JokerS30 Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 2 timer siden, gautes skrev: Hadde ikke vært gøy hvis alle var like. Selv om jeg ser mye ungdom i dag som ...... Er i stand til å programmere kabel-tv boksen UTEN å lese bruksanvisningen, og det i løpet av 15 minutter mener du ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Liker ikke D2 med automat noe særlig men hadde kviet meg for konverteringsjobben, du skal ha kred for forsøket. Følger tråden og håper du ikke møter alt for mange utfordringer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 14. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2017 Ingen utfordringer så langt. Fant ut at det var greit å bytte noen pakninger når jeg først hadde muligheten Fikk på plass clutch også. Den får holde til vi får testet at girkassa virker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Svinghjulsforing er på plass,ser jeg. Og sikkert smurt også. Den er blitt glemt av mange . Håper resten går like lett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 15. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2017 Du snakker om den lille messingsaken i veivakselen ? Del 2 på bildet ? (bilde hentet fra allbrit.de) Den var der fra før. Egentlig litt usikker på hvorfor den var der på en automatgira bil. Smøring av den, ja. Står at en skal bruke fett for å få den ut, men fant ikke noe om hva den skal smøres med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 15. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2017 Har hatt anledning til å se litt på dekka på bilen i det siste. Ihvertfall ett av dekka er endel slitt, sannsynligvis ikke så langt unna de siste heller. DVS ett av de er bra, siden det ble byttet ut for et par år siden. Men jeg tror resten av dekka er fra 2010, og har stått på den bilen som stort sett har gått lengst. De første årene på Bien, senere på Discomaten og nå på Humla. Har vært veldig fornøyd med dem, men det er vanskelig å få tak i Yokohama Geolander I/T-S. Så nå blir det utprøving av helt nytt dekkmerke. Mønsteret så greit ut, myke var de også. og prisen var meget grei. http://omni-united.com/tire/rw-5-ice/ 4 stykk i 265∕70R16 kommer på kr 4600 inkl montering og avbalansering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 16. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2017 OK julebord i går, så da ble det ikke gjort noe. Idag har jeg snudd clutcplata, måtte se dobbelt diverse steder, siden clutchen som fulgte med ikke var merket med girkasseside. Tor det er rett nå. Har slåss med det røret som ligger i overkant av girkassa.ned mot oljekjøleren på motoren. Det er hele tiden i veien. Endte med å bøye litt på festeørene for å få kassa inn. Men så var det håpløst å få skrudd gjennom boltene der. Til slutt så løsnet jeg hele røret og tok det ut. Ikke helt rett fem det heller, men det kom nå ut. Så nå kan festeører rettes igjen. Det røret ga trøbbel når automatkassa skulle ut også, så hadde spart meg endel trøbbel med å løsne det først som sist. Nå er det snart mat her, så bærer det ut igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 Jeg snudde plata feil vei. Ergelig. Ringen i midten som akslingen skal inn i stikker ut litt mer på en side. Den siden som stikker lengst ut skal mot motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 (endret) Del 2 på bildet , ja. Smøring er viktig da akselen står stille når clutchen er frikoblet,kassa i gir og motor roterer. Den sentrerer og er opplagringen på inngående aksel på kassa også. Spesielt på biler med dual mass svinghjul er det ekstra viktig at den er ok. Har sett biler hvor foringen er valset nesten ut av hullet sitt pga litt slakk foring og evt. litt ubalanse i d m svinghjul. Hvis jeg ikke husker helt feil er den delen lik fra 1948 og t.o.m. TD5. På Pumaene vet jeg ikke. Endret 16. desember 2017 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 17. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2017 Girkasse inne, ikke så mye mer på plass, men måtte ha en oppstart for å se om det var mulig. Ville ikke starte i Nøytral, men i park gikk det greit. Ut å jakte på pedalsett og andre nødvendigheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 sikkert lurt å få endret BCU innstillingen til manuell manuell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 BCU er endret til manuell. Har fått tak i en manuell Ecu til motor. Det er mulig å programmere om ECU også, men ikke med Nanocom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 (endret) Første utfordring. "bremserør og slanger" samt slave til clutch mangler på donor-bilen. Det er mulig delene ligger på et fjernlager, men det lå ikke sammen med girkasse, og det er ikke på donorbilen. Tess kunne ikke hjelpe, og tvilte på KSH (for de lokale). Men Alltech kunne hjelpe. Så jeg må bare finne ut om jeg skal ha trykkbryter, og om den skal være normalt lukket, eller normalt åpen. Regner med trykkbryteren styrer Cruisecontrollen. Clutch-slave bestilles ny fra England, regner med å ha delene i morgen eller onsdag. Fant ut slave fra D1 passer, men trenger sannsynligvis annen pinne som skal dytte på utløserarmen. Endret 18. desember 2017 av finnarne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Ledningene til clutcarmen er kanskje på bilen? Det er en kontakt som registrerer at pedalen trampes også. Nevner det delv om jeg regner med du vet om den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 Fant ingen kontakt på clutchpedalen i bilen, men den kan vel ha blitt koblet av sammen med bremselysbryter. Den måtte jeg heller ikke koble fra. Hmm. Har jeg glemt noe der? Ikke som jeg han huske..