Gå til innhold

Rypeveiens D2


finnarne

Anbefalte innlegg

Er egentlig lei av å fylle olje på den girkassa. Men idag var det rett og slett en fryd. Har 2 fornufteig påfyllere til 80-90olje og MTF94, men ikke til ATF-olje. Har brukt denne fra Biltema noen ganger nå, men den lekker som en sil med en gang den ikke er rett vei. . Og da er det ikke lett å fylle på kassa i "oppoverbakke".

Sugepumpe for kjøretøyolje

Idag kjøpte jeg en 1,5 liter trykksprøyte, borret opp dysa på den, og monterte slangen fra sugepumpa. Det gikk lett og kontrollert å få toppet opp girkassa igjen.

 

Fikk også byttet olje på motor, det var nok på tide.

 

Tror Toern er klar for langtur neste uke. Det blir en liten prøvetur i helgen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 193
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Prøveturen gikk dårlig. Fant ut at det er en forskjell på klikk og KLIKK. Når rørene til oljekjøler settes på, så kommer det et lite klikk. Da holder de for å etterfylle olje i kassa, og en rolig tur i nabolaget. Skal du ut å kjøre et stykke, og gi litt gass, så må du høre det store KLIKK. Fra begge sider. Jeg var helt sikker på at jeg hadde hørt at begge hurtigkoblingene si et klart og tydelig klikk, men det hjalp ikke. Begge løsnet for meg. Det ene sågar 2 ganger. Men når koblinger og rørstusser er tilstrekkelig oljet, så er det lettere å høre det store KLIKKet. Jaja. Sånn går nå kveldan.

 

Fant forresten ut at det er slark i vifta. Godt det er elektrisk vifte i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Familiens sliter har stort sett bare gått. Først som trekkbil til Polen, daglige turer til og fra jobb for konemor, og turer til og fra speidermøter i Vågsbygd.

 

Så var det et bytte av servo og vannpumpe før sommeren.

Var veldig i tvil med vannpumpe, og hvilke pakninger som fulgte med. Den jeg fikk hadde ingen pakninger med, men jeg hadde bestillt noen. Pakningen mellom braketten til servo/vannpumpa kunne jeg heldigvis gjenbruke.

 

En tur til Karmøy i sommer, og så til Trondheim på tampen.

 

Vi har også hatt en liten servolekkasje fra styresnekka, som ga seg etter litt lurium.

 

Vi har hatt noen tilfeller av at den ikke vil starte når vi drar rundt motoren, men den har alltid kommet etter en eller to runder med lufting.

På et tidspunkt begynte den å nykke litt ved pådrag, men ingen feilkoder på motoren. Men jeg fant på girkassa, og når den ble slettet, så var alt fint igjen. Samtidig ble 12volts batteripolsko byttet, siden den originale hang litt dårlig på batteriet. Da virket det på meg som om startproblemene forsvant litt, men det var vel helst fordi jeg ikke kjørte bilen, og jentene ikke sa noe.

 

Bestillte inn ny dieselpumpe, den som jeg byttet til sist var av billigste type, med mye lyd. Har også kjørt rundt med dysetetninger i bilen, etter at jeg ikke var renslig nok når vi byttet første gang, og måtte ta de opp, gjøre rent, varme skivene og skru det sammen igjen.

 

Nykkingen kom tilbake. Først startet jeg med å lese av feilkoder, og sjekke lading, i og med at det hjalp sist. Stilte bilen ganske nærme Bien, så det ble greit å plassere batteriladeren. Så reiste bilen på speidermøte igjen, og jeg la merke til noen gule flekker i snøen på gårdsplassen. På tide å få inn et reppsett til servosnekka, tenkte jeg.

Fyllte opp servobeholderen, og tok en tur på OBS og Biltema. Kjøpte en flaske til med servoveskelurium. Men når jeg kom hjem, fant jeg at det hadde minsket ganske mye på servovesken.

Hjemme igjen, konstaterte jeg at det ikke var snekka, men røret som sitter "på slangen" mellom reservoar og servopumpe. Den hadde ligget og gnagd mot flensen mellom blokka og bunnpanne. Midlertidig fiks, og ny "slange" er bestilt.

 

Men nykkingen var der fortsatt Dieselpumpe ble byttet, og den nye lagde mindre lyd. Tar det som ett godt tegn.

