Gå til innhold

Mercedes diesel i Seriebil


Kvammen

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

akkurat kjøpt en rr 78 med mb 300d 6 syl 130hk. da jeg ikke er overbegeistret for engelsk teknikk var dette en ypperlig kombinasjon for meg. uansett hva som skjer med rr`n så er det i hvert fall ikke maskinen. dette er motoren fra mb w124 serie . 123 hadde 5 syl og litt færre hk. disse motorene er overkvadratiske og har i hovedsak dreiemomentet litt høyere enn tradisjonelle engelske motorer. min bil er konvertert i 89 med 5 trinns kasse. alle gir er litt tunge, men til gjengjeld cruiser den fint på motorvei. mb diesel kjenner jeg godt av erfaring, og det er uovertruffen kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant spec'ene til motoren med hjelp av offroad.no

 

Antall sylindre 5 (rekke)

Antall ventiler 10

Boring/slaglengde 90,9 / 92,4

Slagvolum 2998 cm3

Kompresjon 21,5

Effekt 125 HK ved 4350 o./min.

Dreiemoment 250 Nm ved 2400 o./min.

Drivstofftank 70 liter

Felger 6 J x 14 H 2

Dekk 195/70 SR 14 90 S

Akselerasjon 0-100 km/t 15,0 sekunder

Topphastighet 165 km/t

Transmisjon 4-trinns automatgir

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant spec'ene til motoren med hjelp av offroad.no

Effekt 125 HK ved 4350 o./min.

Da snurrer denne motoren omtrent like fort rundt som LRs egne smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dreiemomentet var ikke mye å skryte av, 250 Nm og først ved 2400 omdr.... sad.gif

Det kommer jo litt an på hva du sammenligner med, det rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om toppen på dreiemomentkurven er ved 2500 så kan jo kurven være ganske flat. Tror ikke min dieselmotor er i nærheten av 250 Nm tongue.gif

 

Lurer på hvor mye en slik motor veier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke min dieselmotor er i nærheten av 250 Nm tongue.gif

Nei, en 2.25l LR diesel er nok nærmere 140Nm (ved 1800 rpm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt 125 HK ved 4350 o./min.

Hvis disse 4350 rpm også er motorens max. turtall kan du regne ut (teoretisk) max hastighet.

 

Ta motorens turtall, del på reduksjonen i girkassen (1 i 4. gir), i transferkassen (1.53 for ex-mil kasse), og i diffen (4.7). Da får du antal rpm på hjulene, som du så ganger med hjulenes omkrets...

 

... men husk nå på at en LR uansett ikke er, og heller ikke kan bli, noen racerbil - hverken når det gjelder hastighet eller kjøreegenskaper laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STT er turbo-kit for ettermontering på 300D motor (og andre, mindre MB dieselmotorer).

Max effekt er omtrent den samme for en STT-utstyrt motor (128hk, tror jeg) som for en 300TD (125hk). Hvordan dreiemomentet er i forhold til 300TD motoren, vet jeg ikke...

 

STT-kitet er sikkert bra nok hvis man har en 300D motor men øsnker litt mer effekt ut av, men skal man kjøpe en komplett motor ville jeg nok anbefalt en "fabrikkstandard" motor ettersom det vil være vesentlig lettere å finne deler til en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med et par GW eigere og de har en felles dom: STYR KLAR AV ELDRE STT!

Den ene hadde allerede skiftet motor og han andre hadde en bil som stod med motorhavari. dry.gif

Dette pga av motorene ikke har den samme levetid (mindre råde- og veiv-lager?) og mye tyder også på at de har mindre ytelse/moment enn orginal TD da han som hadde skiftet mente at bilen dro bedre med TD motoren. Kanskje for å trøste seg selv?? tongue.gif

 

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å bytte en motor i en 300tdt 123 serie og ser i arbeidsbøkene at det er gjort en god del forandringer i en motor med turbo og ikke .

Tror det er noe med underspyling av stemplene for å holde tempen nede som er den store forskjellen.... Men hva vet jeg, har aldrig eid no'n stjernegris tongue.gif

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste prosjek jeg lurer på er å sette inn en 280se fra mb i 88" Hos biltilsynet hørtes ikke det som noe problem .

Hvorfor ikke, LRSA (South Afrika) monterte (montere kanskje fortsatt) BmW 2,8 bensin seksere i sine D110'ere. Var visst veldig populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...