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 Noen som kan sjekke om bryteren på «bremserøret» til clutchen er normalt åpen eller lukket? Jeg snakker om bryteren som sitter som nr 10 her http://www.allbrit.de/UNI.cfm?PAGE=818427&SPRACHE=EN ta gjerne et bilde av koblingen og legg ut her også. hvor sitter koblingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Sitter helt mot høyre framskjerm i innerskjermen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 Takk. Da vet jeg hvilken kontakt det er. Hadde kanskje vært greiere ha kontakten borte på den andre siden. Fikk montert på nye hjul, rullet bilen ut, snudd den og tatt av panseret. Byttet Ecu, fant at det er 2 steder steder i BCU at det må settes at det er manuell girkasse. Men glemte sikkert å endre en ting til, for den. Ille ikke starte. Fikk endret dysene, men ligger startsperre i Ecu eller BCU? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Startsperrekoden må hentes fra Bcm når du skifter ecm. Kodes stort sett via Ecm menyen. Går fortere enn å kode injectorer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 19. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2017 Fant ut av startsperrekoden. Startsperre var koblet vekk i forkant i BCU, men det holdt tydeligvis ikke. Med litt hjelp av Erik fant vi det. Nå starter den med manuell Ecu uten feilmeldinger. Fikk ut den gamle bremsepedalen og inn med ny samt clutch, i morgen komme forhåpentligvis slaven, og så skal jeg få laget en ny slange mellom master og slave. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 Ble gjort endel i går, og om alt går greit nå, så har vi familiebil til jul igjen: 1. Løsnet bremsemaster fra pedal og pedalbrakett. Fant etterhvert ut at det var like greit å løsne den fra bremserør også. 2. Løsnet nedre del av rattstamme 3. Løsnet gasspedal fra pedalbrakett 4. Løsnet kabelmatte fra pedalbrakett 5. Ut med pedalbrakett 6. Løsne bremse- og clutchmaster fra pedalbrakket som skal inn igjen. 7. Inn med pedalbrakett 8. Montere clutchmaster til pedalbrakett 9. Testmontere rør-stumper til clutchmaster og midlertidig (300tdi) clutchslave. Idag går turen til Alltech for å få lagd ny slange med bryter. Ny clutchslave kommer også idag, så jeg håper det er kort vei til ferdig bil nå. Det som gjenstår før kjørbar bil: 1. Monterer clutchslange 2. Montere nedre rattstamme 3. Montere bremsemaster 4. Lufte clutch og bremser 5. Montere fordelingskasse, og fylle olje 6. Montere mellomaksler. 7. Montere diverse traverser under ramma/girkasser 8. Montere girspaker 9. Sette sammen interiøret Har en plan om å få koblet opp senterdiff også, men vi får se hva vi rekker før jul. Fra idag er vi 5 personer i heimen, og jeg er ikke overrasket om det kommer en til innom i romjulen. Der kom sms'en om at DHL er på vei ut med clutchslave. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Må bare få sagt at du har et imponerende pågangsmot og gjør en flott jobb! Fikk ikke frem det over telefonen... Ikke småting å bygge om drivlinje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Imponerende tempo! Virker jo relativt lett nå som du har dokumentert prosedyren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Møtte på litt komplikasjoner i går kveld. Fikk sammen bremsemaster og slange til clutch, sammen med clutchslave. Men sleit veldig med å få luftet. Angrer på at jeg ikek bestillte ny clutchmaster sammen med slave på mandag, men sånn lærer man av. Prøvde først vanlig lufteprosedyre, har hatt det morsomt på bekostning av merkeverksted før, som ikke har klart å lufte bremser. Men nå var det clutch som var problemet. Prøvde først med vanlig lufter med slange fra nippel og ned i bremseveske. Men fikk ikke nok til at jeg fikk ut lufta. Så prøvde jeg med vakumlufter. Den har jeg egentlig aldri blitt fortrolig med, og den klarte heller ikke denne gangen å overbevise meg. Til slutt ofret jeg det ene lokket til bremseveskebeholder (jeg har/hadde jo nå 2 stykker). Borret passende hull i det, og satt inn en bilventil. Hadde denne fra før: Men lokket passer ikke på D2, så derfor lagde jeg nytt. Da fikk jeg tilsynelatende ut lufte, men det hjalp ikke. Ikke før den stod på å og jeg trykket på bremsepedalen. Da var det motstand. Men Da virket det som om trykket kom tilbake i beholderen. Og når jeg fjernet slangen igjen, så var det igjen null motstand. Hadde til og med ute girkassa og sjekket utløserarm og lager, men der så det rett ut. Og ingen forskjell etterpå. Men det går relativt for å ta ut og inn kasse nå. Bestilte ny clutchmaster i natt, men har vel ikke tro på at det kommer før jul. Men har fått tips i dag, så jeg vet hvor jeg skal tilbringe kvelden. Om ikke tipset ikke virker, så skal jeg gjøre klar resten, så bilen er kjørbar om det kommer ny master, og den virker bedre. Endret 21. desember 2017 av finnarne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rangeroverp38 Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 På noen biler så skal du lufte ut 3 - 4 dl væske, så pumpe pedalen manuelt 10 - 15 ganger (husker ikke helt antallet, men rundt der), og så lufte ut 3 - 4 dl væske igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.