Espen Bråthen Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Hei! Har hørt flere som sier dette ! Har ikke Land Rover Diesel motor da? Har Mercedes`n lavere turtal en LR\n da? Med exmil kasse går ikke alt saktere med den da? Jeg bare lurer?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Tenkte på en serie 3 bensin motor, og som kjent har bensin motorer høyere rpm enn diesel!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosmer Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 akkurat kjøpt en rr 78 med mb 300d 6 syl 130hk. da jeg ikke er overbegeistret for engelsk teknikk var dette en ypperlig kombinasjon for meg. uansett hva som skjer med rr`n så er det i hvert fall ikke maskinen. dette er motoren fra mb w124 serie . 123 hadde 5 syl og litt færre hk. disse motorene er overkvadratiske og har i hovedsak dreiemomentet litt høyere enn tradisjonelle engelske motorer. min bil er konvertert i 89 med 5 trinns kasse. alle gir er litt tunge, men til gjengjeld cruiser den fint på motorvei. mb diesel kjenner jeg godt av erfaring, og det er uovertruffen kvalitet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 fant spec'ene til motoren med hjelp av offroad.no Antall sylindre 5 (rekke) Antall ventiler 10 Boring/slaglengde 90,9 / 92,4 Slagvolum 2998 cm3 Kompresjon 21,5 Effekt 125 HK ved 4350 o./min. Dreiemoment 250 Nm ved 2400 o./min. Drivstofftank 70 liter Felger 6 J x 14 H 2 Dekk 195/70 SR 14 90 S Akselerasjon 0-100 km/t 15,0 sekunder Topphastighet 165 km/t Transmisjon 4-trinns automatgir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 fant spec'ene til motoren med hjelp av offroad.no Effekt 125 HK ved 4350 o./min. Da snurrer denne motoren omtrent like fort rundt som LRs egne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rolfmm Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Men dreiemomentet var ikke mye å skryte av, 250 Nm og først ved 2400 omdr.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Men dreiemomentet var ikke mye å skryte av, 250 Nm og først ved 2400 omdr.... Det kommer jo litt an på hva du sammenligner med, det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvammen Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Selv om toppen på dreiemomentkurven er ved 2500 så kan jo kurven være ganske flat. Tror ikke min dieselmotor er i nærheten av 250 Nm Lurer på hvor mye en slik motor veier?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Tror ikke min dieselmotor er i nærheten av 250 Nm Nei, en 2.25l LR diesel er nok nærmere 140Nm (ved 1800 rpm) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Bråthen Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hei! Mercedes 300D 5s 249kg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 og toppfart kan beregnes til?(med mil-gerakasse) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Effekt 125 HK ved 4350 o./min. Hvis disse 4350 rpm også er motorens max. turtall kan du regne ut (teoretisk) max hastighet. Ta motorens turtall, del på reduksjonen i girkassen (1 i 4. gir), i transferkassen (1.53 for ex-mil kasse), og i diffen (4.7). Da får du antal rpm på hjulene, som du så ganger med hjulenes omkrets... ... men husk nå på at en LR uansett ikke er, og heller ikke kan bli, noen racerbil - hverken når det gjelder hastighet eller kjøreegenskaper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 hva er forskjellen på en 300td og en 300 stt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 hva er forskjellen på en 300td og en 300 stt? 300 td er standard turbodiesel. STT er ettermontert turbo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 så ikke noe vesentlig forskjell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 så ikke noe vesentlig forskjell? Kjenner ikke detaljene om motorene. Men så vidt jeg husker ble 300 levert til GW på åttitallet. Motoren ble ansett som slapp, og derfor påmontert turbosett av fabrikatet STT. Noen andre har nok bedre kunskap om dette en meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Kjenner ikke detaljene om motorene. Men så vidt jeg husker ble 300 levert til GW på åttitallet. Motoren ble ansett som slapp, og derfor påmontert turbosett av fabrikatet STT. Noen andre har nok bedre kunskap om dette en meg. For ytterligere info sjekk GW delen av forumet på Offroad.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 har spurt der, men ikke om stt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 STT er turbo-kit for ettermontering på 300D motor (og andre, mindre MB dieselmotorer). Max effekt er omtrent den samme for en STT-utstyrt motor (128hk, tror jeg) som for en 300TD (125hk). Hvordan dreiemomentet er i forhold til 300TD motoren, vet jeg ikke... STT-kitet er sikkert bra nok hvis man har en 300D motor men øsnker litt mer effekt ut av, men skal man kjøpe en komplett motor ville jeg nok anbefalt en "fabrikkstandard" motor ettersom det vil være vesentlig lettere å finne deler til en slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
E66 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Har snakket med et par GW eigere og de har en felles dom: STYR KLAR AV ELDRE STT! Den ene hadde allerede skiftet motor og han andre hadde en bil som stod med motorhavari. Dette pga av motorene ikke har den samme levetid (mindre råde- og veiv-lager?) og mye tyder også på at de har mindre ytelse/moment enn orginal TD da han som hadde skiftet mente at bilen dro bedre med TD motoren. Kanskje for å trøste seg selv?? Mvh, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Holder på å bytte en motor i en 300tdt 123 serie og ser i arbeidsbøkene at det er gjort en god del forandringer i en motor med turbo og ikke . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Holder på å bytte en motor i en 300tdt 123 serie og ser i arbeidsbøkene at det er gjort en god del forandringer i en motor med turbo og ikke . Tror det er noe med underspyling av stemplene for å holde tempen nede som er den store forskjellen.... Men hva vet jeg, har aldrig eid no'n stjernegris Endret 17. november 2004 av tdiThomas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Neste prosjek jeg lurer på er å sette inn en 280se fra mb i 88" Hos biltilsynet hørtes ikke det som noe problem . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Neste prosjek jeg lurer på er å sette inn en 280se fra mb i 88" Hos biltilsynet hørtes ikke det som noe problem . Endelig et fonuftig utspill i motorbyttedialogen ! Minner meg om han som satt inn jaguarsekser i 88'n sin. Vakkert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezzie Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Neste prosjek jeg lurer på er å sette inn en 280se fra mb i 88" Hos biltilsynet hørtes ikke det som noe problem . Hvorfor ikke, LRSA (South Afrika) monterte (montere kanskje fortsatt) BmW 2,8 bensin seksere i sine D110'ere. Var visst veldig populært. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.