Men nykkingen var der fortsatt. Men litt mere luftveiene systemet. Dieselfilteret ble også byttet. Så var det dysetetinger. Der har jeg etterhvert fått litt trening.

 

OK, så det har ikke gått helt knirkefritt, men den har nå gått 15000 km siden før vi reiste til Polen.

 

Men nykkingen var der fortsatt. Det er stadig vekk noen feilmeldinger som dukket opp, så jeg bestiller ny kabelmatte. Til injektorer, og motor. Men så leser jeg mer, og bestiller ny wastegate modulator . Ca 330 fra lrdirect.com levert med DHL express.

 

Lrdirect hadde salg på onsdag, så modulatoren ble ikke sendt før torsdag. Og kom til Grimstad på fredag. Fredag og lørdag var det dårlig vær, men nå idag ble den byttet, og en lang testtur, så ser det ut som det er success.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tid for oppdatering. Et drøyt år siden siste oppdatering, det betyr vel kanskje at den har gått nogenlunde greit siden. Men nå krever den litt omtanke.

Km-teller ved siste fylling (27. november) var 358564. Fra november og frem til nå, har den fått litt stell. Hadde en runde hvor jeg byttet til stålfelger men det ga noen vibrasjoner. oOm det var felg eller dekk som lagde problem, fant jeg aldri ut av, det var en kar som var veldig ivrig på å kjøpe hjulsettet av meg, så det forsvant, samtidig som jeg fikk ta i noen pent brukte nye hjul. 

Men det ble byttet noen hjullager, og bremseklosser og kalipere bak ble skiftet på et tidspunkt.

Watts linkage fikk nye foringer i våres etter at det kom mye lyder derfra.

Så gikk det hull på ett av rørene i forbindelse med ACE bakover til stabilisatorstag. Til å begynne med ble bare ACE-pumpe loopet fremme, så den ikke skulle gå tom, men i etterkant er den byttet ut med løpehjul og kortere multireim. Resten står der fortsatt i påvente av at far skal gjøre jobben ferdig. Så tok plutselig luftbelgene kvelden, og SLS fikk litt panikk. Det ble løst med komplett sett med nye Fjører og dempere. Det ble som å kjøre en ny bil.

I løpet av sommeren har den tatt oss til Ålesund for å hente 2 speidere som var på 5 ukers landsleirseiltur, og til Danmark. På turen til Ålesund ble først kompressoren fra vår D2 montert på en dansk D2, som samme kveld ble konvertert til spiraler. kompressoren ble allikavel med til Danmark. Vi var lei av å skru i ferien. Turen videre mot Ålesund gikk greit, men fra Ålesund og hjemover fikk vi litt uventet hjelp. Idet vi kjører iland på Vike, så stiger plutselig temperaturen på bilen, og kraften forsvinner. Jeg stopper, og røyk siver opp. Alle ut av bilen, men det var greit. Det var en kjøleslange som hadde fått en sprekk. Kjøleslangen som går fra røret over eksosmanifoil, og innpå Webasto, fant ut at den skulle sprekke. Det ble fort løst med å kutte av en liten bit av den, og legge den videre, rett inn på  webasto. Av en eller annen grunn er det litt å gå på der. Ikke nå lenger hos oss. Tilbake til Vikem få fyllt på mere vann, og luftet, så kjører vi videre ca 2 timer senere. Planen var å stoppe innom til Lunch på Brimiseter. Når vi kommer dit, så er det 5 minutter til de åpner. Godt vi ikke var der tidligere... Veien videre hjem gikk uten problemer.

Turen til Danmark senere gikk også greit. Bilen ble endelig døpt, jeg har vel kalt den Toern til nå, men nå fikk den navnet Humla. 2 nevøer var med oss på tur til Dansk Landstreff med besøk i legoland og løveparken. Og familie-Trophy i DLRK regi.

Etter det har den fått lov til å virke stort sett greit. De nye bremsekaliperne hang litt, så klossene på den ene siden bak ble veldig fort slitt. Men det ble også løst. Stort sett en bruksbil som bare fungerer, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer tiden for PKK. egentlig hadde jeg tenkt å ta den i sommer, men med litt slitespor i bremseskiver etter for mye slitte klosser, så valgte jeg å vente litt.

