Gå til innhold

Hester som spiser på treverk


GeBe

Anbefalte innlegg

Forumet som kan alt: Finnes mye rart som hjelper mot hester som gnager. Motorolje har jeg brukt, men det er noe griseri. Diesel hjelper også noen ganger, men er egentlig også noe griseri. Eddikvann hjelper mot nesten alt, så det skal jeg prøve. Men jeg så på et engelsk nettsted at de anbefalte sterkt såpevann av Irish Spring Soap. Har prøvd å finne ut hva det er. Den ser ut som vår egen Sterilan, men er ikke sikker hvordan den lukter eller smaker. Colgate Palmolive visste ikke (de som selger det i England da).....

Noen anglofile som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det boksdør inne, men den går greit med spillolje.

Ute er det de trykkimpregnerte stolpene med strømtråd. Impen smaker salt tror jeg, og noen hester er raskere enn bever. Særlig nede ved bakken. Det ble en nødløsning i går - to bokser WD40 (her også!!) som jeg leste på et amerikansk nettsted skulle hjelpe. Ser i morgen om det hjalp, men uansett for dyrt for må sikkert gjentas. Det BESTE er å tre svarte rør eller drensrør utenpå og skru gjerdefestene gjennom. Det er idiotsikkert, men endel jobb, og koster litt mer. Men gjelder å gjøre noe som varer for gjerder er en evig plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blande litt antibite (brukes av grisebønder mot halebiting) i vannbasert lakk, og påføre dette. Eventuelt dra på med sand også.
Eventuelt kan du dra strømtråd/ bånd ned langs stolpen.

På boksdør kan du spraye på antibite rett på døra. Bruk støvmaske P2 ved spraying, smaker så til de grader høgg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis hadde lakket sin meget flotte MB med organisk lakk og parkert et sted det gikk hester.

Bilen ble nesten snaugnagd med tilhørende bulker men siden han hadde åpnet en grind og kjørt inn ble det ikke eiers ansvar.

Etter det har jeg stor respekt for hestekjever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gnidd AntiBite på boksdør med henda og glemt meg bort etterpå. Skjønner hvorfor de slutter å bite, ja. Tenkt på å løse det opp i noe, men visste ikke at det fantes i flytende form. Skal sjekkes ut. Strømtråd på stolpen har jeg prøvd, men noen er så smarte at de skjønner det ikke er strøm i. Noen hører også hvis strømmen er glemt skrudd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en flaske med ren capsin, virkestoffet i chili. Vil tro det holder en stund.

 

Det fåes jo kjøpt som pepperspray i litt utblandet versjon.

 

Noope, ikke bra. Bruker dette for å øke matlyst og forbrenning på konkurranse hester. Står derfor på dopingliste for hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en hest som tok tak i brystspenna på teppene sine og reiv istykker tepper for tusenvis av kroner. I desperasjon smørte vi på ribbefett i området der

 

han fikk tak.Han fikk ribbefett på mulen og den lukta ga han tydelig uttrykk for at han ikke likte. Han ødela aldri flere tepper.

 

Om du venter med å steke ribbe , kan det jo tenkes illeluktende grease som setter seg fast på lepper og mule og som han da må gå å lukte på hele

 

dagen kan ha samme virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte dette for en eldre dame med hester som hobby siden barnsben.

Hun foreslo at du prøvde deg fram med forskjellige remedier.

Hester er like forskjellige som mennesker og det den ene hesten likte,mislikte den andre.

Men hun nevnte også at knasking på ting kunne skyldes problemer i munnen,tenner,o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er store forskjeller. Også hester med ADHD. Og de biter sjelden på gjerdet når beitet er stort. En paddock/luftegård er kjedeligere, men bedre enn bare å stå inne. Jeg skal prøve meg litt frem, og så får vi se hva som funker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da endte det med påføring av AntiBite med pensel på alle stolper. Det gikk en halv boks til omtrent 50 lange stolper, så det er ikke gæernt for en hundrelapp. Det virker hvertfall, og er så fett at det sitter en god stund. Om det finnes i spray vet jeg ikke. Ville vært lettvint, men neppe så holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...