Da var det motstand. Men Da virket det som om trykket kom tilbake i beholderen. Og når jeg fjernet slangen igjen, så var det igjen null motstand.

Hadde til og med ute girkassa og sjekket utløserarm og lager, men der så det rett ut. Og ingen forskjell etterpå. Men det går relativt for å ta ut og inn kasse nå.

 

Bestilte ny clutchmaster i natt, men har vel ikke tro på at det kommer før jul. Men har fått tips i dag, så jeg vet hvor jeg skal tilbringe kvelden. Om ikke tipset ikke virker, så skal jeg gjøre klar resten, så bilen er kjørbar om det kommer ny master, og den virker bedre.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...