PKK ble tatt med 5 toer-feil og 2 ener-feil  som resultat. 3 toerfeil var diverse lys, enerfeil var fordi jeg glemte å se opp etter refleksvest. De lå i hylla over forsetene, og ikke i cubby-boksen.

De gjenstående toer-feilene var lekkasje fra girkasse, feil på tilhengerkontakt. (tåkelys lyste sammen med bremselys, tror jeg).

Tok ned bunnpanne til girkasse, byttet pakning og filter og fikk alt greit på plass. Løsnet også røret som går fra undersiden av girkasse og frem til Oljekjøler. Der lå O-ring litt feil, så tror det var grunnen til lekkasje. Sammen igjen, og bilen på veien forrige Torsdag. Den ble kjørt Fredag, lørdag og litt på søndag, og alt fungerte. Mandag morgen tok fruen bilen til jobb, fortsatt alt greit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På vei hjem, så var den "rar i girene". Hun stoppet halvveis og ringte meg. Jeg reiste ned og møtte henne, og ganske riktig, den var rar. Måtte opp i ca 2500-3000 rpm før den ville gire. Valggte å få den hjem med Viking.

Hjemme så får jeg et prosjekt ut av garasjen, akkurat i tide til at Petter fra Viking kommer med bilen. Inn med bilen, og sjekker at problemet fortsatt er der. joda. Stopper motor, og sjekker at det fortsatt er greit med olje på girkasse. uten motor igang, så kommer det greit med olje, så såpass er det. på plass med pluggen, og startet opp motor. Kjører gjennom girene, og lar den gå i Nøytral. Åpner pluggen, og det kommer ut et sted mellom 1.5 og 2.5 liter med olje. Den burde strengt tatt holdt seg rundt omkring i konverter, oljekjøler ventilblokk og litt mer. Stopper motor, og tapper ned resten av olja. ca 4 liter kommer totalt. Ned med filter, for å se om o-ring kan ligge feil der, men det ser greit ut. Kobler sammen igjen og fyller på med olje igjen. Ca 4 liter går på igjen. Setter gir i Drive, men lite respons før jeg kommer opp i turtall. Forsøker å sette i Nøytral, og gir den turtall, da kommer den fortere i gir i Drive etterpå. Men det fungerer ikke helt likt i Reverse.

Foreløpig er tanken

- Oljepumpe

- konverter

- ventilblokk

Kjenner at jeg kan for lite om Automatgir.

 

Leser på nett men klarer ikke helt å finne samme problemstilling. Men finner at endel har fått problemer etter oljeskift pga avleiringer som har løsnet og tettet igjen kanaler. Lurer på om Dr.Tranny kan hjelpe. leser mer, også hos Ashcroft, men ikke noe entydig svar. Snakker med Sarpsborg motor, som selger Dr Tranny. Han jeg snakker med  tviler på at det hjelper, og anbefaler Rats. Rats tviler enda mer på tilsetningsstoffer, men det er forsåvidt jobben deres. Eneste de kan si er at de må ha bilen og girkasse og det vil koste 40-50' + mva. Ja, særlig.

Jeg tviler også på at Dr.Tranny hjelper, men 2 pakker koster meg ca 500 med bedriftspakke neste dag, så tar meg tid og råd til det. Den pakka kommer idag. Sjekket med Nanocom i går, og det er ingen feilmeldinger i det hele tatt. Heller ingen blinkende lamper i displayet.

 

Foreløpig fremdriftsplan:

1. koble fra rør til oljekjøler, for å se om det kommer olje til/fra kjøler.

2. Dytte inn litt Dr.Tranny

4. sjekke hvordan den girer...

Er det fortsatt ingen endring er planen å:

-Demontere Automatkasse

- Hente manuell kasse

- Montere manuell kasse ...

veldig mye senere, om alt går dårlig:

Krype til korset og vurdere en annen bil

Innimellom:

- Levere tippekupong

- Legge ut Bien for salg, vi må ha en familiebil...

Prioriteringer kan fort endre seg...

 

Egentlig skulle jeg ha gjort ferdig et prosjekt, men .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, finnarne skrev:

Eneste de kan si er at de må ha bilen og girkasse og det vil koste 40-50' + mva. Ja, særlig.

 

Hehe, der "naila" du hjemmemekkerens mantra! 

 

Lykke til, spent på hvordan det går. Det er spennende å leve med automatkasse med mange km på nakken, men du verden så fint når de virker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, gautes skrev:

Litt jobb å bygge om til manuell og fort manko på noen deler og elektronikk hvis jeg husker riktig fra et tidligere moddingsprosjekt.

Jeg er litt redd for sånne ombyggingsprosjekter...

Tror jeg har lokalisert det som trengs, dvs :

- En TD5 som allerede har manuelt gir, men som ikke står i bil, med ECU

- pedalsett

- forhåpentligvis girspaker og det er som kanskje er forskjellig rundt dem.

 

Største usikkerheten er vel oljekjøler, og om den er tatt vare på, samt slanger til denne.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen timer i garasjen. Startet med å løsne røret fra oljekjøler, gnstartet motoren. Ikke imponerende trykk der, selv med litt fot på gassen. 

Tappet ned olje, og fikk tatt på to tuber med Dr.Tranny. Hadde ikke store forhåpningene, men det var verdt ett forsøk. Fikk inn litt mer olje, men følte det var for lite. Begynte etterhvert å høre lyder som jeg tror kommer fra oljepumpa i girkassa. Begynte å tenke litt til, og forsøkte å bytte tilbake til det gamle filteret, og fyllte på ny olje. Fikk på 2 liter uten at motoren gikk. Startet motor og forøkte å få inn mer, uten hell. Den vil bare ikke trekke inn olje. Tror det går mot bytte av kasse.

 

Ikke veldig «godlyd»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell kasse er hentet, og står på tilhengeren. Girspaker og litt til kom ut i går.

l-20171209_205552.jpg

 

Idag er målet å ihvertfall få ut girkassene. Så langt er de tømt for olje og mellomakslinger er tatt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke helt å komme i mål. Men fikk løsnet eksosen, og rørene som går fremover til oljekjøler. De er nesten nye.

Transferkasse er ute, men leste etterpå i heynesmanualen, at girkassene skal taes ut som en enhet. Noen som vet hvorfor ? Har det med balanse å gjøre ?

 

Så lurer jeg på om jeg skal ta opp ny girkasse først, eller om jeg skal montere plata over girkassene først. med automatkassa, så er det god plass, og egentlig ikke noe som er stikker opp fra girkassa der, med manuell kasse så er det en girspak som kan gjøre jobben vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg skulle bytte til vinterdekk på Bien, siden det er den eneste kjørbare bilen vi har for tiden. Greit å ha noe annet å skli på når kone og barn  skal ut på glatta.

 

Men kom meg etterhvert inn i garasjen. Der ble jeg møtt av girolje på gulvet, og ett ellers kaldt miljø. Noen hadde justert termostaten på varmeovnen, så det kom bare kald luft. Fant ut av det etterhvert.

Jeg er blitt fortalt at det er vanskelig å få løs starteren på en TD5, og kan skrive under på at det stemmer

l-20171211_203059.jpg

Vanskelig å treffe mutteren på bolten i overkant, og et lite puslespill for å få finne rett lengde på forlenger til pipesettet. Kort 15mm pipe, og lang forlenger til 3/8 pipesett passet bra.

 

Fikk løsnet det meste så girkasse bare hang i noen få bolter. Tror det er igjen 1 bolt fremme og 2 bak. Det er sikkert noe mere som jeg har glemt. Hanes mener jeg må løsne konverter fra svinghjul, gjennom hullet til starter. Det stod noe om å merke så det kom sammen igjen likt også, men mitt skal jo ikke sammen.

 

l-20171211_215000.jpg

Hvor i all verden er disse boltene som skal løsne ?

 

 

Fikk hjelp til å tørne motoren, mens jeg lå under for å se gjennom hullet til starteren. Klarte ikke å se noen bolter der, men det var noen hull i svinghjulet. Jeg var usikker på om det var noe mer der. Fikk tatt av dekselet i bunnen av svinghjulskappa, og kikket inn. Joda, det er noen bolter der. 13mm. Men jeg så noe mer der inne.

l-20171211_221801.jpg

Tror ikke den konverteren er brukendes. Det spennende er om jeg får løs girkassa, siden det er klin umulig å få løs den siste bolten. Mener det står i Haynes-manualen at det var 4 bolter, men finner bare 3. Men det er kanskje ett mindre problem.

 

Selv om jeg fortsatt tror oljepumpa i girkassa er gåen, så er jeg ganske sikker på at konverteren er gåen også. Etterhvert ble det vanskelig å både kikke inn gjennom inspeksjonluka, og det ble vanskelig å tørne motoren.

 

Edit: Jeg kan for lite om automatkasser, men fant etterhvert ut at det ikke nødvendigvis er konverteren som er gåen, men Driv-plata som fester konverter til svinghjulet (med litt avstandstykker). Ikke den store kostnaden for ny plate, men hva mere er gåent ? Konverter har jo allikevel gått rundt, men oljepumpa har ikke klart å suge olje fra bunnpanne.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis drivplata er gåen, så sliter du med å få ting til å gå rundt inne i kassa. Da vil vel også oljepumpa mangle turtall? 

 

Kan det være at oljepumpa ikke går rundt som den skal? Det er jo kanskje ikke selve pumpa sin feil?

 

Kun spekulasjon, vet også for lite om automater... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har byttet flexplate har det vært stygge lyder i forkant av stopp.

Da glir ofte converter litt bakover og er ikke i kontakt med plata lenger.

Hvis converter når dette skjer ikke har belastet simringer på inngående aksel på kassa har jeg bare byttet plata.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket som om flexplata på en måte var på plass, og dro rundt konverter. Men allikevel ikke var helt på plass. Satser på å få ned automatkasse idag, og så må jeg ta avgjørelsen.

Kveldens planen er som følger:

-  ta ned automat,

- ut med bil

- inn med tilhenger med manuell kasse og motorblokk.

- Skille manuell kasse fra motorblokk.

- Så ta en avgjørelse vedr. bytte av flexplate eller bytte til manuell.

 

Foreløpig heller jeg til bytte til manuell kasse. Jeg må jo ha det litt gøy i garasjen også.

 

Det rare er at det var ingen hørbare ulyder når bilen stoppet. De kom først etter at jeg hadde forsøkt å få inn olje i girkasse.

Og det ser ut som om det må deles mere for å komme til oljepumpe.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ashcroft selger forsterket flexplate og sier vel noe om at dette er et vanlig problem... men, mange som har kjørt langt uten å ha dette problemet også. Men, hvis man først skal bytte... :)

 

Artig å høre hva som må til for å bytte til manuell men tror det er enklere å beholde automatkassa

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

l-20171212_200648.jpg

Konverter har knekt et feste mot flexplate.

l-20171212_200821.jpg

flexplate har delt seg i 3 deler.

 

Automatkassa var ikke så tung som jeg fryktet.

 

Fikk bilen ut av garasjen, og hengeren med motor og manuell kasse inn. 

Fikk skilt girkasse fra  motor, og demontert clutch, svinghjul og monteringsplate.

l-20171212_211900.jpg

 

Om noen har lyst på en defekt automatkasse, så er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En automatkasse er vel ikke automatisk.. kass..  :)  fordi flexplata er det ?

Uansett - biler skal i 2017 ha Automatisk gir. Spesielt store biler. Har kjørt D2 både med automat og manuelt, og det finnes iaf ingen tvil om hva jeg vil ha.  P38 er også heldigvis ustyrt med handicapkasse, I3`n også. Taliban har manuell rørepinne, og det funker jo det også på et vis, men store, comfortable biler bør og skal nå ha automat etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, flex-plate er ingen stor sak. Regner med jeg kunne hatt ny original her i morgen for under tusenlappen. Men ødelagt konverter er en større sak. Det er sikkert mulig å sveise på igjen den delen som er knekt av, men det overlater jeg evt til de som kan noe om automatkasser. Jeg har forøvrig den delen som er knekt av. Ny konverter ser ut til å koste ca en halv formue, dvs godt 20' levert fra UK. Regner ikke med at det veldig mye billigere andre steder, og regner med at utvalget av brukte konvertere er sjeldnere enn hønsetenner. Ny brukt automatkasse er jo en mulighet, men det koster fort noen tusen det også. og hvordan tilstanden er på den girkassen er det ingen som vet.

 

Og jeg er mere glad i manuell girkasse.

Men jeg registrerer at du har andre meninger om mye, Espen, og det skal du få lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...